<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nissan kjøper 15 prosent i Renaults elbilselskap

Nissan og Renault revitaliserer en gammel allianse når Nissan kjøper en stor andel i Renaults nye elbilselskap. 

    Publisert 6. feb. 2023 kl. 10.41
    Oppdatert 6. feb. 2023 klokken 15.25
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 253 ord
    GJENOPPTAR ALLIANSE: Nissans adm. direktør Makoto Uchida (f.v.) sammen med styreleder Jean-Dominique Senard og konsernsjef Luca de Meo i Renault samt Takao Kato, administrerende direktør i Mitsubishi Motors. Foto: Bloomberg

    Nissan og Renault lettet på sløret mandag rundt samarbeidet mellom de to bilprodusentene. Mandag ble det kjent at Nissan har forpliktet seg til å kjøpe en andel på opptil 15 prosent i Ampere, Renaults nye selskap for elbiler, elektronikk og neste generasjon elbil-batterier, solid-state. 

    I tillegg vil Mitsubishi Motors også vurdere å investere i det nye elbilselskapet, skriver Reuters. 

    – Nissans intensjon er å investere opptil 15 prosent i Ampere, med mål om å bli en strategisk investor, heter det i en uttalelse fra bilprodusentene. 

    Renault har planer om å gjøre Ampere til et børsnotert selskap som produserer elbiler og programvarer for Renault-gruppens bilmerker. Målet med Ampere er at selskapet skal kunne tilby seks elbiler innen 2030, og i 2031 skal de produsere 1 million elbiler under Renault-merkenavnet.

    Renault reduserer eierandelen

    Selskapene hadde på forhånd kunngjort at som en del av avtalen om å revitalisere deres 24 år gamle forretningsallianse, vil Renault redusere eierandelen sin i Nissan til 15 prosent fra omtrent 43 prosent nå, for å gjøre de to partnerne mer likeverdige.

    De resterende 28,4 prosent av Nissan-aksjene til franskmennene vil bli overført til en fransk stiftelse. Renault vil ha mulighet til å selge Nissan-aksjene som blir overført til stiftelsen, og vil ikke være bundet av noen forpliktelser til å selge aksjene i løpet av en bestemt tidsperiode, opplyser selskapene. 

    Kilder som er kjent med saken sier til Reuters at avtalen har som mål å gjøre alliansen friere og mer balansert de neste 15 årene. Man håper også på å kunne få til synergieffekter fra felles prosjekter i Europa, India og Latin-Amerika.