<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Privatflyselskapet Airwing er konkurs

Privatflyselskapet Airwing, ledet av Kjos-datter Anna Helene Kjos-Mathisen, er konkurs. 

    Publisert 9. feb. 2023 kl. 12.52
    Oppdatert 9. feb. 2023 klokken 15.24
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 578 ord
    GÅTT INN FOR LANDING: Her daglig leder Anna Helene Kjos-Mathisen i Airwing. Foto: Anders Horntvedt

    Styret i flyselskapet Airwing har meldt oppbud til Ringerike, Asker og Bærum tingrett. Beslutningen skyldes svært uforutsigbare og vanskelige rammebetingelser, heter det.

    Flyselskapet ledes av Anna Helene Kjos-Mathisen, som er den yngste datteren til Norwegian-gründer Bjørn Kjos.

    Selskapet hadde 83,4 millioner kroner i bokført gjeld og 45 millioner kroner i aktiva ved konkursen, ifølge DN. Selskapets underbalanse antas å være på mellom 50 og 60 millioner kroner. Andreas S. Christensen i  Kco advokater er oppnevnt som bostyrer i konkursen.

    Morten Klein er majoritetseier i flyselskapet, mens Ketil Skorstad og Kristian Lundkvist også er å finne på eiersiden. 

    – Vi har tillit til at styret har tatt den riktige avgjørelsen gitt den vanskelige situasjonen selskapet befinner seg i. Ledelsen og de ansatte har gjort en kjempeinnsats, men har støtt på faktorer utenfor selskapets kontroll som har bidratt til å gjøre videre drift umulig, sier Morten Klein. 

    MAJORITETSEIER: Morten Klein i Klein Group. Foto: Iván Kverme

    Spillmilliardæren har hatt stor tro på privatflybransjen etter at han i 2017 gikk inn som långiver i Airwing. I dag eier han 56 prosent av Airwings morselskap.

    I 2021 sa han til Finansavisen at han mente flyselskapet gikk en «veldig positiv utvikling i møte».

    – Vi har fem fly nå. Hadde vi hatt 30, kunne vi sannsynligvis hatt alle i luften, sa Klein den gang. 

    REISER ALENE: Her fra Airwings Piaggio P180. Flyselskapets flåte bestod av sju fly. Foto: Anders Horntvedt

    Airwing har en flyflåte bestående av sju fly, som inkluderer jet-maskinen Learjet 45 og turboprop-flyet Beechcraft King Air 200.

    Selskapet ble startet i 2004, og har tilbydd charter, det vil si utleie, med privatfly, ambulanseflyvninger og transport av medisiner og annet gods på kryss og tvers over hele Europa.

    Airwing har 48 ansatte, hvor over halvparten er permitterte.

    Forsøkte å hente penger

    Etter å ha tapt penger i både 2021 og i 2020, jobbet selskapet sommeren 2022 med å hente inntil 60 millioner kroner i en ny emisjon. Planen var å lukke kapitalinnhentingen i løpet av høsten.

    KJOS-DATTER: Daglig leder Anna Helene Kjos-Mathisen. FOTO: Anders Horntvedt

    Pengene skulle brukes til å finansiere drift og videre vekst av flyflåten, med tre nye fly. Selskapet klarte derimot ikke å hente tilstrekkelig kapital. 

    – Vi var på god vei med å omstrukturere, slik at Airwing kunne bli et moderne og miljøvennlig norsk flyselskap. Våre forsøk på å hente ny risikokapital for å fortsette satsingen lykkes dessverre ikke. Økte kostnader og store utfordringer med vedlikehold gjorde videre drift umulig. I en slik situasjon er det eneste ansvarlige å gjøre å melde oppbud, sier Kjos-Mathisen, daglig leder i Airwing.