<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tog for bred for tunnelene: Samferdselsminister gikk av

Ingeniørslurv endte med bredere tog enn tunneler og full stans i oppgraderingen av tognettet.

    Publisert 22. feb. 2023 kl. 13.38
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 275 ord
    HØYHASTIGHETSTOG: I Barcelona på tidlig 2000-tall gikk togene som smurt, verre er det i dagens nord-Spania. FOTO:NTB

    Den spanske ministeren for samferdsel, Isabel Pardo de Vera, trekker seg etter en pinlig tog-skandale, skriver BBC.

    Samtidig går tre andre høytstående personer i landets samferdsels-ledelse av, eller blir sparket.

    Den spanske jernbaneoperatøren Renfe skulle erstatte utdaterte tog i de nordlige regionene Asturias og Cantabria. Det ble kjøpt inn 31 nye tog, samtlige var for brede for spanske tunneler.

    Nå må togene bygges om og kan ikke regnes med i drift før i 2026.

    Renfe kjøpte togene i 2020 for nesten 260 millioner euro, tilsvarende 2,2 milliarder kroner. Lenge etter at designarbeidet og produksjonen var i gang, ble det oppdaget at de jobbet med feil dimensjoner, skriver Semafor.

    Det lokale nyhetsbyrået El Comercio avdekket feilen i slutten av januar, og to tekniske ledere ble øyeblikkelig sparket.

    ´Allo ´Allo!

    Mandag kunngjorde Spanias samferdselsminister, Isabel Pardo de Vera, og Renfes adm. direktør, Isaías Táboas, begge at de trekker seg.

    MINISTER GÅR AV: Isabel Pardo de Vera trekker seg etter at den pinlige tog-bestillingen havnet i offentlighetens søkelys. FOTO: Pressefoto/ADIF

    Også Frankrike har opplevd en lignende skandale. 

    Tilbake i 2014, da det ble oppdaget at 2000 nye tog som kostet 15 milliarder euro, var for brede for mange stasjonsplattformer.

    Den nasjonale franske jernbaneoperatøren overså det faktum at mange eldre regionale plattformer ble bygget for slankere tog. 

    Over 1000 plattformer måtte den gang bygges om, meldte BBC.