Boeing kunngjorde fredag at de vil opprette et anlegg i India for å konvertere 737-passasjerfly til å bli fraktfly på heltid.
Flyprodusenten sier de gjør det for å møte regional og global etterspørsel etter flyfrakttjenester, til tross for at den globale lastetterspørselen i januar falt nærmere 15 prosent i januar i år sammenlignet med januar 2022, viser tall fra International Air Transport Association (IATA).
I tillegg var flyfraktratene i januar ned 28 prosent sammenlignet med samme periode året før, viser tall Reuters har hentet inn.
Investeringen er ventet å ville styrke amerikanernes ekspansjon på subkontinentet ytterligere, på toppen av Air Indias gigantordre i forrige måned.
Økt etterspørsel i India
Ifølge flyprodusenten vil de sette opp et konverteringsanlegget i Hyderabad, i samarbeid med det indiske vedlikeholdsselskapet GMR Aero Technic.
Boeing opplyser ikke nøyaktig hvor mye de vil investere i opprettelsen av anlegget, men strategidirektør Marc Allen kunne fortelle fremmøte journalister i New Dehli fredag morgen at den kommer som et ledd i flyprodusentens plan om å styrke posisjonen sin i landet. Ifølge Allen vil Boieng også sette av 24 millioner dollar på å sette opp et logistikksenter for flydeler i forbindelse med konverteringsanlegget.
Selv om etterspørselen etter flyfrakt har falt i startet av 2023, skal det være en global etterspørsel etter å konvertere mer enn 1.700 passasjerfly til fraktefly i løpet av de neste 20 årene, hevder sjefen for Boeing India, Salil Gupte.
I tillegg har etterspørselen etter e-handel og elektronikkproduksjon vokser i stor fart i landet, noe Gupte mener taler til fordel for å legge konverteringsanlegget til India, skriver Reuters.
– Så det er bare passende at vi har muligheten til å lage disse fraktflyene her i India, ikke bare for India, men for regionen og for verden, sier han.