<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bane NOR-sjefen går på dagen

Bane NOR-sjef Gorm Frimannslund går av med umiddelbar virkning, men beholder lønnen ut 2023. 

    Publisert 14. mars 2023 kl. 11.56
    Oppdatert 14. mars 2023 klokken 15.55
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 235 ord
    GÅR PÅ DAGEN: Gorm Frimannslund her under en pressebrief med en Bane NOR om status for gjenåpning av Follobanen.  Foto: NTB

    Konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund, er blitt enig med styret om at det er riktig å fratre rollen som sjef etter en krevende periode for den norske jernbanen, heter det i en melding.

    Frimannslund har vært konsernsjef i Bane NOR siden 2016.

    – Gorm Frimannslund er en flott person som jeg har satt stor pris på å samarbeide med, sier Cato Hellesjø, styreleder i Bane NOR.

    Frimannslund vil frem til januar 2024 være til disposisjon for konsernet, heter det.

    Lukrativ sluttpakke

    Styret starter umiddelbart arbeidet med å finne ny konsernsjef for Bane NOR, heter det. Frimannslund trekker seg dermed på dagen.

    Frimannslund har en årslønn på litt over 3 millioner kroner, og har i tillegg hatt en sluttavtale som sikrer han 12 måneders lønn dersom han har blitt sagt opp, ifølge TV 2

    Frimannslund får uansett lønn ut oppsigelsestiden, som er frem til januar 2024, og sikrer seg dermed godt over 2 millioner kroner.

    Henning Bråtebæk konstitueres som ny konsernsjef fra og med i dag. Bråtebæk kommer fra stillingen som adm. direktør i drifts- og vedlikeholdsselskapet Spordrift, som i går formelt ble overdratt til Bane NOR SF.

    Krevende periode

    Den siste tiden har Bane NOR stått i en krevende situasjon i forbindelse med Follobanen mellom Oslo og Ski, som ble stengt etter bare en ukes drift i desember 2022 på grunn av store driftsproblemer. 

    Jernbanelinjen tok 13 år å bygge og kostet 36,8 milliarder kroner.

    Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.