<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Full frys i Russland

Bilprodusenten GAZ har saksøkt Volkswagen for kontraktsbrudd, og en russisk domstol har frosset tyskernes eiendeler så lenge tvisten pågår.

    Publisert 20. mars 2023 kl. 13.29
    Oppdatert 20. mars 2023 klokken 16.27
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 266 ord
    PARKERT: Volkswagens russiske eiendeler er frosset, deriblant fabrikken i byen Kaluga. Foto: NTB

    En russisk domstol har frosset alle Volkswagens verdier i Russland, og stikker dermed nye kjepper i hjulene for den tyske bilprodusentens forsøk på å avvikle sin virksomhet i landet, melder Reuters.

    Blant de frosne eiendelene er flaggskipfabrikken i Kaluga, der produksjonen har vært stanset siden kort tid etter president Vladimir Putins invasjon av Ukraina. Fabrikken kan produsere 225.000 biler årlig.

    Den russiske bilprodusenten GAZ, som hadde en kontrakt for å produsere Volkswagen-biler ved sin fabrikk i Nizhny Novgorod, har saksøkt Volkswagen for kontraktsbrudd etter at tyskerne terminerte avtalen i august. GAZ mener Volkswagens forsøk på å gå ut av Russland setter deres egne interesser i fare, og søker erstatning på 15,6 milliarder rubler (drøyt 200 millioner dollar).

    Rettsdokumenter viser ifølge nyhetsbyrået at Volkswagens russiske eiendeler fryses så lenge tvisten pågår.

    Laveste siden Sovjet

    Russland krever at selskaper fra «uvennlige land» – de som har iverksatt sanksjoner – må få salg godkjent av en regjeringsnedsatt kommisjon. Investorenes frykt er nasjonalisering. I juli i fjor tok Putin full kontroll over det enorme gass- og oljeprosjektet Sakhalin-2, og tok dermed nesten 50 prosent av prosjektet fra Shell og to japanske handelshus. 

    Andre ledende vestlige bilprodusenter har kommet seg ut av Russland, deriblant Renault som måtte skrive ned verdier tilsvarende 2,35 milliarder dollar. I forrige uke ble det ifølge Reuters kjent at Skoda er i ferd med å sluttføre salget av sin russiske virksomhet.

    Russisk bilindustri har mistet mye arbeidskraft til krigføringen i Ukraina, og bilproduksjonen i landet falt 67 prosent fra 2021 til 2022 – til det laveste nivået siden oppløsningen av Sovjetunionen.