<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Paris isolerer seg fra resten av verden

Folkeavstemning viser soleklart flertall for å fjerne elsparkesykler i Paris. Ordføreren lover å følge opp, mens tilbyderne fortsatt håper på dialog. 

Publisert 3. apr. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
PÅ VEI UT: Elsparkesykler i Paris. Foto: Bloomberg

Paris-ordfører Anne Hidalgo lover å forby elsparkesykler fra 1. september i år etter overveldende flertall i en folkeavstemning søndag, melder flere internasjonale medier.

89 prosent av drøyt 103.000 deltakere stemte for å fjerne det omstridte fremkomstmiddelet fra storbyens gater når dagens avtaler med operatørene løper ut.

«Folkets veldig klare budskap blir nå vårt veikart», skrev Hidalgo i en uttalelse etter avstemningen.

Omstridt fremkomstmiddel

Paris var tidlig ute med å slippe til elsparkesykler i 2018, men strammet inn i 2020 da antall lisenser ble kuttet til tre: Lime, Dott og Tier. Samtidig kom en fartsgrense på 20 kilometer pr. time og skreddersydde parkeringsplasser, med bøter til dem som ikke parkerte der.

Nå kan storbyen bli en av de første som fjerner syklene som har fått kritikk for å fylle opp fortau og veier, men også utgjøre en sikkerhetsrisiko. I London er tre aktører – også der Lime, Dott og Tier – ifølge CNBC på prøve frem til i høst. Deretter vil de ifølge lokale myndigheter vurderes etter «evner til å møte strenge sikkerhetstiltak og høye standarder for drift.»

– Intet problem for de fleste

Berlin-baserte Tier Mobility og San Francisco-baserte Lime har begge uttrykt skuffelse over nyhetene.

«Når rundt 93 prosent av innbyggerne ikke er med på avstemningen, viser det at elsparkesykler ikke er et problem for parisere flest», skriver Tier i en uttalelse til CNBC.

«Ved å bevege seg bort fra elsparkesykler isolerer Paris seg også fra resten av verden med storbyer som Washington, Madrid, Roma, London, Berlin og Wien som alle iverksetter støttetiltak for elsparkesykler som måter å redusere bilbruken på», heter det videre.

Både Tier og Lime understreker at selskapene fortsatt er tilgjengelige for samarbeid med myndighetene i Paris om eventuelle reguleringer fremfor et forbud.