Kina-boost for Volvo
Salgsøkningen i Kina ble dobbelt så stor som i Europa.
Publisert 3. mai 2023
Oppdatert 3. mai 2023Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
KINASALG:Driver opp salgsprosenten for Volvo. FOTO:NTB
Volvo melder at salget økte med ti prosent i april i år sammenlignet med april i fjor, skriver Reuters.
Det er spesielt økt salg i Kina som gir utslag og det totale salget i april var på 51.976 biler.
Volvo er majoritetseid av kinesiske Geely Holding, som i en uttalelse melder at salget i Kina alene økte med 46 prosent. Volvos største marked er Europa, hvor salget økte med fem prosent mens i USA sank salget med fire prosent.
Bilprodusentens aksjer falt 1 prosent i tidlighandelen onsdag.
Volvo melder også at salget av helelektriske biler nesten doblet seg til nå å utgjøre 17 prosent av det totale salget, hybride modeller utgjør 28 prosent.