<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kina-boost for Volvo

Salgsøkningen i Kina ble dobbelt så stor som i Europa.

Publisert 3. mai 2023
Oppdatert 3. mai 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
KINASALG:Driver opp salgsprosenten for Volvo. FOTO:NTB

Volvo melder at salget økte med ti prosent i april i år sammenlignet med april i fjor, skriver Reuters.

Det er spesielt økt salg i Kina som gir utslag og det totale salget i april var på 51.976 biler.

Volvo er majoritetseid av kinesiske Geely Holding, som i en uttalelse melder at salget i Kina alene økte med 46 prosent. Volvos største marked er Europa, hvor salget økte med fem prosent mens i USA sank salget med fire prosent.

Bilprodusentens aksjer falt 1 prosent i tidlighandelen onsdag.

Volvo melder også at salget av helelektriske biler nesten doblet seg til nå å utgjøre 17 prosent av det totale salget, hybride modeller utgjør 28 prosent.