En tredjedel av Airbus A220-flyene til det sveitsiske flyselskapet Swiss er satt på bakken fordi det er mangel på deler, skriver Flightglobal.
Adm. direktør i Lufthansa, Carsten Spohr, tror slik delemangel vil være et problem for bransjen i mange år fremover.
Han sier at med sine 30 år i bransjen, ikke har sett lignende utfordringer.
– Det er ikke mangel på passasjerer som vil forme veksten, men mangelen på deler, sa han under fremleggingen av Lufthansas kvartalsresultater.
Problemene Swiss har, er relatert til A220-flyenes Pratt & Whitney PW1500G-motorer, hvor etterforsyningen av deler fortsatt preges av pandemiens påvirkning.
Lufthansa-sjef Spohr forteller at mangelen på deler ikke bare gjelder for Pratt & Whitney, men hele den globale flyindustrien.
Også leveransene av nye fly blir forsinket.
– Langt ute i forsyningskjedene mangler det vitale elementer, selskaper må bygge om sine produksjonsanlegg, sier Spohr, og legger til at etter å ha snakket med både Airbus og Boeing, forventer han at situasjonen vil vare en stund.
Mangelen på piloter og annen arbeidskraft innad i industrien påvirker også situasjonen.