<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Delemangel setter flyene på bakken

Problemene i etterkant av pandemien skaper trøbbel for deleforsyningen hos Airbus og underleverandørene.

Publisert 4. mai 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 172 ord
Article lead
lead
SWISS AIR: Har satt én tredjedel av A220-flåten på bakken. FOTO:NTB
SWISS AIR: Har satt én tredjedel av A220-flåten på bakken. FOTO:NTB

En tredjedel av Airbus A220-flyene til det sveitsiske flyselskapet Swiss er satt på bakken fordi det er mangel på deler, skriver Flightglobal.

Adm. direktør i Lufthansa, Carsten Spohr, tror slik delemangel vil være et problem for bransjen i mange år fremover.

Han sier at med sine 30 år i bransjen, ikke har sett lignende utfordringer.

– Det er ikke mangel på passasjerer som vil forme veksten, men mangelen på deler, sa han under fremleggingen av Lufthansas kvartalsresultater.

Problemene Swiss har, er relatert til A220-flyenes Pratt & Whitney PW1500G-motorer, hvor etterforsyningen av deler fortsatt preges av pandemiens påvirkning.

Lufthansa-sjef Spohr forteller at mangelen på deler ikke bare gjelder for Pratt & Whitney, men hele den globale flyindustrien. 

Også leveransene av nye fly blir forsinket.

– Langt ute i forsyningskjedene mangler det vitale elementer, selskaper må bygge om sine produksjonsanlegg, sier Spohr, og legger til at etter å ha snakket med både Airbus og Boeing, forventer han at situasjonen vil vare en stund.

Mangelen på piloter og annen arbeidskraft innad i industrien påvirker også situasjonen.