<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hopp i både inntektene og resultat for VW-datter

Skoda-sjefen sier seg fornøyd med første kvartal etter at inntektene økte med mer enn 30 prosent og driftsresultatet la på seg mer enn 60 prosent. 

Publisert 8. mai 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 235 ord
Article lead
lead
FORNØYD: Den tidligere Porsche-sjefen Klaus Zellmer ble i fjor sommer utpekt som ny sjef for den tsjekkiske bilprodusenten. Foto: Skoda
FORNØYD: Den tidligere Porsche-sjefen Klaus Zellmer ble i fjor sommer utpekt som ny sjef for den tsjekkiske bilprodusenten. Foto: Skoda

Den tsjekkiske bilprodusenten Skoda, som er en del av Volkswagen-gruppen, økte driftsresultatet med 60,8 prosent i første kvartal til 542 millioner euro, rundt 6,3 milliarder kroner. Opp fra 337 millioner euro i samme periode i fjor, melder selskapet mandag. 

Inntektene økte med en tredjedel til 6,8 milliarder euro, fra 5,1 milliarder. Og til sammen leverte selskapet 209.600 biler til kunder, opp fra 186.200 i samme periode i fjor – som tilsvarer en økning på 12,6 prosent. 

Ifølge selskapet har etterspørselen vært jevn, men i Sør- og Vest-Europa har det vært en betydelig økning av leveransene. Blant annet har Skoda levert 59,1 prosent flere biler i Storbritannia, mens i Spania og Italia har tsjekkerne leverte henholdsvis 92,5 og 50,3 prosent flere biler i første kvartal enn de gjorde i tilsvarende periode i fjor.

Samtidig har avkastningen på salg økt med 1,4 prosentpoeng til 8 prosent. 

– Fortsatt utfordrende

Den gode trenden skyldes i stor grad at forstyrrelsene på forsyningskjeden virker å være borte, som gjør at bilprodusenten slipper å stanse produksjonen midlertidig ved anleggene sine. 

– Vi har fått en flott start på året. I lys av det bedre, men fortsatt utfordrende markedsklima, er vi fornøyd med denne positive trenden, sier adm. direktør Klaus Zellmer i Skoda. 

Når det gjelder modeller er Octavia (45.000 stk.) fortsatt bestselgeren, etterfulgt av SUV-ene Kamiq (32.300 stk.) og Kodiaq (26.500 stk.), mens leveransene av den helelektriske Enyaq (12.400 stk.) har også økte med 40,7 prosent, opplyser selskapet.