<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Musk til Kina etter at Tesla taper terreng

Tesla-sjef Elon Musk reiser til Kina denne uken, etter at elbilprodusenten er blitt knust av de kinesiske merkene. 

    Publisert 29. mai 2023 kl. 16.18
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 413 ord
    PÅ TUR: Tesla-, Twitter- og SpaceX-sjef Elon Musk har planer om å reise en tur til Kina i løpet av uken.  Foto: Bloomberg

    Tesla-sjef Elon Musk er ventet å reise til Kina denne uken for å møte høytstående kinesiske tjenestemenn og besøke Teslas gigafactory i Shanghai, skriver Reuters mandag. 

    Det vil i så fall være Musks første tur til «Midtens rike» på tre år. 

    Det er litt uklart hva møtene skal gå ut på, men ifølge Reuters planla Musk allerede i mars å dra til Kina for å møte landets statsminister Li Qiang.

    Kina er Teslas nest største marked, etter USA, og Shanhai-fabrikken er elbilprodusentens største produksjonsanlegg. 

    Merker hardere konkurranse

    Musks Kina-tur kommer samtidig som at Tesla sliter med økende konkurranse fra kinesiske bilprodusenter som har opplevd en kraftig global vekst i salget av deres egne elbiler. Dette har gjort at blant annet Storebrand-forvalter Philip Ripman har kinesiske BYD som klar favoritt foran Tesla i kampen om verdens elbilmarked.

    – BYD er en en stor aktør, både fra et elbil-perspektiv og på batteriproduksjonssiden, sa forvalteren av bærekraftsfondet Storebrand Global Solutions til CNBC i forrige uke.

    Ifølge Ripman har kineserne et fortrinn i at de tilbyr produkter på tvers av en rekke segmenter, fra luksus til rimeligere alternativer. Det eneste som bekymret Storebrand-forvalteren var deres datainnsamlingen fra bilene.

    – Jeg tror det er et geopolitisk spill her som man bør være litt oppmerksom på, legger han til. 

    Forvalterens ankepunkt mot Tesla går først og fremst på gründeren og toppsjefen Elon Musks distraksjoner, selv om han nå har ansatt en ny toppsjef i Twitter.

    – Hans forskjellige prosjekter kan være skadelig for Tesla, som faktisk har anerkjent BYDs posisjon ved å velge BYD-batterier til noen av sine modeller, sier Ripman.

    Vil bygge Megapack

    Tesla forsøker selv å få flere strenger å spille på, og kunngjorde i april at de ville trappe opp investeringene sine i Kina og bygge en ny fabrikk i Shanghai

    For ved deres allerede eksisterende produksjonsanlegg for elbiler skal Tesla lage selskapets storskala oppladbart litium-ion batteri Megapack.

    Megapack er et massivt stasjonært batteri som er ment for å stabilisere energinett, og skal visstnok kunne lagre nok energi til å drive 3.600 hjem i én time. 

    Arbeidet med det nye anlegget vil starte i tredje kvartal, og produksjonen vil etter planen starte opp i andre kvartal 2024. Det nye anlegget skal i utgangspunktet produsere 10.000 Megapack-enheter i året, tilsvarende rundt 40 gigawattimer med energilagring.

    Ifølge Reuters har Tesla også sendt inn planer om å utvide kapasiteten for produksjon av drivlinjer ved Shanghai-anlegget til 1,75 millioner enheter årlig. Men visstnok så sliter Kinas statsplanlegger med en kapasitetsoverflod i bilindustrien, noe som har gjort at de har advart om at det kan bli vanskeligere å få godkjent ny produksjonskapasitet.