<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Luftbransjen vil nå 9,8 milliarder dollar i 2023

Tross mangel på deler og kompetanse, dobler det internasjonale luftfartsorganisasjonen sine estimater for 2023.

Publisert 5. juni 2023 kl. 12.05
Oppdatert 5. juni 2023 klokken 12.13
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 259 ord
MANGLER DELER: Luftbransjen har slitt med å takle den økende etterspørselen etter reiser, da de mangler både deler og kompetanse. Foto: Bloomberg

Den internasjonale luftfartsorganisasjonen, IATA, anslår at luftfartsbransjens nettoresultat vil nå 9,8 milliarder dollar i 2023, noe som er mer enn doblet fra organisasjonens tidligere estimat på 4,7 milliarder dollar fra desember 2022, skriver TDN Direkt.

Rundt 4,35 milliarder mennesker forventes å reise i 2023, og nærmer seg dermed de 4,54 milliarder som fløy i 2019.

Tidligere i år meldte amerikanske Boeing at de har stanset leveranser av et «betydelig» antall 737 MAX-fly som følge av en feilinstallasjon hos en leverandør. Noen dager senere meldt Europeiske Airbus at en tredjedel av Airbus A220-flyene til det sveitsiske flyselskapet Swiss er satt på bakken fordi det er mangel på deler.

Mangelen på fly har vært en torn i siden for flyselskaper i månedsvis, og noen av selskapene begynner nå å bruke større fly for å imøtekomme flere passasjerer, samtidig som de prøver å balansere den sterke etterspørselen etter reiser med mangel på ressurser, skriver CNBC.

Mangler kompetanse

Ifølge Willie Walsh, generaldirektør i IATA, vil en knapphet på flypersonell også sannsynligvis være et problem i 2023.

– De utfordringene vi forventer å se på kort sikt er utenfor vår kontroll, og de er hovedsakelig relatert til mangel på ressurser innen flygeledelse. Vi har allerede sett begrensninger på kapasitet i USA, og vi opplever problemer også i Europa, sa Walsh til CNBC.

Videre anslås omsetningen for bransjen å øke med 9,7 prosent på årsbasis i 2023 til 803 milliarder dollar, mens kostnadsveksten for forventes til 8,1 prosent.

Walsh er optimistisk for bransjen tross forsyningsproblemer.

– Når vi tar det overordnede bildet i betraktning kan vi være positive med tanke på 2023 og fremover, avsluttet han.