<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Forbrukere vil sky disse bilene

New York opplever en tyveribølge av Hyundai- og Kia-biler som mangler startsperre, og saksøker selskapene. Analytikere frykter skadeeffekter. 

Publisert 7. juni 2023 kl. 14.11
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 328 ord
DÅRLIG REKLAME: Analytikere mener tyveribølgen og søksmålene er skadelig for Hyundais image. Foto: NTB

New York har saksøkt Hyundai og datterselskapet Kia for uaktsomhet etter en eksplosjon av biltyverier i byen, melder Financial Times.

Søksmålet kommer ifølge avisen etter at flere andre amerikanske byer har gjort det samme. Hyundai og Kia anklages for å ha unnlatt å installere startsperre (immobilizer) på de fleste av sine biler mellom 2011 og 2022. Dette hevder New York «har åpnet slusene for biltyverier, innbruddsbølger, farlig kjøring og skade for allmennheten.»

TikTok-videoer gikk viralt

Enkelte Hyundai- og Kia-modeller karakteriseres som sårbare ettersom de startes med mekanisk nøkkel og altså mangler startsperren som sender koden som trengs for å starte bilen.

Tyveriene økte ifølge Financial Times voldsomt i løpet av de fire siste månedene av 2022, etter en rekke Tiktok-videoer som viste at en skrutrekker og en USB-kabel var alt som trengtes for å stjele de aktuelle modellene. Antallet tyverier av Hyundai-biler i New York steg fra 12 til 104 i perioden, mens antallet Kia-tyverier steg fra 10 til 99.

New York skriver i en pressemelding at «byen tar sikte på å holde selskapene ansvarlige for å ha nektet å utstyre visse modeller med standard antityveri-utstyr», og legger til at Hyundai- og Kia-bilenes mangel på slikt utstyr er «nesten unikt» blant bilprodusenter.

Flere søksmål er i vente?

Hyundai har erkjent problemer med enkelte modeller, men understreker samtidig at alle bilene deres lever opp til amerikansk regelverk. Startsperre har vært standardutstyr i samtlige Hyundai-modeller produsert fra november 2021 og utover.

Både Hyundai og Kia har sendt ut programvareoppdateringer av de i alt 7 millioner bilene uten startsperrer, men analytikere påpeker overfor Financial Times at tyveriene likevel fortsetter og at bilprodusentene trolig vil rammes av søksmål fra flere amerikanske byer.

– Saken vil påvirke produsentenes merkevareimage negativt, og vil få forbrukere til å sky Hyundai- og Kia-biler. Kraftig voksende juridiske kostnader og erstatningsbeløp vil også spise av finansene, sier rådgiver Lee Hang-koo i Korea Automotive Technology Institute.