<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rødt tar flynæringen på alvor

Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund kritiserer Rødt for å ville forby privatfly. Men han kritiserer et forslag Rødt ikke har stilt, skriver Sofie Marhaug (R).

Publisert 09:58 12. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 367 ord
MÅ HA TIL FLYBENSIN: Bjørn Rune Gjelstens fly slapp ut 99 tonn CO2 på tre måneder, mens Petter Stordalens fly slapp ut 396 tonn, hevder artikkelforfatteren, med bakgrunn i en Vårt Land-artikkel. Illustrasjonsfoto: Dreamstime

Wasland og Norsk Flygerforbund har helt rett i at det finnes viktig luftfart i Norge som ikke er privatfly. Og det er forståelig at man reagerer om politiske partier ikke tar innsatsen medlemmene i Flygerforbundet legger ned på alvor. Det håper jeg ikke vi i Rødt har bidratt til.

Sofie Marhaug. Foto: NTB

Som en del av et større forslag for å få ned utslippene fra luftfarten fremmet vi i fjor høst følgende forslag på Stortinget:

«Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem et forslag om forbud mot privatfly, inkludert charterflygninger med én eller få passasjerer. Forbudet må gjøre unntak for flygninger begrunnet i liv, helse og sikkerhet. Det må også gjøre unntak for småflyklubber, fallskjermklubber, veteranflymiljøer og liknende.»

Så når Wasland lister opp privatflyvninger for donororganer som trenger rask transport, pasientreiser, hjemtransport for forulykkede nordmenn i utlandet og uttransportering av utenlandske borgere, er ikke dette reiser vi vil forby.

At Avinors statistikk i dag ikke skiller mellom en privat flyreise med privatfly og en pasienttransport eller donorflyvning er jo en praksis som helt klart bør endres.

Det er fint at det også skjer teknologiutvikling i flybransjen. Men man kommer ikke utenom at privatflytransport fører til enorme utslipp også i dag:

Tall som avisen Vårt Land fikk utarbeidet i fjor sommer viste at Bjørn Rune Gjelstens privatfly på tre måneder i fjor sto for 99 tonn CO2-utslipp. Petter Stordalens fly sto for 396 tonn i samme periode. Til sammenligning er forbruket til en gjennomsnittlig nordmann 3 tonn på tre måneder.

Selv om elektriske fly kommer i fremtiden, må vi også tenke på hvordan vi reduserer forbruket. Elektriske fly krever svært mye energi, som er en knapp ressurs.

Jeg håper Rødt og Norsk Flygerforbund kan jobbe sammen om mye, for en mer bærekraftig flynæring og et trygt arbeidsliv. Men jeg står fast på at noen reiser er så forurensende og unødvendige at de bør forbys.

Sofie Marhaug

Miljøpolitisk talsperson for Rødt