Skanska sikret milliardavtale
Skanska skal bygge 15 kilometer med vei i Trøndelag for Nye Veier.

Nye Veier har inngått et avtale med Skanska om prosjektering og bygging av ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene, kommer det frem i en melding mandag.
Skanska skal utføre arbeidet i felleskap med Johs J. Syltern, som er spesialister på masseflytting, mens Rambøll skal være rådgivere for prosjektet.
Den totale kontraktsverdien er på 2,2 milliarder kroner, og Skanskas andel av kontrakten vil være på 1,3 milliarder kroner, som inngår i ordrereserven for Norden for fjerde kvartal 2023.
Det er ventet at arbeidet vil begynne i løpet av våren 2024, mens veien skal etter planen stå ferdig i løpet av høsten 2027.
– Viktig for utviklingen
– Målet med ny E6, som er en sentral nasjonal ferdselsåre, er økt trafikksikkerhet, bedre flyt i trafikken og stimulere til vekst og utvikling i en stor region. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med Skanska og Syltern, sier adm. direktør Anette Aanesland i Nye Veier.
– Denne strekningen er en viktig del av utviklingen av E6 sør for Trondheim, legger hun til.
Skanska og Syltern har jobbet tett sammen i en rekke prosjekter, senest på prosjektet Nydalsbrua som nylig ble åpnet. Det er imidlertid første gang de to selskapene inngår arbeidsfellesskap i et prosjekt.
– Vi har jobbet meget godt sammen med Syltern og Rambøll i tilbudsfasen og nå gleder vi oss til å gå inn i gjennomføringsfasen sammen med Nye Veier, sier Stein Ivar Hellestad, konsernsjef i Skanska Norge.
Mye tungtrafikk
E6 gjennom Trøndelag forbinder de sørlige og nordlige deler av landet. Dette er en svært viktig hovedvei for lokalt, regionalt og nasjonalt næringsliv.
Veien som skal bygges blir på 15 kilometer og vil være hovedsakelig firefelts. Men det vil i tillegg bygges et planskilt kryss og tilkobling til eksisterende E6, om lag 15 km med lokalveier – hvorav 800 meter i tunnel, seks bruer, to viltoverganger, viltgjerde samt en rekke mindre konstruksjoner.
I dag er strekningen preget av mye tungtrafikk, rundt 30 prosent, og er i tillegg svært ulykkesbelastet. Dagens standard på veien med stort sett to felt er hverken tilpasset dagens eller fremtidens trafikk, opplyser Nye Veier.
Prosjektet har satt seg svært ambisiøse klimamål, og skal for eksempel redusere klimagassutslippet med over 50 prosent sammenlignet med klimabudsjettet. Prosjektet blir sertifisert i henhold til «BREEAM Infrastructure Whole Team Award» med ambisjon om nivå Very Good.
Kontrakten omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar.