<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tar grep for å stanse bølge av kinesiske elbiler

Myndighetene i Tyrkia tar grep for å få strammet inn importen av kinesiske elbiler. – Synd hvis målet er at Togg skal selge noen tusen flere biler, sier kritiker. 

    Publisert 9. des. 2023 kl. 09.11
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 422 ord
    Recep Tayyip Erdogan, Turkey's president, during a news conference on the sidelines of the Group of 20 (G-20) Leaders Summit in New Delhi, India, on Sunday, Sept. 10, 2023. Erdogan is urging several Group of 20 leaders to meet some of Russia’s demands to try to revive a deal that had allowed Ukrainian grain shipments and eased global food prices. Photographer: Prakash Singh/Bloomberg Foto: Bloomberg

    Etter at EU i høst kunngjorde at de ville se nærmere på de kinesiske subsidiene til landets elbilprodusenter, tar nå Tyrkia grep for å dempe importen fra Østen, skriver Bloomberg.

    Ifølge Tyrkias handelsminister må selskaper som importerer elbiler til landet ha minst 140 autoriserte servicesentre spredt jevnt over hele landet og åpne et kundesenter for hver merkevare. 

    Kraftig elbilvekst

    Det nye kravet blir bredt ansett som et spark mot kinesiske bilprodusenter, ettersom import fra EU og andre land som har frihandelsavtaler med Tyrkia, er unntatt fra dekretet. Importørene har bare frem til slutten av måneden for å overholde kravet, noe som er en tilnærmet umulig oppgave for mange.

    Elektriske biler blir stadig mer populære i Tyrkia, som er Europas sjette største bilmarked, mye takket være de relative rimelige bilene bra Kina. Salget av elbiler økte nesten ti ganger i år frem til november sammenlignet med året før, ifølge data fra bransjeorganisasjonen ODMD. De utgjør nå 7,1 prosent av alle personbilsalg i landet.

    Ifølge en kilde til Bloomberg er de nye reglene ment for å få oversikt over en raskt utviklende industri og gjøre det mulig for den å bevege seg framover i et kontrollert miljø. Det skal heller ikke være noen planer om å revidere reglene eller utsette implementeringen. 

    – Togg bør møte konkurranse

    – Disse reglene er så strenge at ikke en eneste merkevare er i samsvar pr. i dag, sier Erol Sahin, adm, direktør for bilkonsulentfirmaet EBS.

    — Det ville vært synd hvis målet er at Togg skal selge noen tusen flere biler. Togg bør også møte konkurranse på det innenlandske markedet for å utvikle seg videre, legger han til. 

    ELEKTRISK FEIRING: Tyrkias president Recep Tayyip Erdogan presenterer landets første elbiler i desember 2019 som er blitt laget av den da ferske elbilprodusenten TOGG. Foto: MURAT CETINMUHURDAR

    Togg er en tyrkisk elbilprodusent som ble grunnlagt i 2018 med støtte fra myndighetene i landet og president Recep Tayyip Erdoğan. Landets første elbiler sto klare ved utgangen av 2019, og ble presentert med brask og bram av presidenten. 

    «Midtens rike» solgte elbiler til en verdi av 184 millioner dollar til Tyrkia i de første 10 månedene av året, nesten dobbelt så mye som i hele 2022. Tidligere i år innførte Tyrkia en ekstra 40 prosents toll på elbilimport fra Kina, noe som økte den totale tollsatsen til 50 prosent.