<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mener Tesla er beste short-kandidat i 2024

Analytiker Toni Sacconaghi i Bernstein mener Tesla er beste short-kandidat i 2024 og kutter kursmålet til 150 dollar pr. aksje.

Publisert 16:54 9. des. 2023
Oppdatert 18:53 11. des. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 293 ord
BEAR: Analytiker Toni Sacconaghi i Bernstein mener Tesla er beste short-kandidat i 2024. Her er Teslas Model X.  FOTO: Bloomberg

I en ny analyse fra meglerhuset Bernstein skriver analytiker Toni Sacconaghi at Tesla er den beste short-kandidaten i 2024. Han kutter kursmålet til 150 dollar pr. aksje og anbefaler salg.

Sacconaghi skriver at regnskapsåret 2023 var spesielt utfordrende for Tesla, der selskapet fikk en inntjening pr. aksje (EPS) som var 50 prosent under estimatene for året. Aksjen doblet seg til tross for dette, påpeker han. 

Han argumenterer videre for at estimatene ligger for høyt. Sacconaghi anslår en inntjening pr. aksje på 2,59 dollar i 2024, noe som står i kontrast til konsensusestimatet på 3,34 dollar.

«Vi forventer at leverings- og inntektsanslag for 2024 og 2025 vil falle betydelig. Selv om betydelige nedadgående EPS-revisjoner ikke hadde noen innvirkning på kursen i år, tror vi at et mer negativt narrativ kan bidra til multippelkontraksjon neste år», heter det.

Bernstein forventer at Cybertruck vil betjene et nisjemarked og at det potensielt kan trekke ned  bruttomarginen til bilsegmentet neste år. Foruten det, forventer det at selskapet ikke vil lansere nye høyvolumsprodukter før i 2026.

Fallende bruttomargin

Bernstein bemerket at for å oppnå årlig vekst på omtrent 485.000 enheter i 2023, reduserte Tesla prisene med 16 prosent. Bruttomarginen falt 7,5 prosentpoeng i segmentet etter prisjusteringen, noe som Bernstein tror vil fortsette inn i 2024. 

«For å stimulere etterspørselen måtte Tesla dramatisk kutte priser i 2023, og vi tror de må gjøre det i neste år også», heter det i notatet.

Nåværende estimater spår derimot at Tesla vil øke salget sitt med over 400.000 enheter neste år, mens det holder prisene relativt stabile og øker bruttomarginen med opptil 2 prosentpoeng.

«Gitt forskjellen mellom Teslas finansielle ytelse versus kursutvikling i 2023, kan investorer spørre hvorfor nå og hva vil være annerledes i 2024? Vi tror at Teslas verdsettelse har vært støttet av vekstforventninger, selv når marginene har erodert», konkluderer han.