– Etterspørselen etter elektriske kjøretøy i Tyskland i år, ser ikke bra ut. Det øvre segmentet i elbilmarkedet er nesten mettet, og det er lite til salgs i det lavere segmentet, sier Jan Burgard, leder for bilkonsulentfirmaet Berylls Strategy Advisors, til Bloomberg.
Etter år med høy vekst slikter bilprodusentene nå med salg av elbiler, skriver nyhetsbyrået. I Europa er politikerne mer tilbakeholdne med lukrativeordninger, og færre kjøretøy kvalifiserer for kjøperne i USA.
Selv om en rekke nye modeller og leasingalternativer har tiltrukket seg oppmerksomheten til elbilelskere, er infrastruktur og pris fremdeles hindringer. I Tyskland er salget ventet å falle med 14 prosent i år, i kjølvannet av at regjeringen i landet trakk tilbake subsidier i desember. Det vil i så fall bli det første fallet i elbilsalget den siden 2016, ifølge interesseorganisasjonen VDA.
Store planer
I oktober 2022 lanserte den tyske samferdselsministeren Volker Wissing ambisiøse planer om å investere 6,3 milliarder euro i en nasjonal infrastruktur som skulle øke antallet ladestasjoner i Tyskland til én million innen 2030. I september i fjor var det bare rundt 105.000 funksjonelle offentlige ladestasjoner i Tyskland, skriver Bloomberg.
En annen utfordring er prisen. I november i fjor var kun 1 million, eller rundt 2 prosent, av alle biler på veien i Tyskland helelektriske. Uten ytterligere subsidier mener visse analytikere at 2030-målet vil bli vanskelig å nå.
– Jeg tror det er urealistisk å nå målet om 15 millioner elbiler på tyske veier innen 2030, sier Burgard.