<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Statssekretær som tror på julenissen

Publisert 5. juli 2024
Oppdatert 11. juli 2024
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
Vegard Grøslie Wennesland (Ap). Foto: Sofie Dege Dimmen/NFD
Vegard Grøslie Wennesland (Ap). Foto: Sofie Dege Dimmen/NFD

Regjeringen gjør stadig noe nytt for å reversere drosjereformen som regjeringen Solberg innførte. Løyvesystemet var utdatert og hadde ført til for få drosjer, alltid køer (i Oslo) og stadig høyere takster. Vanlige folk hadde knapt råd til drosje.

Erna Solberg løste det. Løyvesystemet med såkalt behovsprøving ble avskaffet, og i løpet av kort tid var det flere tusen nye drosjer og sjåfører i trafikken. Prisene ble holdt i sjakk eller gikk ned. Kundene var glade. Men det var så mange som skaffet seg løyve (gratis og fritt) at køer med biler som håpet på kunder, ble lange. Så da klaget drosjeeierne igjen. Direkte og via LO kom krav om at drosjesjåførene må tjene nok til å leve for på heltid. Uansett om de frivillig hadde økt tilbudssiden dramatisk.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i den rødgrønne regjeringen lyttet mer enn gjerne til drosjesjåførenes syting og klaging, og for å få interessen for løyver ned, er det kommet flere krav som skal skremme potensielle sjåfører bort. Økonomisk garanti, tilknytning til sentral selv om en app holder lenge, taklampe og fagkrav.

Det er sikkert noe bra i dette, men nå gjaldt det å få potensielle sjåfører og eiere bort. Tilbudssiden skal ned for å holde prisen (inntekten) oppe.

Nå legger regjeringen også frem et forslag om makspris på drosjeturer ut på høring. Angivelig initiert av regjeringens budsjettpartner SV.

«God konkurranse er alltid velkommen», sier statssekretær Vegard Grøslie Wennesland (Ap).

Hvilken skole har Wennesland gått på?

Både teori og praksis viser at en makspris ikke øker konkurransen. Med makspris blir tilbudet lavere, og makspris pleier å bli minimumspris.

Kundene taper.

Formålet er å få bort de som tar «sinnssyke priser» for en tur til Gardermoen fra Oslo.

Men det er ikke drosjene fra Oslo Taxi eller Norgestaxi som utnytter markedet og krever svinepriser. Det er flommen av røversjåfører med Taxi Lurium 1, Taxi Lurium 2 osv. som okkuperer holdeplassene.

Regjeringen sier da at loven skal gjelde drosjer som praies på gaten eller holdeplasser. Kunder som har avtalt pris på forhånd inngår ikke i loven, noe som (forhåpentligvis) betyr at dette ikke angår taxiapper som Uber.

Utfordringen blir om myndighetene klarer å kontrollere røverne denne gangen, eller om makspris bare vil føre til lavere tilbud og høyere gjennomsnittspris for alle.