Nissan Motor nedjusterer sine årlige resultatestimater og kutter samtidig 9.000 stillinger globalt, skriver Bloomberg torsdag.
På grunn av sviktende salg i nøkkelmarkeder forventer nå den japanske bilprodusenten en driftsinntekt på 150 milliarder yen, som tilsvarer rundt 11 milliarder kroner, for regnskapsåret som avsluttes i mars 2025, ned fra 500 milliarder yen. Det tilsvarer en nedgang på 70 prosent.
Sjefen halverer lønnen
Nissan har som mål å redusere faste kostnader med 300 milliarder yen, drøyt 21 milliarder kroner, og kutte variable kostnader med 100 milliarder yen. For å oppnå dette vil japanerne kutte den globale produksjonskapasiteten med 20 prosent og redusere den globale arbeidsstyrke med 9.000 årsverk. Selskapet har i tillegg iverksatt diverse ulike tiltak for å redusere kostnadene, og konsernsjef Makoto Uchida og andre toppledere har frivillig sagt fra seg 50 prosent av lønnen fra og med november 2024.
Japanerne vil i tillegg selge rundt 10,2 prosent av aksjene sine i Mitsubishi, noe som vil gi selskapet inntekter på nærmere 70 milliarder yen, rundt 5 milliarder kroner.
Nedgangen skaper ytterligere utfordringer for Nissan og konsernsjef Uchida, som har hatt som mål å øke lønnsomheten til tross for synkende salg. Analytikere peker på sterk konkurranse fra Tesla og kinesiske elbilmerker som BYD, noe som presser Nissan hardt i både Kina, Japan og Nord-Amerika.
– Å nå våre salgsmål blir en utfordring, sier Uchida.
Driftsresultatet ned 85 prosent
Resultatet for andre kvartal landet på 32 milliarder yen, betydelig lavere enn markedets forventninger på 65 milliarder og langt unna de 208 milliardene selskapet fikk i samme periode i fjor.
Selskapet har allerede kuttet sitt årlige resultatmål fra 600 milliarder yen til 500 milliarder tidligere i år, før de nå reduserer det ytterligere til 150 milliarder yen.
Nissan Motor
(Mrd. JPY) | 2. kv./'FY24 | 2. kv./'FY23 |
Nettoinntekter | 2.985,8 | 3.145,7 |
Driftsresultat | 31,9 | 208,1 |
Nettoresultat | −9,3 | 190,7 |
Uchida har vært sentral i å lede selskapet gjennom omstillingen etter at tidligere styreleder Carlos Ghosn forlot Nissan. Selskapet har ambisjoner om å utvide sin elbilportefølje og øke det årlige salget med én million biler innen 2027. Men noen analytikere hevder at Nissan mangler attraktive nye modeller og taper terreng i elbilsegmentet.
I Kina, verdens største bilmarked, har Nissan også kjent på presset og stengte tidligere i år en fabrikk i Changzhou. Ifølge Bloomberg inngikk selskapet nylig et samarbeid med Honda og Mitsubishi om programvareutvikling, i håp om å styrke konkurranseevnen.
Tungt på børsen
Nissan-aksjen har fått litt juling på Tokyo-børsen hittil i år, og er ned 27 prosent foreløpig i 2024. Blant de 19 analytikerne som ifølge Bloomberg dekker selskapet er det bare tre som anbefaler å kjøpe aksjen, mens de 16 andre er delt mellom hold og selg.
Blant annet var JP Morgan ute for en måned siden og anbefalte salg av aksjen. Investeringsbanken har satt et kursmål på 300 japanske yen, som tilsvarer en nedside på nesten 35 prosent fra dagens kurs på 460 yen pr. aksje.
Mens Morgan Stanley kom i begynnelsen av uken med en oppdatering hvor de anbefalte klientene sine å sitte i ro Nissan-båten. Til tross for dette satte banken kursmålet på 400 yen pr. aksje, som tilsvarer en nedgang på rundt 13 prosent fra dagens kurs.