<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flymangel stopper russerne

Russland bruker milliarder på luftfarten, men sliter med flymangel etter sanksjoner som hindrer import av deler og nye fly.

Publisert 28. nov.
Oppdatert 28. nov.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 293 ord
Article lead
lead
PÅ BAKKEN: Det russiske flyselskapet Aeroflot må sette stadig flere fly på bakken på grunn av vestlige sanksjoner, selv om akkurat disse russisk produserte Sukhoi Superjet-passasjerflyene får nok leve videre.  Foto: Bloomberg
PÅ BAKKEN: Det russiske flyselskapet Aeroflot må sette stadig flere fly på bakken på grunn av vestlige sanksjoner, selv om akkurat disse russisk produserte Sukhoi Superjet-passasjerflyene får nok leve videre.  Foto: Bloomberg

Til tross for krig har russere både mulighet og lyst til å reise på tur. Imidlertid sliter flyselskapene med å dekke behovet på grunn av mangel på fly, skriver Reuters

For selv om de vestlige sanksjonene foreløpig ikke har hatt den ønskede effekten av å lamme Russlands økonomi, har det strupet tilgangen til fly og deler fra vestlige produsenter. 

80 prosent vestlige fly

Nesten 80 prosent av Russlands flåte er laget i utlandet. Airbus og Boeingfly står for 575, som tilsvarer rundt to tredjedeler, av Russlands flåte på 865 fly.

I 2021, året før invasjonen av Ukraina, la Russland til 54 nye kommersielle fly til flåten sin - 27 fra Airbus, tre fra Boeing og 24 russisk-produserte Sukhoi Superjets.

I de nesten tre årene som har gått siden, har det kun blitt lagt til 11 nye fly – alle Superjets.

Produksjonen av Russlands nye MS-21 passasjerfly, som skal bli produsert av det russiske industrikonglomeratet Rostec, er allerede blitt utsatt til 2025-2026 fra 2024. Og den russiske avisen Kommersant meldte i forrige uke at russiske flyselskaper ikke kan reparere Airbus A320 neo-motorer, og kanskje må pensjonere noen av Airbus-flyene.

Store subsidier

Ifølge data fra russiske luftfartsmyndigheter har antallet reisende til Europa kollapset, fra nesten 10 millioner i 2019 til bare noen hundre tusen i dag. Russere har i stedet vendt seg til mer «vennlige» land, som Tyrkia, tidligere sovjetiske republikker og De forente arabiske emirater. I tillegg har populære reisemål som Egypt, Thailand og Kina også sett økt trafikk.

I et forsøk på å opprettholde flyrutene har Russland bedt nabolandene i Sentral-Asia om hjelp til å drive innenlandsruter. Russland skal også ha henvendt seg til India og Kina for hjelp.

Ifølge en Reuters-analyse har Putin brukt minst 1,47 billioner rubler (rundt 144 milliarder kroner) på subsidier og lån til luftfartssektoren siden invasjonen.