Meninger

Spark togdustene

Publisert 29. des. 2024 | Oppdatert 3. jan.
Article lead
+ mer
lead
Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen (midten) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (t.h.), her etter togavsporingen på Nordlandsbanen i oktober. Foto: NTB
Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen (midten) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (t.h.), her etter togavsporingen på Nordlandsbanen i oktober. Foto: NTB

Dette var Trygve Hegnars leder mandag 30. desember 2024.

At hele Tog-Norge ble lammet 1. juledag var visstnok et sjokk. Alt sto.

Men med den historikken jernbanen har i Norge de siste tiårene, er det ikke underlig alt står av og til. Forsinkelser, driftsavbrudd og endringer i ruter og tider er hverdagen for selskapet Bane Nor som står for utvikling, drift og vedlikehold av hele jernbanenettet.

Det er umulig å planlegge dagene eksakt hvis man, som kunde, skal benytte de norske togselskapene.

Hvor skal man begynne, hvis man skal evaluere den norske togfallitten? På toppen kanskje.

Der sitter konsernsjef Thor Gjermund Eriksen, som fikk toppjobben for litt over et år siden. Før Bane Nor lokket, var Eriksen sjef for Norsk Tipping, og før det var han kringkastingssjef.

Ikke fnugg av jernbane- eller transportkunnskap. I Bane Nor vrimler det av direktører og kommunikasjonsmedarbeidere, for de må jo daglig, fra minutt til minutt, fortelle de reisende hvilke tog som er innstilt eller kommer for sent.

Dette er så morsomt at Gjermund Eriksen i flere dager virret rundt på Oslo S for å gi de reisende råd. De burde heller gitt ham et spark bak.

Eriksens standardreplikk er at tusenvis av bokførte feil skyldes etterslep på vedlikeholdssiden. Det er det noe i, men skal det vare til 2030, 2040 eller 2050?

Gjermund Eriksens overordnede er samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet, som har sin yrkesbakgrunn fra lokalpolitikken i Fredrikstad, hvor han til og med ble ordfører.

Nygård kan null om tog og jernbanedrift. Det kunne vært hans fortrinn, men det eneste han har bestemt er at suksessen (i hvert fall i trafikantenes øyne) Flytoget skal fusjoneres med jernbanens eget Vy.

Flytoget får nesten for mye skryt, men pene overskudd og verdensmester i punktlighet gir tillit og kunder (tog hvert tiende minutt, we love it).

Har Thor Gjermund Eriksen og Jon-Ivar Nygård ansvaret for dette kaoset og feilallokering av ressurser?

Slett ikke. De bare sitter der og ser alt sammen gå til grunne. Måpende, ser det ut som.

Kanskje kommer toget i 2050. Norsk Tipping? Hva lærte Gjermund Eriksen der, da?

Nygård sier han bruker 2 milliarder kroner mer til drift i år. Det skulle kanskje vært 10 milliarder.

Vi vet ikke hva vi ville gjort i Eriksens og Nygårds sted, men kanskje det først må rives noe ned. Fjerne de verste linjer og ruter hvor strømutfallet er størst, bruke pengene på noe som bedre sikrer driften. Hvor alt går. Et mindre team togentusiaster kan kanskje snekre sammen et opplegg hvor alt virker. Tog, skinner, strøm og busstilkoblinger.

Det kan ikke være som i Norsk Tipping hvor gevinsten kanskje kommer etter kjøp av fem millioner lodd.

Og Nygård skal ikke få lov til å ødelegge Flytoget.

Vi ville begynt med å kaste dem ut, sammen med ti andre direktører. Gi deretter premier til alle som leverer. Finnes det et eneste produkt eller tjeneste i Norge som er dårligere ut fra sine forutsetninger?