– Jeg gnaget på et problem, og en sommer ville vi ta med våre voksne barn på en kreativ reise, sier Øivind Resch.
På familiehytta har de et volleyballnett som de aldri får strammet godt nok. Målet var å finne på noe skikkelig smart, slik at tauet forble helt stramt. Hodene til alle i familien ble lagt i bløt.
Viking Arm
Navn: Øivind Resch (58) og Terje Scheen (61).
Selskap: Viking Arm AS.
Forretningsidé: Har patentert en hånd-jekk som får til noe ingen andre jekker på markedet i dag kan.
Ambisjon: Omsette for 400 millioner kroner om fem år.
Finansiering: 2,5 mill. i egenkapital, 7,5 mill. fra eksterne investorer, 1,5 mill. i lån fra Innovasjon Norge.
Eiere: Gründerne rundt 60 prosent til sammen.
– Vi fikk det ikke til, og da ringte jeg den smarteste jeg kjenner, Terje. Han ser løsninger ingen andre ser, fortsetter Resch og kikker bort på sin forretningspartner.
Terje Scheen er utdannet bil- og motoringeniør og har startet flere bedrifter. Han var blant annet først med trådløse alarmer i Norge, og er gründeren av Enjo Norge, hvor alt handler om å gjøre rent med fiber og vann, helt uten såpe og kjemikalier.
– Jeg laget noe som skulle stramme tau, men så oppdaget jeg at den, med enkle modifikasjoner, også kunne stramme stropper og remmer.
Da Scheen hadde redesignet taustrammeren, så de begge at det var en Viking Arm som dukket opp, en jekk håndverkere kan bruke.
I februar 2018 stiftet de to selskapet Viking Arm AS.
– Jeg har bakgrunn som næringsmegler i Colliers og vært gründer i over 20 år. Basert på egne og andres ideer, har jeg laget forretningsplaner, satt sammen styrer, hentet penger, feilet og lykkes. Jeg startet Energy Nest i 2011 sammen med professor Pål Bergan. Det har tatt ni år og 250 millioner kroner. Først nå leverer de kommersielle anlegg. Jeg har fortsatt en betydelig mengde aksjer der, men Viking Arm er gøy. Det er et lavterskelprodukt hvor veksten kommer mye kjappere, sier Resch.
Fikk et kick på Bygg Reis Deg i fjor høst
Det er minst hundre ting som kan gå galt, både når det gjelder materialer og funksjon. Ett år brukte de to på finslipe produktet, og Viking Arm ble lansert på messen Bygg Reis Deg i fjor høst.
– Det kokte rundt vår lille bod. Dette ville folk ha! Vi solgte direkte til håndverkere for 200.000 kroner på den messen og fikk distributør i Sverige, sier Resch.
Behovet for en hjelpende hånd var åpenbart stort. Det er alltid noe som skal holdes, løftes, klemmes, justeres eller støttes. For ikke å snakke om hvor knotete det er å få den siste raden med parkett på plass.
Det kokte rundt vår lille bod. Dette ville folk ha!
– Det finnes mange jekker, og de fleste er tunge og hydrauliske, i tillegg til at de tar stor plass. Med de jekkene som finnes på markedet i dag, er det ofte vanskelig å komme inn under det som skal løftes. Viking Arm trenger ikke mer enn noen millimeter, forklarer Scheen.
– Med to Viking Armer er det også mye lettere å vatre opp. Dessuten ringer denne hjelperen aldri og sier han er syk, sier Resch, snur den og viser oss hvordan den også kan brukes som tvinge.
Startet med Würth og Thaugland
Allerede da Würth Norge så den første prototypen på Viking Arm, ville de være med. Dette skulle de ha i sine butikker. Byggevarekjeden Thaugland ble også valgt som forhandler av den håndholdte jekken som kan løfte godt over 150 kilo.
– Før coronakrisen stanset all reisevirksomhet, fløy jeg rundt i Europa og viste frem Viking Arm. Nå har vi distributører i Norge, Sverige, Tyskland, Sveits, Østerrike og Frankrike. Og flere er på trappene, sier Resch.
Spesielt Würth i Tyskland er blitt en stor kunde allerede. I år forventer de gamle kompisene en omsetning på mellom 12 og 13 millioner kroner.
– Vi håper og tror at dette tallet skal dobles hvert år de neste fem årene, slik at vi omsetter for 25 millioner neste år og 400 millioner kroner om fem år, fortsetter den tidligere megleren.
Prisen er 2.200 kroner inkludert mva, og marginene er sunne. Delene kjøpes i Europa og Asia, og de 25 delene settes sammen på Billingstad i Asker.
– Vi må ha kontroll på alle deler. Jeg er glad for at vi monterer Viking Arm her, for vi har hatt barnesykdommer som vi har måttet rette opp. Nå gjør vi det så effektivt at det ikke er mye å hente på å sette bort monteringen, sier Scheen.
Og det mangler ikke på ambisjoner hos de to oppfinnerne:
– Målet er å bygge en ny, global merkevare, sier Resch ubeskjedent.