Nel Hydrogen i Finansavisen-Nel investerer i Nikola
FA 6.sept
Blir aksjonær hos lastebilprodusent
INDUSTRI:Hydrogenselskapet NEL blar opp 42 millioner kroner og får en symbolsk eierandel i lastebilprodusenten Nikola Motor Company.
Hans Iver Odenrud
– Vi støtter Nikola helt og fullt på sin spennende reise for å revolusjonere tungtransportbransjen og ser frem til å styrke samarbeidet ytterligere gjennom denne investeringen, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL i en kommentar.
Etter at hydrogenselskapet tidligere i sommer fikk en kjempekontrakt fra den amerikanske lastebilprodusenten Nikola Motor Company, ble det varslet at NEL vurderte å delta i en finansieringsrunde hos sin største kunde.
I en melding onsdag går det frem at NEL går inn med 5 millioner dollar, tilsvarende rundt 42 millioner kroner, som et symbolsk bidrag i finansieringen.
Basert på pre-money-verdsettelsen, på 1,1 milliarder dollar, innebærer det at NEL vil eie omtrent 0,0045 prosent av lastebilprodusenten. (Mr Bond mener det må være en eierandel på 0.45%)
Skal bygge stasjonsnettverk
Nikola har utviklet en egen hydrogendrevet lastebil som selskapet hevder vil kutte driftskostnadene til tungtransportbransjen betydelig.
Selskapet har i tillegg som ambisjon å bygge ut 700 fyllestasjoner for hydrogen innen 2028 og har mottatt over 11.000 forhåndsbestillinger av lastebilene, som etter planen skal i masseproduksjon fra 2020.
NEL skal i første omgang levere 448 elektrolysører, altså produksjonsutstyret for hydrogen, samt tilhørende fyllestasjoner.
Pengene fra NEL skytes inn i forbindelse med en større finansieringsrunde, den såkalte «Series C Funding Round», hvor Nikola venter å hente inn 200 millioner dollar.
For nøyaktig en måned siden varslet selskapet at halvparten av pengene var på plass og at kapitalinnhentingen gikk i henhold til planen.
I forbindelse med at NEL sikret seg kjempekontrakten med Nikola i sommer, understreket Løkke overfor Finansavisen at Nikola strengt tatt ikke hadde brukt for NELs bidrag.
«Nikola-ledelsen sier egentlig rett ut at de ikke trenger våre penger», sa Løkke.
Han avviste dessuten at deltagelsen i finansieringsrunden var et av kravene for at NEL skulle vinne kontrakten.
«Nei, fundraisingen er ikke en del av leveranseavtalen, men det er en del av det forholdet vi har, og ønsker å ha, til Nikola», sa han.
– Stolte av å ha med NEL
– Å si at vi har kommet langt i 2018 vil være en underdrivelse. Nikolas forretningsmodell er blitt studert med argusøyne og har fanget finansbransjens interesse. C-runden går bra og vi er stolte av å ha med NEL som en av Nikolas nye eiere, siden NEL allerede inngår som en integrert del av vår historie. Sammen baner vi vei for en utslippsfri fremtid, sier Nikola-sjef Trevor Milton i en kommentar.
Meldingen om at NEL går inn i aksjonærlistene hos Nikola, kommer dagen etter at hydrogenselskapet varslet en reparasjonsemisjon på inntil 46,5 millioner kroner.
Selskapet hentet inn nær 220 millioner kroner i en emisjon i juli, hvor aksjonærene fikk tegne seg til en kurs på 3,12 kroner pr. aksje.
Ved utgangen av andre kvartal hadde selskapet over 478 millioner kroner i kontanter.
NEL ASA
Blir aksjonær hos lastebilprodusent
INDUSTRI:Hydrogenselskapet NEL blar opp 42 millioner kroner og får en symbolsk eierandel i lastebilprodusenten Nikola Motor Company.
Hans Iver Odenrud
– Vi støtter Nikola helt og fullt på sin spennende reise for å revolusjonere tungtransportbransjen og ser frem til å styrke samarbeidet ytterligere gjennom denne investeringen, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL i en kommentar.
Etter at hydrogenselskapet tidligere i sommer fikk en kjempekontrakt fra den amerikanske lastebilprodusenten Nikola Motor Company, ble det varslet at NEL vurderte å delta i en finansieringsrunde hos sin største kunde.
I en melding onsdag går det frem at NEL går inn med 5 millioner dollar, tilsvarende rundt 42 millioner kroner, som et symbolsk bidrag i finansieringen.
Basert på pre-money-verdsettelsen, på 1,1 milliarder dollar, innebærer det at NEL vil eie omtrent 0,0045 prosent av lastebilprodusenten. (Mr Bond mener det må være en eierandel på 0.45%)
Skal bygge stasjonsnettverk
Nikola har utviklet en egen hydrogendrevet lastebil som selskapet hevder vil kutte driftskostnadene til tungtransportbransjen betydelig.
Selskapet har i tillegg som ambisjon å bygge ut 700 fyllestasjoner for hydrogen innen 2028 og har mottatt over 11.000 forhåndsbestillinger av lastebilene, som etter planen skal i masseproduksjon fra 2020.
NEL skal i første omgang levere 448 elektrolysører, altså produksjonsutstyret for hydrogen, samt tilhørende fyllestasjoner.
Pengene fra NEL skytes inn i forbindelse med en større finansieringsrunde, den såkalte «Series C Funding Round», hvor Nikola venter å hente inn 200 millioner dollar.
For nøyaktig en måned siden varslet selskapet at halvparten av pengene var på plass og at kapitalinnhentingen gikk i henhold til planen.
I forbindelse med at NEL sikret seg kjempekontrakten med Nikola i sommer, understreket Løkke overfor Finansavisen at Nikola strengt tatt ikke hadde brukt for NELs bidrag.
«Nikola-ledelsen sier egentlig rett ut at de ikke trenger våre penger», sa Løkke.
Han avviste dessuten at deltagelsen i finansieringsrunden var et av kravene for at NEL skulle vinne kontrakten.
«Nei, fundraisingen er ikke en del av leveranseavtalen, men det er en del av det forholdet vi har, og ønsker å ha, til Nikola», sa han.
– Stolte av å ha med NEL
– Å si at vi har kommet langt i 2018 vil være en underdrivelse. Nikolas forretningsmodell er blitt studert med argusøyne og har fanget finansbransjens interesse. C-runden går bra og vi er stolte av å ha med NEL som en av Nikolas nye eiere, siden NEL allerede inngår som en integrert del av vår historie. Sammen baner vi vei for en utslippsfri fremtid, sier Nikola-sjef Trevor Milton i en kommentar.
Meldingen om at NEL går inn i aksjonærlistene hos Nikola, kommer dagen etter at hydrogenselskapet varslet en reparasjonsemisjon på inntil 46,5 millioner kroner.
Selskapet hentet inn nær 220 millioner kroner i en emisjon i juli, hvor aksjonærene fikk tegne seg til en kurs på 3,12 kroner pr. aksje.
Ved utgangen av andre kvartal hadde selskapet over 478 millioner kroner i kontanter.
NEL ASA
Redigert 06.09.2018 kl 07:57
Du må logge inn for å svare