Inntjening vs mcap, børsen billigste? North skal nordover

Makrobaronen
NORTH 21.04.2021 kl 19:06 18695

NORTH ENERGY.
TP 6.kroner

North Energy har nylig levert et rekordsterkt fjorår og har nylig betalt et saftig utbytte. Selskapet genererte 1/3 av mcap i overskudd ifjor. Dette er noe som er ytterst sjeldent på børs. 3 år til med dette og selskapet kan i teorien betale ut dagens latterlige kurs i utbytte. Holdingselskapet investerer tungt i selskaper og investeringsporteføljen var ved utgangen av fjerde kvartal 302,8 millioner kroner. Siste satsingen var Wind Catching Systems som skal gjennomføre en test i Milan i sommeren 2021. Positive tester her vil «bekrefte teknologien og kunne utløse vesentlig kommersielt potensial». Her er det stor oppside. Selskapet satser på Havvind men sitter også tungt inne i olje og gass. North har en stor posisjon i Reach subsea, et selskap som gang på gang kommer med positive og gode resultater. En av de aller beste under covid, og vil trolig fortsette med det. North sitter også lastet i det lukrative selskapet Txp som har gått steady up i lang tid, men som nylig har fått en korreksjon på grunn av en melding angående Chinook. Alle selskapene North sitter i har en vanvittig oppside, som fortsetter å overraske på en positiv måte. Regnestykket er veldig enkelt. Med nøkterne multiple og moderat vekst er det ikke vanskelig å se en dobling i kursen fra dagens nivå på 6-12 måneders sikt. Dette er et selskap å samle på.

Triggere på kort sikt.
Reach:
- Reach remote finansiering/investering
- Oppkjøp?
- Gode resultater
- Nye kontrakter
TXP:
- Coho online
- Royston spud
- Casca resultater
WCS:
- Testing


HUSK på i snar fremtid kommer utbytte pengene, og de skal reinvesteres. NORTH TO THE MOON
Slettet bruker
21.04.2021 kl 19:42 7544

Du glemte det viktigste. Ingen av selskapene har gjeld så risikoen for et betydelig fall, eller konkurs er lik null. Så den aller viktigste grunnen for å kjøpe North er NULL nedside. Selv om Reach eller Txp skulle bli tradet lavere så vil de underliggende verdiene være tilstede. Men det aller viktigste er å ha tålmodighet og være langsiktig. Ting vil ta tid men det vil gå høyt. Personlig har jeg ti kroner i kursmål til jul om alt går etter planen...
Lundic
21.04.2021 kl 21:20 7461

En ting dere glemmer er at NAV er under markedskurs, da er det bedre å kjøpe reach og Txp direkte og slippe å betale noen for «drive» selskapet. Jeg har hatt north i flere år, men solgte meg ut når NAV sank under markedsverdi. Eneste positive trigger er WCS...
badkrukan
21.04.2021 kl 21:49 7412

hørt om trackrecord? mulig du hade funnet reach uten north, men aldri txp og vart fall i WCS. at de funnet de selskapene viser at de kommer finne fler. Hvor mange sitter ikke med saftige tap i TXP? det gjør ikke North... og selskaper som WCS kommer du bare inn i hvis du er en "north". Om 2 år er dette et selskap du ønsket du fortsatt hade i portefølgen. man gjør seg selv en tjeneste at ikke rives med i psykologien. unnskyld, men når slike som deg snakker om at man skal kvitte seg med aksjen er den billig. Det var samme ordlyd når du fikk North til 1,2-1,3 kr. Hade folk hørt på meg når jag sa nesten akkurat detsamme som nå, hade de doblet pengene og mer...
Lundic
21.04.2021 kl 22:24 7375

Når jeg gikk inn i north hadde de ikke Txp, grunnen til at jeg gikk inn i north første gangen var at P/B var veldig lav og fremførbart underskudd ikke var priset inn. Når de senere investerte i Txp og det fremdeles var en rabatt på 50% mellom p/b økte jeg beholdningen. Ja jeg solgte mine 400.000 aksjer til snitt 3,5 med inngangsverdi 1,72. Det som jeg hele tiden har ansett som en risiko ved north er omsetningen i aksjen, den har over tid vært for lav. Ved en markedskorreksjon er det vanskelig å «komme seg ut» med store volum. Ved å investere direkte i reach og Txp tar du ned denne risikoen pt. Ja WCS kan bli det neste store og da må man være i north, men det å være i north pga reach og Txp er ikke et argument lengre tenker jeg. Pga NAV er lavere enn markedspris.
Jeg sier ikke at noen må kvitte seg med north, men de momentene som tidligere var «gratis» penger i north er nå borte.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 22:34 7384

Alltid like troverdig å lese innlegg til folk som solgte på "all time high"
Lundic
21.04.2021 kl 23:14 7328

😂 det er tullete kommentar. Hadde du sett på topp50 listen så vil du se at en eier med 400.000 aksjer 10.mars nå er borte.
Slettet bruker
21.04.2021 kl 23:39 7284

Tror jeg heller bruker tiden min på noe mer fornuftig enn å verifisere etterpåkloke skryteinnlegg
mimsa
22.04.2021 kl 00:00 7266

ikke det at jeg skal begynne å forsvare North, men forstår ikke heilt hva du vil fram til. Du solgte på 3.50 før utbytte dvs 20øre mer enn dagens sluttkurs (2.85 +0,45). I morgen er den tilbake over 3kr, så hva er det egentlig du ønsker å si her?
Aksjeamatøren
22.04.2021 kl 01:46 7205

Du kjøpte North før dem hadde TXP og sier txp og reach ikke er grunn til å eie north direkte?
Jeg er langsiktig i denne og har ikke solgt, får et fint utbytte på konto snart- Ulempen er som sagt at utbyttene til nå ikke er faste og volumet er for smått til å komme ut med større poster. Dagsomsetningen er allikevel 300-700k aksjer så man kommer seg greit ut på en dag eller uke alt etter størrelse på posisjon.

Jeg mener TXP og reach er en god grunn for å eie north. La oss si txp skyter fart eller reach blir kjøpt opp kan dette fort doble verdiene i north ++. WSC er en sektor som nok i stor grad vil bli en viktig del av framtiden. North er som et lite fond med litt aksjer i få selskap som er potensielle raketter. Jeg slepper å splitte beholdningen å eie litt her og der, men eier litt av alt ved å kjøpe north. Hvem vet hvordan selskap dem finner framover. Jeg tror dette er starten av en god oppgang ettersom både txp og reach ser lovende ut. Jeg har dette som en hvilende langsiktig post. Noen flere utbytter og selskapet har betalt ned kostprisen med utbytte + en god kursoppgang. Kursen og mcap i north er lav. Det skal ikke så mye kursoppgang til i for eks reach eller txp før north skal mye opp.
badkrukan
22.04.2021 kl 06:20 7139

Er det en top 50 liste?
Lundic
22.04.2021 kl 07:59 7058

Infront har det.
Odi.1
22.04.2021 kl 08:00 7063

Mye cash ut blant North Aksjonærer i morgen. Da vil nok flere muligens handle flere NE aksjer?
Faren slik jeg ser det, er at det muligens blir alt for tidlig . Paul og co skal ikke begynne å diskutere utbytte profil før late 2021 eller tidlig 2022.
Etter noe motvind i det siste i Txp, vil det være lurt å vente til mer er 100% sikkert. Reach kan jo doble utbytter, men uansett så blir det jo ikke mer en 12-14 millioner kroner i favør NE , og det uansett ikke kommer før i Juni 22.
Slik vi har lært systemet i mange år, de med mye aksjer, og mye cash nå , vil spille inn en billig inngang for oss med tålmodighet.
badkrukan
22.04.2021 kl 08:14 7033

Blir det mer forsinkelser i txp er det stor fare for salgspress på kursen. Men er det ikke det er det kjøpspress deluxe. og uansett er det ikke mange som er insatt i caset som ikke ser underprisinga i selskapet. Txp er priset 3,5X for lite på dagens funn. (skal kanske vare litt rabatt da det ikke er koblet opp?). Jag skal sitte i North mange år så jag fortsetter at kjøpe så lenge jag kan, og ser ikke bakover. fra neste sommer er North en aksje med helt annen prising. Alle her inne vet dette, det er bare noen som tror de kan gjøre kjappe kr med trading. greit det. men jag er ikke en trader.
Odi.1
22.04.2021 kl 08:33 6994

Skal være så ærlig, at det som kom fra txp gjorde at jeg måtte tenke raskt. Om jeg ikke kommer inn igjen før toget går, er jeg kjempefornøyd med tiden i NE og avkastning.
Det er tiden her som vil spille en rolle, ikke at NE er ett supert case de neste årene. ( gjeldfritt )
badkrukan
22.04.2021 kl 09:13 6932

Med tanke på hvordan txp behandlet tidsfrister og resultater er det ingen kritikk til noen som revurderer caset. Jag lar north vurdere risikoen i det de kjøper, så vurderer jag risikoen i North. Slik jag ser det er North en kjedelig aksje til tider, men bankers på avkastning. Det er bedre at låse opp pengene i North en for eksempel en utleiebolig. Men tankene på at trade north må man bare slå ifra seg. Du må senke kursen for mye når du skal ut. og kursstigningene kommer når du minst aner det.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 10:27 6832

TXP ser bra ut i dag... Tipper vi får et greit løft i tiden fremover...
Odi.1
22.04.2021 kl 10:41 6905

Husk det er ikke rare volumet opp fra ca 2,1 til borte i mot 4 kr. ( lett å glemme )
nilis
22.04.2021 kl 10:50 6942

Den viktigste driveren for kursen har vært utbyttet, det son driver kursen nedover nå er total mangel for aksjen nå som nest utbytte trolig er langt der fremme. REACH kommer med et lite snart, ellers er nok utbytte fra TXP lenge til. Vi så det samme sist NE gav utbytte, den gang kr.0,30 etter tilbakebetaling av skatt. Kursen lå da på kr.1,90, falt så frå kr. 1,60 til ned mot kr. 1.00. Gevinsten for TXP er tatt ut, sikker dog igjen med gevinst i REACH.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:03 6929

Jeg vil si at den viktigste driveren er underliggende verdier(aksjene). Hvis Reach skulle gå opp med 50% og TXP med 50% så vil nok North gå ganske greit oppover den også... Samme motsatt vei.

Men selv om Reach og TXP faller i kurs så betyr ikke det at folk MÅ selge...

Personlig så sitter jeg såpass langsiktig og driter egentlig i utbytte. Det er oppsiden i Reach og TXP jeg er ute etter og den er formidabel... Derfor er slike dager som i dag gull verdt for man kan kjøpe mye aksjer billig :)

I morgen er det utbytte på konto og da kan de som vil sitte og plukke nedfallsfrukt i lang tid fremover...
nilis
22.04.2021 kl 11:11 6933

Å ta utbytte var ditt valg, mitt var, av erfaring, å ta gevinst FØR utbytte. Solgte mine 745K med snitt på 3,79. Det var mitt val, og det synte seg at historien gjentok seg. NE har gjort kloke investeringer, men interessen for aksjen gjør den ekstrem illikvid.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:31 6913

Spørsmålet er jo da om du nå klarer å komme deg inn med 745K under 3,24 igjen før aksjen går høyere enn 3,24. For hvis aksjen plutselig i morgen går over dette så har du gjort ei blemme :)

Lykke til...
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:41 6896

Forøvrig stiger TXP godt i kurs i dag så NAV øker :)
Odi.1
22.04.2021 kl 11:43 6895

Vet jo aldri sikkert, men mest vanlig er at de fleste vil kose seg med disse pengene på privaten, noen handler nok flere North Aksjer, spørsmålet er om de tenker hvordan kursen vil utarte seg frem til Jul / Nyttår 22 over TXP sin cash tilgang og om hvor mye TXP med potensielt Cash vil betale tilbake i form av utbytte.
Mange skjær i sjøen her enda før en er sikker på noe som helst.
Uansett blir det ikke rare utbyttet i 2022 fra TXP , derimot kan en forvente gigantiske betalinger fra 2023 og videre de neste 10 årene.
Da er det hvor en vil "yngle" Cash en har til rådighet i mellomtiden, super Tålmodig så ville jeg kjøpt med Utbyttepengene og vært med ned og opp med relativt lite volum de neste året.
En kan jo også bruke de der det er latente aksjer å kjøpe nå også , øke verdien der, og handle NE på ett mer sikrere fundament de trenger for Cash fremover ?
Det hjelper NE lite at Txp og Reach øker i verdi om de IKKE har penger til å betale ut Utbytter. Da må de jo begynne å selge aksjene fra de potensielle fremtidige utbytte leverandørene. Ergo, snakker vi avvikling med ett slikt senario.
badkrukan
22.04.2021 kl 11:44 6890

Her er det folk glemmer. Det er like vanskelig at komme inn som at komme ut. Med de 745K Odi sine og lundic sine har vi nesten hele nedgangen forklart. enten gir det kjøpsmulighet for nye, eller så er det en tradinglærepenge for de som solgte, og siden vill inn. North er ikke en tradingaksje. punktum.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:52 6871

Ja, for at de skal komme inn igjen så må jo noen være villig til å selge større mengder aksjer. Jeg tror det at de som kjøper nå er langsiktige eiere som skal sitte med aksjene i lang tid. Det vil derfor være vanskelig å få tak i noe særlig volum på disse kursene... Og som sagt fra i morgen av så har du alle de som vil reinvestere utbytte i flere aksjer å kjempe med.

Det hjelper heller ikke på for disse at NAV nå øker på grunn av økende aksjekurser i Reach/TXP... Kommer det melding om større oljefunn i Chinook, eller Reach remote investering/finansiering så sliter disse hardt med å få tak i noe som helst volum for North vil kjøpes hardt og ingen vil selge billig lengre :)

Jeg skal sitte langsiktig så dager som disse er kjøpsanledninger i mine øyne :)
Odi.1
22.04.2021 kl 11:56 6854

Folk går møkk lei etter en stund når det kun er melding om Kalender , badkrukan
Er ikke noe nytt dette. Men for al del, de kan poppe opp med noe spennende, tror jeg vil se dette først , og å komme seg inn der en gikk ut, tror jeg blir det minste problemet :)
Dette "spennende" som skal poppe opp eventuelt, må det selvsagt ha penger til , denne ledelsen har rotet bort så mye penger det siste året, at en er nesten skremt.
Det er vel knappe 50-60 Mil igjen på konto etter i morgen?
15-20 skal dem ha i adm ca pr år , og så kommer revisor, styrehonorar osv... DE er jo en HELT FULL BUSS i styret der også.

Det er uansett moro at vi har to alternativer til retninger her nå , så får vi se når det nærmer seg Jul hva som ble en form for Fasit :))
Redigert 22.04.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 11:59 6839

Ser ut som alle aksjonærene som fikk solgt seg ut på "all time high" er flittige brukere av FA forumet, i tillegg så er de så hyggelige å fortelle oss det.
Odi.1
22.04.2021 kl 12:11 6817

Det er jo bare positivt med bevegelse i aksje?
Både inn og ut.. Txp kan gå 6-8 gangen i løpet av året, så det er en risiko for å selge også. Men det må bli en individuell beslutning.
Så er spørsmålet, om så. Vil NE gå opp på dette?
Er svaret Ja, de kan selge deler av aksjene og få inn Cash.
Så er spørsmålet , NE med 160 Mil i Cash lå på 1,2 over lang tid, Cash hadde 0 betydning der på aksje kursen , hvorfor det?
Redigert 22.04.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 12:18 6795

Corona? Folk solgte alt og trodde det skulle stupe til null? Eller de som var investert var belånt andre steder og måtte selge på grunn av margin calls. Eller at de ble uten arbeid og måtte ha cash...
hill
22.04.2021 kl 12:20 6791

Ser selv, som flere allerede har nevnt, de store, potensialene som ligger i TXP og Reach, for ikke å glemme WCS,
som skal ha fullskala test av sitt nye vind-systen i sommer. Slår dette til som forventet, kan denne fort bli fremtidens "vindmøller",
uten den store stygge, miljøfiendtlige propellen!

Om vi, i tillegg, ser på dagens aksjekurs - kr. 2.80 - og resultatet pr. aksje for siste året, kr. 1,03,
er det ikke vanskelig å se at dagens kurs, er latterlig lav.
Redigert 22.04.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Odi.1
22.04.2021 kl 12:22 6784

oki, cov betydde jo noe, før det vaket det over lang tid mellom 1,3 og 1,6
hill
22.04.2021 kl 12:26 6771

Kom deg inn igjen Odi.1

Hva tror du kursen blir, når Coronaen har lagt seg!
Slettet bruker
22.04.2021 kl 12:36 6766

En god del kan nok godskrives at mange ikke visste. Men nå har jo flere fått øynene opp og kursen steget. Sånn er det iblant. Aksjene går ikke opp før massene oppdager den... Om TXP skulle gå helt bananas vil massene etterhvert finne ut av det og kjøpe både TXP og North... Alt etter risikoprofilen en ønsker... Jeg sier ikke at man ikke skal ta egne valg. Men jeg har tatt mitt valg og jeg ser ikke store nedsiden i North, Reach eller TXP så for meg er det uaktuelt å trade i håp om å tjene tiører på inngangskursen. Etter utbytte ligger vel snittet mitt på 1,8ish eller noe sånt så hvorfor skal jeg ta sjansen på å gå glipp av videre oppgang i håp om å tjene 20 øre lavere inngang. Så kjip er jeg ikke.
hill
22.04.2021 kl 12:43 6753

CONTRACT AWARDS

Reach Subsea ASA (“Reach”) has been awarded a call-off under our frame agreement with BP for 2021 execution, representing about 80 project days.

https://newsweb.oslobors.no/message/530827
Slettet bruker
22.04.2021 kl 12:44 6754

Ja, da vet vi at Reach vil ha fullt opp å gjøre i hele sommer. Blir et kanonbra år for Reach i år!
badkrukan
22.04.2021 kl 12:46 6745

Grunden til at man liker "institutional" og stabile eiere er for motsatsen er instabile. som vi ser eksempel i realtid nå. Skvettne investors som leser om russiske prosenter og drømmer om kjappe penger. Problemet er at ingen er tjent på det.
nilis
22.04.2021 kl 12:57 6726

Om du har fulgt med så varslet jeg folk om at denne ville kunne falle etter utbyttedato, , som den gjorde ved forrige utbytte utbetaling. Derfor solgte jeg før. Kjøpte mine første NE aksjer i juli 2017, har vært med på nedturen og kjøpt på hele oppturen. Skal inn igjen, men usikkert når. Mulig jeg bommer, men en blir aldri fattig av å ta gevinst. Lykke til videre.
Itmann
22.04.2021 kl 13:42 6678

Rart at den faller 2.11% når txp er opp 6,5% og reach opp 2,3%
valdresbonden
22.04.2021 kl 13:43 6692


North Energy er store i Reach. Reach hadde operasjoner utenfor Trinidad Tobago. Var det sånn North fant TXP?

Reach deler vel kontorfelleskap med Aibel. som er store, 4000 ansatte, innen olje , gass, og offshore wind. Med seg på laget har de nå FERD, og Institutt for energiteknikk.

Jeg regner med at disse gutta snakker sammen, og får nyheter lenge dør den alminnelige mann i gata får nyhetene.

Disse tingene gjør at jeg har aksjer i North, og fortsatt vil ha det..

V.
Odi.1
22.04.2021 kl 13:47 6713

Er som det er kopiert fra dagboken min :)
Også med tanke om det enorme fallet som kom i txp , fortjent eller ei... ( risikoen)
Redigert 22.04.2021 kl 13:53 Du må logge inn for å svare