Her er grunnen til bondeoppgjøret !

Slettet bruker
BONDE 10.05.2021 kl 10:18 1362

Håper at Admin godtar mitt lille innlegg ang Bondeoppgjøret som foregår.
Og hvis du ikke gjør det vær vennlig å bare slette innlegget og ikke steng meg ute, please !

Dette er hentet fra Facebook !

JEG STØTTER BONDEOPPRØRET
fordi jeg vet hvilken innsats den enkelte bonden gjør for å få frem de beste råvarer til den maten vi spiser. Uten at de får en betaling som står i samme forhold etter innsats og viktighet som andre yrkesgrupper.
Så ser vi i pandemitiden at folk ønsker å bruke mer penger på god og dyrere mat og drikke, som jo kommer bonden til gode. Eller? For her er det noe jeg egentlig ikke forstår fullt ut. Når en bonde leverer melka til meieriet, dyra til slakteriet eller kornet til mølla betales dette til oppgjørspris. Her er det forskjell fra grøntsektoren, ettersom den er helt kjedestyrt. Med Gartnerhallen og Bama som leverer til NorgesGruppens kjeder - Meny, Kiwi, Spar, Joker. Og til konkurrenten Rema……… Mens Coop har sitt eget innkjøpssystem.
Tilbake til kua eller melka – råvarene er levert og bonden har fått sitt. Endel bønder velger å foredle en del av råvarene selv og selge på Reko eller Bondens Marked. Men videresalg av råvarer og eventuell foredling skjer hovedsakelig hos f eks Tine, Q-meieriene, Nortura, Prima, Fatland eller hos produksjonsbedrifter som eies av dagligvarekjedene. Så lages det ulike produkter. F eks koster Gildes Grillpølser ca kr 70 pr kilo, mens Fatland lager pølser for Coop til ca kr 160 og Idsøe lager pølser for NorgesGruppen til ca samme pris. Hvordan nyter da bonden godt av den ekstra hundrelappen som folk betaler for de dyreste pølsene? Eller er det andre som stikker av med disse pengene?
Så ønsker noen bønder, som selv ønsker å foredle, å selge en del av kvantumet til dagligvarekjedene. Da lurer jeg på hvorfor grossister og butikker beregner sin margin med én og samme prosentsats uansett bondens pris. Slik at kvalitetsprodukter som det koster mer å produsere blir enda dyrere fordi leddene i verdikjeden etter bonden skal ha sitt faste prosentpåslag. De bestemmer nemlig selv hva de vil tjene, og slipper tunge forhandlinger rundt det. Men heller ikke denne merprisen i butikk kommer bonden til gode. Hvor blir pengene av?
Så er det vel slik at bonden får sin inntekt fra salg av det som produseres. I tillegg gis det ulike former for støtte fra det offentlige. Og det får mange til å se rødt fordi de mener at bøndene må leve av det de produserer og selger, evt ta seg annen jobb i tillegg til eller i stedet for gården. Dessverre er det altfor mange bønder som bestemmer seg for det siste. Inntil nå, når unge bønder – neste generasjon – leder an i bondeopprøret. Fordi de vil ta over gården etter foreldrene, produsere kvalitetsråvarer og kunne leve et anstendig liv.
Jeg vet ikke nok om de ulike støtteordningene – hvem gjør vel det – men jeg vet at vi betaler offentlige støtte til kjøpmenn i butikker i distriktene for at de skal kunne leve av butikken, og vi betaler offentlige støtte til aviser i distriktene for at de skal kunne overleve. Så hvorfor skal vi ikke betale offentlig støtte også til bønder i distriktene. For at de skal kunne produsere maten vi både trenger og vil ha, slik at de kan leve av gården og bli boende. Da har dessuten butikken kunder og avisen abonnenter.
Og alle vi andre kan kjøre rundt og nyte naturen. Ingen gjengrodde stier eller småskog, men velstelte jorder, grønne sletter og fantastisk utsikt. Takket være «bønda» og dyrene som beiter ned gress, kratt og kvist og gjør det om til melk og kvalitetskjøtt. Landskapspleie som det kalles i andre sammenhenger, når traktorer må kjøre kantslått og ulike foreninger må rydde stier og skiløyper. Alt det vi har som ramme rundt «matnasjonen Norge» og det reiselivet vi håper skal gjenreise seg så snart som mulig. Slik at betalende turister kan komme hit, reise rundt, spise og drikke gode lokale produkter, bo på små gårdshoteller og nyte natur og utsikt. Heia bonden!

Bybonden ( driver litt grunnleggende faktaopplysning for å korrigere Hegnar m. fler.
Odi.1
10.05.2021 kl 11:05 1322

Hele systemet er en stor parodi.
Stort sett all Samvirkende er eiet av Landbruket selv. De store handelshusene ( de Få ) skaper en falsk konkurranse og markedsfordeling , hjulpet de til LIDEL da dem ville etablere seg i markedet? Nix, da var de tause som østers, for de forsto at med å konstruere en "krig" med bøndene og samvirkede ville de ha hele markedet for seg selv , delt på 3-4 stykker med multi milliard fortjeneste, år etter år så lenge de ikke blir avslørte.
Det skal forestilles hele tiden at alt er så "dårlig" på alle felter og samtidig bruker de en skremselspropaganda om selvforsyning osv..
Det er kortere for en i Kr Sand å handle mat i Danmark, en å få tilsvarende ekstremt subsidiert fra Tromsø eller Finnmark.
Selv er bøndene de første til å handle "BILLIG" utstyr og inventarer til løene sine mm i andre land, da hører en ikke mye om å sikre arbeidsplasser , etc
Eller Dobbelt moral, som enkelte liker å kalle det.

Taperen her er Forbrukerne over hele landet.

ts: " Så hvorfor skal vi ikke betale offentlig støtte også til bønder i distriktene. "

Her er jeg enig, de som ikke har "nok" anstendig lønn å leve av kan søke NAV på samme måte som alle andre arbeidstakere i samfunnet.
Behovsprøv disse tilskuddene og subsidiene gjennom NAV. Da er egentlig problemene løst.
En bonde med 800 000 i årsinntekt trenger ikke NAV støtte, men som noen sier de har ned i bare "180 000" tusen kr i året , må kunne søke NAV
om kompensasjon for en ordentlig lønn.
Redigert 10.05.2021 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
velkjent
10.05.2021 kl 11:35 1281

Om all økonomisk virksomhet og pengestrømmer i samfunnet skal gå via statskassen,blir det etterhvert smalhans for alle, og bøndene vil befinne seg i den "gamle" leilendingsfunksjonen, bare at det vil være staten og ikke en storbonde, som bestemmer. Jeg tviler på om bøndene får det bedre når en offentlig oppnevnt byråkrat skal bestemme hva og hvor mye de skal produsere, samt stå for tildelingen av landarbeidere fra inn-og utland.
SoLong
10.05.2021 kl 12:42 1193

Hvilke andre yrkesgrupper kan kreve å få sin lønn fra staten?
Hvis bøndene skal ha lønn fra staten, så burde alle gårdsbruk nasjonaliseres.
Er det ikke lønnsomt, så plikter de som eiere av aksjeselskaper å melde oppbud og legge ned.