Hva fa.. driver de med.

Malurten
OCY 20.05.2021 kl 13:14 2026

Det meste innen shipping går som hakka møkk for tiden. Men hva driver egentlig OCY med. Tank, tørrlast, gass, container, bilfrakt... (you name it) går jo så det griner. OCY som har leasingavtaler innen dette segmentet, har jo slukna fullstendig. Hva skjer ? Hvorfor ? Man kan da ikke legge skylda problembarnet Dihu...lenger. Den må da være avskrevet for lenge siden. Noen som har noen formening her ? Er det bare å kvitte seg med aksjen ? Den er jo halvert siden de gode dagene, og der har den jo ligget i evindlige tider. Når skal det skje noe.
Sonatrach
20.05.2021 kl 13:19 1993

OCY driver med utlånsvirksomhet. Asset management. Margin business! OCY er stort sett upåvirket av skipsrater. Kursen på OCY avhenger stort sett av hva de kan greie å betale ut i utbytte! Ikke en aksje for dem som søker spenning og volatilitet.
Redigert 20.05.2021 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Kenevil
20.05.2021 kl 15:26 1853

Nå bør vel økende verdier på skipene være veldig positivt.
Sonatrach
20.05.2021 kl 17:25 1717

Vel, de økende skipsverdiene tar først og fremst ned nedsiderisiko og kanskje bedre finansieringsbetingelser. Det blir ikke mer penger i kassa med mindre OCY eier noen av skipene "på egen bok".

De som leaser skipene har vel som regel gjenkjøps avtaler/obligations til forhåndsavtalte priser og tidspunkt de kan innløse disse på, så jeg kan ikke se at det gir klingende mynt i kassen til OCY.
Slettet bruker
20.05.2021 kl 17:38 1674

Sontrach du har helt rett og det er en av styrkene til OCY feks i fjor på denne tiden. "Sikker" inntjening pga av kontrakter som ikke endrer seg om det er gode eller dårlige tider.

Som du sier så er gode tider for shipping kun en redusksjon av motpartsrisikoen fordi motparten mest sannsynlig vil kunne gjøre opp for seg i et bra marked.

Men leste i årsrapporten at OCY har også variable kontrakter som følger ratene. De skrev at de selv velger hvor mange som skal være på faste vs variable for å være litt forberedt.

En annen spennende ting med OCY er hva skjer når USD faller mot NOK? Da vil inntektene målt i NOK falle. En del av gjelden er i NOK fra Q1 Rapporten

"The decrease compared with the fourth quarter is mainly a result of the movements in the USD/NOK exchange rate, which affects the fair value of the Company’s cross currency swaps related to unsecured bond loans denominated in NOK."

Så blir det spennende i Juni, da det var en artikkel som nevnte at noe kanskje kunne skje med Dhirubhai båten i Juni.
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/05/19/7675340/konkurrerer-om-kontrakt-til-aker-energy-prosjekt
kakemann
20.05.2021 kl 17:39 1671

Du har nok rett i det.

Og så vidt jeg vet er det ikke noe særlig mye av avtaler med profit share, som f.eks. SFL har en del av. Det er positivt når ratene er lave fordi OCY får sin del uansett, men litt negativt når ratene går opp fordi OCY ikke får nyte godt av de stigende ratene. Men, det betyr at inntektene er mer stabile. Så det er positive og negative sider ved det.
Sonatrach
20.05.2021 kl 18:05 1604

OCY er tulleruske om de ikke har hedget bort NOK/USD risikoen. Med Joe Biden ved roret, hysteriske stimuli pakker og hyperinflasjon ser jeg ikke bort fra at USD vil gå ned mot 5 kroner mot NOK igjen.......
kakemann
20.05.2021 kl 20:33 1432

De har det.

https://seekingalpha.com/article/4406516-ocean-yield-asa-oyief-ceo-lars-solbakken-on-q4-2020-results-earnings-call-transcript

The restricted cash deposits related to our cross-currency swaps have decreased to $1 million from $14 million last quarter. And this is related then to the currency movements of the Norwegian kroner against the U.S. dollar.