Short i Kahoot

velvel
KAHOOT 06.04.2022 kl 15:23 573

Jeg forstår ikke helt reglene rundt shorting, og håpet noen her inne kan hjelpe meg å forstå bedre.

Når et firma som Citadel securities går inn og ut med short flere ganger i uka, er ikke dette en form for markedsmanipulasjon?
På en liten børs som Oslo børs der kurs tydelig blir veldig påvirket av short slik vi så når Citadel kvittet seg med short for par dager siden (steg kurs ca 7% i går).
Så la de inn ny short og når dette ble fanget opp av markedet sank kurs ca 4% i går, og i dag er den ned nye 6%. Dermed har de tjent på forrige short, fått prisen opp ved å kvitte seg med short, så senke den igjen ved å legge short. Er ikke dette manipulasjon av markedet?

Er det slik at Hedge funds bare kan herje fritt når det kommer til shorting, eller er det noen regler for dette? Jeg har lest om short and distort, men det er vel ikke helt det som foregår siden de ikke slenger ut noe informasjon, bare spiller på at norske aksjeeiere er svært konservative og livredde for å "tape" penger på kortsikt.

Så spørsmålene jeg har er egentlig hva er regler rundt shorting på oslo børs? Er det egentlig bare best å kvitte seg med aksjer som blir shortet av utenlandske hedge funds, siden de påvirker kursen så mye? Hvor mange ganger kan samme selskap selge og kjøpe short før det blir tydelig manipulasjon av markedet?

Jeg ønsker bare noen svar slik at jeg kan lære, og ikke noen stor debatt rundt dette, håper det ikke ble for vanskelig å forstå :)