BRRRR i Norge? Kjenner noen til noen som får det til i Norge?

savant
02.09.2022 kl 14:46 6891

Pga 5x-inntekt regelen i boliglånsforskriften sliter jeg veldig med å skalere min eiendomsportefølje. Har eget hus med en utleiedel, i tillegg til en separat leilighet som også leies ut. Etter dette vil jeg først ha anledning til å kjøpe den neste leiligheten om 2-3 år, til tross for at jeg har 600K i cash/likvide aksjer klart som EK.

Jeg ser av alt jeg finner på youtube osv at eiendomsinvestorer i USA og England skalerer porteføljen sin til noe stort relativt raskt med å bruke BRRRR-metoden. Buy, Rehab, Rent, Refinance, Repeat. De kjøper en eiendom som typisk er kosmetisk stygg til feks $ 200K, pusser opp strategisk for $ 50K, får en ny verdivurdering som anslår verdien etter oppussing til $ 350K, også får de typisk økt lånet sitt ved refinansiering til 80% av den nye verdien = $ 280K.
De får altså til slutt et stort nok lån til å dekke hele kjøpet, hele oppussingen, alle omkostninger. Og når de er ferdige så har de en utleie-eiendom som dekker alle egne kostnader, nedbetalingen av eget lån, samt gjerne et par hundre $ pr mnd i kontanter.

I Norge finner jeg ingenting når jeg googler rundt dette. Er det noen som kjenner til noen som får det til her til lands?

Pga boliglånsforskriften må det nok gjøres via AS. Typiske utfordringer man kanskje møter på vil da være at:
- Bankene vil etter hva jeg har hørt av bekjente typisk kreve 25% EK for bedrifters eiendomskjøp, ikke 20% som i USA/UK.
- Lånerenta vil vel typisk være ca 1,5% høyere enn en god privat boliglånsrente.
- Nordmenn elsker oppussing, kan være noe vanskeligere her til lands å få en "stygg" eiendom billig nok til at man får en stor nok verdiøkning ved oppussingen.
- Norske håndverkertjenester er knalldyre relativt til USA/UK.

Tips om noen som får det til, eller tips til hvordan man får det til mottas med takk!
Redigert 02.09.2022 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
landis
02.09.2022 kl 14:54 6876

Det kalles næringsvirksomhet.
Som privatmann er bankene bundet av boliglånsforskriften.

Du kan jo velge selv, men det er en grunn til at private leier ut mest mulig. Det er betydelig rabatt både i rente og skatt som privat kontra næring i utleiemarkedet, derfor må noen begrensninger ligge i bunn. Næringslån er ikke spesielt billig for tiden.
Traktor94
02.09.2022 kl 14:59 6863

Jeg tror Morten Mosvold Jørgensen på Twitter driver med akkurat det du snakker om, du finner sikkert andre der også.
https://twitter.com/MortenMosvold/status/1531326009341054976?s=20&t=GlylbNGU1clQN3PctxBmwA
Redigert 02.09.2022 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
savant
02.09.2022 kl 15:02 6853

Helt sant som du sier ang. rente. Er ca 1,5% høyere, men det kan man leve med ved riktige eiendomsinvesteringer.
Når det gjelder skatt er det de samme 22% på overskuddet. Den store ekstrabeskatningen kommer først dersom man tar ut pengene fra selskapet/selskapsstrukturen.
Det er også noe mer papirarbeid ved AS, men dette papirarbeidet har jeg erfaring med, så det er OK.