MPCC - Holder støtten kr 17? 90% utbytte neste 3 år?


MPCC falt tilbake til støtten på kr 18,7 før siste utbytte på kr 2 (usd 1,9) pr aksje ble utbetalt. Støtten er nå nedjustert til kr 17 i følge Investtech etter utbetalt utbytte. Holder denne støtten nå? I følge Dnb markets vil selskapet betale mer enn 70% utbytte de neste 3 årene. Verdt et lodd?

Ved å kjøpe dagens aksjekurs, er det estimert at du får tilbake hele investeringen i utbytte og resten av selskapet følger med gratis

MPCC gir store utbetalinger til aksjonærene gjennom sitt store charter-etterslep og lav gjeld. Selskapet har sikret totalt ca usd 1,8 milliarder (ca kr 19 milliarder) i inntekter og usd 1,4 milliarder (ca kr 14,8 milliarder) i EBITDA. Til sammenligning er markedsverdien ca usd 744 millioner (kr 7,9 milliarder) og netto gjeld kun usd 70 millioner (ca kr 743 mill). Det kan raskt bli ca kr 20 i utbytte pr aksje i løpet av 2024. Etter utbyttene er utbetalt, sitter selskapet fortsatt igjen med en verdi på ca usd 408 mill på fartøyene, ca usd 59 mill på kontraktene etter 2024 og usd 57 mill i cash. Dette utgjør verdier og cash på ca usd 524 mill eller ca kr 11.80 pr aksje. I tillegg kommer verdiene fra eventuelt nye kontrakter som blir tegnet fra 2025 og videre.

Dvs idag kan du få kjøpt ca kr 31,80 for kr 17,91 pr aksje.

Nytt intervju med CEO i MPCC 26.9.2022

https://m.youtube.com/watch?v=W6-nbvBwt5A&feature=youtu.be

Fin artikkel 29.9.2022:

https://e24.no/boers-og-finans/i/rlWqG3/shippingtopp-om-containerknekken-det-kommer-til-aa-bli-litt-toeffere
Redigert 29.09.2022 kl 19:49 Du må logge inn for å svare

80% dividende de neste 2 år

10,5% ila 14 dager
21% ila 3 måneder
Redigert 19.09.2022 kl 10:38 Du må logge inn for å svare

Jøss for en forsamling!! Det bommes på innganger ja, hvordan skal dere komme dere ut av denne hengemyra?

Ikke tenk på det, selskapet vil selv cashe oss ut.
Det vil nok også være behov for container frakt fremover, når renter nå omsider dreper inflasjon, vil Mpcc snu og trolig gå til Ath, når panikken har lagt seg og markedet igjen vil fokusere på hvor store cash dette rederiet genererer.
Vent skal vi se

Tenker dere tar tapet før middag Onsdag. Her kan vi vel se både 14 og 13 om ikke denne uka så de 2 neste.
kodenavn
19.09.2022 kl 11:39 14388

Kursen er helt latterlig.
Selskapet leier ut skip på lange kontrakter , og ordreboken er ganske full i lang tid fremover.
Så container-rater fra uke til uke betyr lite.
Til torsdag går aksjen x utbytte på 19 cent, ca 1,90 NOK, altså 10 % av dagens kurs, for ET KVARTAL .
Dette kan vi forvente hvert kvartal fremover også, så altså et årlig utbytte på 40 % av kursen.
Fantastisk.
Sonatrach
19.09.2022 kl 11:45 14327


Container oppdattering fra TW 16 Sept.:

Container ship charter rates plunge 20% as default fears rise

Further falls look likely as charter market follows freight rates and nosedives:
Container charter rates have nosedived as weakening demand and default fears hit the wider boxship markets.

The spillover from tumbling freight markets is being felt in the boxship charter market, where rates have dropped by 20% over a week.
Hardest hit has been the smaller feeder sector for 1,700-teu vessels, where charter rates have plummeted.
Six-month periods dropped to $38,523 per day today, a fall of more than $9,000 from the previous week.

Rates for 1,700-teu vessels have lost one-third of their value from the heights of $60,000 per day a month ago, according to an assessment by the New Contex index.
Further falls seem likely, as main liner operators wait on the sidelines to see how far rates tumble, container shipping sources said.

At the same time, freight forwarders that have fixed vessels for short periods at sky-high rates are no longer in a position to splash the cash now that freight rates have fallen.

That has resulted in falling charter rates across all segments of the container sector.

The New Contex, which assesses charter rates for vessels from 1,100 teu to 6,500 teu, lost 13% of its value in the past week and is nearly 25% down in a month.
Some observers reported that the market is spooked by fears that shippers are currently unable to pay high charter rates.

The first signs of such developments emerged last week when John Fredriksen-controlled SFL Corp rescinded the charter of the 1,740-teu Green Ace (built 2005) with UK freight forwarder Allseas Shipping Co.

Another worrying factor for owners is that charters are much shorter than those concluded earlier in the year.
Longer charters of up to five years had justified rocketing sale-and-purchase values. Today, such deals are fast disappearing, a European S&P source told TradeWinds.

While falls in the charter market were probably inevitable, given the heights to which the market had climbed, it has still surprised some players.
The expectation is that the charter market is likely to drop further in the coming weeks.

But a shortage of container tonnage coming open in the coming months could provide a floor to the market, which may mean the drops will be short-lived, the source added.

Freight rates slide further:
The falls in the charter market are mild so far compared with a precipitous fall in container freight rates.
Heavy falls in the transpacific freight rates this week saw spot rates drop to $3,896 per 40-foot equivalent unit (feu) on the trades from Asia to the US West Coast.
These are nearly 75% down from the start of the year and are at their lowest level since May 2020.

Rates from Asia to the US East Coast have fallen by a lesser degree, partly due to congestion and a shift in volumes. These rates have dropped to $8,659 per feu, which is around half their level at the beginning of the year, according to the Freightos Baltic Index.

Lower container volumes have led carriers to cancel some scheduled sailings in the run-up to China’s Golden Week at the start of October.
AP Moller-Maersk and Mediterranean Shipping Co plan to skip nine sailings of their joint 2M Asia to North Europe loops, to match capacity to expected weaker demand and allow a reduced workforce to handle cargo operations.

Meanwhile, there are signs of weaker freight rates spreading to trades that have so far remained resilient, including from Europe to North America, where rates have dropped sharply in the past two weeks.

Rates on the trade were above $8,000 per feu for four months, but slid sharply this month to $6,815 per feu.
While markets appear to have fallen sharply, volumes are still stronger and rates higher than before the pandemic in 2019, according to Freightos.
The falls in container markets have been welcomed by shippers, hopeful that the market has turned a corner.
Frodon
19.09.2022 kl 12:51 14146

Takk for bra info. Vet du noe om mulig scrapping fremover? Viktigste for MPCC er vell hvordan ratene ser ut når langtidskontraktene dems går ut?

Gi meg et rederi med bedre direkte avkastning en Mpcc og du får en fjær i hatten.
Aksjen er allerede priset som at verden skal gå under i morgen og at alle skipene synker, i følge ceo er fasit noe helt annet, var en sann glede å få aksjer igjen på 18,9 3 dager før x dividende på 11% direkte avkastning.
Hardly
19.09.2022 kl 13:48 13962

Hjelper lite med utbytte så lenge aksjekursen faller tilsvarene som utbytte og vel så det.
Siden selskapet begynte med utbytte har aksjen falt fra 30kr.
Redigert 19.09.2022 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.09.2022 kl 14:14 13881

Det er jeg klar over. Dnb estimerer utbytte i 2022 på usd 0,71, usd 0,74 for 2023 og usd 0,64 for 2024. Med en dollar på 10, utgjør det totalt ca kr 20,9 pr aksje i utbytte. Noe av det utbyttet er allerede utbetalt i år. Men skipene vil jo ha en verdi etter at utbyttene er utbetalt. Dvs kjøpe aksjen på kr 19, hvis Dnb sine estimater stemmer, vil jo aksjen stå over kr 0 etter at utbyttene er utbetalt. Enig?

Uansett hvordan du regner på dette caset kan du ikke tape penger, det forutsetter dog at du ikke må selge i morgen eller til uka.
Eller at alle lange kontrakter opphører, eller at motpartene ikke går konkurs.
I følge Ceo har aldri motpart sittet på mer kontanter en nå, så konkurs går de ikke, men det forundrer med derimot ikke om en får en massiv avbestillings trend av container skip fra verftene.
Gi meg et bedre rederi som genererer mer cash, vær så snill
Redigert 19.09.2022 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
hogan
19.09.2022 kl 15:53 13657

Kun konkurs for å avbestille kontrakt, hvis det blir masse konkurser i container tror jeg vi har andre problemer å bekymre oss om

Selvfølgelig skal en sitte på cash, men det får en jo i Mpcc, på et stadie vil en få pælmet eiendom etter seg, fritids eiendom f.eks
Frodon
19.09.2022 kl 17:50 13405

19.09.2022, 17:43:01

Mandatory notification of Trade - Primary Insiders

MPC Container Ships ASA ("MPCC" or "The Company", Oslo Børs Ticker: MPCC) has
been notified that these transactions have been completed today, 19 September
2022, by primary insiders in MPCC:

Constantin Baack, Chief Executive Officer at MPC Container Ships ASA, has 19
September 2022 bought 66,000 shares at EUR 1.8642 per share.

Dr. Benjamin Pfeifer, Chief Financial Officer at MPC Container Ships ASA, has 19
September 2022 bought 2,700 shares at EUR 1.834 per share.

The information included in this announcement is such that the Company is
required to disclose in accordance with the EU Market Abuse Regulation (MAR) and
is publicly disclosed in accordance with MAR and section 5-12 of the Norwegian
Securities Trading Act.

https://newsweb.oslobors.no/message/571572
Redigert 19.09.2022 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.09.2022 kl 09:38 12881

Nye innsidekjøp

Tid
20.09.2022, 09:31:12

Mandatory notification of Trade - Primary Insiders

MPC Container Ships ASA ("MPCC" or "The Company", Oslo Børs Ticker: MPCC) has
been notified that this transaction was completed yesterday, 19 September 2022,
by primary insider in MPCC:

Ulf Holländer, Chairman of the Board at MPC Container Ships ASA, has 19
September 2022 bought 53,490 shares at NOK 19.0177 per share.

The information included in this announcement is such that the Company is
required to disclose in accordance with the EU Market Abuse Regulation (MAR) and
is publicly disclosed in accordance with MAR and section 5-12 of the Norwegian
Securities Trading Act.

https://newsweb.oslobors.no/message/571602

Lempa ut alt på 20,35, ble 1,35 kroner dividende fra i går.
Ikke glem at det går ut en lock up periode rundt X dag, det kan komme et nedsalg, det kan ikke komme, hvem vet og hvem vet eventuelt prisen hvis det blir salg.
Inntjeningen er bra, men børsene er pill rotten.

Aksjen ligger faretruende nær en hode skulder formasjon, som mye annet på Oslo børs.
Et etablert brudd under 19 på volum, og hode skulder formasjonen kan være et faktum.
Skummel teknisk, men pirrende interessant på dividender og inntjening.


Redigert 20.09.2022 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Badgirl
20.09.2022 kl 10:31 12706

Men hvis ledelsen er redd for bratt kursfall så hadde det vært lurere å handle aksjer etter lock out tenker jeg. Så er nok en plan 😊 Velger selv å sitte til utbyttet er sikret så få me sjå
MartinH
20.09.2022 kl 10:45 12656

Er det slik at man har rett på utbytte om man holder aksjen t.o.m. 22.9?

jaja, du som skulle ha utbyttene de neste 10-12 årene , det ble ca 20 timer i stedet. Troverdigheten kan ingen ta fra deg. Evnen er her totalt tufftet på ekstrem flaks at innsider kjøper .
boupa
20.09.2022 kl 11:13 12566

Klassisk Longsit der altså, underholdning om ikke annet😂😂

Hva sier du, farer du med løgn?
Hvor i himmelens navn har du det i fra? 10-12 år i Mpcc? Her beviser du at det er din troverdighet som er lik null.

Er overhode ingen investor i shipping og kommer aldri til å bli det, vel unntaket er Cool company, der skal pengene dobles før det blir salg.
Redigert 20.09.2022 kl 11:20 Du må logge inn for å svare

Da er det i det minste en utalelse å linke til her ved neste korsvei. Hvor stor interesse mener du leserne her har av hvor komma er når du kjøper/selger. Har du noen som står deg litt nærmere du kan dele disse flotte nyhetene med?

Det er langt mer interessant at du selv blir avkledd og tatt som en løgner, når anklager andre for løgn.
10-12 år. I Mpcc, den var jaggu meg god.
Redigert 20.09.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare

Kanskje gå inn igjen nå på 19,70 tallet med tanke på utbyttene de neste årene? Ut igjen på 19,94 med tanke på lock up osv.
Frodon
20.09.2022 kl 13:45 12280

Enda mer innsidekjøp. Følger de også TA? 😅😅

20.09.2022, 12:52:48

Mandatory notification of Trade - Primary Insiders

MPC Container Ships ASA ("MPCC" or "The Company", Oslo Børs Ticker: MPCC) has
been notified that this transaction was completed yesterday, 19 September 2022,
by primary insider in MPCC:

Dr. Axel Schroeder, member of the Board of Directors at MPC Container Ships ASA,
has 19 September 2022 bought 41,404 shares at NOK 19.2366 per share.

The information included in this announcement is such that the Company is
required to disclose in accordance with the EU Market Abuse Regulation (MAR) and
is publicly disclosed in accordance with MAR and section 5-12 of the Norwegian
Securities Trading Act.

https://newsweb.oslobors.no/message/571611
Badgirl
20.09.2022 kl 14:08 12209

Med så mye innsidekjøp om dagen så sitter jeg stille i båten 😊 Jeg vil tro innsidere vet mer enn oss dødelige 🫣
karve
20.09.2022 kl 14:18 12178

Da er det ihvertfall 2 av oss Badgirl 👍 Så kan andre diskutere om de skal hoppe av eller ikke før x-day 🤑
IceTea
20.09.2022 kl 16:00 11980

Du må eie aksjen i morgen , da får du utbytte. Så kan du selge igjen 22/9.
Frodon
20.09.2022 kl 17:11 11852

Eller beholde aksjen i ca 3 mnd til og få ca 10% utbytte enda en gang 😜 Fint med en slik aksje på aksjesparekonto, så kan utbyttet reinvesteres
Badgirl
20.09.2022 kl 18:28 11695

Blir spennende å se hva aksjen ligger på etter Lock up og EX-dag 😏

Ingen tvil om at ledelsen sitter på et betydelig bedre situasjonsbilde innen feedersegmentet enn det vi vanlige aksjonærer gjør. Samtidig så kan ikke disse insiderene handle på bakgrunn informasjon som ikke er kjent i markedet. Følgelig er det lit sannsynlig at det kommer kursdrivende info den nærmeste tiden.

Følgelig er insidekjøpene trolig basert på hvordan ledelsen ser feedermarkedet utvikle seg flere år frem i tid, hvordan nykontrahering vil påvirke markedet og hvordan de vurderer sannsynligheten for at MPCC kan bli kjøpt opp. Uansett hva som måtte ligge til grunn, så har ledelsen tydeligvis tro på at MPCC er en meget god investering på dagens kursnivå.

De siste dagers insidekjøp kommer på toppen av dem vi så bli foretatt i løpet av sommeren 2022.

Jeg sitter godt i MPCC og har kjøpt meg videre opp i løpet av september. Kan ledelsen i MPCC, så kan jeg.

Badgirl
20.09.2022 kl 20:27 11471

Tja tror ikke de hadde kjøpt nå hvis de tror det blir pøst ut aksjer etter Lock up. Det er de tankene jeg gjør men selvfølgelig kan være de tenker meget langsiktig og ikke bryr seg om støy.
Frodon
20.09.2022 kl 21:23 11320

Det blir jo absolutt det mest spennende, hvor står ratene den dagen MPCC skal inngå nye kontrakter. Jeg føler at der ligger hele nøkkelen til hvor god denne investeringen blir. Etter vi har fått tilbake investeringen i utbytter, hvor mye vil skipene være verdt og hva slags inntekter kan selskapet få etter det. La oss si at ratene er dårlige når langtidskontraktene går ut, hvor du de vil la skipene gå i spot markedet til ratene blir høyere igjen? Eller tegner de da også lengre kontrakter, så lenge de går litt i pluss på kontraktene?
Frodon
20.09.2022 kl 21:48 11247

Enda mer innsidekjøp, nesten kr 10 mill til

Tid
20.09.2022, 21:40:32

Mandatory notification of Trade by closely associated party of a primary insider
MPC Container Ships ASA ("MPCC" or "The Company", Oslo Børs Ticker: MPCC) has
been notified that these transactions have been completed, 20 September 2022, by
closely associated party of a primary insider in MPCC:

Ferrostaal GmbH, associated party and closely associated persons of, among
others, members of the Board of Directors of MPCC, has on 20 September 2022,
bought 457,985 shares in MPC Container Ships ASA at an average share price of
NOK 20.37.

The information included in this announcement is such that the Company is
required to disclose in accordance with the EU Market Abuse Regulation (MAR) and
is publicly disclosed in accordance with MAR and section 5-12 of the Norwegian
Securities Trading Act"

https://newsweb.oslobors.no/message/571661
Redigert 20.09.2022 kl 21:49 Du må logge inn for å svare

Har knapt sett makan til innsidekjøp som det MPCC har hatt denne uken. Et tydelig signal fra ledelsen.
Xsevar
21.09.2022 kl 09:06 10512

Oslo (Infront TDN Direkt): Ferrostaal GmbH, relatert til styremedlem Axel Schroeder i MPC Container Ships, har tirsdag kjøpt 457.984 aksjer i MPC Container Ships til kurs 20,3738 kroner pr aksje.
Frodon
21.09.2022 kl 09:23 10460

I tillegg begynner aksjen å se bra ut teknisk ;) MACD utløste kjøpssignal for noen dager siden. RSI står i 47,96. RSI må bryte over 50 for å utløse sitt kjøpssignal. 20 dagers glid snitt har utløst kjøpssignal. Aksjen ligger fortsatt i salg på de andre glid snitt, men dette er typisk en turn around i aksjen ;)

Aksjen har hatt short anbefaling, se på outlook nå:

"Market OutlookWith the bullish pattern detected today candlesticks warned short sellers to be on alert. Market sentiment may be changing in the direction of the bulls"

https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=MPCC.OL

Jeg har handlet et par titalls tusen mpcc de siste dagene. Ser foreløpig ut som en innertier.