Titandioksid erstatter litium i batterier og gir hurtiglading

Sailor
NOM 06.11.2022 kl 10:19 2373

At titandioksid er interessant i batterier har vært diskutert en god stund, men nå er det mer håndfast.
En lengre artikkel fra side 45 i helgens Finansavis for lørdag 5.november omtaler det norske selskapet TioTech
som planlegger 10.000m2 fabrikk i Sogndal.
De har kommet langt med å utvikle en prosess der NOM's TiO2 erstatter mye av litium i dagens batterier,
samtidig som det gir lettere batterier og dramatisk kortere ladetider.

TiO2 er mest kjent som hvitt pigment i malinger, men hvitmalte overflater har også klimamessige fordeler;
mindre varmeutstråling, mindre absorbert varme i tropene med hvitmalte tak, og målbart bedre isolerte bygg gjennom bedre balanse mellom absorbert og utstrålt varme..
Utvikling har også gitt relvrensende overlater.
Og så kan man jo bruke det som råstoff til produksjon av titanmetall.
Redigert 06.11.2022 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Fantilopen
06.11.2022 kl 11:27 2288

Her er hele teksten:


Det spås en revolusjon i batteriteknologi som gir superrask lading. Med i kappløpet er norske TioTech, som satser knallhardt på titandioksid. Ambisjonen etter tre års drift er en omsetning på 1 milliard kroner.

NESTTUN, BERGEN: Anders Teigland vokste opp mellom fjord og fjell i Hardanger og har alltid hatt en ingeniør- og vitenskapshjerne. At unggutten valgte realfag på videregående skole kom derfor ikke som en overraskelse. Men at han valgte å reise på utveksling til Belgia og ble rugbyspiller, var ikke like selvsagt.
– Jeg fortsatte med det da jeg kom hjem igjen til Bergen og fikk et internasjonalt nettverk, sier Teigland som tok en bachelor i nanoteknologi, etterfulgt av en master i nanovitenskap kombinert med gründerfag i Cambridge i England.
Etter studier i England ville Teiglands bedre halvdel flytte tilbake til Bergen, og på planen sto da mannens doktorgrad i nanoteknologi og kjemi.
– Da jeg var nesten ferdig så jeg en stilling hos TioTech i 2018. Under intervjuet fikk jeg spørsmålet: Vi bruker titandioksid i batterier, hva tror du om det? Jeg hadde nylig hatt dette som en eksamensoppgave, men på det tidspunktet hadde ingen fått det til.
Teigland fikk jobben og er nå administrerende direktør i selskapet.
Skal ringe Elon Musk
– Her handler alt om hvitt pulver, sier han og geleider oss inn på laboratoriet.
Det hvite pulveret han snakker om er nettopp titandioksid, et relativt billig stoff som blant annet brukes i matvarer, som fargestoff og i solkrem. Men i dette tilfellet handler det om batteriteknologi til blant annet busser, ferger og industri.
– Ved å bruke vårt patenterte, hvite pulver kan selve batteriet være mindre. Det lader også betydelig raskere uten at det går ut over batterikapasiteten. For å forklare det enkelt: I stedet for å kjøpe en Tesla med 500 kilometers rekkevidde, kjøp heller en Tesla med 250 kilometers rekkevidde som fullades på fem minutter.
Samtidig forvirrer Teigland med utsagnet om at målgruppen, enn så lenge, ikke er elektriske biler:
– Det er fordi de står stille 95 prosent av tiden. Slik det er nå, lader elektriske ferger kun en liten del av batteriet på hvert stopp. Dette kan gjøres betydelig raskere. Og når Elon Musk skal lansere robot-taxi skal jeg ringe ham!
Mangel på råvarer er et globalt problem
TioTech har elleve ansatte. Det de i praksis gjør er å raffinere et råstoff basert på ilmenittmalm. I dag er det grafitt som dominerer batteriproduksjonen, og det er ikke et problem å få tak i. Ennå.
– Men det blir raskt en utfordring, sier Teigland og legger til at det allerede er mangel på litium, kobolt og nikkel. Om fem år er det ikke et spørsmål om hvor mye litium koster, men om du har litium å selge i det hele tatt.
– Ved å bruke dette hvite pulveret trengs det mindre litium, kobolt og nikkel i sluttproduktet.
– Hvor mye koster det?
– Nå koster det mellom 1.000 og 2.000 kroner per kilo, men det skal ned mot 200-300 kroner per kilo når vi skal ut på markedet i 2024.
– Og hvor mange kilo pulver trengs til et batteri?
– Et fergebatteri trenger rundt ett tonn, og et elbil-batteri mellom 50 og 70 kilo.
– Hvem er målgruppen?
– De norske batterifabrikkene som Morrow, Freyr og Beyonder, og asiatiske selskaper som Samsung og LG. Ambisjonen etter tre års drift er å omsette for rundt 1 milliard kroner. I 2030 er målet en EBITDA på 1 milliard kroner.
– Har dere produksjon i dag?
– Vi har en pilotproduksjon i Israel som vi skal flytte hit. Råstoffet kan være lokalt, men i dag er vi for små for å kjøpe av de europeiske aktørene. Når det er sagt: Vi kan produsere lokalt fordi råstoffet finnes på alle kontinenter og vi jobber allerede globalt.
– Er det noen andre i verden som har fått det til nå?
– Det finnes andre i verden som bruker noe lignende, men med mer eksotiske materialer. Toshiba har fått en markedsandel på rundt 1 prosent, men ikke fått det helt til.
Blir ikke skremt av Spetalen
– Hvordan er driften finansiert så langt?
– Siden 2016 har vi hentet 55 millioner kroner fra blant annet Forskningsrådet, Innovasjon Norge og egenkapital fra hovedeierne Leif Nergård og Arild Schultz, og vi skal hente ytterligere i løpet av våren, sier Teigland.
For å sitere Øystein Stray Spetalen fra Investordagen i oktober i år hvor han sparker knallhardt til de rødgrønne:
«Pengene vil de (les: regjeringen) satse på batterifabrikk i konkurranse med Panasonic LG og Warta. Det er noe vi har null kompetanse på. Det er 99,9 prosent sjanse for at dette går helt til gokk. Vi vet ikke noe om det og skal kjøpe deler fra her og der. Det er som å dra til Etiopia og si at de skal slutte å løpe 5.000 og 10.000, og heller satse på langrenn.»
Men dette skremmer ikke TioTech. På tegnebrettet står det en fabrikk i Sogndal på 10.000 kvadratmeter som skal produsere hvitt pulver til Norge og resten av Europa.
– Det er her på synteselaboratoriet magien skjer. Det handler om hvordan vi skal optimalisere pulveret for de prosessene, altså produksjon av batteriene det skal inn i.
Det hvite pulveret ser ut som en blanding av melis og kokain, og blandes med blant annet løsemidler og lim. Dette blir smurt utover en aluminiumsplate som deretter skjæres opp og puttes i batteriet.
– Denne teknologien er perfekt for alt som ikke skal ha nedetid, som ferger og busser. Når det kommer trådløs lading i asfalten blir dette superaktuelt. I neste runde blir droner interessant, og vi har også diskutert elektriske fly, sier Teigland som legger til at det er en viss interesse fra utlandet. Den mest interessante så langt kommer fra India.
– En av fordelene er forsyningssikkerhet på produksjonssiden. Den andre er den korte ladetiden.
Og her er Teiglands uttalelser i tråd med en artikkel fra magasinet Science Daily som skriver om en gruppe forskere fra Nanyang Technological University i Singapore og deres batteriteknologi. Det nye batteriet, et litium-ionbatteri, skal være i stand til å lade opp til 70 prosent på to minutter. I tillegg skal det takle mer enn 10.000 oppladninger før det er ferdig. Det gir en total levetid på rundt 20 år, melder tek.no.
Det forskerne gjorde, var å utvikle en ny type negativ elektrode til batteriet, og i stedet for å bruke grafitt i elektroden, benyttet de nettopp det hvite pulveret titandioksid. Dette økte hastigheten på de kjemiske prosessene i batteriet betydelig, noe som førte til superrask lading.
– Titandioksider er over alt og egentlig litt kjedelig, men måten vi lager det på kan bli fantastiske batterier, sier TioTech-sjefen entusiastisk.
Fantilopen
06.11.2022 kl 11:30 2282

Ser de baserer seg på ilmenittmalm fremfor rutil. Usikker på om det har noe å si, men det er to ulike utgangspunkter for å fremstille titandikoksid.
Jocker
06.11.2022 kl 11:32 2275

Is there a titanium shortage?
The titanium supply chain crisis: how it began and what it means for aerospace. The Aerospace industry is currently facing a titanium supply shortage after international sanctions were placed on Russia following its invasion of Ukraine.23.10.2022
The same applies for Lithium - even more chritical.
The production of Engebö will be very welcome compensation to the declining Russian export in 2025
Understand NRU have committed to deliver the whole capacity of rutile for 5 years to Japanis Trading house
Fantilopen
06.11.2022 kl 12:08 2224

Not all, but most.
The rest is for Kronos TiO2.
_HH_
07.11.2022 kl 13:08 1834

Batteri har fokusert veldig på ureinheiter i materiala som blir brukt, litiumkvaliteten blir vurdert basert på kor mykje partiklar det er av andre grunnstoff i "blandinga". Dette taler vel for rutil i utgangspunktet, men kan vere ein kan prosessere ilmenitt til den reinheitsgraden ein ynskjer også..
Jocker
02.12.2022 kl 22:51 1362

Anyway Lithium is the leading mineral for long time now on and Keliber is the first real source in Europe
https://source.benchmarkminerals.com/article/opinion-europe-is-on-a-mission-to-secure-critical-minerals-heres-three-things-it-should-do