Norsk laks - vår neste olje og fremtid er her nå!

TheKurgan
SALMAR 19.01.2023 kl 08:07 3213

NÅ, er tiden inne til å gå for Salmar igjen, dette kvalitetsslskapet oppe ved Frøya.
Etter stort fall, sansynligvis kun grunnet kommende lakseskatt, har den falt fra toppen 773 kr 1. April ned til nå 415 kr!
Sjekk de historiske kurvene så ser man lett hva slags selskap dette er. De er helt i toppen, og med samfunnstrenden at kjøtt sliter er søken etter kvalitetsprotein økende. Vil ikke forundre meg mye om en dobling på under et år! Salmar tas nå inn også som Christian Nordby i Kepler Cheuvreux sitt toppvalg, da det virker trolig at lakseskatten reduseres kraftig🤩
ibyx
24.01.2023 kl 10:35 3022

Blir skikkelig analytikerkrøll her nå!
8 kjøp 1 hold 2 selg
median kursmål 421 NOK
Dagens kurs nå: 438
Dagens høyeste: 462
Bør man shorte?
:-)
TheKurgan
24.01.2023 kl 13:05 2945

Bare å holde seg rolig her, Salmar skuffer aldri. Etter ei stor dump er nå oppturen i gang. Oslo (Infront TDN direkt) varsler nå om en totalt mindre stående biomasse (laks) i desember sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. Det betyr gjerne høyere etterspørsel som igjen betyr høyere pris. Lakseskatten er allerede lovet redusert i forholde til hva man først trodde. Muligens mer info om dette senere i dag.
ibyx
24.01.2023 kl 13:10 2931

Det er jo de som mener lakseprisen kan bli for dyr for kontinentet når hulsholdninger spenner inn livreima og slutter å spise ute!
Vel. jeg er ikke så sikker. Men betingelsene for faste kontrakter må nok bedre på plass igjen. den usikkerheten må bort. Ellers kjøper de store matkjedene mindre eller slutter?
Da skal gjerne kundene bli veldig proaktive? Og det er å regne inn for mye?
TheKurgan
24.01.2023 kl 13:50 2887

Nå er det jo ikke slik at denne laksen bare «spises ute», men ser poenget ditt uten å vekte det veldig. Mangel på laks (neste periode) borger for en god gammeldags Tilbud & Etterspørsel situasjon og det er som regel bra.
ibyx
24.01.2023 kl 14:19 2856

Det var kanskje litt uklart. Mente både og. Mindre spising ute og mindre kjøp til husholdningene!
Men som sagt, jeg er ikke så sikker på at dette scenariet slår til!
men det med å få forutsigbarheten på plass igjen for de store kjøperne /kjedene er nok meget viktig.
TheKurgan
26.01.2023 kl 13:24 2653

Carnegie trekker frem SalMar som den største vinneren hvis regjeringen letter på lakseskatten, og aksjen bykser over 3 prosent!
Stadig flere som forstår potensialet her👏
vicktor
27.01.2023 kl 00:54 2546

Jeg har hele tiden trodd at det ville komme lettelser på denne lakseskatten.
Har derfor kjøpt og solgt en del aksjer i selskapet som har gitt meg noen pene gevinster.
Man må benytte muligheten til å kjøpe billige kvalitets aksjer ved slike store kursfall.
Det blir som å plukke penger på gata.
Kingcoast
29.01.2023 kl 10:37 2347

Veldig mye positivitet i sjømat de siste dagene.
Det er varslet store endringer rundt grunnrentebeskatningen:
Sannsynligvis fjernes normpris til fordel for faktiske priser
Sannsynligvis vil investeringer på land bli fradragsberettiget
Sannsynligvis ender skatteprosent på 12-15%, da totalproveny skal ende på 3,65-3,8 mrd.

Lakseprisen styrket seg ytterligere på tampen av fredagen med følgende priser til oppdretter:
2-3 84
3-4 91
4-5 93
5-6 96
6+ 110
Lakseaksjene vil være tilbake på nivåene før pressekonfereansen i løpet av sommeren!
TheKurgan
29.01.2023 kl 10:51 2330

Ja det tror jeg også på. Salmar er så store og tunge i denne bransjen at det er bunnsolig trygt å satse her. Med de lave kursene nå er det bare en vei dette kan gå slik jeg ser det, selv om alt handler om tid/horisont.
Enig med deg også victor, dette må bli bra. Burde fint gå an å trade litt her da jeg vil anse dette som en bull-aksje nå på den svært lave kursen.
ibyx
02.02.2023 kl 13:52 2103

Ikke uventet får Salmar mest bank på "vedumslippen" idag. De har da også gått sterkest i de siste ukene. Men forskjellen er minimal til de andre store. Virker som den henter seg noe inn også nå?
Salmar har vært/er liksom grunnrenteskatt indikator nummer 1.
ibyx
02.02.2023 kl 14:08 2054

Godt signal at nettopp Salmar stiger nå! Kan klart tyde på en overreaksjon!
Opp 6% fra dagens laveste nå faktisk!
Redigert 02.02.2023 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2023 kl 14:16 2029

Går vel opp i null for dagen sikkert. Sjokket går over i fornuft!
Rekenroll
02.02.2023 kl 14:30 1990

Denne skal mye ned, de gunstige permiteringsordningene for oppdrettsnæringen står også for fall.
-sannheten-
02.02.2023 kl 15:19 1935

Dette med lakseskatt er enormt overdrevet. 3 % av omsetningen er en bagatell.

Men bransjen kunne jobbe mer med datomerking. Spiseperioden burde gjøres kanskje noe kortere.
Fisk med lenge siden opptinet, blir dårlig.
Det er skuffende for forbruker når oppdrettsfisken viser seg å ha kommet på tidshell mht. kvalitet.
Særlig gravet og røket virker utsatt for dette.
Det gjelder å få sluttkunden til å kjøpe og spise innen ikke for lang tid. Sett kanskje strengere sluttdato.

Butikkene setter kanskje frem for mye opptinet fisk av gangen ? Eller at butikkene har priset fisken
helt i taket, så sensitiviteten mht. salget er veldig anstrengt.

Norske forbrukere er forbannet på at norsk sjømat er dyrere i Norge enn i andre land.
Dette gjør at norske forbrukere "vil ta igjen" og kreve høyere grunnrenteskatt.
Selg fisken billigere til nordmenn enn i dag.
Redigert 02.02.2023 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
02.02.2023 kl 16:26 1847

La oss si bedriften går med 7% av omsetningen i overskudd før skatt. Av disse 7% går så 3% til grunnrenteskatt, vel 1% går til ordinær skatt. Bedriften sitter da igjen med knapt 3% av omsetningen, som skal sikre fremtidig drift og evt. ekspansjon, samt utbytte til eierne. La oss si styret er svært dristig og foreslår at halvparten, dvs 1,5% av omsetningen, skal gå til utbytte. Da skal det betales knapt 40% av utbyttet i skatt, eier sitter da igjen med 0,9% av omsetningen i netto utbytte. Det slutter imidlertid ikke der, staten skal også ha formuesskatt på verdien av aksjene til eier, da tar de mest sannsynlig resten.
Så du synes grunnrenteskatten er en bagatell? Siste avsnittet ditt er det dummeste jeg har hørt, alle vet jo at alt er dyrere i Norge.
Redigert 02.02.2023 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
vaskebrett
02.02.2023 kl 16:55 1798

var akkurat gått litt i + etter laksekollapsen i høst, men men. solgte meg utav 4-5 andre aksjer for å kjøpe på bunnen nå.

Usikker om denne går opp eller ned, men magefølelsen sier at vi skal OPP. DNB's sist kursmål var 440kr basert på 40% grunnrenteskatt.cornigies sist kursmål var 512kr basert på 40% grunnrente skatt 26.01
Redigert 02.02.2023 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Elverhøi16
02.02.2023 kl 17:10 1773

Det virker som det er uenighet internt i regjeringen om denne skatten. Fiskeriministeren har jo et annet syn utfra det han sier enn finansministeren. Hvorfor de kjører kursen opp og ned kan en jo spørre seg om. De er nok ikke så dumme som de gir uttrykk for. Jeg ville ha Økokrim til å se nærmere på hvem som kjøper og selger i forkant av budsjett lekasjene.