$$$PGS$$$ "Sweet"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
13.03.2023 kl 12:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 27.02.2023 kl 06:45 329351

Sweetspot

Beste måten å bli lurt? Selge ved krakk.. Ukeslutt, BULL som f!
Beste måte å bli rik på? Kjøpe ved krakk..

Beste måten å bli lurt? Selge ved krakk..

Ukeslutt, BULL som f!
Redigert 13.03.2023 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
oppturen
11.03.2023 kl 13:06 4895

Takk for at du deler, føler dette bekrefter både mine anslag på tilbakebetaling av gjeld, verdi av asets og kommende utbytter ! 😀
Hadde vært fint med en link om du har.

Om det er 900MUSD i økte streamer seismikk tror jeg gjerne PGS tar 50% Ramform skipene er veldig effektive og kan levere sluttprodukt raskere enn småbåtene til Shearwater. Mannskap kan bli en flaskehals så da er det minst like enkelt for PGS å komme med 2 nye crew som for Shearwater, småbåtene til Shearwater gjør det nok mer tidkrevende å bemanne opp. Så at PGS får aktivert de siste 2 skipene før Shearwater får 2-3 av sine tilbake i jobb virker fornuftig.
Oppbygging skjer gradvis og da rekker PGS å fylle på med nye moderne streamere. Shearwater hadde hatt fordel av mye streamere på lager om forespørselen eksploderte, men nå risikerer de å plutselig sitte med mye gammelt utstyr. ( om 3-4 år)
elnomi
11.03.2023 kl 13:06 4907

Tror at rischioso ønsker fokus bort fra det fundamental og de gode innlegg her og over på at folk hele tiden svarer og tilbakeviser påstandene hans. Denne tråden er nordens mest populære finanstråd og det ønsker rischioso å ødelegge.
Forrige uke var en ny meget god uke der børene i norge/internasjonalt var ned, olja var ned mens PGS sluttet uken opp over 4% på høyt volum og når refi meldes engang til uken estimert ja da skal det bli vanskelig å komme inn under kr 14-15 og deretter er 20 tallet neste kortsiktige må.
Slettet bruker
11.03.2023 kl 13:12 4885

⚡️⚡️⚡️MMMoMMMeNtuMMM Monster⚡️⚡️⚡️
Slettet bruker
11.03.2023 kl 13:14 4886

Ledelsen bommet med timingen? Har vel vært ganske klart i lang tid at rentene går opp, samtidig som alt ligger til rette for at rentene kuttes i 2024. Du nevner shortposisjoner. Ja, det samme selskapet prøvde seg tidligere i år på en short i PGS og gikk på en kjempesmell. Samme gjorde de under oppgangen til MPCC.
Redigert 11.03.2023 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Max-Investor
11.03.2023 kl 13:22 4849

Helt ærlig så trodde jeg ikke at Ris kom tilbake med sine innlegg. Hadde jeg hørt på han, så hadde jeg også sittet bitter og irritert på meg selv. Det er mange her som er mye mer verdt oppmerksomheten. Her er det utvilsomt et godt investeringsobjekt. Bare holde på aksjene. Det er mange her som har blitt rike av å holde på sine aksjer. Veien videre blir like moro.
Slettet bruker
11.03.2023 kl 13:23 4828

Tror du eller tror du ikke at Pgs de neste 4 år kan betjene $55 mill i rentekostnader pr.år?
Slettet bruker
11.03.2023 kl 13:35 4738

Utrolig spennende om 🌟ReFi-$kyvet kommer tirsdag🌟, og i hvilken grad frontrunningen begynner mandag
Piloten
11.03.2023 kl 13:37 4705

Vår alles kjære Peggy skal ikke slaktes any time soon. Men slakteverdien bør berolige såvel aksjonærer med høydeskrekk og rentesiklende obligasjonseiere. Som argumentasjonslista fra refi-presentasjonen viser har ikke Rune & Co noen grunn til å senke blikket i pågående stirrekonkurranse med potensielle obligasjonseiere knyttet til refi-vilkårene. Skal bli meget interessant å se hva sluttresultatet blir. Magefølelsen på såvel kortsiktig som langsiktig positiv kursutvikling er på topp. Dippen siste par dager har fått ut tilstrekkelig av overkjøptlufta fra kursballongen og bereder grunnen for nye klyv oppover. All eventuell volatilitet de neste par dagene skal jeg utnytte til å fylle på.

Kjenner på gikta at det til uka blir servert langtidsstekt Risotto nok en gang - nam nam nam!! Begynner å like denne retten mer og mer..:)
Londonmannen
11.03.2023 kl 13:38 4698

Du verden! Bommen din i PGS må virkelig ha gått inn på deg. Vel, jeg skjønner det. Men at de langsiktige utsiktene for PGS skal ha endret seg radikalt fordi Rischioso har gått på en fatal bommert, det tror jeg ikke. Det er vel snarere bonmerten som har endret Rischioso sin holdning til PGS. Og akkurat det kan jeg leve med.

Du fremholder fortsatt muligheter for emisjon, en obligasjonsrett på 12-13% og at kursen nå skal ned igjen på 10-tallet. Vel, får håpe at du tror på det selv, jeg gjør det ikke. Ihvertfall ikke utspillet om emisjon.

Du har tidligere truffet med tradingen din. Og du bør kunne gjøre gode penger i NOM med lott tålmodighet. Men jeg tror ikke du vil klare å snakke ned kursen i PGS. Til det er interessen for selskapet blitt alt for stor.

Lykke til Rischioso! Det går nok bra til slutt skal du se. ;-))
Slettet bruker
11.03.2023 kl 13:39 4701

Jepp. Han har solgt på 7,49kr og dermed fintet ut som ville vært hanes ord om han satt inne til de som selger.
Denne oppgangen kan han aldri få igjen. Kanskje høre på PU at den virkelige morroa begynner over 8,7kr og ikke bare stjele sitatet hans mens han sitter inne.
Mens kursen til Pgs peker jevnt og trutt oppover har troverdigheten til Riskokeren stupt tilsvarende siden juni.

Pgs er som du påpeker brennheit! Alle har fått øyene opp for aksjen og selskapet. Og her på Party tråden er dere mange med god kunnskap om Pgs, olje, seismikk, TA m.m. Gavepakke! Ris er kanskje bitter for at det ikke er hans kunnskap som skinner igjennom og blir hyllet. hvem vet… ser på seg selv som krydderet.
Veien fra 12 til 20 tallet vil mest sannsynlig gå adskillig fortere enn veien fra 5,2 i fjor mai til 12 tallet. Pgs levrer på alle plan.

Dette er og bli en børsvinner. Letteste er å sitte helt i ro og nyte at Pgs gjør jobben.
Max-Investor
11.03.2023 kl 13:40 4670

Regner med at Marshall sitter med sammen informasjon ang refi? I så fall vil de vel dekke seg inn igjen ganske så fort? Løftet kan nok starte alle rede på mandag.
rischioso
11.03.2023 kl 14:00 4525

Det har jo ikke vært helt klart når rentetoppen skulle komme og av samme grunn blir det foretatt en fortløpende måling hvor det har versert estmater om langt tidligere enn man nå ser for seg så at det har vært en gambling fra selskapets side er udiskutabelt.

Når det kommer til shortposisjoner så vil jeg gjerne at du legger frem en statistikk på at de har gått på en kjempesmell over tid - for virkeligheten er at shorterne har tjent penger som gress over tid med tidvise tap og det er en stor forskjell. Det er ikke blitt satt noen synlig short på lenge i dette caset, men det gjøres i disse tider rett før REFI og tallfremleggelse - det burde fortelle en hel del for dette er ikke smågutter som spiller lotto, men som gjør en grundig DD ... ;)
Kontur
11.03.2023 kl 14:08 4446

PGS har god tid. Prospektene er ute. Mange er dermed på innside listen.
På generell basis, slapp av, vær litt tålmodig så går nok dette veldig bra for som er PGS aksjonær.
Markedet er knallsterkt og utsiktene ser bare enda lysere ut enn det har gjort på snart mange år.
Ang markedsuroen som sterkt kom til syne i slutten av uken så er det i vekstaselskaper som representerer akkurat det motsatte av det PGS er.
Logisk så skal pengene nå overføres fra disse luftballongene til olje, gass, gruve, fisk osv. Altså skikkelige selskaper som skaper verdier.
Sitt i PGS se verdiene vokse
Slettet bruker
11.03.2023 kl 14:12 4433

Heller ikke smågutter som spiller Lotto som har Drevet kursen oppover. Gå å skift bukse du stinker etter og pisse i motvind
qmanager
11.03.2023 kl 14:49 4237

Var en heller flau 5 mil i Kollen, ny rekord på norsk maktdemonstrasjon. Da var det heller morsomt å titte innom forumet idag. Takk for urolig mange seriøse og velbegrunnede innlegg siste 24 timer. I det miste er agendaen til Riskokern en mega trigger for seriøse motargumenter. Urolig at hen gidder.
HAS
11.03.2023 kl 14:56 4184

Marshall Wace LlpNorge
Oppsummering for alle tilgjengelige stillinger:
Tjente 6,18 millioner på Dno (historikk)
Tapte -140,75 millioner på Pgs (historie)
Tjente 124,37 millioner på Rec Silicon (historie)
Tjente 93,03 millioner på Subsea 7 (historie)

Et lite utdrag av historikken viser et tap på 140,75 millioner for tidligere short i PGS.

Går de på en ny smell her?

https://shortnordic.com/history_player.php?player=MARSHALL%20WACE%20LLP&land=norway
Redigert 11.03.2023 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2023 kl 15:04 4150

Hummels (Xtrainvestor)

Da har jeg sett et opptak av investorpresentasjonene som DnB og Pareto arrangerer, det er faktisk en halvtime med Rune og CFO og VP Finance. Utrolig mange detaljer, jeg skriver bare et kort sammendrag: aller viktigst, de mener at sikkerheten for de 450MUSD er skip og bibliotek verdsatt til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Netto gjeld 624MUSD som gir gjeldsgrad på lave 26 %. De strukturerer presentasjonen slik (stikkord som dere vil skjønne): 1: Multi year upcycle. 2: Stor markedsandel. 3: Konkurransefordeler. 4: Bred kundemasse som gir fleksibilitet. 5: Proaktiv finansiering med høy grad av sikkerhet og lav gjeldsgrad (gjelden relativt raskt synke fra 624 til 450 og dermed gi enda høyere sikkerhet og lavere gjeldsgrad). Prosessen er grundig og tegning starter etter presentasjonen mandag. Man kan forhåndsmelde interesse, men grundige prosesser tar tid, og DnB vil jo yte god service til kapitalsterke kunder, dette tar nok noen dager. God lørdag!
Slettet bruker
11.03.2023 kl 15:05 4149

Prosessen er grundig og tegning starter etter presentasjonen mandag.
Slettet bruker
11.03.2023 kl 15:05 4155

Se link i heading for å se presentasjonen selv
Redigert 11.03.2023 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2023 kl 15:07 4120

Snakket med onkel. Han bekreftet at dette er direkte lav gjeld i forhold til verdier og fremtidsutsikter
Slettet bruker
11.03.2023 kl 15:08 4110

Likevel består oppsiden. Snakker om gavepakke🌟
rischioso
11.03.2023 kl 15:12 4073

Forstod du noe av den oversikten?

Sum summarum er at de har tjent næmere en halv milliard - mao, de tjener penger som gress over tid med tidvise tap og da kan man ikke trekke ut et tap man ønsker å fokusere på når fasiten forteller at de for det meste tjener ... ;)
Redigert 11.03.2023 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
11.03.2023 kl 15:20 4126

Gi deg litt nå, det er PGS som er fokuset her nå, ikke hva de har tjent på andre posisjoner.

De har tapt så det suser på PGS, det burde vel si noe?
PGS kan de ikke.
MrBoring
11.03.2023 kl 15:45 4070

Tusen takk for god innsikt i en del av markedet som er helt ukjent for meg! Jeg setter stor pris på at du deler. Dette er gull på alle mulige måter. :-)
Nottet
11.03.2023 kl 15:51 4005

Støttes 100 %. Nesten uvirkelig bra dette.
Slettet bruker
11.03.2023 kl 15:57 3983

Hehe dette er toppen av tragedie… for en måte å argumentere i mot Pgs på.
Marshall har tjent i andre aksjer.
verdensmester
11.03.2023 kl 15:58 3974

Jeg ser noen har kjennskap til obligasjonen, vet noen hva kupongen er? eller er det for tidlig i prosessen
RFS
11.03.2023 kl 16:16 3842

Det er for tidlig, men ligger vel an til halvårlig 6 kr, totalt 12 pr år.
PSI- Investor
11.03.2023 kl 16:38 3699

Takk! Veldig bra!
Så fint å se hva de verdsetter sine eiendeler til også!
MrBoring
11.03.2023 kl 16:50 3635

Et lite spørsmål til deg Rischioso. Hvor har du vært under oppgangen fra 3. til 9. mars? Det burde jo ha vært god grunn til å advare mot PGS da også. Som en god dommedagsprofet dukker du fram på røde dager og roper "Enden er nær!"

Nå må jeg innrømme at jeg egentlig ikke trenger å få noe svar fra deg. Det er lenge siden jeg merket meg to debatanter som periodevis kunne trekke fram gode argumenter for oppgang i en aksje for deretter å svartmale situasjonen fullstendig uten at det fundamentale på noe vis var endret. Gi det litt tid og argumentasjonen er at aksjen skal til himmels for så å dømmes nord og ned igjen.Den ene var Longsitinbulk som vi heldigvis er kvitt, og den andre er deg. (Det er bare kikke tilbake i historikken for å se at dette er tilfelle.)

Nå er det all grunn til å verdsette negative argumenter i debatten. Problemet er bare at du har null troverdighet ut fra tidligere oppførsel, så de som støtter seg på din argumentasjon har seg selv å takke. Selv i en situasjon der PGS gjennomfører refinansiering UTEN emisjon trekker du fram dette som et faremoment. Når du snakker om renter på 12-13% er det i seg selv nærmest en garanti for at nivået blir betydelig lavere.

Du skriver " Jeg skjønner godt at det er langt lettere å ta til seg og støtte innlegg som underbygger ens eget håp, men aldri dumt å ha 2 tanker i hodet samtidig" Det er et godt råd som du burde ha fulgt selv. Da ville du sett at refinansieringen gjennomføres og posisjonert deg for det. Det er kanskje en mulighet på mandag, men på ingen måte sikkert.

Avslutningsvis vil jeg si at når du bruker fallende oljepris som argument mot PGS minner jeg på at Rune Olav Pedersen har uttalt at dette nivået ikke påvirker investeringsbeslutninger. Aktiviteter innen CSS og havvind gjennomføres for øvrig uansett oljepris. Fremtidens marked blir mindre syklisk enn historien.

Slettet bruker
11.03.2023 kl 17:39 3273

Ja.hvis dnb kommer med nytt kursmål nå på 20kr.da blir s krig om å få kjøpt seg aksjer i pgs.💥💥💥
oppturen
11.03.2023 kl 17:47 3195

Dette obligasjonslånet må jo være svært attraktivt. Om PGS ikke betaler ut utbytte så kan de løse ut hele lånet ved forfall og være gjeldfrie om 4 år. ( det er nok hverken ønskelig eller hensiktsmessig, men illustrerer den gode pengestrømmen godt)
TonyB
11.03.2023 kl 17:51 3214

Indeed👍
TonyB
11.03.2023 kl 17:54 3217

Ja, om ikke flokken ser det som smartare å evt da selge om DNB endelig kommer med kjøpssignal 😀
Leotwin
11.03.2023 kl 18:11 3236

At DNB snart kommer med et nytt (og mer seriøst) kursmål anser jeg som veldig sannsynlig. Men 20 kr fra den kanten er vel noe optimistisk😅
oppturen
11.03.2023 kl 18:20 3214

Jeg med flere sammenligner gjerne mcap mellom PGS og TGS.
Gløtter man nærmere på tallene og ser i krystallkula så ser det ut som PGS kan gi minst like høye årlige utbytter pr aksje som TGS gjør i dag om 2-3 år ( om de velger å rulere obligasjonslån isteden for nedbetaling)
Vi håper på aksjekurs 50 og drømmer om 100, TGS ligger over 200, er vi for beskjedne ??