Spetalen-rederi tror på kraftig utbyttehopp.

NorCan
SDSD 18.05.2023 kl 11:03 10561

Spetalen-rederi tror på kraftig utbyttehopp
Standard Supply venter at driftsresultatet går i været og utbyttene vesentlig opp. Samtidig jobbes det med å konsolidere offshoremarkedet.
Publisert 18. mai 2023 kl. 08.16
Lesetid: 3 minutter

VENTER UTBYTTE: Standard Supply-sjef Espen Landmark Fjermestad. FOTO: EIVIND YGGESETH
Energi
Frank Helge Njøsen
Journalist


– I april alene hadde vi et driftsresultat på rundt 2 millioner dollar, nesten en dobling fra hele første kvartal. Gitt kontraktsdekningen, bør vi ligge på disse nivåene de neste to kvartalene, sier konsernsjef Espen Landmark Fjermestad i Standard Supply.
Det Øystein Stray Spetalen-dominerte supplyrederiet hadde inntekter på 7,8 millioner dollar og et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 1,3 millioner dollar i perioden januar–mars i år, ifølge selskapets kvartalsrapport.

PÅ EIERSIDEN: Øystein Stray Spetalen. FOTO: IVAN KVERME
Dette har imidlertid allerede blitt langt bedre.
– Kvartalsrapporten reflekterer et første kvartal med mange skip i et sesongsvakt spotmarked. April reflekterer derimot et bedre spotmarked, og at vi har fått syv av ni skip på kontrakter, sier Standard Supply-sjefen.
De to gjenværende plattform forsyningsskipene (PSV) går i spotmarkedet.
– Det er historisk høye nivåer på TC-ratene i Nordsjøen nå, og vi har ambisjoner om å slutte flere skip på TC-kontrakter. Kontraktene på store PSV-er er nå 20–25.000 dollar dagen, eller rundt 30 øre i utbyttekapasitet pr. skip pr. år, sier Fjermestad.
Les også
Spetalen-rederi får bedre betalt i Nordsjøen

Utbyttevekst
Selv om det ble et lite regnskapsmessig minus i første kvartal, besluttet styret å betale ut 12 øre i utbytte for første kvartal. Det er opp fra 10 øre i foregående kvartal.
Aksjonærene kan imidlertid se frem til langt mer, ifølge Fjermestad.
– Vi forventer vesentlig høyere utbytter i kvartalene fremover, sier han, og legger til at en gjennomsnittlig TC-inntjening på 16.000 dollar pr. dag vil kunne gi et årlig utbytte på 80 øre.
I første kvartal hadde Standard Supply hadde en gjennomsnittlig TC-inntjening på sine skip på 9.600 dollar pr. dag. I april hadde dette steget til 14.900 dollar pr. dag, og de syv skipene som i dag er på befraktningskontrakter har en gjennomsnittlig rate på 16.000 dollar.
Les også
Ny millionrate for offshorerederne

Foretrekker større konsolidering
Uten gjeld og med kontanter på bok, ser Standard Supply også fortsatt på vekst. Større transaksjoner er mer aktuelt en kjøp av enkeltskip.
– Skipsverdiene har steget mye, og er i hvert fall opp 20–30 prosent siden vi kjøpte i fjor sommer. Det gjør det mindre interessant å kjøpe enkeltskip, selv om vi fortsatt ser på transaksjoner hvor tilbakebetalingstiden kan være så kort som tre til fire år, sier Fjermestad.
– Aksjekursen priser derimot skipene våre på verdiene fra i fjor sommer, legger han til.
Standard Supply-sjefen sier de kontinuerlig jobber med å gjøre selskapet mer interessant gjennom oppkjøp og konsolidering.
– Norske selskaper med PSV-flåter vil typisk være større transaksjoner, eksempelvis Solstad. Vi jobber heller mot flåter på 5–10 PSV-er.
Ser internasjonalt
Seks av de syv skipene som er på TC-kontrakter opererer i dag på britisk sokkel, og har i gjennomsnitt kontrakt ut oktober. Når disse utløper kan det være like aktuelt å ta jobber internasjonalt som i Storbritannia.
– Spotmarkedet på britisk sokkel er dårligere enn i fjor, mens aktiviteten internasjonalt har økt, sier Fjermestad.
Han peker blant annet på at selskapsskatten for oljeselskapene på britisk sokkel har økt dramatisk på kort tid, noe som har ført til færre rigger og dempet aktivitet.
– Vi ser hele tiden på hvor vi får best inntjening, og det trenger ikke være UK. Vi har hatt ett skip i Vest-Afrika i år, og det kan bli flere. Vi ser også på Brasil, hvor antall rigger ser ut til å øke fra 20 til 30 i løpet av de neste årene, samt at 18 nye FPSOer skal settes i produksjon.
– Boreaktiviteten i for eksempel Vest-Afrika er mindre sesongbetont, og det skaper muligheter på vinteren når det typisk er mindre aktivitet i Nordsjøen.
coccoman
18.05.2023 kl 11:20 6527

Feil ticker. Sdsd betaler ikke noe utbytte i år.
Hau, hau
desirata
18.05.2023 kl 12:40 6442

Vennligst informer riktig ticker,

Er det ikke SDSD som omtales her og Jan gi 80 øre utbytte årleg ?
Solan-(1)
18.05.2023 kl 16:49 6300

Sdsd vil som største eier motta betydelig utbytte fra Stsu.
klaesp
18.05.2023 kl 17:00 6275

Jeep, stemmer. MEN når kommer kursen etter i Sdsd.
nopetter
18.05.2023 kl 18:47 6160

egentlig er det er meget godt spørsmål, kursen ble dumpet av bla moræus hansen og der ble den. han har ennå ca 2,8 mill aksjer igjen å mose ut

stsu lever vel sitt eget liv selv om man lurer på hva de skulle med de emisjonspengene og hvorfor fs abergeldie går på gratis rater fra emden

sannsynligheten for at ddril får kontrakt for borgland i mai måned tipper jeg er ganske god med bakgrunn i en vanvittig riggmangel på norsk sokkel , men det har vist seg å være mye vanskeligere enn først antatt å få disse to riggene i ny kontrakt og tror jeg bakdelen er alderen til de til riggene selv om de ble totalt oppgradert i 1999 . det er bare å se på transoscean sine hyper moderne rigger som har gått som varmt hvetebrød i kontraktsmarkedet, i tillegg til odfjell og shelf
Redigert 18.05.2023 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
coccoman
19.05.2023 kl 06:02 6010

God morgen. Det er det markedet som bestemmer og haren hopper alle veier ;O) Sdsd omsettes med rabatt i forhold til underliggende verdier som om jeg ikke tar mye feil var rundt 2,7 ved q2-start med ddril i 14 og stsu i 5.25. Korriger meg gjerne. Kanskje er rabatten til sdsd rundt 60 øre for tiden? Når større eier selger seg ned får vi en dupp som nå har vart en stund etter fall i kursene til begge døtrene, antar jeg?

Poenget i artikkelen er at stigende supplyrater har gjort stsu billig nå. Når break even er 7,7K GBP blir det ekstremt mye bedre driftsmarginger når ratene økes fra 9,6 til 15K GBP... og alle båter er i jobb. Og stopper ratene der? Vi har også stramt riggmarked for tiden med stigende rater også her.

Nå stsu betaler ut 12 øre i utbytte vil vel sdsd med sine nesten 100 mill stsu aksjer (53%) motta NOK 12 mil tilsvarende rundt 2,3 øre per sdsd-aksje. 80 øre i utbytter tilsvarer vel ca 16 øre per sdsd - aksje. Joda, sdst vil stige i verdi når stsu tjener penger og betaler utbytter. I tillegg vil skipsverdier skrives opp og føre til verdiøkning. Når flere ddril - rigger kommer i drift vil også de starte å betale utbytte til sdsd. Og plutselig finner Spettet ut at det er tid for å selge en av datterselskapene, og da blir det jubel og rom for utbytte også fra sdsd...

Vi står vel foran korrigering både for sdsu og sdsd, og markedet bestemmer når. Og de mest optimistiske med Iversen i spssen mener at ddril kommer til å få kontakt på enda en eller to rigger innen noen måneder ;O))) Lykke til dere tolmodidge sjeler. Hau, hau.
desirata
19.05.2023 kl 12:09 5786

Tallene virker bra, men det er et stort men:

Vil aldri investere i noe Spetalen selskap. Fyren er Gordon Gecko style. Tenker kun kortsiktig og har ingen etisk eller andre holdninger. Selger fort unne når det butter imot, da sitter som oftest resterende aksjonærer som Svarteper.

Finnes mange andre og bedre offshore selskaper på Oslo børs, da hvorfor risikere pengene på slike risikable karer. Spetalen tenker kun egen lommebok.
nopetter
19.05.2023 kl 12:58 5795

Nå ble Westeren idømt et gebyr på 1 mill for å ha naked shortet Flyr aksjen sammen med flere andre. Han sitter i ledelsen til sdsd. Personlig sitter jeg ikke long i spetalen dominerte aksjer. Dette har jeg ytret meg om mange ganger på disse trådene
coccoman
20.05.2023 kl 08:29 5592

Her er du nok bærtur igjen ;O). Spettet tenker ikke bare kortsiktig som du sier, inversteringsselskapene sdsd og saga pure ble vel etablerte rundt 2010.

Alle inklusive meg selv kjøper vel aksjer i håp om å tjene noen slanter og selger når jeg er fornøyd og finner det OK eller ønkser å begrense tapet ved bomkjøp, som i bcs ;O). Spettet er dyktig og jeg har gode erfaringer både i sdsd og Rec Group der han skilte ut Rec Solar og femdoblet aksjeverdiene før han til slutt solgte røkla.

Man må jo kunne kjøpe og selge aksjer når man selv finner det for godt. Nedsalg kommer naturligvis overraskende på de andre investorene da det aldri meddeles markedet på forhånd. Men han er vel neppe særlig imponert over Westeren sitt Flyrstunt som jo helt klart var ulovlig. Lurer på hvor lenge han blir med sdsd - skuta framover? Sdsd er jo veldig interessant akkurat nå da både riggrater og supplyrater går til himmels og aksjen daglig blir mer og mer underpriset. Lykke til! Hau, hau
Redigert 20.05.2023 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
nopetter
24.05.2023 kl 23:04 5196

leste igjennom GF dokumentene som skal avholdes 14/6

selskapet skal ikke stemme over utbytte utdeling til aksjonærene det neste året. hvis noen finner noe annet så si gjerne ifra
Solan-(1)
24.05.2023 kl 23:32 5155

De har vel ikke sagt nei til utbytte fremover i tid? GF behandler kun regnskapsåret 2022.
NorCan
25.05.2023 kl 01:42 5097

Spetalens børsfersking snudde blodrøde tall til millionoverskudd
Årsresultatet gikk fra minus 46 millioner til drøyt 18 millioner i pluss.

23. mai 2023 12:13 Oppdatert 23. mai 2023 12:13
Av Stig Erik Elliott Bergen
I juli i fjor ble Standard Supply AS notert på Euronext Growth. Morselskapet eier offshorerederiet Standard Supply, som nå opererer en flåte på ni forsyningsskip (PSV-er), hovedsakelig rettet mot olje og gass i Nordsjøen.

Det Øystein Stray Spetalen-dominerte investeringsselskapet Standard ETC er største eier i Standard Supply.


Investor Øystein Stray Spetalen er tungt inne i Standard Supply. Foto: Hanna Kristin Hjardar
Høy aktivitet
Årsrapporten viser at rederiet, blant annet gjennom kjøp av to fartøy og eierskap i et tredje, økte inntektene betydelig og snudde minus til overskudd.

Mens inntektene i 2021 var på 120,5 millioner, oppnådde rederiet i fjor en omsetning på 226,6 millioner.

De grønne regnskapstallene fra 2022 er slik Standard Supply ser det bare begynnelsen på det som kan bli flere gode år for bransjen.

– På norsk sokkel alene er det nå rundt 90 felt som produserer olje og gass. I 2022 nådde 30 nye prosjekter endelig investeringsbeslutning. Dette indikerer at antallet produksjonsfelt kan øke med mer enn 30 prosent i løpet av de neste tre til fem årene, skriver styreformann Martin Nes i årsberetningen.

Selskapet ble etablert og notert på Euronext Growth i 2022
Eier offshorerederiet Standard Supply, som tar sikte på å utnytte det voksende markedet for forsyningsfartøy.
Er eid 70 % av det Øystein Stray Spetalen-dominerte investeringsselskapet Standard ETC
Kilde: Standard Supply
Børsoppturer
Høy aktivitet på olje og gass kombinert med eksplosiv etterspørsel etter offshorefartøy har sendt rederienes rater i været.

Ifølge børsmeldingen i forbindelse med Standard Supplys kvartalsrapport for første kvartal i år, oppnådde selskapet i april en dagrate på 14.900 dollar.

Etter sju tøffe år peker pilene dermed oppover for næringen, som der flere aktører har ligget i toppen av listen over norske selskap med best avkastning på Oslo Børs.

I mars kunne investeringsdirektør Robert Næss i Nordea komme med statistikk som viser at ingen hadde vært i nærheten av Solstad Offshore med hensyn til avkastning.

– Solstad Offshore har steget med knappe 700 prosent fra starten av 2022 og frem til i dag, Det har også blitt noen hundrede prosent oppgang for Siem og Eidesvik, sa Næss den gang.


Russerforbudet: Mistet oppdrag for nesten 150 millioner kroner
Kapasiteten justert
Mens overkapasitet i flåten lenge var et stort problem for offshorerederiene, har situasjonen nå bedret seg betraktelig etter at aktiviteten innenfor olje og gass tok seg opp parallelt med havvindutbyggingen.

Det gjør Standard Supply optimistiske med tanke på fremtiden.

– På bunnivået i 2017 var der over 100 europeiske PSV-er i opplag. I dag er antallet redusert til så godt som null. Så mye som 25–30 prosent av flåten som tidligere opererte i Nordsjøen er tatt ut av drift, påpeker Nes, og viser til både fartøysalg og opphugging.
nopetter
26.05.2023 kl 11:07 4889

noen på top 20 listen (tror det er fredly) som har kjøpt ca 700k aksjer de siste 2 ukene, gadd vite om han kjøpe noe av de aksjene moræus hansen driver og dumper han har ca 2,5 mill aksjer igjen å selge
MHInvest
26.05.2023 kl 18:18 4806

Er det noen som kan forklare hva duoen har utrettet frem til nå og da tenker jeg ikke på salget av Noble som står i 40 og Wfrd som står i 60 må være tidenes blemme? Kan ikke se av regnskapet at det er gjort noen gode handler i ettertid så hvorfor ble aksjene solgt?

https://e24.no/boers-og-finans/i/v56b2p/spetalens-nye-aksjeduo-null-problem-med-aa-investere-i-fossil-energi

Glem ikke min anbefaling på Wfrd 20 da hadde dere alle kunne solgt med 200% nå sitter dere her pg krangler over 1,90 eller 2kr og er ned 10% på 1år.

Redigert 26.05.2023 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
nopetter
26.05.2023 kl 19:12 4768

Dette kan vel den servile tjeneren til Gordon Gekko svare nærmere på, han sitter og tuner alle negative kommentarer på HO

Men de ser fortjenesten på nedsiden derfor blir kursen dumpet nesten konstant. Selv om de la fram tall til årsrapporten som var 35% høyere enn året før.
MHInvest
26.05.2023 kl 19:38 4735

Spetalen hadde ikke trengt duoen, ekstra utgiftspost og med beholdningen inntakt kurs 3Nok nå!

coccoman
26.05.2023 kl 19:50 4718

Spettet kan vel selge Westeren til JPS for en billig penge? Vinn - vinn situasjon å samle alle luftens baroner i samme kiosk! Så kan vi oppleve sdsd på to-tallet igjen snart? Hau, hau
Redigert 26.05.2023 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Solan-(1)
26.05.2023 kl 19:51 4740

Enig at det var lite smart å selge disse aksjen. Men, det er vel bl.a disse pengene som ble brukt til å gå inn i Dolphin.
MHInvest
26.05.2023 kl 19:56 4746

Det var vel ikke et veldig smart valg eller? Hvor mye avkastning har selskapet fått fra Dolphin?

Spetalen er geniet, han var klar i talen Wfrd skulle gå mangegangen bulls eye, Gull skulle kraftig opp, bulls eye, kronekursen skulle krakke mot dollar og euro, bulls eye!

Redigert 26.05.2023 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
MHInvest
26.05.2023 kl 20:28 4703

Med dagens kurs ville det være ca500.mill Wfrd + noble, uten tvil 1kr opp på kurs. Det jeg ikke forstår er hvorfor man aldri gikk inn igjen, det har vært mange muligheter siste på 40dollar og 50% avkastning. Er langt fra imponert!

Hvorfor klarer man ikke få riggene i arbeid når markedet brenner? Det ser ikke ut til å være et nevneverdig problem for Borr, mai er over snart og ingen nyheter.



Redigert 26.05.2023 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
nopetter
26.05.2023 kl 20:56 4673

Det er garantert pga alderen til de to riggene tror også at skatte trykket i nordsjøen skviser marginene De venter 4 anbudssvar innen tirsdag i neste uke og har ytterligere 16 anbud i markedet

Ca 80% av riggene har forlatt Norge og heller tatt kontrakt i utlandet fra 32 til ca 6-8 på kort tid
Redigert 26.05.2023 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
JTC
26.05.2023 kl 22:57 4622

Hvorfor dere gidder fremdeles å være investert i dette selskaper forstår jeg ikke. Kom meg ut på 2,,04 med god gevinst, men etter mange år. Om dere ikke har skjønt det, dette er et investeringsverktøy for Spetalen. Han vil holde verdien lavest mulig for formuesskatt. Ingen større investorer vil kjøpe seg inn så lenge han kontrollerer. Finnes så mange bedre case på børsen, men lykke til. Aldri mer Spetalen eller Fredly selskap på meg:)
nopetter
26.05.2023 kl 23:41 4583

Det er mange som skriver det samme som deg at dem ikke kjøper aksjene til spetalen eide sekskaper. Det er iallfall håpløst å trade denne aksjen etter at de la inn hundredeler under kr 2 når kursen pumpes og dumpes på 2-3 øres marginer hver dag av ROBOTER. Det er slik de tjener penger

Problemet er at det samme gjøres nå i de fleste aksjene på OSEBX. Den værste er faktisk Equinor
JTC
27.05.2023 kl 00:04 4619

Nopetter, sjekk selskap som for eksempel Okeanis. Tjener penger, utbytte 1,6$ eks dato 31. Tror jeg og opp syklus. Flere gode år, ingen nybygg. Good times, og ingen Spetalen😅
JTC
27.05.2023 kl 00:06 4731

Og 1,6$ kvartal,....neste kvartal kan bli mer:)
Interessert
28.05.2023 kl 03:28 4522

Noen her skriver om «Spetalen». Jeg er ikke så informert, hva er det han gjør som ikke er bra for selskaper?
coccoman
28.05.2023 kl 07:42 4484

Glimrende spørsmål! Generelt sett er svaret: INGENTING! Han gjør de kjøp og salg han mener er best.

Ser vi på enkeltinvestering i ettertid kan vi jo se at Gustavia S var bom i forhold til ratesyklus og at det var mer å hente i Noble og Weatherford og i USD. Kursutvikling siste året i SDSD er dårlig og da er det jo på sin plass å se etter årsakene. Kan det ha sammenheng med Westeren, helbom der som Ræka i Rosenborg? Kan årsaken være lave supplyrater rundt break even fram til og med Q1 i år? Var ddril lurt og hvis - når kommer inntektene?

Kan det være at vi står foran et bedre Q2 som vil dra opp både STSU og SDSD? Utbytter framover? Hva med DDRIL, håp om en kontrakt eller to i sommer og høst?

Her må jo hver enkelt gjøre egne vurderinger og dra sine egne konklusjoner foran Q2 og Q3. Jeg har gjort mine, lastet opp i alle tre og blir med noen mnd framover. Lykke til drill- og supplygamblere! Hau, hau
Redigert 28.05.2023 kl 08:29 Du må logge inn for å svare
Niel
28.05.2023 kl 08:32 4482

Jeg gikk inn i SDSD for en uke siden og har 1-2 år perspektiv. Jeg ble spurt om hvorfor ikke bare kjøpe DDRIL ot STSU men jeg er der at jeg lar Spetalen ta seg av dette. Han har mer peiling enn de fleste. I tillegg har de penger på bok og jeg hsr troen på at de finner en god investering eller bestemmer seg for tilbakekjøp av aksjer.

Jeg liker posisjonen til SDSD. I STSU ser vi økende rater og de er gjeldsfrie. Dolphin har 2 store triggere foran seg, som er 2 kontrakter til riggene. Er man villig til å holde en stund så kan man få en stor økning her både på det fundamentale makro bildet og triggerene i selskapene. Også føler jeg dette er en tryggere investering. Jeg har sett meg lei av SOFF, EIOF og flere rigg selskaper.

Her nøler jeg ikke med å sette pengene mine og hvis Dolphin mottar kontrakter i sommer så tror jeg vi ser 3 tallet i 2023.
Redigert 28.05.2023 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Solan-(1)
28.05.2023 kl 10:30 4397

Niel
Jeg støtter deg 100 %. Nevner også at selskapet er uten gjeld.

Innen 2 år står kursen i 5,-!
Interessert
28.05.2023 kl 12:29 4326

Takk for svar. Jeg er nylig blitt aksjonær, men så fikk jeg inntrykk av at majoritetseier hadde et ønske om at selskapet ikke skulle lykkes, av skattemessige hensyn, selv om jeg finner det litt underlig, for det er vel bedre å tjene penger og betale skatt enn å ikke tjene penger. Jeg husker det en gang var en «Røkkerabatt». Nå er det nok heller blitt et røkkepåslag, og det har nok bidratt godt til Røkkes formue. Også Fredriksen har hatt stor nytte av tillit og popularitet. Spetalen er kjent for kortsiktighet, men er man blitt veldig stor på børsen er det ikke så lett å bevege seg raskt inn og ut uten å flytte kursen mye i feil retning. Det tvinger frem en mer langsiktig tenkning, og da må man ha tillit hos øvrige i aksjonærmarkedet, slik at kapital blir lett tilgjengelig. Det forstår nok også Spetalen. Så jeg slår foreløpig fra meg uroen. At Spetalen også gjør noen uheldige moves bekymrer meg mindre. I de fleste ting vi foretar oss kunne valg og timing vært både bedre og verre. Det er summen in the end som teller.
Solan-(1)
28.05.2023 kl 12:35 4315

Du har nok lest for mange av innleggene til nopetter,
Han hater Spetalen, er kortsiktig og setter sine penger i 3 aksjer som er for lite likvide for å være egnet for trading. Alt han skriver er helt kokko, men han følger godt med og et flink til å spa opp informasjon.
Niel
28.05.2023 kl 12:43 4334

For å si det slik, dette er ikke en aksje for trading men å sitte langsiktig minimum 6-9 måneder for at triggere skal aktiveres.
coccoman
28.05.2023 kl 17:24 4226

Nå tråkker du på tåa mi med "helt kokko" ;O))) Bra at du honorerer nopetter at han flink til å spa opp relevant informasjon! Dere er jo ikke bestevenner og nå var du raus! Når det gjelder supply og rigg er han jo den beste deleren her på HO-trådene. Irriatasjon over aksjerobotene som snapper og gjør manuell aksjetrading veldig vanskelig og noen ganger uaktuelt synes jeg er helt på sin plass. Litt paranoya og konspirasjoner må vi jo tåle ;O).

Vi er jo i samme båt når det gjelder aksjene, og forskjellig syn på Spettet og CO er helt på sin plass! Selv har jeg tjent masse og tapt noe på å følge på hva han foretar seg, og vurdere di samme aksjene. Man må skille mellom Spettets investeringsselskaper og selskaper han investerer i og som han selger når han går sur (bcs og hrgi). Når det gjelder kjerneselskapene sine (største eier og/eller der han går inn i styret) så mener jeg at han er redelig mot småaksjonærene, vi har tatt del i gevister og noen ganger i fordelaktige kapitalinnhentinger (rec solar). Hau, hau
Redigert 28.05.2023 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Solan-(1)
28.05.2023 kl 18:39 4220

Støtter hele ditt innlegg:) Jeg er faktabasert, og liker da ikke konspirasjon-tankegang.
nopetter
28.05.2023 kl 19:02 4196

Det sier det meste når du ikke ser tradingen som foregår med algoritmer og kaller dette for konspirasjonsteorier dette har ingenting med hat å gjøre mot spetalen men rene realiteter derfor har mange valgt bort å eie aksjer i hannes selskaper. Men sånn er det når man er en lojal hund
Redigert 28.05.2023 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
28.05.2023 kl 20:18 4131

Hvis du ikke allerede kjenner til Spetalen kan jeg fortelle deg at han foretrekker å IKKE betale skatt, fremfor å gjøre det. Det finnes uendelig med triks i boka for å unngå å betale skatt, du ønsker IKKE å bli en bonde i spillet hans.
Røkke f.eks har ikke hatt ei krone i inntekt siden 1995, mens formuen har lagt på seg noen 0'er bak nettopp ved slik triksing.
Hvis du er ny på børs så sats heller på skikkeligere selskap, risikoen er enorm når du lar cowboyene som spetalen m.fl. styre for deg.
Solan-(1)
28.05.2023 kl 22:09 4024

Kjenner du ikke til hvorfor Røkke og mange med ham ikke har hatt skattbar inntekt på mange på?
Blue Cow Group
28.05.2023 kl 22:38 3985

Jeg kjenner til at de ønsker fremførbart underskudd, og at de ikke ønsker å betale skatt. Mr. Interessert virka ikke å være klar over at Spett & co ønsker å betale minst mulig skatt og hvordan de går fram for å oppnå det, vi vanlige folk har det jo veldig rett fram med mer inntekt = mer skatt men også høyere bunnlinje. Sånn er det ikke for finansakrobater.
Solan-(1)
28.05.2023 kl 23:42 3917

Grunnen til at de ikke har hatt inntekt eller mottatt utbytte privat, skyldes følgende; Når det ble vedtatt utbytteskatt tidlig på 2000 tallet, ble det innført fra påfølgende år (idiotisk politisk beslutning). De som hadde mulighet tømte da kassa og betalte ut til seg selv uten å betale skatt. Deretter lånte de pengene tilbake til selskapet. Da hadde de en fordring på selskapet, og den ble betalt tilbake årene etterpå. Virker ikke som du kjente til dette! Røkke hadde da null inntekt og null i utbytte, og betalte da følgelig null i skatt på inntekt/utbytte helt frem til 2021, men hentet tilbake av fordringen for betaling av forbruk og formuesskatt.

For øvrig er Spetalen en av dem som betaler mest skatt i Norge. For skatteåret 2021 betalte han drøyt 20 mill i skatt.
Redigert 29.05.2023 kl 00:02 Du må logge inn for å svare