PGS analytiker mener PGS vill sprute cash i fremtiden

PHOinvestor
PGS 12.06.2023 kl 05:23 98197

Litt komisk å lese hegnar for tiden. Noen mener selskapet skal gå til helvete og noen mener det blir ett av de selskapene som kommer til å tjene mest på OB.
Se de siste trådene på hovedtråd, der står sannheten.
Kjøper mer denne uke
Redigert 16.06.2023 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2023 kl 09:12 4508

Nok flisespikking om dette.

Det er closing som er selve sluttauksjonen og som bestemmer sluttkursen. Deretter er mulig å kjøpe aksjer på samme kurs som sluttkurs dersom det aksjer til overs på en av sidene i ordreboken.

Krysninger gjøres før åpningsauksjonen eller etter sluttauksjonen og er ikke medregnet i dagens handel.

https://www.nordnet.no/faq/1065-apnings-og-sluttauksjon-pa-oslo-bors
Redigert 17.06.2023 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
observer009
17.06.2023 kl 09:18 4470

Jeg tror ikke at dette er tilfeldig. Det virker som om flere aktører samarbeider for å dra ned kursen. Det er også DNB tilbyr shorting på sine aksjesider. Først sprer de frykt for å skape usikkerhet blant de mest sårbare aksjonærene, og deretter prøver de å utløse stop loss for å tvinge frem salg. På den måten raner de andre aksjonærer og posisjonerer seg for neste angrep, og resultatet er manipulasjon av kursen nedover...

Bare verdien av biblioteket er dobbelt så høy som markedsverdien. Komisk....

Redigert 17.06.2023 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
TOMSY
17.06.2023 kl 09:26 4509

Denne kommer til under 5 i løpet av 1-2 uker. September kommer det emisjon, da går den ned til rundt 3.- etter det stiger den den litt med en maks kurs på 6.-
Ifølge alle dere andre skulle denne aksjen ha vært nå snart 50.- eller mer. Noe super syklus er bare rein spikka tull, tror du virkelig de store gutta hadde solgt seg ut viss dette hadde vært tilfelle.
china
17.06.2023 kl 09:28 4526

Hvis det er Mh capital du tenker på så hadde han 18 mill aksjer 9 juni, og nå 21 mill aksjer!!
PHOinvestor
17.06.2023 kl 09:29 4541

Har selv nytt godt av denne nedgangen, er ny i selskapet.
Men gikk inn for tidlig, trodde 7,- var bunnen.
Har snitta ned og ligger nå på 7,2
Blir den liggende på 5 tallet, kjøper jeg litt mer.
Q2 vill vise att bransjen har snudd
TonyB
17.06.2023 kl 09:30 4536

13 juni for et år siden sto kurs i 7,042. Tenk over, hvor mange brikker har vel ikke falt på plass i løpet av året som har tatt bort vesentlig risk i aksjen. Likefullt står vi her…., bedre rigget, bedre rustet, på vei inn i syklusen med godt oppbookede ordrebøker……på usle 5,56….. Kan noen fortelle og overbevise meg om logikken??? Om vi hadde trodd at det «overordnede»/strategiske rakner, så gir det mer mening. Dvs at det markedet vi trodde på (vedvarende) stagnerer og/eller at tilbudssiden var totalt undervurdert. Ser vi noen «beviser» av dette? Det klarer ikke jeg se selv om late sales Q1 var svak, selv om det stadig er bølger av politiske signaler som (skal vi si venstresiden) gjør det de kan for å redusere investorers apetitt for investeringer i sektoren. I tillegg «lagger» Kina, men det er tross alt en «lagg», intet mer. Etter mitt syn er det fundamentale totalt frakoblet kursen, sentimentet er på vent/sidelinjen…., imens er PGS offer for short og finanspresse helt til tallbevisene som vil komme ikke lenger lar seg herse med.

Har sett slike ting mange ganger, nedsalg, nedsalg, frykt kommer, stop loss utløses, media «elsker» å fyre oppunder, folk mister tro. Når den siste slukker lyset, snur det. Jeg tror rekylen her blir ekstrem. I tillegg vil sentimentet komme tilbake, dette går i bølger. Jeg gafler til meg alle aksjer jeg kan 😊. Mulig jeg tar feil, men da har jeg kun meg selv å takke.

Ha en super helg PGS-investorer 😊👍
Redigert 17.06.2023 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Elverhøi16
17.06.2023 kl 09:30 4563

Så spørs det om de klarer å betale neste avdrag eller at det blir emisjon.
Londonmannen
17.06.2023 kl 09:56 4436

Ja, hva tror du? De har flere enheter i full jobb gjennom andre halvår enn på svært, svært lenge. De han mindre gjeld enn på svært svært lenge og markedsutsiktene er bedre enn på svært, svært lenge. Vi får se hva som skjer, men jeg vil slett ikke bli overrasket dersom det viser seg at det hysteriet vi nå ser vil vise seg å være en fjær som ble til en hel hønserase.

Ha en riktig god helg. Sommeren er fantastisk på Vestlandet!
Kokosnøtt
17.06.2023 kl 10:02 4409

Du vil at noen skal fortelle deg hvorfor. Jeg har ingen intensjon om å overbevise deg. Det er enkelt; tror du også vet det selv.
Selskapet har en tendens til å skuffe kontinuerlig
- investorer kaster kortene.
Forventningene til q2 er lave, emisjonsfaren har økt med tapt 250mnok (fremtidige inntekter), sentimentet er elendig, at Kina er et blaff har du ingen reell innsikt i - det kan bli en langsiktig utfordring (russlandolje/grønn energi på voldsom opptur)
Og markedet kan stagnere - selv om du ikke tror på det. Syklusen kan avblåses - selv om du ser det som usannsynlig.

Gitt dette har short entret banen og de lukter blod - disse kan herje i lang tid. Dette er ikke et pakk/en haug med idioter. Dessuten har de hatt rett siste tiden. Håpet får være at de gir seg på 5,25 men det vet ingen. Fortvilande. Rekyl kommer ikke før shortposisjonene er på vei ut, realiteten er at de øker uke for uke.

På tide at selskapet leverer imponerande tall. Det eneste som kan bedre situasjonen.
danmark1
17.06.2023 kl 10:03 4411

Du har fuldstændig ret, vi har set dette mange gange før. Det er dog så tydeligt denne gang, at vendingen i markedet er her, og belægningen og indtjeningen fremover bliver kæmpe stor. Shorterne har nået så langt de kan komme og må nu begynde at dække ind. Det seneste fald blev grundlagt af et enkelt annulleret job, det ændrer ikke ved det grundlæggende.
Geiren
17.06.2023 kl 10:03 4431

Platinum365 skrev Ja da går det unna :)
Ikke mange andre grunner for å gå til Frdrikshavn enn å ta en tur innom Orskov tørrdokk.
Bare å stålsette seg for melding Mandag kl 08.00
Redigert 17.06.2023 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
TonyB
17.06.2023 kl 10:12 4398

Du har helt rett, alt kan skje. Men til syvende og sist må en tro på noe, kvalifisert elller ikke, godt sannsynliggjort eller ikke… Dog var det mer retorisk spørsmål snarere enn at du skulle gi meg svarene 😊.

Ellers tror også jeg at det eneste «sikre» ift fremtidig kursutvikling er at selskapet leverer overbevisende tall over tid
Redigert 17.06.2023 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2023 kl 10:39 4282

TonyB:Det e pinadø fint i. Nord også 😇 Men longsen er selvsagt fortsatt på. Har desverre ikke ledig kapital nå, eller så hadde jeg kjøpt for alle frie midler. Gavepakker leveres ut på løpende bånd. Jeg er helt enig med deg i dine betraktninger og aksjen er nå og desverrelitt for lang tid, hernet med 🙈 Mens de fundamentagle forhold bare blir bedre og bedre.» Supersyklus» trår vi nok på med et par tær allerede. Håper oppdrag,prising og iinntekter de neste Q og inn i 24 viser at det blir « vei i vellinga. Tallene må nok skrelle vekk all short og andre negative hangarounds 👹
Sitter long slik planen er og har vært. Mine aksjer ligger godt i skuffen. Fortsetter herjingen og nedgangen utover…. Kjøper jeg fler aksjer å legger på toppen i skuffen. Kontrakter …. Økye rater….. alle skip i arbeid …. Refinans sier ledelsen vil gå greitt…… nedbetalt gjeld….. nye grønne markeder…… bedring av late sales..» Ja det går virkelig dårlig for tiden….. 💨💨🚢🚢🦅🦅☺️
Go helg til Hvalross også og Londonmannen, (husk solkrem) 😉
Ha en fin helg 👍🏻💨💨🚢🚢🦅🦅
Travis-Bickle
17.06.2023 kl 13:07 3830

Merkelig at du TonyB og Londonmannen aldri tar med at det ble gjennomført en 150 millioner dollar, eller rundt 1,5 milliarder norske kroner, rettet emisjon i Nov 2022.
223 millioner nye aksjer ble "trykket" og pøst ut til n.o.k 6.70

Redigert 17.06.2023 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
TonyB
17.06.2023 kl 13:17 3790

Helt riktig det og nødvendig. Det har også tidligere vært noen. Alle vet dette. Happy?
Travis-Bickle
17.06.2023 kl 13:26 3737

Hvordan blir 13 juni argumentet da ?

PS mange "nye" eiere ble hauset inn i papiret fra slutten av Nov 2022 og emisjonen er vel ikke så mye nevnt.
Redigert 17.06.2023 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Piloten
17.06.2023 kl 13:46 3667

Driver du og insinuerer behov for en ny emisjon mr Bickle? I perioden q2-22/q1-23 hadde pgs en cashflow før gjeldsnedbetaling på 125 mill usd. Basert på hva de allerede har på bok er det nødvendig med en cashflow i samme periode i 23-24 på 80 musd. Du mener at å oppnå 64% av forrige periodes cashflow det er for mye forlangt? I så fall hvor tar du den spåkuleinnsikten fra?
Kokosnøtt
17.06.2023 kl 13:56 3629

Bergsmurf befinner seg på planetus-positivus.
Han er ikke kjent for å se skjær i sjøen, men kronisk positiv.
Sikkert kjekt det, han evner ikke noe mer nyansert.
c
17.06.2023 kl 14:20 3596

Ni med listor, stämmer det att Goldman dubblat?
Travis-Bickle
17.06.2023 kl 14:20 3642

Nei, ser i dag ikke noen grunn til å forvente en emisjon.
Dog,PGS er eksperter på å komme med overraskelser med negativt fortegn.

Det jeg kritiserer er den evindelige argumentasjonen om at, nå snur det, kjøp med begge hender, short må dekke, på med longsen, tradere tjener ikke penger, se denne videoen med Warren Buffett, og mange av argumentene er ...se på kursen DA, kontra Nå...
Mange bærende fakta utelates slik at følelses regnestykket ser ut som en av Marie antoinette "Cup Cakes"
Mandag blir vel blå......

Og TA :-)
Redigert 17.06.2023 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Kokakaffi
17.06.2023 kl 14:46 3612

Det er selvfølgelig MH Capital jeg henviste til jeg når skrev Halvorsen.
Det er feil det du skriver der. Halvorsen har hatt en eierandel på ca 4% - 36 mill aksjer.
Salg:
Mandag: 4 mill
Tirsdag: 5 mill
Onsdag: 5,97mill.

Eierandelen var på onsdag 2,3%, hva som skjedde på torsdag og fredag får vi se til uken.
oppturen
17.06.2023 kl 14:46 3677

Cash er nå en ting, men har dere sett på kontoene cash receivables versus cash payables ?
Thesistulling
17.06.2023 kl 15:13 3549

Ved utgangen av 2021 hadde han 200 mill i gjeld, hvordan situasjonen var for 2022, og hvordan det gikk da er jeg usikker på.
Hvilken inngang han har hatt har jeg ikke nøstet opp i, men det er vel et saftig tap der, slår meg at han delvis har kastet kortene og ser etter en kortsiktig oppgang et annet sted mens han avventer.
Så, et innlegg med løse tanker uten substans, som vanlig.
TonyB
17.06.2023 kl 15:38 3413

Jeg mener argumenter fortsatt holder stikk i min verden, men kan prøve forklare senere. Kjører bil nå.

PS! Jeg formidler det jeg tror på. Om det er å hausse får du ha meg unnskyldt. Mener å ha hatt mange lengre innlegg hvor jeg argumenterer for/mot. Og i et langsiktig perspektiv er jeg fortsatt meget positiv. Har jeg rett? Vet ikke, prøver bare formidle mine tanker. Det betyr heller ikke at jeg er mot tradere (om det var meg du siktet til). Absolutt ikke. Har respekt for alle som prøver gjøre kroner på børsen
Redigert 17.06.2023 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
rischioso
17.06.2023 kl 15:46 3435

Vel, her var det som vanlig en mix av halvsannheter og ikke en gang det for å si det mildt og med slike jukse-verktøy så skjønner jeg godt at du ikke selv har tro på at innlegget ditt var overbevisende ...;)

RE - Forventningene til q2 er lave, emisjonsfaren har økt med tapt 250mnok (fremtidige inntekter)

* Usikkerheten rundt forventningene til Q2 er priset inn for lengst og av samme grunn vil enhver mikro overraskelse kunne antenne raketten som feks godt LS og vi må ikke glemme de 46musd som vil komme som et etterslep fra Q1.
Når det kommer til påstanden om tapt 250m relatert til annulleringen av den ene kontrakten så glemmer du å regne inn kompensasjon i tillegg til muligheten for ny jobb alternativt at de fremskynder vedlikeholdet av Titan som var planlagt i Q3 og tar det nå slik at det ikke blir noe verkstedopphold i Q3 og dermed henter inn en del av det tapte - mao, sum-summarum så behøver ikke den ene annulleringen å bety all verden hvor påstanden om emisjonsspøkelset derfor faller på sin egen urimelighet også fordi dagens EK er mer enn stort nok til å dekke forfallet alene og på toppen av det så har selskapet allerede i forbindelse med refinansieringen sikret seg en extra lånebuffer på 75m usd som de kan trekke når de ønsker.

RE - at Kina er et blaff har du ingen reell innsikt i - det kan bli en langsiktig utfordring (russlandolje/grønn energi på voldsom opptur) Og markedet kan stagnere - selv om du ikke tror på det. Syklusen kan avblåses - selv om du ser det som usannsynlig.

* Når det kommer til aktiviteten i Kina så er den økende. Oljeimporten har økt 20% de siste 12mdr og er stigende noe som indikerer økt aktivitet noe som igjen vil trigge oljeprisen fremover når skjæringspunktet nås etter 3 OPEC kutt.
Russland alene kan ikke stoppe verken supersyklus eller oljeprisoppgang, men de kan utsette den til et punkt hvor Kina ikke lengre går på tomgang og legger vi Kinas aktivitetsutvikling til grunn de siste 12mdr så nærmer det skjæringspunktet seg.
Det grønne skiftet går for sakte til at det er nok til å kunne avblåse supersyklusen, men kan bidra til at den kanskje varer noe kortere - og det er jo noe helt annet.

RE - Gitt dette har short entret banen og de lukter blod - disse kan herje i lang tid. Dette er ikke et pakk/en haug med idioter. Dessuten har de hatt rett siste tiden. Håpet får være at de gir seg på 5,25 men det vet ingen. Fortvilande. Rekyl kommer ikke før shortposisjonene er på vei ut, realiteten er at de øker uke for uke.

* Vel, lagde en oversikt i går som forteller at heller ikke denne påstanden holder vann. Ja, shorten har vært stigende over tid, MEN det er 4 store aktører som styrer den synlige shorten hvor Marshallen er den aggressive jo lavere kursen har blitt mens de 3 andre har enten stoppet opp og sitter stille eller har dekket noe inn så det er ulike meninger blant shorterne om veien videre og det er nok at 1 av de bestemmer seg for å dekke inn så vil det kunne føre til at de andre henger seg på for ikke å bli sittende igjen med Svarte Per som Marshallen og Capital har gjort mang en gang som sammen sitter med et samlet tap på over 150m ved gjentatte feiltiminger ved inndekking av short i PGS noe du kan lese mer om her:

https://www.finansavisen.no/forum/post/5443269/

RE - På tide at selskapet leverer imponerande tall. Det eneste som kan bedre situasjonen.

* Det riktige her er at det er på tide at selskapet leverer regnskap som viser det faktiske overskuddet som frem til nå er blitt gjemt bort i alskens nedskrivinger og andre regnskapsmessige stunt og Q2 vil nok være det første Q på lenge som vil kunne gjøre det og hvor Q3 vil være det Q som beviser at også PGS har funnet veien inn i supersyklusen - mao, det går den riktige veien, men har frem til nå dessverre ikke skjedd like raskt som forventningene i markedet og er blitt straffet for det. Når markedet ser tydelige tegn på at de er på rett vei noe Q2 mest sannsynlig vil kunne bekrefte så venter ikke markedet på Q3 før de priser det inn - derav priset etter forventninger og det vil snu - mest sannsynlig brått og brutalt etter den siste tids overreaksjon - My2Cents ...;)

Nå er det grilling med noget godt attåt som stå for tur i hyggelig selskap - noe flere burde prøve på ute i solen og vekk fra tastaturet - Fortsatt god helg!
Redigert 17.06.2023 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
observer009
17.06.2023 kl 15:55 3447

Dessverre ser vi stadig flere spekulasjoner og ubegrunnede påstander som får for mye oppmerksomhet og overskygger fornuften, virkeligheten og de fundamentale faktorene som påvirker aksjekursen. denne trenden snart vil avta, og aksjekursen vil begynne å stige igjen. Super syklusen i seismikkbransjen har så vidt begynt og forventes å vare i flere år. Dette ble også nevnt av Rune i den forrige presentasjonen. etterspørsel etter seismiske tjenester øker og pgs opplever en høy aktivitetsnivå. Han også nevnte at vi forventer at denne positive utviklingen vil fortsette og vedvare i lang tid....
Platinum365
17.06.2023 kl 16:27 3555

Satser på det, og er klar straks det leveres noe tall som bekrefter dette, og der gis en prediksjon på fremtidig cashflow. Trenger offensivitet fra Rune igjen på Q2. Husker fremdeles Q3 pres, tror jeg har sett den 10-12 ganger
FlemmingDK
17.06.2023 kl 16:44 3481

Observer.. klog input. Tak for det.

Alle input om emission er ude i skoven og komplet grundløse. Jeg kan se at Ris fortsætter sit show, fint nok, men grundløst. Hans snak om 250 millioner er som taget ud af en science fiction film, så derfor sætter jeg pris på dit input.

Vi er nødt til at holde fast i de fundamentale forhold og i det mindste afvente kapital dagen.

Rigtig god weekend 🙂 til jer alle.

Flemming

Normalone
17.06.2023 kl 17:29 3244

Travis - dette går begge veier, der en opplever (særlig når kursen går nedover) rene baisse innlegg om at kursen vil falle, snart ser vi kr 4, neste dag ser vi kr 3, vi ser ingen bedring i markedet, alt er bare elendighet mv uten begrunnelse - og jeg tror vi alle sammen har en tendens til ikke trekke inn hele bilde når en skriver, der en er farget av posisjonen sin. Du har vært tydelig på at du trader, og har veldig fokus på kursen fra dag til dag (og baserer "suksess" på daglige svingninger). Du skrev også for en stund siden at du hadde sympati for de som var langsiktig - siden kursen hadde falt - hvorfor har du det? De som er langsiktig har jo ikke tenkt å selge seg kraftig ned i dag - og jeg kan kun snakke for min egen del; har alltid uttrykt at PGS er veldig volatil, og selv om en er langsiktig betyr ikke det at en er helt apatisk (men som jeg også har uttrykt, ser ingen grunn til å fortelle når jeg har kjøpt/solgt - og alt jeg har tjent på børs - som mange gjør) - og ved å ha et langsiktig perspektiv, der en selvfølgelig følger med på om det er store endringer i det fundamentale, er det fordelaktig at kursen i dag er lav...:)

Du skriver at emisjonen i nov 22 sjeldent blir nevnt. Jeg tror flesteparten er godt kjent med den- og jeg er noe usikker på hvorfor du ønsker å snakke om fjorårets emisjoner i dag. Men hvis en skal trekke inn den, er det samtidig verdt å bemerke at PGS var nesten konkurs - og I dag, ved hjelp av nevnte emisjoner, har PGS allerede redusert gjelden med nesten 4 mrd (ca 360 mUSD) og tar sikte på å redusere med ytterligere 138 mUSD i 2024 (free cash). Det betyr at pr dags dato er gjelden redusert med godt over 100 mUSD mer enn kapital (økning av antall aksjer) PGS fikk inn i emisjonen. Det betyr at netto verdi i PGS i dag, når kursen er kr 5, er høyere enn når kursen var sist på kr 5 (før de to siste emisjoenen) - ettersom gjelden er redusert med mer enn kapitalen som ble hentet inn ved de to siste emisjonene (økning i antall aksjer). Samtidig er ratene betraktelig høyere, flere skip er i arbeid, og fremtidsutsiktene er bytter mitt syn bedre, og usikkerheten med refinansieringen er borte (selv om renten gjerne kunne vært lavere). Men dette er kun mine synspunkter - gjør deres egne vurderinger og slutt å skylde på andre for sine investeringer.
Redigert 17.06.2023 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2023 kl 17:46 3154

Har akkurat for i dag kasta longsen🌞 Over 14 grader nu så det er skikkelig hett her 😂 Men når børsen åpner igjen så er nok longsen trekt langt opp😇, takk som spør. Får se om det blir noen aksjer til fremover nu😉 Det er tider for det nu 👍🏻💨💨🚢🚢🦅🦅
Redigert 17.06.2023 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Kokosnøtt
17.06.2023 kl 18:07 3137

Husk nå selv på at du ikke sitter på fasit.
Uansett, da du påstod i går at det var greit å se 1m aksjer til 8kr - falt dine andre påstander kraftig i kurs for meg. Da mangler du basiskunnskaper eller strevar med tallstørrelser.
God helg :D



Travis-Bickle
17.06.2023 kl 18:08 3150

Normalone..Dine synspunkter er helt fine de.
Men for de som i mars ble solgt et fantastisk Q2 kan nok virkeligheten oppleves lite behagelig.
Selvsagt har jeg sympati for de som svelget agnet, fikk ørene tutet full av "snart" er vi på 15, 18 og 25.
TA utsikter og alltid ullene bortforklaringer.
Det er for jævlig at folk taper og for mange snakker vi små formuer.
Selv har jeg aldri anbefalt folk å kjøpe eller selge.
Rådet mitt er enkelt...Forumshelter ville ikke pisse på deg om du sto i full fyr, de er faktisk verre enn analytikere.
Det vil snu, men for mange vil det være for sent.





Kokosnøtt
17.06.2023 kl 18:14 3120

Du har god generell kunnskap - men du har noen artige hull!
LS 46m etterslep - klart vi kan glemme de/de er hundre prosent priset inn (åpenbart). Vi trenger solide tall ex etterslep.
Her snakker du i hvalross-stil, tippar du forstår referansen.
Normalone
17.06.2023 kl 18:37 3128

Travis - helt enig med deg i at ingen på HO har forutsetninger til å anbefale kjøp/salg, og det er ALLTID en risiko ved å investere i aksjer, og etter mitt syn vil risikoen være enda høyere dersom du har tenkt deg ut/inn i løpet av kort tid (og mange gjør dessverre ikke det nødvendige forarbeidet/har tilstrekkelig med kompetanse (TA/fundamentalt).

Misforstå meg rett - alle ønsker naturligvis at kursen til enhver tid er høyest mulig, og jeg har forståelse for de (spesielt hvis en har satset kona/mann/tatt opp lån/er nødt til å ta ut pengene i løpet av kort tid), men har en tålmodighet (og ikke selger) så har en heller ikke tapt noe. Poenget mitt er at "suksess" må vurderes opp imot tidshorisont/mål en har satt seg - og i mange sammenhenger tror jeg mange ville vært tjent med å investere i fond/indeks (i stedet for enkeltaksjer), og de som har investert i enkeltaksjer kan HO/andre fora - og det å følge med på kursen daglig/minutt for minutt - være ens verste fiende. Det er veldig lett å la seg påvirke av all "støyen" - for en må bare erkjenne, tilnærmet alle som skriver her har en agenda.

Det er ingen tvil om at det er et stort skille i innleggene på HO alt etter som kursen stiger/faller - når kursen steg fra kr 5 til kr 13 var det ikke noe klaging på all haussingen (de fikk jo sånn sett "rett"), mens vi nå - når kursen faller - har vinden snudd og der kommer inn helt nye skribenter som snakker om dommedagen (de har jo også fått "rett" i at kursen ville falle).

Skribenter som skriver kun rene hausse/baisse innlegg har jeg blokkert - de bidrar med null faglig innhold som vil ha noen interesse for mine posisjoner. Det er ikke "kursmålet" som er interessant - men forklaringen/begrunnelsen for hvorfor kursen vil stige/falle. Dessverre har mange av skribentene som virket å ha en stor faglig tyngde (bransje/selskap/TA), også flere som hadde et kritisk blikk, forsvunnet.

Ønsker deg lykke til med dine investeringer, Travis!

Normalone
17.06.2023 kl 18:37 3195

Travis - helt enig med deg i at ingen på HO har forutsetninger til å anbefale kjøp/salg, og det er ALLTID en risiko ved å investere i aksjer, og etter mitt syn vil risikoen være enda høyere dersom du har tenkt deg ut/inn i løpet av kort tid (og mange gjør dessverre ikke det nødvendige forarbeidet/har tilstrekkelig med kompetanse (TA/fundamentalt).

Misforstå meg rett - alle ønsker naturligvis at kursen til enhver tid er høyest mulig, og jeg har forståelse for de (spesielt hvis en har satset kona/mann/tatt opp lån/er nødt til å ta ut pengene i løpet av kort tid), men har en tålmodighet (og ikke selger) så har en heller ikke tapt noe. Poenget mitt er at "suksess" må vurderes opp imot tidshorisont/mål en har satt seg - og i mange sammenhenger tror jeg mange ville vært tjent med å investere i fond/indeks (i stedet for enkeltaksjer), og de som har investert i enkeltaksjer kan HO/andre fora - og det å følge med på kursen daglig/minutt for minutt - være ens verste fiende. Det er veldig lett å la seg påvirke av all "støyen" - for en må bare erkjenne, tilnærmet alle som skriver her har en agenda.

Det er ingen tvil om at det er et stort skille i innleggene på HO alt etter som kursen stiger/faller - når kursen steg fra kr 5 til kr 13 var det ikke noe klaging på all haussingen (de fikk jo sånn sett "rett"), mens vi nå - når kursen faller - har vinden snudd og der kommer inn helt nye skribenter som snakker om dommedagen (de har jo også fått "rett" i at kursen ville falle).

Skribenter som skriver kun rene hausse/baisse innlegg har jeg blokkert - de bidrar med null faglig innhold som vil ha noen interesse for mine posisjoner. Det er ikke "kursmålet" som er interessant - men forklaringen/begrunnelsen for hvorfor kursen vil stige/falle. Dessverre har mange av skribentene som virket å ha en stor faglig tyngde (bransje/selskap/TA), også flere som hadde et kritisk blikk, forsvunnet.

Ønsker deg lykke til med dine investeringer, Travis!