3 kv - best guess


Ser vi mulighet for null utbytte da gjeld vil bli prioritert?
102oktan
16.11.2023 kl 09:53 1862

Muligheten er der, 24 VLCC må betales. En del betales med EURN aksjer, resten med kombinasjon av Cash, Lån fra Hemen (JF), lån fra banker. Men tipper litt utbytte i alle fall $ 0,1 - 0,3
Xlan
16.11.2023 kl 10:24 1787

Ja om det stemmer vil vel fro dumpe mins 10%. Jeg kjøpte meg inn igjen i dag, men er ikke så sikker på det var lurt. Fro har sunket mot utbytte nesten hvert år, så har den falt videre mot førsten av januar. Skal vi se en reprise på det nå tro. Akkurat i det jeg begynte skrive falt fro til minus 1,6🤔
ibyx
16.11.2023 kl 10:36 1738

Ifjor så vi et relativt stort fall mot slutten av året som ble indusert av kraftig økende short!
Store deler av denne shorten brant seg stygt dersom de da ikke hadde en eller annen form for deal/sikring vi ikke kjenner til?
Short er jo ofte et kraftig psykologisk "verktøy" når det flagges og blafres høylytt med!
Det hele koker ned til hva ratene *faktisk* blir framover mot nyttår. Og den fasiten får de aller aller fleste av oss ikke før med resultatframleggeleser!
Resten er da en relativt høy "lottofaktor"?

En indikator nå er denne:
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Og kanskje følges det opp i år igjen med registret short også på OSE?
Vel. listeoppdatering er pr 31 okt: 110M USD vs 31 okt 22: 159M USD
habbiten
16.11.2023 kl 10:52 1675

Foretrekker et kvartal uten utbytte foran emisjon men har tro på at det blir utbytter fremover uansett.
ibyx
23.11.2023 kl 11:36 1166

Dersom vi forutsetter at ratene har vært ganske flate de siste ca 2 måneder så kan vi vel si at innprisingen av Euronavtilveksten er max ca 15%?
Men ratene har vel faktisk gått mye opp i denne perioden. Særlig Suez og Afra og etterhvert også VLCC.
Aksjen har nå ligget og vaket 6-10% under årsbeste siste 2uker.
De har neppe "dummet" seg ut i samme grad som OET på Q4-kontrakter heller. Men signaleffekten fra OET er gjerne present?

Det spriker litt i VLCC, men flere av de siste ratene er ganske så sterke:
Sophia (2017 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) ECMex/ECIndia IOC Sinokor (TCE: RV USD 70K @ 94 days / Actual USD 102K @ 69 days)

Og selv denne 13 år gamle saken:
Hakata (2010 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) AG/China KPC Tankers UK (TCE: RV USD 52K @ 46 days / Actual USD 54K @ 47 days)