HKY er på bunn. Kjøp nå, minst 125-275% oppside!


HKY er på bunn. Kjøp nå, minst 125-275% oppside!

Havila Kystruten har hatt en ekstremt utfordrende periode, og aksjen er ned 95% YTD. Nå er problemene forbi og det er mye å glede seg til fremover.

Havila Kystruten eier og opererer de 4 mest moderne og miljøvennlige skutene langs Norskekysten. Skutene er på kontrakt med staten ut 2031, noe som sikrer de en god og sikker inntekt i land tid.

Aksjen har blitt straffet veldig pga problemer med finansiering som forårsaket forsinkelser med levering fra yard. Nå har selskapet refinansiert og har en solid kontantbeholdning.

NOK har svekket seg stort mot de fleste valutaer, og det er derfor veldig sannsynlig at det kommer til å bli en travel sommer med mange turister. I tillegg rapporteres det mot en svært god utnyttelse på vintermånedene, hvor turister reiser til Norge oppleve norsk vinter og nordlys.

HKY rapporterer tall 1. desember, og her vil man få en svært god guide på hvordan utnyttelsen er og om salgstall mot høysesong. Selskapet har allerede børsmeldt at de allerede har nådd 50% av målsetningen for bestillinger for 2024. Dette er veldig lovende!

Viktigere – aksjen er skambillig. Skipene kostet 442 MEUR levert, mens de i dag har en verdi på ca 600 MEUR i annenhåndsmarked. NAV er i dag 3,60 kr / aksjen, og aksjen handles til en MCAP på 671 MNOK.

Aksjen har falt pga frykt for de høye rentekostnadene, men nå som renta har toppet ut så blir caset desto mer attraktivt. Lånene er forventet å bli refinansiert når selskapet har bevist seg over flere kvartaler at de leverer, og dette vil være en stor trigger for selskapet som sier at aksjen skal enda høyere. Forventet refi på Transje B i Q424.

Konkurrenten til HKY er Hurtigruten. Hurtigruten opererer en flåte på skip fra 1993, og disse skipene tilfredsstiller ikke utslippskravene Norge har implementert fra 2H 2024. HKY sine skip er LNG-drevet og har miljøvennlige batteri, noe som vil si at de innfrir de nye miljøkravene som kommer, og skutene vil dermed få monopol på fjordcruise frem til Hurtigruten får oppgradert sine skuter. Dette vil være svært positivt for utnyttelsen til HKY i 2024/2025.

Base case: NOK 1.80 per aksje.
80% utnyttelsesgrad, stabil annenhåndspriser og stabil turisme.

Bull case: NOK 3.00 per aksje.
Turister flommer til Norge og utnyttelsesgraden går til 90%, noe som gjør at HKY kan refinansiere tidligere fra den sterke inntektsstrøm.

Løp og kjøp!
Jojoen
20.11.2023 kl 12:12 3436

Aksjen opp 4%, folk innser potensialet.

Her kan det bli trangt i døren når folk innser hvor billig aksjen er!

Hmmm billig og billig fru blom. Her kommer det garantert en ny emisjon om ikke så lenge.
Jojoen
20.11.2023 kl 15:48 3352

Selskapet hentet penger i sommer og har ingen behov for ytterligere egenkapital.
FAR100
20.11.2023 kl 16:18 3324

en av julenskuler
Redigert 20.11.2023 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Syden
20.11.2023 kl 16:31 3310

Det kan vel være fare for en ny emisjon vel, for rep emisjon ble vel heller ikke fulltegnet.
Men man skal aldri si aldri!
desirata
20.11.2023 kl 16:42 3281

Hørte akkurat samme argumentene når aksjen stod i kurs 1,20, men nå er den 80 øre.

Den er ikke billig på 80 øre, ingen aksjer er billige eller dyre. Dagens kurs er den riktige. Dersom billig må du pantsette hus og hjem for å kjøpe ALL IN -
Syden
20.11.2023 kl 16:51 3260

Tror vel det best her er å selg seg ut før Nyttår og ta skattefradraget og evt kjøpe seg inn på nyåret om man har veldig stor tro på denne.
Jojoen
21.11.2023 kl 08:54 3175

NOK er på historisk lave nivåer. Det blir en rekordsommer i år med turister i Norge, og det vil være ekstremt bra for HKY.
Jojoen
21.11.2023 kl 13:50 3111

Noen som har kjøpt aggresivt siste 2 dagene. Blir spennende å se hvem som dukker opp på aksjonærlisten i morgen.
Jojoen
23.11.2023 kl 14:51 2966

HKY ser veldig bra ut teknisk i tillegg nå, neste stopp på veien er 1,10 kr.
jokke
24.11.2023 kl 19:17 2823

Ja, jeg har nå fylt opp så det holder. Emisjonskursen var vell kr. 1,- så det er fremdeles ikke for sent å få billige aksjer i HKY. Ser også at den bør gå kjapt til kr. 1,10- og mellom der og en krone er det vel endel som selger aksjer med gevinst fra tildelte emisjonsaksjer før nye som skal inn da de ser høy-sesong start rett rundt hjørnet, husk våren kommer kjapt og da den norske kronen er svak så er det muligens fristende å reise på ferie til norge og ta hurtigruten nordover for utlendinger 😀.
Da kan vi raskt få dobbling, ja trippling fordendel av kursen. Blir spennende å se hvor høgt kursen går før påsken kommer 2024. Jeg har troen.
Syden
29.11.2023 kl 16:50 2575

Får vi noe oppgang imorgen før Q3 legges frem på Fredag? eller skal den forsatt jobber rundt 0.85-0.90.
jokke
29.11.2023 kl 23:16 2499

Utenfor sesong nå, men guidingen er det jeg ser frem til, tviler på pluss i regnskapene, de hadde jo problem med en motor som tok kveld. Men jeg har kjøpt for en fin sommer der en dobbling fra min inngang på ca 80 øre ikke er usannsynlig. Spennende å se hvor mye peng de har på bok også.
Syden
30.11.2023 kl 11:20 2388

Faren her er vel om vi får en ny Emisjon , men vi får se.

Hvorfor mener du det er fare for ny emi i hky?
Syden
30.11.2023 kl 11:49 2351

Jeg tror vi ser litt mer imorgen når tallene for Q3 legges frem.

HKY will report their 3q23 figures tomorrow before the market opens and FS/CS is aligned in expecting NOK 32m in EBITDA. The quarter will include some one-offs related to the refinancing, and adjusting for this we expect a negative net income of NOK 42m. Heading into the report, comments regarding bookings into 2024 will be of high interest, where the company previously has disclosed it has reached 50% of its capacity target of 80% for 2024. We estimate occupancy of 75%, which translates into an EBITDA of NOK 602m for next year and EV/EBITDA of 8x. FEF
Syden
01.12.2023 kl 10:20 2230

Dem har ikke lagt frem noe i dag og morgen er børsen stengt.
Så da kommer det ikke noe før etter at børsen stengt i dag da.

Hky vil vel aldri klare seg gjennom uten ny emisjon, Selskapet blør jo penger og cash situasjonen må være under kravene vil jeg tro. Vi venter på q3 tallene med full oversikt.
jokke
01.12.2023 kl 18:51 2149

Resultater for tredje kvartal 2023:
– Totale inntekter var 226 millioner kroner, hvorav 47 millioner kroner var kontrakt
inntekter.
– Driftskostnadene bestod av 32 millioner kroner i varekostnad, 78 kroner
millioner i lønnskostnader, og 152 millioner kroner i andre driftsutgifter.
- Driftsresultat før avskrivninger ble -36 millioner kroner.
– Avskrivningene beløp seg til 35 millioner kroner.
- Netto finansposter var -226 millioner kroner.
- Resultat før skatt ble -297 millioner kroner.

Ansatte:
Per 30. september 2023 hadde Havila Kystruten 425 ansatte i arbeid på
klassisk kystrute og 40 ansatte i administrasjon.
jokke
01.12.2023 kl 19:05 2128

Havila Polaris og Havila Pollux ble levert til Havila Kystruten i august, og september var første måned med full drift av alle fire skip langs norskekysten for selskapet. Inntektene i tredje kvartal var 226 millioner kroner, hvor 47 millioner av disse var kontraktsinntekter fra norske myndigheter.

- Til tross for at våre to siste skip var forsinket inn i rute langs norskekysten tidlig i forrige kvartal opplevde vi et gjennomsnittlig belegg på 70 %. Inntektene våre er preget at forsinkelsene, men vi ser en god økning i forhåndssalg av billetter sammenlignet med forrige kvartal, sier administrerende direktør Bent Martini.

- I forbindelse med refinansiering er driftskostnadene våre påvirket av ekstraordinære kostnader knyttet til juridiske og finansielle rådgivere.
Syden
02.12.2023 kl 09:14 1986

Ser vel ikke så bra ut dette.
desirata
02.12.2023 kl 10:37 1926

Dersom alle juridiske utgifter og slike engangs effekter er tatt, kan det være håp.

Ser vel ikke store bildet før flere kvartaler. Med svak krone og fulle belegg, kan neste åra bli bra. Stor økning i europeiske og amerikanske turister til norskekysten.
jokke
04.12.2023 kl 08:49 1644

HKY er fortsatt i en solid finansiell stilling, med kontanter og kontantekvivalenter på NOK 374m ved utgangen av kvartalet Nkr 7m kontantforbrenning justert for refinansiering og fartøytransaksjoner.
Redigert 04.12.2023 kl 08:50 Du må logge inn for å svare

Fearnley:

Being the first quarter where all vessels was in full operation, avg. occupancy was 70% with an avg. cabin rate of NOK 4,466. 4q23 will be the first fully operational quarter, though also being the seasonally weakest quarter for the Norwegian Coastal Route, our expectations are muted towards 4q23, but we highlight that this is a 2024 case – where the company has already sold 45% of its capacity target of 80% (vs. FSest. 75%). HKY remain in a sound financial position, with cash and cash equivalents of NOK 374m at the end of the quarter (NOK 7m cash burn adjusted for refinancing and vessel transactions).
desirata
12.12.2023 kl 08:59 1228

Lurte på en ting. HKY må være en aktuell oppkjøp kandidat. Sævik går aldri av veien for en kjapp gevinst.

Nå har den originale Hurtigruten fått refinans idag. De og Fjordline kan være potensielle kjøpere. Fjordline har sterke eiere, Ferd og Teigen. Dersom det ikke er noen klausuler vedr statlig støtte. ?
Jojoen
10.01.2024 kl 12:14 633

Tipper bunnen er forbi nå, og at vi er på 1 kr innen kort tid. Sesongen i Norge kommer til å bli vanvittig i sommer, hører at belegget fullt i høysesongen og da står denne aksjen i 3 kr i sommer.