Är inte Axactor kraftigt undervärderad jämfört med konkurrenter?
Peer group analysis på några parametrar.
P/B
Axactor (NO) 0,31
B2 Impact (NO) 0,52
Hoist (SE) 0,75
Intrum (SE) 0,27
PRA Group (US) 0,83
P/TCE (som P/B, men B rensat från immateriella s k "tillgångar")
Axactor (NO) 0,39
B2 Impact (NO) 0,62
Hoist (SE) 0,79
Intrum (SE) meningslöst då TCE är minus (-) 193 SEK per aktie
PRA Group (US) 1,32
https://www.investopedia.com/terms/t/tangible-common-equity.asp
P/E
Axactor (NO) 4,0 (exklusive nedlagda verksamheter) eller 4,3 (inklusive)
B2 Impact (NO) ca 8,0
Hoist (SE) ca 6,7
Intrum (SE) förlust
PRA Group (US) förlust
Jag är inte så insatt i B2 Impact, men om inte särskilda orsaker finns för att B2 Impact ska värderas högre än Axactor, så är det nog bara Hoist Finance, som möjligen är ett lika bra köp, som Axactor. Detta p g a Hoists fina tillväxt. John Fredriksen äger både Axactor och Hoist.
Att Intrum sjunker beror på en av de värsta balansräkningar, som jag någonsin har sett hos ett börsnoterat bolag, och Intrums ras har kanske gjort att en del har undvikit Axactor, men det är en enorm skillnad mellan dessa båda bolags finanser.
https://www.axactor.com/uploads/GROUP-Investor-Relations-assets/Reports-and-presentations/2023/Quarterly-Report-Q4-2023.pdf
P/B
Axactor (NO) 0,31
B2 Impact (NO) 0,52
Hoist (SE) 0,75
Intrum (SE) 0,27
PRA Group (US) 0,83
P/TCE (som P/B, men B rensat från immateriella s k "tillgångar")
Axactor (NO) 0,39
B2 Impact (NO) 0,62
Hoist (SE) 0,79
Intrum (SE) meningslöst då TCE är minus (-) 193 SEK per aktie
PRA Group (US) 1,32
https://www.investopedia.com/terms/t/tangible-common-equity.asp
P/E
Axactor (NO) 4,0 (exklusive nedlagda verksamheter) eller 4,3 (inklusive)
B2 Impact (NO) ca 8,0
Hoist (SE) ca 6,7
Intrum (SE) förlust
PRA Group (US) förlust
Jag är inte så insatt i B2 Impact, men om inte särskilda orsaker finns för att B2 Impact ska värderas högre än Axactor, så är det nog bara Hoist Finance, som möjligen är ett lika bra köp, som Axactor. Detta p g a Hoists fina tillväxt. John Fredriksen äger både Axactor och Hoist.
Att Intrum sjunker beror på en av de värsta balansräkningar, som jag någonsin har sett hos ett börsnoterat bolag, och Intrums ras har kanske gjort att en del har undvikit Axactor, men det är en enorm skillnad mellan dessa båda bolags finanser.
https://www.axactor.com/uploads/GROUP-Investor-Relations-assets/Reports-and-presentations/2023/Quarterly-Report-Q4-2023.pdf
Redigert 15.02.2024 kl 08:06
Du må logge inn for å svare
Herman B
15.02.2024 kl 11:35
1690
Om man vill bli egenföretagare och starta en Axactor-kopia, skulle det kosta ca 13 NOK per aktie (TCE).
Det finns alltså ingen orsak att starta eget inom NPL och/eller 3PC. Bättre att köpa Axactor-aktier.
Är det jag eller Mr Market, som är galen?
PS. Jag förstår att en del är besvikna över att utdelning möjligen uteblir, men Axactors värdering känns på tok för låg.
Det finns alltså ingen orsak att starta eget inom NPL och/eller 3PC. Bättre att köpa Axactor-aktier.
Är det jag eller Mr Market, som är galen?
PS. Jag förstår att en del är besvikna över att utdelning möjligen uteblir, men Axactors värdering känns på tok för låg.
YL
15.02.2024 kl 12:09
1636
Selv om jeg har både ACR og B2I så synes jeg sistnevnte framtrer som et mer strukturert og "ryddig" selskap. Har også et nyvalgt styre med økt fokus på avkastning til aksjonærene. Ble som kjent 70 øre for 2023. Eierstruktur har nok også litt å si for at man tviler litt mer på ACR. Men når man omsider kommer i posisjon til å dele ut skikkelige utbytter kommer nok solid reprising. Om 2 år ?
Herman B
15.02.2024 kl 12:52
1564
Tack för din input. Jag ser för övrigt nu att B2 Impact har ett lägre PE (2023) än jag antog före Q4-rapporten (extrapolerade baserat på Q1-Q3).
Vad gör B2 Impact mer specifikt, som inte Axactor gör?
I Hoist kan jag delvis förstå att man kan tänka sig att betala lite extra, då Hoist även är bank, som i högräntetider ger Hoist en fördel jämfört med Axactor, Intrum o s v, men jag har inte tillräcklig insyn för att förstå om B2 Impact också har en sådan fördel.
Vad gör B2 Impact mer specifikt, som inte Axactor gör?
I Hoist kan jag delvis förstå att man kan tänka sig att betala lite extra, då Hoist även är bank, som i högräntetider ger Hoist en fördel jämfört med Axactor, Intrum o s v, men jag har inte tillräcklig insyn för att förstå om B2 Impact också har en sådan fördel.
Redigert 15.02.2024 kl 12:53
Du må logge inn for å svare
YL
15.02.2024 kl 14:15
1471
Sett fra investorståsted synes jeg B2I har bedre markedskommunikasjon. De har vel vært litt kjappere til å kvitte seg med problemområder enn ACR. Når det er sagt så har ikke B2I levert bedre enn de må i 23. De to første Q var bra, men 3 og 4 var litt svake. Men altså; utbytte på 70 øre. Og investorer generelt er villige til å prise b2i langt høyere enn acr så noe er det.
SELJE3
15.02.2024 kl 18:35
1318
Fredriksen la i januar 21 inn et bud på hele Axactor på 8 kr pr aksje. Dette etter utstedelse av nye aksjer som utløste en obligatorisk tilbudsplikt. Dette budet var den gang et godt stykke under børskurs, men han fikk allikevel kjøpt noen aksjer. Dersom han kommer med et tilsvarende bud i dag, er vel oddsene større for at han lykkes. Jeg minner om at Fredriksen i 2012 kjøpte Aktiv Kapital av børs for 1,4 mrd og solgte det videre til USA for 5,5 mrd. En fortjeneste på i overkant av 4 mrd.