nOwner
28.02.2024 kl 11:23 4556

Mange nye løsninger.. muligens spennende. Men det hadde vært betraktelig mer interessant å vite hvor i prosessen rundt godkjennelse/certifikater de står mer enn at de har investert mye i dette siste året. Det er ikke noen tvil om at elbiler er hva bilfabrikkene kommer til å lage nærmeste tiårene. Uansett hva folk flest syns om det. At noen bilselskaper rapporterer forskjellige tall er i en konkurranse utsatt marked helt vanlig.

I artikkelen fra England kan en se at Tesla ikke er på topp f.eks.
https://www.motorfinanceonline.com/news/2023-motor-finance/

Det er også interessant at marknaden ikke ser til nettotall på bilparkene. Fossilbiler blir skrotet eller tatt av markedet for hver dag, det skjer ikke i samme mengde for elbiler, det betyr at salget for elbiler vil i de fleste tilfeller komme fra nye elbilskunder og ikke eksisterende som da trenger hjemmeladere. I tillegg til at når disse billigere elbilene med mer brukbar rekkevidde blir lansert senere i år. F.eks. Renualt. Vil dette nå nye målgrupper av kjøpere. Det er en anledning til at flere bilmerker ikke er urolige over at elbiler er fremtiden, utover de klimamål som er satt av flere land.

Med alt det sagt er disse kostnadene rundt opex som (kanskje?) er brukt til disse godkjennelsene, selvfølgelig meget urovekkende da lite til ingen informasjon kring fremdrift har blitt presentert.

https://alltomelbil.se/eus-elbilsmarknad-vaxer-med-40-procent-2024/
https://www.affarsvarlden.se/artikel/volvo-cars-vd-inte-oroad-over-elbilsmarknaden
rischioso
11.03.2024 kl 17:42 4358

Virker å ha bunnet ut på 3 mdr lav rundt 16,xx - kan være et godt tidspunkt å begynne plukkingen...;)
kntfn
11.03.2024 kl 23:45 4249

Zap er kjøp på 16-tallet, teknisk sett og om ingenting fundamelntalt har endret seg - hvilket det ikke har. Spår rekyl mot 20-tallet de neste par ukene.
nOwner
14.03.2024 kl 09:36 4068

https://europe.autonews.com/automakers/ev-assembly-costs-dropping-faster-expected-gartner-says

Utviklingen går kjappere enn hva mange tror, uten statlige incentiver og

Med det sagt, tror jeg aksjen trenger en katalysator i form av bevis på disse investeringenes resultater, hvor er det der sertifkatet som de har betalt mye utvikling for? Vil kostnadene synke kraftig hvis den utviklingen er ferdig, det hadde kunnet gi gode tall på bunnlinja med den veksten i salget de har
JohnK
15.03.2024 kl 09:45 3966

Blir spennende å følge med tallene for elbilsalg i Europa som slippes neste torsdag. Januar startet veldig bra i mange av vekstmarkedene til Zaptec: "In January 2024, new battery-electric car sales surged by 28.9% to 92,741 units, representing a total market share of 10.9%. The four largest markets in the region – together covering 66% of all battery electric car registrations – recorded robust double-digit gains: Belgium (+75.5%), the Netherlands (+72.2%), France (+36.8%), and Germany (+23.9%)." Pressemelding legges ut her 21. mars: https://www.acea.auto/press-release-calendar/
nOwner
15.03.2024 kl 11:17 3909

Blir kanskje mer interessant om aksjen bryter 16kr og fortsetter mot 12kr idag. Styrelsen virker ikke veldig opptatt av å støtte selskapet heller. Tviler ikke på at salget går som det suser i vanlig ordning, men det rekker ikke for å fange interessen for aksjen dessverre.
nOwner
18.03.2024 kl 15:56 3677

1. De kommer ikke med noen info om dette sertifikatet eller hva de nå pøser ut kassa på. 2. markedet har stoler ikke på ledelsen 3. styrelsen støtter ikke med noen kjøp i en lang periode uten positive nyheter.

Men på den andre siden så øker markedet for ladere for hver dag som går. Zaptec selger langt bedre enn de fleste konkurrenter. Når alle skoda, vw, renualt osv kommer med sine 25k eur biler i år vil markedet vokse enda raskere. Ingenting annet fundamentalt har egentlig blitt forandret siden kursen stod i 24kr. Men følsom folkeaksje faller fort uten stadig strøm med positive nyheter.
nOwner
19.03.2024 kl 10:53 3533

Bryter den 16 ut dagen, kan tyde på at rekylen er kommen, mtp den overdrevne negative kursreaksjonen ved Q4 tallene
JohnK
21.03.2024 kl 08:07 3360

God vekst i sentrale markeder utenom Tyskland som er ned som forventet:
In February 2024, battery-electric car sales grew by a modest 9% to 106,187 units, maintaining a stable market share of 12%. Among the four largest markets, Belgium (+66.9%), France (+31.8%), and the Netherlands (+20.9%) saw significant double-digit gains, while registrations in Germany declined by 15.4%.

Sales of new hybrid-electric cars surged by 24.7%, driven by substantial growth in the four largest markets: France (+41.5%), Spain (+26.5%), Germany (+16.4%), and Italy (+16.1%), which collectively account for over 70% of EU sales. Sales totalled 255,511, accounting for 28.9% of the market.

Registrations of plug-in hybrid electric cars also increased by a notable 11.6% to 64,351 units, stemming from solid growth in key markets like Germany (+22.3%), Belgium (+21.8%), and France (+11.8%). Plug-in hybrid electric cars now represent 7.3% of EU car sales.
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-10-1-in-february-2024-battery-electric-12-market-share/
JohnK
22.03.2024 kl 11:31 3249

Inndekking av short har begynt så smått. Etter påske kommer det til å gå litt fortere oppover, Q1 rapporteres allerede 7. mai, dvs. en drøy måned etter at påsken er over.
rischioso
28.03.2024 kl 06:57 3052

Har steget krona siden den bunnet ut, MEN mye mer og hente fremover hvor vi allerede nå ser konturene av et kommende blodbad av en priskrig for elektriske kjøretøy trigget av EV kjempen Kina og deres inntreden i det euro_globale markedet med tilhørende massiv etterspørsel etter nettopp ladere - dette henger naturligvis sammen og er faktisk ikke mer komplisert enn som så hvor de smarte tar plass allerede nå og gjennom det får med seg mesteparten av den kommende oppgangen...;)
Redigert 28.03.2024 kl 07:00 Du må logge inn for å svare
Grunnloven
05.04.2024 kl 12:30 2700

Hvis Zap er kjøp på 16 tallet hva er der da godt ned på 15 tallet. Aksjen går ned hver eneste dag, i dag har vi vel 5-6 dagen med nedgang uten noen nyheter fra selskapet. Hva skjer?.
nOwner
09.04.2024 kl 09:16 2549

Når ingen innsider ønsker å kjøpe etter en slik nedgang så er det ikke mye for meg som tyder på at neste kvartalsrapport blir en morsom lesning. Kostnadene har vel fortsatt på ingen veis ende ettersom det certifikatet han sjefen snakket om ikke ser ut til at ha kommet på plass, og inntektene har kanskje stagnert i disse litt vanskeligere elbilstider i år, kan bli saftige røde tall. Jeg går ut og kommer muligens tilbake etter rapport.
pipelort
13.04.2024 kl 13:41 2402

God lørdag! Hva tenker folket om kursen fremover? Den har virkelig sklidd den siste tiden..
nOwner
15.04.2024 kl 08:28 2219

Kanskje rundt 12-14 kr innen rapport Q1. Kanskje 8-10kr etter rapport. Og da blir det interessant og se hva styret tenker fremover. En opprydding av kostnadskontrollen kanskje
rischioso
17.04.2024 kl 11:42 2066

Vel,14nok virker å kunne være vendepunktet- I alle fall virker det å flate ut her og trekker man noe opp av hatten relatert til hva som ble lovet ved siste korsvei så kan det bli moro. Det vil i alle fall ikke mangle på etterspørselen fremover for EV ladere nå som Kina oversvømmer verden med rimeligere og rimeligere el biler...;)
rischioso
17.04.2024 kl 11:47 2061

RE - Når ingen innsider ønsker å kjøpe etter en slik nedgang så er det ikke mye for meg som tyder på at neste kvartalsrapport blir en morsom lesning.

* Vel, det er flere måter å tolke dette på - ofte styrt av hvordan man selv sitter....;)

Nå er det jo også slik at innsiderne ikke kan kjøpe om de sitter på kurs triggende info som ennå ikke er meldt i markedet. Og legger vi siste lovnader fra selskapet til grunn så er sannsynligheten høy for at de gjør akkurat det - time will show....;)
Blue Cow Group
17.04.2024 kl 20:53 1962

14,37
14.37
14,04
13,79

sluttkurs siste 4 dager, tror du er litt tidlig ute dessverre, men må da begynne å nærme seg nå.

"Nå er det jo også slik at innsiderne ikke kan kjøpe om de sitter på kurs triggende info som ennå ikke er meldt i markedet. Og legger vi siste lovnader fra selskapet til grunn så er sannsynligheten høy for at de gjør akkurat det"

Hva tenker du på her? Hva har de lovt? Jeg har bare hørt expansion over profitt som plan videre, penetrere nye markeder og klargjøre seg, ikkeno som tilsier inside-info om kursdrivende nyheter?
nOwner
18.04.2024 kl 08:36 1849

Høres dessverre ut som håp og drømmer dette. At de skulle sitte på en revolusjonerende nyhet som brenner så hardt at ikke noe har lekket ut (mtp hvordan det lekket ut dagene innen rapport sist). Utopi, men seff så finnes det jo en teoretisk mulighet for det og
JohnK
18.04.2024 kl 08:52 1822

Bilsalget i Europa var ned i mars med 5,2%. Elektrisk ned, hybrid opp, diesel og bensin ned. Diesel og bensin falt til under 50% markedsandel, så trenden opprettholdes. Det trengs flere ladere. Tyskland dro kraftig ned. https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-5-2-in-march-2024-battery-electric-13-market-share/

Tyskland ligger dårlig an til å nå utslippsmål, spesielt i transportsektoren og det har vært lansert en ide om kjøreforbud. Om de ikke når utslippsmålene så må de kjøpe klimakvoter for å dekke opp, noe som vil koste milliarder av euro, så det er ikke umulig at subsidiering av elbil igjen kommer på bordet som et billigere alternativ. https://www.cleanenergywire.org/news/debate-about-german-transport-climate-policy-reignited-expert-council-confirms-considerable-gap-targets
rischioso
29.04.2024 kl 13:37 1507

Det ligger en del nye ting i pipeline som ennå ikke er meldt i markedet:

For Zaptec, 2023 was another successful year with several key milestones reached, demonstrating our commitment to be at the forefront of electric vehicle charging technology. Throughout the year, we gained significant market shares in our core markets, the Nordics and Switzerland. In addition, we continued expanding our presence into new key markets, which, together with our partner-centric sales commercial model and affordable quality product offerings, led to almost doubling our revenue compared to 2022. Further, our pan-European patent for phase balancing technology and the launch of Zaptec Academy highlighted our dedication to innovation and industry standards.

https://newsweb.oslobors.no/message/613901

BTW, ikke helt overraskende så snudde den på lav 13 så med litt tålmodighet så er nok en dobling+ helt innafor...;)
Redigert 29.04.2024 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
oivindl
29.04.2024 kl 16:26 1435

"Vel,14nok virker å kunne være vendepunktet”
-rischioso

"ikke helt overraskende så snudde den på lav 13”
-rischioso

Neida, aldri overraskende.
rischioso
02.05.2024 kl 09:04 1244

Man skal ikke bli overrasket om vi ser konturene av en etablering på 14 tallet innen ukeslutt...;)
rischioso
03.05.2024 kl 17:08 1104

Det ble skivebom. Her virker det å være nervøst før tall slipp - virker ikke som at markedet har trua på at kostnadene er kommet under kontroll.
nOwner
07.05.2024 kl 09:05 849

Vel.. Kostnadene er ikke under kontroll ettersom de fortsatt ikke har det der sertifikatet, som admin snakket om i intervjuen sist, på plass. De har fortsatt ikke dette på plass så Q2 vil være like ille det om ikke verre. Dette er ikke annet en fryktelig hodeløs styring, ingenjører som ikke klarer av sin oppgave og en ledning som har overtru på sin egne kapasitet burde byttes ut. Håper de klarer å få inn noe internasjonalt. 2024 er ikke Zaptecs år som han selvgode rogamannen selv uttrykket det. 8kr blir mitt estimat hvis det ikke skjer store endringer
Ulrikds
07.05.2024 kl 15:33 748

Kostnadene begynner å komme under kontroll, (other operating cost er på samme nivå som Q1 2023, mens personell er opp pga vekst i ansatte).
Under presentasjonen ble det antydet at Opex er vesentlig redusert. Tallene viser 115 i Q1 2024 (158 i Q4 23, 120 i Q323, de 158 inkluderte 17 M i bonus og fratredelse CEO mao 140 i Q4).
Slik jeg ser det er kostnadene på vei ned, og når veksten går mot 400 Pr Q, leverer de mellom 30 og 37 i EBITDA pr kvartal (neste 3) gitt en opex på 115 med noe kostnadsvekst
EBITDA: range 30-37 = 90-111 neste 3 Q (7,5%-9%)

Arbeidskapitalen går ned pga endringer og tilpasning i varelager Q2(oppbygging på ryggen av Easee sin salgsnekt Q1 2023 i Sverige).
CFO antyder at Margin skal opp og minimum være på 38% (ref dagens nivå) CFO antydet allerede vekst i salgstall inn i mai 2024, (1 mnd +7 dager av 2 kvartal), og at EBITDA samlet skal opp.
Selskapet har etablert salgskanaler i UK, Frankrike og Spania (godt etablert i Norden, Tyskland, Nederland, Sveits)- Det betyr at forretningsmodellen begynner å virke, med forholdsvis marginal kostnadsøkning pr ny solgte enhet (derav 38-40% margin videre)
Selskapet har prioritert patentert fasebalansering, som gir fordeler i de fleste storbyer i Europa der typiske flåter skal lades (boligsameier, eller ladeparker etc, der tilgang på økt kapasitet er begrenset, og eksisterende kapaistet må utnyttes - og typiske «boligblokker» sameier er det mange av i UK, Tyskland, Benelux ,Nederland osv)
Videre har selskapet rullet ut OCPP opp i mot betalingsløsninger ala Tibber, prioritert nye produkter som lanseres, og etablert nye partnerskap som ZHEV i Tyskland (bransjeorganisasjon)
Jeg er uenig i det du sier om fokus og prioriteringer
Ulrikds
07.05.2024 kl 15:41 744

193 ansatte nå, 191 ansatte ved utgangen av 4 kvartal, tilsier at også personell expenses 63/64 M av 115M i Opex i Q4 ikke bør vokse vesentlig (52 M er other operating exp som ligger på nivå med Q1 23 ...................63/64+52 = 115)
nOwner
08.05.2024 kl 09:53 606

Fint at du er uenig. Liker i grunn ideen her. Men å mene at kostnadene er under kontroll når de ligger over inntektene etter såpass mange år for en såpass enkel produkt. Som til tross for patenterte lastbalanseringer som også andre har sine varianter av, med forskjellen at noen også har MIT sertifikat på sine enklere modeller, noe som Z ikke har klart av og sikkert brent mye middel på å prøve å få til uten hell. Og det er her jeg blir skuffet over selskapet. Blir også skuffet over evnen til IR med 2024 ikke er denne aksens år og andre rare formuleringer gjennom årene. Derfor burde kanskje ledelsen byttes ut til en mer internasjonalt erfaren ledelse hvis dette skal kunne akselleres internasjonalt på en god måte fremover. Men vi får vel se hvor aksjen havner
Ulrikds
08.05.2024 kl 13:16 530

Hei, hva mangler på MID sertifisering - (EU's måleinstrumentdirektiv)
Er ikke ZAptec Pro ( som brukes for denne type løsninger) Mid sertifisert, eller mangler det for Tyskland og kun der ? MID brukes vel for å avlese/måle og avregne forbruk spesielt opp i mot firmabiler (privat vs. firmabruk), i flåtemarkedet.
Ser poenget ditt om det mangler. Evt snakker vi om en MID sertifisering for Go?

Utover det mener jeg lastbalansering og flerfase er et signifikant fortrinn i promarkedet

nOwner
08.05.2024 kl 14:38 472

MID for Go. Dette som sjefen fra rogaland snakket om i intervjuet med FA sist og da i forhold til disse utviklingskostnader. Om det er relevant å ha eller ikke det spiller ingen rolle. Det var tilstrekkelig relevant for å tas opp på intervjuet i februar. Kursen vil nok fortsette nedover frem til noe substansielt positivt kan meldes. Det er hva jeg tipper, kan sikkert ha feil i det.
JohnK
08.05.2024 kl 14:42 469

Dette er det ABG Sundal Collier sa i dag morges:
"ZAPTEC: REVIEW – CF CALLING FOR A REFRESH
Outperformance: sales up 14% y-o-y, better opex. Q2 to show strength on higher sales & GM and stable opex. Positive CF in Q2e and further strengthening in H2’24e: BUY."
JohnK
08.05.2024 kl 18:30 387

08.05.2024
Bilfrakt har hatt kraftig medvind i et par år og 2024 blir enda bedre enn rekordåret 2023, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen – til tross for at brokollapsen i Baltimore og situasjonen i Rødehavet påvirker shipping. Vi spør om rederiet er bekymret for flåteveksten når de nå selv bestiller nye skip og vi diskuterer utviklingen i bilbransjen. Foreløpig er det ingen tegn til at den voldsomme eksporten av biler fra Kina avtar, forklarer Kristoffersen.