Norwegian Group, Widerøe i boks, Oppkjøpsbud på vei

NASLover
NAS 02.05.2024 kl 13:21 35856

Norwegian Group er utrolig attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning over 10.5 Mrd (Egenkapital) som stadig vokser
- Veldig lite short andel, kun 0.52% av Capital Fund Management
- Alle meglerhusene roper kjøp med en snitt pris på 21 kr/aksje
- SAS sliter og kanskje forsvinner eller tar lang tid å komme på beina før det blir lønnsomt
- Norwegian har inngått milliardkontrakt med Forsvaret
- Widerøe kjøpet er utført og synergier begynne å komme inn, full synergier allerede fra Q2 i år
- Olje er hedge mesteparten for Norwegian group ut 2026
- Strawberry avtale kan komme når som helst
- Oppkjøpsbud kan komme når som helst enten fra IAG eller RYANAIR
- Flytrafikken nærmere seg på nivå før covid-19
- Guidingen for 2024 uten widerøe synergier ligger mellom 2.5-3.2 milliarder
-Mulig utbytte på vei
Jeg personlig synes at Norwegian group kommer til å bli beste Flyselskap i Nord. Take Off soon
Redigert 02.05.2024 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.05.2024 kl 16:00 3323

Nå er det jo ikke resultat i morgen, men et godt signal er det at Widerøe gjør det bra økonomisk om dagen, det kan være mange forhold som påvirker dette.
Ikke minst Ground Handlings delen nå som Norwegian benytter seg av dette, men også effekt av FOT rutene og synergiene med Norwegian.
Trafikktallene kommer i morgen så får vi se hva totalen blir.
NASLover
06.05.2024 kl 22:09 3068

Endelig var det god stemning for NAS aksjen på børsen i dag. Håper det blir flere slike dager fremover.
Venter spent på trafikktall i morgen. I april-23 fraktet Norwegian 1.67 mil, får se hvor mye blir under Norwegian Group i morgen, tipper 2mil plus ✌️
Redigert 06.05.2024 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.05.2024 kl 22:25 3087

Vi har også fått rede på at det er solgt 300k flere billetter i Q1-24 enn Q1-23. Snittprisen er 5000 kroner.
Mye tyder på at salget fortsatt er bra første måned i Q2.
Arve P
06.05.2024 kl 22:55 3030

Jeg er litt bekymret fordi påsken kom i mars i år, mens den var i april i fjor. Krysser fingrene!
NASLover
06.05.2024 kl 23:00 3039

Det kan være lit bekymring rundt dette men spilte den tidlig påske noe rolle i aksjen, nei tror ikke det skal ha noe stor betydning..
MorganKane
07.05.2024 kl 00:07 2992

Jeg tipper nærmere 1,85 mill. Det er mer enn 10% økning. Husk at påsken kom i mars, mens i fjor kom den i april.10% økning vil derfor være vannvittig sterkt. Ikke la noen fortelle meg noe annet.

To millioner er bare tull (da mener jeg uten Widerøe).
Redigert 07.05.2024 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
NASLover
07.05.2024 kl 07:43 2826

To mill mener jeg i Norwegian Group, inkludert Widerøe. Ser ikke sånn urealistisk til meg
Ransen
07.05.2024 kl 08:10 2760

Dette fortjener en god stigning. 18% bedre:
In April, Norwegian had 1,892,362 passengers, while Widerøe had 315,495
passengers, totalling 2,207,857 for the group. Capacity for Norwegian was up 18
percent compared to April last year,
ziik
07.05.2024 kl 08:15 2873

Nyheter
Press ALT + Q to exit focus from this widget
07.05.2024 08:06:19
NAS: RPK +14% I APRIL, ASK +18%, YIELD 0,81 KRONER
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 14 prosent i april 2024, sammenlignet med samme periode året før.


Det opplyses i en melding fra selskapet tirsdag.


Kapasiteten (ASK) var opp 18 prosent i perioden, sammenlignet med året før. Kabinfaktoren var på 80,3 prosent, ned tre prosentpoeng på årsbasis.


Yield estimeres til 0,81 kroner (0,87) i måneden, som gir en nedgang på 7 prosent på årsbasis. Enhetsinntekten estimeres til 0,65 kroner (0,72), som gir en nedgang på 10 prosent på årsbasis.


Norwegian fraktet 1.829.362 passasjerer i perioden, opp 13 prosent på årsbasis.


Widerøe hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 23 prosent i april 2024, sammenlignet med samme periode året før. Kapasiteten (ASK) var opp 13 prosent i perioden, sammenlignet med året før. Kabinfaktoren var på 64,1 prosent, opp 6 prosentpoeng på årsbasis.


- April markerte starten på årets sommerprogram. Kapasiteten var tydelig oppjustert i april og vi hadde i gjennomsnitt 14 flere fly i drift sammenlignet med fjoråret. Passasjertallene viser en økning på 13 prosent flere passasjerer sammenlignet med samme periode i fjor. Vi er fornøyde med at mange bestiller sommerferien nå. For de som allerede har planlagt reise i sommer anbefaler vi å booke så tidlig som mulig, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Kåre Grønn
07.05.2024 kl 08:20 2854

Strålende og skal høyt utover sommeren!! Flott at de beskriver alt profesjonelt, også dyrere biodrivstoff som alle andre EU-land for statsstøtte til. Norwegian tenker miljøhensyn og skal på sikt bli verdens beste selskap med tanke på o-utslipp!! Hau hau!! Heia Geir, heia hele hurven og ikke minst aksjonærer som står standhaftig sammen med Norges eneste riktige flyselskap!!!!! Hauuuu hauuuu!

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/05/07/8128072/markant-okning-for-norwegian-i-april
Redigert 07.05.2024 kl 08:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
07.05.2024 kl 08:33 2776

Dette er sterke tall, med 9 ny oppstartede destinasjoner i April er dette sterkt.
Ny oppstartede destinasjoner har so regel noe lavere kabinfaktor i oppstarten spesielt når oppstart skjer i april.
Tror dette blir mer enn bra fremover og ser for meg rask klatring tilbake til årets høyeste kursmessig og forhøyede kursmål.

Widerøe viser sterk vekst som kommunisert i går og selskapet leverer sterk inntjening.
MorganKane
07.05.2024 kl 08:49 2684

Ja, beklager. Vi hadde begge rett.

At yielden går ned er pga påsken. Nye ruter kan også spille inn, men først og fremst påsken (pga mindre lange ferieflighter). Dette er sterke tall. Riktignok øker faktisk trafikk noe mindre enn økt kapasitet, men mange nye ruter samt påsken forklarer dette.

Det som er spesielt gledelig er Widerøe tallene. De tok ikke jeg med, men en svært sterk økning der. Både i faktiske tall og relativt til kapasitet. Dette viser sannsynligvis synergieffektene som begynner å tikke inn.
Redigert 07.05.2024 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Ransen
07.05.2024 kl 09:09 2599

Der er aksjen i minus på knallsterke trafikktall. Dette er enestående, og attpåtil uten shortere.
Ransen
07.05.2024 kl 09:26 2518

Det er bare en ting som gjelder, få selskapet under et annet flagg og ut av Oslo Børs fortest mulig. Ser for meg at 15-20 % allerede er på oppkjøpers konto.
MorganKane
07.05.2024 kl 09:27 2532

Joda,

Enig at det er sterke tall. Men yielden går ned. Det tenker jeg mange mener er skuffende. Men tror likevel den vil snu opp når folk tar innover seg oppstart av nye ruter samt ingen påske påvirker dette negativt. Dette er altså "known factors" og burde være inkludert i vurderingen av tallene. Vi får se om det kommer noen kommentarer etterhvert.
Elverhøi16
07.05.2024 kl 09:55 2440

Jeg er usikker på om dette er så gode tall. Nedgang i yeild og kabinkapasitet. At antall passasjerer i Widerøe øker er naturlig når prisene på fotrutene er satt ned. Samtidig har Widerøe hatt problemer med flyene sine. Dette må og sees i sammenheng med økte drivstoffkostnader og at det koster å få igang nye ruter.. Jeg tror ikke på noen kursoppgang før etter Q2 om det da viser en positiv utvikling.
Hardly
07.05.2024 kl 10:08 2405

Hvorfor er du plutselig blitt så bekymret for problemer med Widerøe? Dette skrev du 30.03.2024.

Elverhøi16
30.03.2024 kl 15:12
2995
Ransen skrev
Jeg har tro på NAS, men er helt i mot kjøpet av Widerøe som ifor øvrig ingen andre vil ha. Jeg reise..

Elvehøi16
Jeg har og reist mye med Ving og flyene er stappfulle. Hvorfor driver du på med diss løgnhistoriene. Flyr og Widerøe og flyene er fornyet hele tiden og er som for 20 år siden
Redigert 07.05.2024 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Strategi
07.05.2024 kl 10:23 2332

Helt utrolig at kursen ikke stiger + 10 % allerede i dag.
Me
07.05.2024 kl 10:48 2274

Noen blir aldri fornøyd... er det ikke det andre så er det... Men at selskapet er bunnsolid kan ingen ta fra oss.
Her må enn bare være tålmodig, og den egenskapen har i hvert fall jeg. Lykke til NAS aksjonærer!!
Ransen
07.05.2024 kl 11:28 2259

Aksjen er marginalt høyere enn samme tid i fjor, men med 5 mrd mer i banken, et par europeiske førnøyd/kvalitetspriser, bedre leverandøravtaler, ett integrert flyselskap og hovedaksjonær i biofuelfabrikk som blir påkvevd i drivstoffet.
+ en hel serie forbedringer.

Lufthansa og IAG stiger hhv 2 og 3 % i dag på ingen nyheter.

Forhåpentligvis blir det fart når styret om noen dager vedtar utbytte på aksjen. Da kommer de store og langsiktige inn og småsparerne blir skvist.
Redigert 07.05.2024 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Elverhøi16
07.05.2024 kl 12:58 2116

Du må lese meldingen. Her står det at belegget er gått ned med 3% til 80,3 og at enhetsinntektene er falt med 10%..
upsidedown
07.05.2024 kl 14:54 1955

Det er meldt to potensielle streiker i dag som kan influere på Norwegian. Og i ly av det bør man ikke overraskes over at rapporten får en lunken mottakelse. Jeg vil ikke spise hatten min på at dette skyldes tilfeldighetenes lunefulle spill…

Ved bygging av kapasitet er det naturlig at man får dropp i fyllingsgraden og enhetsinntekter, og da må man legge til grunn hva kapasitetsbyggingen vil tilføre selskapet på sikt.

Hadde faktisk forventet at potensiell pilotstreik og mekling hos Avinor ville ha slått mer brutalt inn i dag.
.
upsidedown
07.05.2024 kl 15:25 1896

Hvem skrev det ikke var short i Norwegian? Handelsbildet bærer preg av det motsatte.
Ransen
07.05.2024 kl 15:37 1863

Aksjen sto i 13.55 pr 1. juni 23, nå kr14.60.
Blir vel ca 7-8%. Men det har vel ikke skjedd så mye siste 12 mnd. Lite passsjerbelegg, dårlige priser og elendige avtaler og punklighet
Kåre Grønn
07.05.2024 kl 15:49 1815

De skriver kun om risiko og problemer med Norwegian til tross for flyten de har. Man får tro at rekylen blir deretter da ved at statsstøtte til framtidig biodrivstoff og at man lander avtaler med piloter og alt man roter opp for å ødelegge for Norwegian.. 14 er latterlig lavt. Hau hau
Hardly
07.05.2024 kl 15:50 1821

Eller heftig bruk av stopp loss blant tusenvis av småaksjonærer.
Husk at Norwegian er en folkeaksje.
upsidedown
07.05.2024 kl 16:03 1884

Mulig det. Ser av siste oppdatering at Barclays CapitaL kjøpte ca 6,8 millioner aksjer og da tar man trolig mer om muligheten byr seg.
Redigert 07.05.2024 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Ransen
07.05.2024 kl 16:05 1928

Klarer man å selge den ned til lik kontantbeholdningen denne gangen.
Våre store eiere må jo gremmes over denne utviklingen, og forhåpentligvis sette press på karlsen om å donere selskapet til IAG før alle verdier går tapt.
Bullen
07.05.2024 kl 16:10 2111

Fikk den på 14,48. Hadde jeg aldri trodd. Er markedet redd for streik i sommer?
Geirarne
07.05.2024 kl 16:28 2193

Latterlig aksje.
Kun 11mrd på konto.
ziik
07.05.2024 kl 16:29 2192

Oi, hva skjedde her i dag da? Lufta forsvant under vingene kl 1430 isj. Ble det satt en short eller noen kastet kortene 😕
Ransen
07.05.2024 kl 16:38 2159

NAS tar høyde for både streik og uventende hendelser i sitt resultatestimat for 2024. Estimatet er nær en dobling fra 2023 og er basert på folks reiseplaner. Det har begynt godt for 24, men markedet legger tilrette for at selskapet nå kan bli kjøpt opp for en billig penge. Med på handelen er det 11 mrd i kontanter. Selskapet omsetter for 2-2,5 ganger dagens børsverdi.
upsidedown
07.05.2024 kl 16:43 2202

1,38 millioner aksjer gikk i sluttauksjonen. Så det er kjøpere på dette nivået som ser potensialet. Har fulgt den for kort til å ha en klar oppfatning hvem av de store som er på vei ut, men Bank of New York Mellon ser ut til å redusere sin eksponering.

Uansett; ble mye negativ i nyhetsbildet som trolig hadde gitt verre utslag om tallene ikke hadde vært oppløftende.
Geirarne
07.05.2024 kl 16:48 2196

AIG, Lufhansa kunne plukket det opp for 1.5 mrd EUR.
Og få med 1 mrd EUR på konto.

Helt latterlig prising det vi ser nå.

Fredriksen skal ut på sikt, han venter bare på riktig bud.
Ransen
07.05.2024 kl 16:54 2187

Vi vet jo at både Lufthansa,IAG og Ryanair ser mot Norge og Norden. Enkleste vei inn er via NAS, som nå må være attraktivt priset.
Det blir ingen streik hverken i Avinor eller Norwegian