KOKEBOK?
Å lese regnskapet til B2I er forlystende lesning.
Regnskapet inneholder en balansepost; Collateral Assets, som er eiendeler overtatt ifm innkreving, særlig fra sikrede krav. B2I bokfører overtatte eiendeler som innkrevd inntekt, og så legger de eiendelen på balansen. Eiendelen skal så selges for egen regning i markedet med den bokførte inntekten som "kostpris".
Balanseposten er en kortsiktig omløpsmiddel post og eiendelene her forventes således å realiseres i løpet av 12 måneder.
Siden 2019 har Collateral Assets balanseposten økt med 1 mrd - fra NOK 319 millioner til NOK 1380 millioner ved utløpet av 2025.
Dersom vi ser på realiserte eiendeler i perioden - utgjør det NOK 1,172 millioner mot NOK 2,233 millioner som har kommet inn. Det vil si at bare halvparten av de overtatte eiendelene i perioden er realisert! Det er tydelig i motstrid mot postens kortsiktige karakter.
En interessant betraktning er å se på realisasjonstiden for omløpsposten. Bruker vi årlige data har snitt realisasjonstid (dvs hvor lang tid tar det å få solgt ut eiendelene i Collateral Assets gitt hvor mye som ble solgt i dette året) for 2020-2024 vært 4.8 år, og for 2021 var realisasjonstiden opp i 7.3 år! For siste år (2024) var realisasjonstiden 5.8 år.
I lys av at Collateral Assets er en kortsiktig balansepost, så er realisasjonstallene langt utenfor hva som er akseptabelt for denne kategoriseringen. Det er ekstra ille når realisasjonstiden i perioden er så høy som 4,8 år i snitt og den har ALDRI vært under ett år, slik det skal være for en kortsiktig post.
Det som er sikkert er at når du leser B2I årsrapport, så bør du lese den som en kokebok - for her er virkelig boken kokt!
Regnskapet inneholder en balansepost; Collateral Assets, som er eiendeler overtatt ifm innkreving, særlig fra sikrede krav. B2I bokfører overtatte eiendeler som innkrevd inntekt, og så legger de eiendelen på balansen. Eiendelen skal så selges for egen regning i markedet med den bokførte inntekten som "kostpris".
Balanseposten er en kortsiktig omløpsmiddel post og eiendelene her forventes således å realiseres i løpet av 12 måneder.
Siden 2019 har Collateral Assets balanseposten økt med 1 mrd - fra NOK 319 millioner til NOK 1380 millioner ved utløpet av 2025.
Dersom vi ser på realiserte eiendeler i perioden - utgjør det NOK 1,172 millioner mot NOK 2,233 millioner som har kommet inn. Det vil si at bare halvparten av de overtatte eiendelene i perioden er realisert! Det er tydelig i motstrid mot postens kortsiktige karakter.
En interessant betraktning er å se på realisasjonstiden for omløpsposten. Bruker vi årlige data har snitt realisasjonstid (dvs hvor lang tid tar det å få solgt ut eiendelene i Collateral Assets gitt hvor mye som ble solgt i dette året) for 2020-2024 vært 4.8 år, og for 2021 var realisasjonstiden opp i 7.3 år! For siste år (2024) var realisasjonstiden 5.8 år.
I lys av at Collateral Assets er en kortsiktig balansepost, så er realisasjonstallene langt utenfor hva som er akseptabelt for denne kategoriseringen. Det er ekstra ille når realisasjonstiden i perioden er så høy som 4,8 år i snitt og den har ALDRI vært under ett år, slik det skal være for en kortsiktig post.
Det som er sikkert er at når du leser B2I årsrapport, så bør du lese den som en kokebok - for her er virkelig boken kokt!
Redigert 06.03.2025 kl 19:22
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
24.04.2025 kl 11:09
2269
Det kanskje mest fasinerende aspektet med posten "Collateral Assets" er ledelsens hellige overbevisning om at det er lurt å ta eiendommer over på egen bok og så selge disse. Det viser en åpenbar inkompetanse at det er vanskelig å forstå at ikke styret oppdager det. Denne virksomheten har i de fem årene den har vært en del av virksomheten - vært en økatastrofe økonomisk.
La oss ta 2024 som eksempel.
I 2024 var netto salgsgevinst for overtatte eiendommer (REO) NOK 100 millioner.
La oss trekke fra NOK 50 millioner i kostnader forbundet med å administrere, vedlikeholde og selge en portefølje på ca. NOK 1.3 mrd.
Da er vi nede på et driftsresultat før avskrivinger på NOK 50 millioner.
Snitt balansen for bare overtatte eiendeler var 1.35 mrd i 2024. I 2024 var snitt finanskostnader (rente+FX+andre finansielle kostnader som tilbakekjøpskostnader obligasjon) 11.82%. På marginen er hele denne eiendelsposten lånefinansiert. Legger vi det til grunn er finanskostnaden for denne virksomheten ca. NOK 160 millioner.
Da snakker vi om et underskudd på ca. NOK 110 millioner før eventuelt kapitalslit (avskrivinger) og binding av arbeidskapital for å gjennomføre denne virksomheten.
Det er bare for 2024. For de siste 5 årene til sammen snakker vi om et totalt underskudd på mellom NOK 250 - 300 millioner før skatt og avskrivinger.
Det er helt utrolig - særlig tatt i betraktning at ledelsen tydeligvis tror at dette er en fornuftig forretning.
La oss ta 2024 som eksempel.
I 2024 var netto salgsgevinst for overtatte eiendommer (REO) NOK 100 millioner.
La oss trekke fra NOK 50 millioner i kostnader forbundet med å administrere, vedlikeholde og selge en portefølje på ca. NOK 1.3 mrd.
Da er vi nede på et driftsresultat før avskrivinger på NOK 50 millioner.
Snitt balansen for bare overtatte eiendeler var 1.35 mrd i 2024. I 2024 var snitt finanskostnader (rente+FX+andre finansielle kostnader som tilbakekjøpskostnader obligasjon) 11.82%. På marginen er hele denne eiendelsposten lånefinansiert. Legger vi det til grunn er finanskostnaden for denne virksomheten ca. NOK 160 millioner.
Da snakker vi om et underskudd på ca. NOK 110 millioner før eventuelt kapitalslit (avskrivinger) og binding av arbeidskapital for å gjennomføre denne virksomheten.
Det er bare for 2024. For de siste 5 årene til sammen snakker vi om et totalt underskudd på mellom NOK 250 - 300 millioner før skatt og avskrivinger.
Det er helt utrolig - særlig tatt i betraktning at ledelsen tydeligvis tror at dette er en fornuftig forretning.
sanfrancisco
25.04.2025 kl 19:37
2115
Dette er jo bare tull. Se side 9 i fjerde kvartals presentasjonen, og de samme sidene i de foregående kvartalspresentasjonene
sanfrancisco
28.04.2025 kl 23:12
1806
Se på den siden i kvartalspresentasjonen, så kan du se at de selger til over bokverdig i etterkant
Goldsmith
29.04.2025 kl 08:34
1714
Det er ingen som har skrevet noe annet! Alltid lurt å lese det som skrives!
I 2024 hadde de NOK 100 millioner i netto gevinst over bokverdi. Når bare rentekostnaden for å holde NOK 1,300 millioner i overtatte eiendeler på balansen er langt høyere og du har betydelige kostnader med å vedlikeholde, administrere og selge disse eiendommene, så sier det seg selv at dette er et betydelig tapsforetagene.
Jeg vil tro - basert på veldig dårlige informasjon fra selskapet - at nedskrivingsbehovet er mellom NOK 400 - 700 millioner.
I 2024 hadde de NOK 100 millioner i netto gevinst over bokverdi. Når bare rentekostnaden for å holde NOK 1,300 millioner i overtatte eiendeler på balansen er langt høyere og du har betydelige kostnader med å vedlikeholde, administrere og selge disse eiendommene, så sier det seg selv at dette er et betydelig tapsforetagene.
Jeg vil tro - basert på veldig dårlige informasjon fra selskapet - at nedskrivingsbehovet er mellom NOK 400 - 700 millioner.
Redigert 29.04.2025 kl 09:21
sanfrancisco
29.04.2025 kl 18:52
1613
Jeg tror du fundamentalt missforstår bokføring her. Ring IR i selskapet, så tror jeg du forstår det.
Goldsmith
30.04.2025 kl 08:20
1490
Helt konkret - hva er det jeg misforstår?
Redigert 30.04.2025 kl 08:21
sanfrancisco
30.04.2025 kl 11:46
1427
Ring selskapet så gir de deg sikkert en gjennomgang. Jeg vil nødig prøve å forklare det her delvis fordi det er litt vanskelig. Også, vet jeg at hvis jeg skriver noe som er 95% korrekt men har en bisetning som er feil, så henger du deg opp i bisetningen og bryr deg ikke om at det underliggende er riktig. De har IR, ring eller send email
sanfrancisco
02.05.2025 kl 17:08
1124
Det kan godt tenkes, men lav odds på at jeg har rett. Snakk med selskapet, de kan forhåpentligvis forklare dette bedre enn jeg kan
spider
14.05.2025 kl 08:24
676
Kan dette ses på som noe annet enn starten på et oppkjøp?
https://newsweb.oslobors.no/message/646268
https://newsweb.oslobors.no/message/646268
Goldsmith
14.05.2025 kl 08:33
662
Ja, det er skifte av ledende aksjonær - tror jeg.
Men strukturelle endringer kan følge!
Men strukturelle endringer kan følge!
Goldsmith
14.05.2025 kl 08:34
659
Jøss, hovedaksjonærene vil ikke gi ut kokebøker lengre, og hopper av forlaget. Vanskelig å ikke tro at de er lei hele selskapet, og ser at oppryddingsjobben er formidabel! (men løslig med rett ledelse og styre).
Redigert 14.05.2025 kl 08:35
tenketanken
I går kl 13:12
341
Goldsmith.
Jeg regnet på likviditetsgrad 1 ,der jeg for B2 mener å se den posten du
sannsynlig henviser til ???,på omløpsmidler 1,397 Mill. ? ( Collateral assets )
Etter min mening skulle den posten stå på Anleggsmidler ?
Motsatt så vil den telle med i en fri kapitalstrøm ,
for betaling av kortsiktig gjeld. Det blir en spinnvilt prefix !
Er dette rett? Eller tar jeg feil?
Jeg regnet på likviditetsgrad 1 ,der jeg for B2 mener å se den posten du
sannsynlig henviser til ???,på omløpsmidler 1,397 Mill. ? ( Collateral assets )
Etter min mening skulle den posten stå på Anleggsmidler ?
Motsatt så vil den telle med i en fri kapitalstrøm ,
for betaling av kortsiktig gjeld. Det blir en spinnvilt prefix !
Er dette rett? Eller tar jeg feil?
Goldsmith
I går kl 16:28
242
Kategoriseringen av posten mellom kortsiktig eiendel og Anleggsmiddel kommer an på realisasjonstiden.
Dersom den overtatte eiendelen skal realiseres innen 12-18 måneder og det faktisk skjer (som hovedregel), så er det en kortsiktig eiendel. Dersom tanken og realiteten er å overta eiendelen for å avhende over tid, så er det en langsiktig eiendel.
B2I tar over eiendom ifm innkrevingen av sikrede fordringer med henblikk på å avhende raskt. Da skal det være en kortsiktig fordring. Utfordringen til B2 er at det skjer ingen rask avhending. Den gjennomsnittlige eiertiden til B2s overtatte eiendommer (Collateral Assets) er nå ca. 3 år. Da skal den reklassifiseres til Anleggsmiddel.
Det selskapet burde gjort var selvfølgelig å skrive ned eiendelen og selge ut fortere. Realiteten er at Collateral Assets er vurdert så høyt at de ikke får solgt et stor nok antall eiendommer til bokført verdi - samtidig som rentekostnadene for å holde eiendommene på balansen løper!
Dersom den overtatte eiendelen skal realiseres innen 12-18 måneder og det faktisk skjer (som hovedregel), så er det en kortsiktig eiendel. Dersom tanken og realiteten er å overta eiendelen for å avhende over tid, så er det en langsiktig eiendel.
B2I tar over eiendom ifm innkrevingen av sikrede fordringer med henblikk på å avhende raskt. Da skal det være en kortsiktig fordring. Utfordringen til B2 er at det skjer ingen rask avhending. Den gjennomsnittlige eiertiden til B2s overtatte eiendommer (Collateral Assets) er nå ca. 3 år. Da skal den reklassifiseres til Anleggsmiddel.
Det selskapet burde gjort var selvfølgelig å skrive ned eiendelen og selge ut fortere. Realiteten er at Collateral Assets er vurdert så høyt at de ikke får solgt et stor nok antall eiendommer til bokført verdi - samtidig som rentekostnadene for å holde eiendommene på balansen løper!
Redigert i går kl 17:27
tenketanken
I går kl 18:26
160
Da konkluderer jeg med at jeg har tenkt rett, og at den er oppført på «feil» plass.
Dessverre gjekk Jeg ikke tilbake i tid ,for å prøve å se hvordan denne posten oppsto.
All honnør til deg ,som evner og bringer opp ,slike interessante disposisjoner.
Skal bli spennende og følge den i fortsettelsen......
Dette minner meg litt om sin tid´s REO ,som Acr til forskjell skrev løpende ned
,samt ekstraordinært .Her har man tydeligvis «glemt» den på feil konto .
Da tror jeg at jeg står inne for at Likviditetsgrad 1 for B2 (justert for Collateral asset )
er 1,17 og for Acr 1,27 Det er i den svake enden, men tilfredsstillende for Acr ,da
grunnlaget er verdijustert kapital. Takker for glimrende informasjon, god helg !
Dessverre gjekk Jeg ikke tilbake i tid ,for å prøve å se hvordan denne posten oppsto.
All honnør til deg ,som evner og bringer opp ,slike interessante disposisjoner.
Skal bli spennende og følge den i fortsettelsen......
Dette minner meg litt om sin tid´s REO ,som Acr til forskjell skrev løpende ned
,samt ekstraordinært .Her har man tydeligvis «glemt» den på feil konto .
Da tror jeg at jeg står inne for at Likviditetsgrad 1 for B2 (justert for Collateral asset )
er 1,17 og for Acr 1,27 Det er i den svake enden, men tilfredsstillende for Acr ,da
grunnlaget er verdijustert kapital. Takker for glimrende informasjon, god helg !