POLIGHT + QTECH: STRATEGIC INVESTMENT

Myrabakk
PLT 16.04.2025 kl 10:04 7509

Oppretter ny tråd for poLights avtale med Qtech.

Jeg har dratt ut noen av de viktigste poengene fra børsmeldingen om strategic investment fra Q-Tech. Dette er utrolig gøy å lese:

"This transaction has the potential to significantly
accelerate scaling"

"With backing from a top
tier U.S. consumer electronics customer, we are confident this alliance will
bring cutting-edge solutions to the market, addressing key industry challenges."

Noen viktige momenter I avtalen;

- QTech setter opp enda en assembleyline for TLens (Build ramp-up)
- De betaler inn 171,5 mill i cash
- Dette skal sikre cash til å både skalere/rampe BÅDE TLens OG TWedge
- QTech har lock-up på aksjeposten sin til mai 2027
- Både LHH og Investinor har inngått "ugjenkallelig forpliktelse" til å stemme for forslaget
- LHH og Investinor kan derfor ikke selge aksjer før etter GF
- Det kjøres rep.emi til eksisterende aksjonærer per 15.april, på 51,5 mill kr
- De som ikke var aksjonærer per 15.april kan ikke delta i rep.emi.
- Rettigheter til rep.aksjer kan ikke selges/trades

Dette innebærer altså 223 millioner kroner inn til poLight. Per 31.12.2024 hadde de 167 millioner i cash. 390mill er mye cash! De har også store mengder wafers for produksjon, så de store materiellkostnadene ble tatt i 2023/2024.

Dette er utrolig mye bra på en gang🤩
BlackPearl
16.04.2025 kl 10:34 7989

Kan være gøy å være aksjonær her om år eller to ( tolket feil derfor slettet)
Redigert 16.04.2025 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Tigana
16.04.2025 kl 14:19 7789

Jeg anser denne avtalen til å være vendepunktet. Kjøper alle mine rep emi aksjer. Heldigvis kan ikke rep emi rettigheter trades denne gangen. Tipper det er META det er snakk om i børsmeldingen.
Eqnrqec
16.04.2025 kl 14:33 7749

Hvor stor andel aksjer får vi handle, 1 aksje pr 10???
Londonmannen
16.04.2025 kl 19:51 7439

Dette blir en interessant seanse. Dessverre får jeg ikke anledning å se den direkte, men jeg håper det blir mulig å se den i opptak. Effekten på aksjekursen kan bli meget hyggelig.
Thesistulling
17.04.2025 kl 14:08 7020

Dette er en gamechanger av de store.

For de som har fulgt med på selskapet med et litt skjevt øye, så er dette øyeblikket man konkluderer, og handler deretter.
Dette er virkelig stort.
Ser man på aksjekursen historisk sett, så er ikke dette helt feil tidspunkt å gå inn på.
Det heter seg at historien gjentar seg, og når denne har steget tidligere skjedde det ganske fort.

Myrabakk
21.04.2025 kl 19:27 6295

Kjempespennende dag i morgen!!!
poLight inviterer til Q&A angående QTechs Strategiske samarbeidsavtale med poLight:

https://investorweb.no/ir-channel/PLT/event/d01881b6-6b65-4752-9c9b-24272b00ce14

I invitasjonen står det følgende;

Investorweb har gleden av å ønske CEO Øyvind Isaksen og CFO Joakim Hines Bredahl fra poLight ASA velkommen til Q/A hos oss.

Bakgrunnen er den nylig annonserte strategiske investeringen fra Q Technology Group. poLight henter nå inn over 170 millioner kroner gjennom en rettet emisjon, og inngår samtidig et industrielt samarbeid med en ledende global aktør innen kamerateknologi.

Spørsmål kan sendes inn på forhånd via ir@investorweb.no
Thesistulling
22.04.2025 kl 12:57 5941

Ja, dette blir spennende de neste timene......

Hitill et ganske så hyggelig bekjentskap.
Eqnrqec
22.04.2025 kl 14:37 5702

Aldri, aldri sett en så positiv Isaksen før, dette kan bli vanvittig bra! Q Tech jobber og leverer mot alle de store kanonene, klart QTech også vil ha "sin" teknologi inn i smarttelefoner etter hvert, ikke bare AR, VR etc... Nydelig 🏆🏆
nad.oslo
22.04.2025 kl 14:51 5639

Den drar lett over 5 denne uken
Londonmannen
22.04.2025 kl 14:54 5618

Denne uken? Vil ikke bli overrasket om det skjer allerede i dag. Dersom det ikke skjer, så må det være på grunn av at markedsaktørene fortsatt ikke har fått inn Polight på radaren. Da er det på høy tid!
klaesp
22.04.2025 kl 15:03 5562

Gratulerer med flott oppgang 🎯
007 James Bond
22.04.2025 kl 19:14 5188

Kommer, etter standard oppskrift, en kort sprett i morgen, så er det jevnt utforbakke. Nå må de bevise at de kan tjene penger.
Eqnrqec
22.04.2025 kl 20:06 5085

Jeg er nå mest redd for QTech handler seg videre opp og passerer 40% , sluker hele selskapet sakte men sikkert! Ikke så veldig bekymret for utforbakken du refererer til, godt mulig den kommer, men på sikt skal vi heftig opp, hørte du på Q&A i dag? Bunnsolid! Psst, må ikke vise de tjener penger helt enda☺️...
Thesistulling
22.04.2025 kl 21:23 4937

Dette er strategisk viktig for QTec i forbindelse med konkurransen mot Sunny Optical.
Sunny bruker mye mere på R/D enn QTec, dette inntoget er for å demme opp litt for det.
Dette blir stort.
Eqnrqec
22.04.2025 kl 21:38 4897

Markedsverdi på latterlige 590mill, og 390 mill i cash! Say no more..📸📸
nad.oslo
22.04.2025 kl 21:39 4890

Bra jeg satte stille siden desember opp og ned , men nå løsner det bra .
Londonmannen
22.04.2025 kl 21:49 4858

Ok, da må du holde deg unna PoLight og finne deg andre aksjer du tror på. Lykke til!
Myrabakk
23.04.2025 kl 03:54 4545

Webseansen med Q&A til QTechs Strategic Investment I poLight ligger nå ute i opptak og kan sees her:
https://www.polight.com/investors/Investorweb/default.aspx

Og for en gjennomgang vi fikk! Dette anbefaler jeg på det sterkeste å se om man ikke har fått det med seg.

For det første, QTech opplyser at de ikke ønsker å kjøpe poLight. QTech har fått kraftig støtte/pålegg fra en OEM (en TopTier USA aktør innen consumerelectronics) om å gjøre ting klart. Isaksen forklarer at dette kommer av "en innkommende telefon", altså denne USA-giganten som ber QTech kjøre ramp-up og sikre leveransedyktighet for poLight!

Ingen giganter tør gå for ny tech i big time-implementering dersom teknologien produseres bare 1 sted. Nå setter derfor QTech opp enda en monteringslinje for TLens I eget lokale, og da er faktisk kunden villig til å kjøre på med poLight. Også andre kunder som har ventet på dual source og større kapasitet finner dette svært de-riskende. Allerede i påsken ble poLight kontaktet av andre kunder som var positive til fremgangen her.

Men ikke nok med det, hver TLens som produseres i QTech sitt anlegg er fortsatt poLights eiendom. De gir ikke bort marginer eller kontroll av TLens, men QTech har så sterk oppbacking fra denne TopTier-kunden at de rett og slett må tilby en scale-up for å tekkes kundens volumpotensiale/leveringsdyktighet!

Det at QTech ikke har interesse av å overta poLight synes jeg er godt nytt. Da får poLight utvikle seg videre som norsk teknologiselskap, og det med en finansielt kruttsterk partner.

QTech åpner dørene til kunder som poLight aldri kunne gjort selv, sier de i presentasjonen her. Vi vet poLight jobber med samtlige store aktører på forskjellige modenhetsgrader i ulike prosjekter, og QTech kjenner de fleste av disse meget godt allerede, siden de leverer kameramoduler til omtrent alle. Det å ha en slik partner som virkelig er villig til å hjelpe poLight inn i den fasen de nå går inn i er utrolig viktig.

Anbefaler derfor virkelig å sette av en halvtime til å se denne session med Q&A!
007 James Bond
23.04.2025 kl 09:56 4174

Jeg "lyttet til ditt råd", og holdt meg unna. Ikke så dumt det. Eller takk :-)
Londonmannen
23.04.2025 kl 10:12 4139

;-) Hyggelig at du er fornøyd. Ønsker herren en strålende uke.
007 James Bond
25.04.2025 kl 09:26 3588

Takk det samme. Det er absolutt strålende å sitte på utsiden akkurat nå. Kanskje enda bedre neste uke.....
Sweetspot
25.04.2025 kl 10:00 3510

Hva tynger denne nå? Gevinstsikring før Q?
klaesp
30.04.2025 kl 07:14 2871

Ser sånn ut, ja.
De guider som vanlig posertivt, men pengene renner fort ut. Bra de fikk penger inn i ny emisjon, igjen.

EBITDA totalled NOK -25.2 million in Q1 2025, compared with NOK -18.8 million in
Q1 2024.
Londonmannen
30.04.2025 kl 07:57 2740

Nå bør det ikke være spesielt overraskende at PoLight melder om rød bunnlinje fir Q1. I den fasen selskapet nå befinner seg vil vi se røde tall gjennom hele 2025. Og dersom det er på regnskapstallene du holder fokus og det er dem som avgjør hvorvidt du skal investere i PoLight, da vil jeg tro du aldri har vært PoLight aksjonær og heller ikke kommer til å bli det på en god stund. Og det er jo et valg den enkelte selv tar. Ikke noe galt i det.
Men dersom du mener du skal kunne sitte på utsiden og vente til bunnlinjen er blå før du går inn, da er jeg redd duvskal få betale en meget høyere aksjekurs for PoLightaksjer enn det du kunne fått dem til gjennom denne vinteren.

For meg er det utsiktene som er avgjørende. PoLight har selv fremholdt en tidslinje der et kommersielt gjennombrudd anslås å komme tidligst i 26/27. Dette var før avtalen med QTech ble meldt. I den grad den blir stemt gjennom på GM i mai, da mener jeg det vil medvirke til at tidslinjen blir betydelig kortere. QTech vil bidra til at dører åpnes til kunder PoLight alene ikke ville ha kunnet nå på lang tid. PoLight sine produkter vil bli løftet frem på en måte som de aldri har blitt før og PoLight vil innen rimelig kort tid kunne fremvise en leveransesikkerhet som de hittil ikke har kunnet fremvise. Dette skjer samtidig som AR/MR vertikalen i et stadig økende tempo vender seg mot bruk av AI i flere og flere produkter. Og i den forbindelse blir det vanskelig å ikke få øye på de muligheter PoLight sine produkter gir.

Det er blitt hevdet at markedet for XR formelig vil eksplodere i 2027. I så tilfelle vil jeg tro at de produktene som skal forestå denne eksplosjonen må bli designet og utviklet i løpet av 2026. Det er derfor grunn til å anta at interessen for PoLight sine produkter vil øke kvartal for kvartal fremover. Og i den grad PoLight virkelig har The Solution for AF i AR/MR segmentet, da bør vi kunne forvente en tilsvarende eksplosjon mhp interessen for PoLight sine produkter i 2026. Det vil si innen et års tid.

Jeg har tid å vente og jeg har tro på at selskapet vil lykkes. Men det er min tro. Du må selv gjøre deg opp en mening basert på andre kilder enn FA forum. Ha en strålende dag.
klaesp
30.04.2025 kl 08:36 2649

Isaksen er etter min mening alt for fremoverlent med sin guiding, det har vi hvert vitne til de siste årene. Slik jeg ser det er det muligheter for større kontrakter tidligst 2028 , i mellomtiden kan det fort komme mindre ordre til Polight.
Lykke til med din investering!
Londonmannen
30.04.2025 kl 09:15 2541

Ut fra den spådommen, så har duventen ikke tro på at PoLight har The Solution for AF i AR/MR vertikalen, eller så mener du at det virkelige gjennombruddet i AR/MR markedet ikke skjer før enn i 2029. For i den grad TØens representerer The Solution for AF i AR/MR markedet, så må vi anta at TLens blir en viktig komponent i AR/MR tilpasset full utnyttelse av AI. Og eksplosjonen i det markedet er sagt å bli i 2027, noe som tilsier at det kan skje store ting i PoLight allerede i 2026.

Vel, det må bli opp til deg å vurdere, men det vil bety at utviklingen i AR/MR markedet vil skje betydelig saktere enn det ekspertene mener. Og akkurat det passer dårlig med den utviklingen vi har sett skje innen dette markedet detcsiste halve året.
Jeg mener det er god grunn til å tro at utviklingen kommer til å øke farten i månedene som kommer, snarere enn å slakke av.
Myrabakk
18.05.2025 kl 15:18 1184

Jeg leser fra tid til annen innlegg om poLight der jeg ser at det ikke er alle som har forstått dette med hva poLight og QTech har for seg av planer nå, og hvordan dette med (vekst-)emisjon + rep.emi går for seg. Hva venter vi på? Hva blir kursen? Etc...

Jeg fant ut at jeg skulle dra ut litt av det jeg mener er essensen I dette, og si hva det viktigste vi venter på er. Kanskje det hjelper på forståelsen av dette? Kalenderen er viktig her, for onsdag 21.mai er det GF og forslaget om QTech som deleier skal stemmes over. De største eierne Investinor og LHH har gått inn med lock-up på aksjene sine, og forplikter seg til å stemme JA. LHH har dessuten kjøpt opp et 7-sifret antall flere aksjer etter inngåelse av lock-up, så det er nok mye som tyder på at alt går gjennom. poLight er også tydelige på at denne gjensidige "strategic investment", altså QTech-avtalen, er det største som har skjedd I selskapets historie, så de blir overrasket om det stemmes imot. Men det skal uansett stemmes først for den formelle del, og man må jo vite hva man stemmer over.

Dette med emisjon først; det er i utgangspunktet en rettet emisjon kun for kameramodulselskapet QTech som kommer inn på eiersiden for å sikre og trygge polight solid økonomisk slik at poLight kan masseskalere TLens til Qtech sin amerikanske TopTier Consumer-OEM, der QTech i tillegg til en innbetaling på 170 millioner kroner til poLight også setter opp enda en assembleyline for TLens-montering. Kunden krever at det skal være en sikker masseproduksjon om de skal gå for TLens I sine consumer-produkter, de har presset QTech på dette, og da er dual source absolutt påkrevd (minst 2 produksjonslokaliteter). Det får vi klart allerede nå i 2025, for QTech setter opp sin linje ved eget HQ, i tillegg til poLights egen assembleyline ved Theil i Philippinene. poLight eier hver eneste linse som kommer ut av eget anlegg, men det vil faktisk gjelde også for linjen ved QTech. Det er QTech som betaler for linjen, men poLights produkter som skal passere gjennom den. Alt dette er for å trygge Toptier-kunden på leveransedyktighet.

QTech må sørge for å sikre nok kapasitet, volumkontroll, og ikke minst trygge USA-kunden på at alt av kapasitet, hastighet, skaleringsmulighet, soliditet og leveransedyktighet er til stede med riktige volumer til riktig tid. QTech er en av Cameramodulgigantene, så de er meget gode på slik masseskalering.

I tillegg til QTech sin transaksjon på 170 mill så får også aksjonærene som var eiere i poLight den gitte datoen i april kjøpe omtrent 14% av antall aksjer de eide den dagen meldingen om QTech-partnerskapet kom. Dette utgjør aksjer for omtrent 60mill kroner. Med disse innbetalingene vil selskapet ha langt over 300mill i cash (Faktisk mer enn hele MCAP var noen dager før meldingen kom). poLight har brukt rundt 20mill per Q til nå, så dette er en enorm cashbeholdning og skal sikre oppbyggingen og masseproduksjon av både TLens og TWedge.

Det som kanskje er ekstra fint med denne emisjonen er at KUN de som var aksjonærer da meldingen kom får delta. Flesteparten er forhåpentligvis, og trolig langsiktige, siden meldingen kom i en skikkelig downperiode kursmessig. En god del tidligere store aksjonærer satt ute og ventet/(håpte?) på en rimelig kriseemisjon muligens rundt skiftet 2025/2026. Den kommer ikke! Kursen i denne emisjonen er allerede bestemt og fastsatt, og det kan ifølge foruminnlegg se ut til at svært mange ønsker å overtegne sin 14% med aksjer for å være med som aksjonærer når poLight+QTech går videre fremover med denne topp-kunden fra USA. De som ikke var inne må altså kjøpe over børs, og ingen emisjonsryttere deltar nå, så aksjesalg før eller etter emisjonen blir ikke slik som det har vært tidligere. Noen selger nok (eller har allerede solgt...) noen aksjer for å ha cash til sin andel I rep.emi på 14%, noen må kanskje selge noen aksjer etter emisjon pga cashbehov, men alt i alt er antall aksjer i omløp på slik aktivitet betydelig mye lavere enn noen gang. Vi har dessuten et par aksjonærer som driver og fisker inn mye aksjer om det er noen som selger litt rimeligere. Det lover godt for kursutvikling, noe mange er opptatt av både i forkant og i etterkant av emisjoner! Kurs kan jeg imidlertid ikke spå, men aksjonærbasen kan jeg si noe mer objektivt om og den virker å være positiv til utviklingen i dette.

Dette blir altså første emisjon uten aktører som bare er inne for kortsiktig emisjonsprofitt!

NB! Ikke gjør opp mening om hverken emisjon eller eierskap i aksjer basert kun på foruminnlegg, alle må gjøre egen research og vurdere ting selv. Dette innlegg er tenkt som 1 av stemmene inn for å forklare GM-sakene som skal stemmes over på torsdag.
Redigert 18.05.2025 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Eqnrqec
18.05.2025 kl 16:51 1083

Kurs kan du ikke spå skriver du, kan du si noe om potensialet i markedsverdien til selskapet? Dagens mcap ligger vel rundt beskjedne 500mill!!
Myrabakk
18.05.2025 kl 18:17 1004

Markedspotensialet?
Det er vel alle kameraer I verden som trenger rask AutoFocus(AF) med linse. I tillegg så kommer alle display som trenger høyere oppløsning enn i dag.

poLight har per i dag 1 hovedprodukt (som selvfølgelig kommer i forskjellige størrelser og versjoner). Dette er linsen "TLens".

Så har de bygget et nytt konsept som er noe heeeelt annet, men likevel dekket av samme patenter. Dette er en wobulator, kalt TWedge. Wobulatorer er neppe særlig godt kjent for folk flest, men det kan kort og enkelt beskrives som en "retningsforandrer". Den monteres i forbindelse med en microprojector som sender bilde til display. Med ultra-rask retningsforandring så sendes lyset til alle pixlene på sensoren i 4X så stort omfang som om lyset bare skulle gått "rett frem". Oppløsningen (resolution) blir da 400% I stedet for normalen. Dette er perfekt for alle små display som trenger leselig oppløsning (les!: AR-briller, MR-briller, bildisplay, etc...)

Med disse to oppfinnelsene er poLight perfekt posisjonert for særlig AR-briller i consumer-kvalitet. AR-briller med AI er antatt å bli "The Next Big Thing In Tech", og poLight oppgir på presentasjon at "Vi har overtatt ALLE 1.generasjons AF-kameraprosjekter" i vertikalen (uthevet ALLE er gjort av poLight). Det betyr at de har pole-position i AR.

Dersom de treffer rett på timingen nå, slik det virker som med QTech sin inntreden med støtte av en USA TopTier consumer-prosusent, så bør markedspotensialet være enormt bare i AR. Så kommer de andre vertikalene utenom. Meta sier de skal selge milliardantall med briller om bare få år, så de ser enormt potensiale for slike briller. Apple sier de ser muligheten for at iPhone ikke eksisterer om et tiår pga overgang til blant annet AR-briller. Når de store sier slike ting så pleier det å bli slik.

Jeg skal ikke hausse opp poLight, selv om det ser slik ut med dette svaret, men når spørsmålet er "potensialet i MCAP" så tenker jeg dette er noe man må ta inn i betraktningen.

Og ja, det er ting som kan skje på veien. Ting kan endres, nye veier kan oppstå, AR-briller er jo bare helt, helt i oppstarten med low-volume enda. Alt som har med AI+AR er interessant med enda ikke sett virkelig hvordan det blir. (Men sjekk Meta Orion, prototype med en nice formfaktor, som de jobber videre med). 2025 og 2026 er det antatt at ting virkelig materialiseres på launch-fronten. I god tid før launch bør poLight få bestillinger som viser hvor veien går.

Bekreftelser på slike POs til AR/MR vil da være signaler inn mot hva MCAP kan bli fremover. Man må selv regne på caset, det vil ikke jeg legge føringer på. Jeg kan bistå med tall for den som liker å regne selv;
Linsepris i høyvolum consumer: ca 2$
Linsepris i low volume industrial: ca 5$-400$ (medical Mini2P-scopes i den høyestemed 400$X4 stk per enhet, mens scannere er i 5$ og opp). Omtrentlige tall alt dette.
Antatt gjennomsnittlig Ebida: min 30$.

Hver brille antas komme med 1, 2 eller 3 utvendige kameraer. De første brillene poLight er knne i er slik: Magic Leap 2 har 1 kamera, Vuzix Shield har 2 kamera, LLVision har vel 2 kamera om jeg husker rett. Varjo har 2 kamera(men den er ikke offisielt bekreftet av poLight)
TipTrap
18.05.2025 kl 21:47 794

Hvilken EBITDA-margin kan forventes i høyvolum consumer med TLens salgspris rundt $2? Jeg vil anta at QTech tar en cut for linser produsert gjennom produksjonslinjen som de vil bekoste. Siste året har har QTech til sammenligning hatt en EBITDA- margin rundt 6 - 7%. Om det er riktig som det står i originalinnlegget, henter poLight inn 223 millioner kroner og vil med det ha en kontantbeholdning på 390 millioner kroner. Er ikke det veldig mye om de forventer å gå med overskudd de nærmeste årene?
klaesp
18.05.2025 kl 22:13 732

Overskudd de neste årene? Her er det mange som går i fella, dessverre! Glem Overskuddet de neste årene.
Myrabakk
18.05.2025 kl 23:29 614

EBITDA regner man på det som selskapet selger, og poLight selger linser til mange forskjellige aktører, både consumer og industrial. Prisen poLight tar for 1 linsestack til 1 stk MINI2P (Edvard Moser sitt team sin oppfinnelse) er omtrent 16.000 kroner. Kostnaden til medgått materiell er omtrent 40 kroner. Marginer i low volume er enorme, men kostnaden på materiell er ikke høyere enn i high volume.

Kontantbeholdning på 1/3 milliard er voldsomt høy, men det kan være kjekt å ha når TWedge skal skaleres til masseproduksjon. Potensialet til TWedge er MINST like stort som potensialet til TLens. Vi snakker altså om "et nytt poLight" I potensiale på denne nye oppfinnelsen.

Om du er nysgjerrig på inngang i poLight igjen, så tenker jeg det kan være en ting til som kan være kjekt å kjenne til. Selskapet planlegger for en Capital Market Day like etter Q2. Det er ikke endelig avklart oga usikkerhet om tid til det men planen er altså å invitere investorene til en update på HQ. Da kan vi forhåpentligvis få treffe QTechs 2 styremedlemmer og få høre noe om hvordan de jobber med TopTier kunden sin i USA nå fremover! Det kan bli nice!! Håper å treffe både deg og Klaesp på CMD igjen😉!
Redigert 18.05.2025 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
18.05.2025 kl 23:34 610

Kan være enig i at det det kan ta 2- 3 år før Polight får pluss på bunnlinjen, men det kan dukke opp mange godbiter som øker forventningene og kursen betydelig i mellomtiden.
Eqnrqec
19.05.2025 kl 00:49 559

Da foreslår jeg at du venter med å handle Polightaksjer til selskapet har 10talls millioner i overskudd pr kvartal, kursen ligger sikker på 4-5 kr da også 🤫