Veidekke (VEI) – En dypdykk i en trygg anleggsaksje

Dolmaune
VEI 30.04.2025 kl 12:38 282

Hei Veidekke Aksjonærer

Eg har en forkjærlighet for anleggsaksjer. I dag vil jeg starte en tråd om Veidekke ASA (VEI), en av Skandinavias ledende aktører innen bygg og anlegg, som jeg mener fortjener en plass i porteføljen til investorer som søker en kombinasjon av stabilitet, utbytte og vekstpotensial. Jeg vil dekke selskapets økonomiske resultater, nylige nyheter, utbyttepolitikk, potensialet for prosjekter som Hålogalandsveien, og hvorfor jeg anser dette som en relativt trygg aksje. Så sett deg godt til rette – dette blir et dypdykk!

Anleggsaksjer som Veidekke appellerer til meg fordi de ofte er knyttet til langsiktige, samfunnskritiske prosjekter som veier, broer, boliger og offentlige bygg. Disse selskapene har en tendens til å tåle økonomiske svingninger bedre enn mange andre sektorer, samtidig som de kan gi jevne utbytter. Veidekke skiller seg ut med sin sterke markedsposisjon i Skandinavia, diversifiserte virksomhet og fokus på bærekraft, som jeg tror vil være en driver for fremtidig vekst i en verden der grønne løsninger blir stadig viktigere.

Veidekke opererer i tre hovedsegmenter: Bygg, Anlegg og Eiendomsutvikling, med tilleggstjenester som asfaltproduksjon og vedlikehold. Denne bredden gir en buffer mot markedssvingninger i én sektor. Selskapet har en lang historie som strekker seg tilbake til 1936 og har vært notert på Oslo Børs siden 1986 (ticker: VEI). Med rundt 7 835 ansatte (per april 2025) og en markedsverdi på om lag 1,95 milliarder USD, er Veidekke en etablert gigant i bransjen.

La oss starte med økonomien, for det er her Veidekke virkelig viser muskler. Ifølge selskapets resultater for 2024, rapportert via Crunchbase, økte driftsresultatet før skatt med 17% til 1,683 milliarder NOK, opp fra 1,444 milliarder NOK i 2023. Dette er imponerende, spesielt når vi tar i betraktning at omsetningen falt noe, fra 43,1 milliarder NOK i 2023 til 41,4 milliarder NOK i 2024. Resultatmarginen forbedret seg fra 3,3% til 4,1%, noe som viser at Veidekke har blitt flinkere til å tjene penger på prosjektene sine, selv i et krevende marked.

Kontantstrømmen fra operasjonelle aktiviteter var imidlertid noe svakere, med 2,2 milliarder NOK i 2024 mot 2,9 milliarder NOK i 2023. Dette kan delvis forklares med investeringer i prosjekter og markedsforhold, men det er verdt å holde øye med fremover. Likevel, med en solid balanse og en netto gjeldsgrad som har holdt seg under kontroll, virker Veidekke økonomisk robust.

Markedsutsiktene for anleggsbransjen i Skandinavia er blandede, men med lyspunkter. Ifølge en analyse fra TradingView News, forventes en nedgang på 4% i anleggsmarkedet i 2025, etter en 11% nedgang i 2024. Dette skyldes fortsatt høye renter og inflasjonspress, som har bremset boligbygging og noen infrastruktursatsinger. Men – og her kommer det positive – fra 2026 forventes en tydelig opptur, drevet av økt boligetterspørsel, rentekutt (spesielt i Sverige) og store offentlige infrastrukturinvesteringer. Kristoffer Eide Hoen, Veidekkes leder for innsikt og analyse, har uttalt at stigende boligpriser i Norge og en stabilisering i Sverige gir grunn til optimisme, selv om geopolitisk usikkerhet fortsatt er en risikofaktor.
For Veidekke betyr dette at de er godt posisjonert til å kapitalisere på kommende prosjekter, spesielt innen infrastruktur og boligbygging. Selskapets strategi mot 2025, som er detaljert på Veidekke Strategy 2025, legger vekt på bærekraftige løsninger, som lavkarbonbetong og elektriske maskiner, noe som kan gi dem et konkurransefortrinn i anbudsrunder.

Utbytte – En gave til inntektssøkende investorer

En av hovedgrunnene til at jeg liker Veidekke er deres generøse utbyttepolitikk. Ifølge Yahoo Finance, betalte Veidekke et utbytte på 9,00 NOK per aksje i april 2025, noe som gir en utbytteyield på om lag 5,85% basert på dagens aksjekurs (ca. 154 NOK). Dette er svært attraktivt for investorer som meg, som ønsker jevn inntekt i tillegg til potensiell kursvekst. Over de siste fem årene har Veidekke konsekvent betalt utbytte, og selv om utbytteveksten har vært noe negativ de siste tre årene (ca. -20,86% årlig, ifølge Digrin), er yielden fortsatt konkurransedyktig sammenlignet med andre aksjer på Oslo Børs.
Veidekkes utbyttepolitikk, som er beskrevet på Veidekke Investor Relations, sikter på å gi aksjonærene en kombinasjon av høy direkteavkastning og langsiktig verdiskaping. Selskapet har en historie med å distribuere en betydelig del av overskuddet til aksjonærene, noe som understreker deres tillit til fremtidig inntjening. Årsmøtet i mai 2025 (som allerede har funnet sted etter dagens dato, 30. april 2025) bekreftet utbyttet for 2024, og jeg forventer at Veidekke vil fortsette å prioritere utbytte, gitt deres sterke kontantstrøm og lønnsomhet.
Nylige kontrakter og potensialet for Hålogalandsveien
Veidekke har vært aktive med å sikre seg nye prosjekter, noe som styrker troen på deres vekstpotensial. Blant de siste kontraktene, rapportert via Veidekke Nyheter, finner vi:
Helsesenter i Kristiansand: Veidekke skal bygge en ny akuttbygning og helsesenter for Sørlandet Sykehus, et prosjekt som inkluderer moderne fasiliteter og bærekraftige løsninger.

Omsorgsboliger i Södertälje, Sverige: En kontrakt for bygging av omsorgsboliger, som viser selskapets evne til å vinne prosjekter utenfor Norge.

Renovering av Swecos kontorer i Stockholm: Et omfattende prosjekt på 20 000 kvadratmeter, som understreker Veidekkes kapasitet til å håndtere store, komplekse oppdrag.

Når det gjelder Hålogalandsveien, et av Norges mest ambisiøse infrastrukturprosjekter, er situasjonen spennende, men ikke uten usikkerhet. Hålogalandsveien er et 82 km langt veiprosjekt langs E10 og Rv85 i Nord-Norge, med 27 km tunneler og 22 bruer, og en planlagt ferdigstillelse i høst 2028. Prosjektet, som er et offentlig-privat samarbeid (OPS), har en estimert kostnad på rundt 10 milliarder NOK. Ifølge Skanska, har Skanska fått hovedkontrakten, som inkluderer bygging, drift og vedlikehold av veien.
Selv om Veidekke ikke har hovedkontrakten, ble selskapet nevnt som en potensiell aktør i diskusjoner om prosjektet. En artikkel fra Bygg.no fremhevet at Veidekke, sammen med NCC, AF Gruppen og Implenia, var blant de store norske entreprenørene som kunne være interessert i å bidra. Dette betyr at Veidekke potensielt kan sikre seg underkontrakter eller relaterte oppdrag, for eksempel knyttet til tunnelarbeid, asfaltlegging eller vedlikehold. Gitt Veidekkes ekspertise innen anlegg og deres erfaring med store infrastrukturprosjekter, som E18 Tvedestrand-Arendal og E6 Helgeland, anser jeg det som sannsynlig at de kan få en fot innenfor.
Hålogalandsveien er bare ett eksempel på de mange infrastruktursatsingene som kommer i Norge og Skandinavia de neste årene. Med økte offentlige budsjetter til vei, jernbane og grønn infrastruktur, er Veidekke godt posisjonert til å vinne flere kontrakter, noe som kan drive inntektsvekst på sikt.
Hvorfor Veidekke er en trygg aksje
Jeg anser Veidekke som en relativt trygg aksje av flere grunner:
Diversifisert virksomhet: Selskapet opererer i flere land (Norge, Sverige, Danmark) og sektorer (bygg, anlegg, eiendom, asfalt). Dette reduserer risikoen knyttet til nedgang i ett marked.

Sterk markedsposisjon: Veidekke er Norges største entreprenør og den fjerde største i Skandinavia, ifølge Marketscreener. Denne posisjonen gir dem forhandlingsstyrke i anbud og tilgang til store prosjekter.

Bærekraftfokus: Veidekkes investeringer i grønne løsninger, som elektriske anleggsmaskiner og lavkarbonbetong, posisjonerer dem godt i et marked der miljøkrav blir strengere. Dette kan også gi dem et fortrinn i offentlige anbud.

Historisk stabilitet: Med nesten 90 års historie og kontinuerlig tilstedeværelse på Oslo Børs siden 1986, har Veidekke vist evne til å navigere økonomiske sykluser.

Selvfølgelig er ingen aksje uten risiko. Anleggsbransjen er følsom for makroøkonomiske faktorer som renter, inflasjon og råvarepriser. For eksempel førte høye renter i 2022–2023 til redusert boligbygging, som påvirket Veidekkes omsetning. Geopolitisk usikkerhet, som handelskonflikter eller energiprissvingninger, kan også skape utfordringer. Likevel tror jeg Veidekkes brede portefølje og fokus på kostnadseffektivitet gjør dem bedre rustet enn mange konkurrenter. For investorer som meg, som liker å balansere risiko og avkastning, er Veidekke et godt valg, men jeg anbefaler alltid å diversifisere porteføljen for å spre risikoen.

Aksjens prestasjoner og verdivurdering
La oss se på hvordan Veidekke har prestert på børsen. Ifølge Yahoo Finance, har aksjen hatt en imponerende utvikling:
1-års avkastning: +44,82% (per april 2025)

5-års avkastning: +168,09%

Aksjekurs: Ca. 154 NOK per aksje

P/E-forhold: Om lag 14,5, noe som indikerer at aksjen er moderat priset sammenlignet med inntjeningen.

Sammenlignet med konkurrenter som AF Gruppen (P/E ~16) og Skanska (P/E ~15), virker Veidekke rimelig verdsatt, spesielt med tanke på utbytteyielden på 5,85%. Aksjen har også vist lavere volatilitet enn mange andre anleggsaksjer, noe som støtter mitt syn på den som en stabil investering.

Redigert 30.04.2025 kl 12:38 Du må logge inn for å svare