Børsen svinger – Her er 20 utbytteaksjer som står støtt

Didrik Lysvoll
UTBYT 04.05.2025 kl 14:46 961

Håper helgen har vært bra og at dere er klare for en ny uke på børsen. 😎

Markedet har jo vært litt av en opplevelse i det siste! Selv om Oslo Børs (OSEBX) er opp rundt 6% i år og har hentet seg inn nokså bra siden bunnen i april, ser vi jo at det svinger en del underveis. I slike tider tenker mange på hvordan man kan finne selskaper som står litt stødigere og kanskje tåler en trøkk, samtidig som de har potensial over tid.

Jeg ble litt nysgjerrig på dette selv og kjørte derfor en screening for å se hvilke selskaper på Oslo Børs som utmerker seg basert på noen konkrete kriterier for kvalitet&stabilitet. Tenkte jeg skulle dele funnene her, kanskje det kan være til inspirasjon for egne analyser videre.

Kriteriene jeg brukte i screeningen (basert på verktøyene i IW):
✅ Solid lønnsomhet: Avkastning på egenkapital (RoE) over 10% (både siste 4Q & siste 4Y).
✅ Sterk kontantstrøm: Kontantkonverteringsgrad (CCR) over 40% (både siste 4Q & siste 4Y).
✅ Sunn finansiering: Gjeldsgrad (D/E) under 200%.
✅ Stabil inntjening: Inntjeningsvolatilitet (EV) under 60% (siste 4Y).
✅ Attraktivt utbytte: Direkteavkastning mellom 0% og 10%.

Resultatet ble denne listen med 20 selskaper (alfabetisk):
ABG SUNDAL COLLIER
ATEA
BORREGAARD
BOUVET
EUROPRIS
GJENSIDIGE FORSIKRING
ITERA
KID
KONGSBERG GRUPPEN
MEDISTIM
MOWI
MULTICONSULT
NORBIT
NORCONSULT
ORKLA
SALMAR
SPBK1 NORD-NORGE
SPBK1 RINGERIKE HADELAND
TOMRA SYSTEMS
VEIDEKKE

Dette er altså selskaper som scorer godt på de spesifikke kriteriene jeg satte opp i min analyse ved hjelp av plattformen. Poenget med screeningen var å finne selskaper med tegn på robusthet&stabilitet i driften&finansene.

(Denne listen er selvsagt ikke investeringsråd eller noen rangering. Se på den som et mulig utgangspunkt for å gjøre egne analyser videre.)

Håper dette kan gi noen ideer eller være et nyttig bidrag inn mot den nye børsuken! 🚀

(Som mange allerede vet, har jeg utviklet plattformen InvestWiser som ble brukt til å gjøre denne screeningen. Innholdet her er ment som inspirasjon og generell informasjon, ikke som personlig investeringsrådgivning. Husk at alle investeringer innebærer risiko.)
spider
04.05.2025 kl 15:37 924

Et spørsmål: Hvordan regnes tilbakekjøp av egne aksjer inn i modellen din?
Tenker eksempelvis på STB som kjøper tilbake ca 3% av egne aksjer hvert år, og kommer til å gjøre det frem mot år 2030.
macland
04.05.2025 kl 16:03 866

Meget interesann tråd. Savner derimot utbytteprosenten bak hvert selskap.
Pentagon
04.05.2025 kl 16:09 841

Kan ikke ha en tråd som denne uten DnB

Pentagon
Slettet bruker
04.05.2025 kl 17:18 689

DOFG vil levere stabilt med utbytte i årene fremover. Starter med drøye 3 kroner i juni deretter minst 3 kroner kvartalet.

No brainer.

Ellers må det påpekes at flere av selskapene har mindre utbytte enn risikofri rente i bank (4,85%) og utbytte har skatt på 37,84% mot 22% på renteavkastning.

Utbytte er oppskrytt.
Ulogisk
04.05.2025 kl 17:36 645

Olav Thon Eiendom:
Se på OLT så hadde du nok tatt med den i din ellers så gjennomtekte "portefølje".En traust aksje,men putrer og går i "sneglefart".En aksje i dårlige tider-Også når det gjelder resesjon da rentene vil bli lavere.Høy egenkapital-Ledelse[eiere] besitter ca 70% av aksjene-Lanefasilitetene har blitt forhandlet til bedre vilkår.Rentene er på tur ned,muligens.Sitter selv på en del aksjer.