Aker - Olje, eiendom, IT, Datasenter, karbonfangst og Mainstream
Her kan Aker aksjonærene glede seg over mye verdier som nå kommer billig fra Aker Horizons (AKH) og Aker Carbone Capture (ACC) fusjon og oppkjøp 👊
Skal vi gjette på at Røkke har noen kjøpere klare til det meste de ikke «klarte» å få solgt i de andre selskap?
Aksjonær lån som Aker ga til AKH skal nå betales tilbake. Blir det ekstra utbytte i Aker?
20% eierandelen fra ACC har allerede opsjon på å bli solgt i 2027/2028.
Skal vi gjette på at Røkke har noen kjøpere klare til det meste de ikke «klarte» å få solgt i de andre selskap?
Aksjonær lån som Aker ga til AKH skal nå betales tilbake. Blir det ekstra utbytte i Aker?
20% eierandelen fra ACC har allerede opsjon på å bli solgt i 2027/2028.
Redigert 20.05.2025 kl 20:11
Du må logge inn for å svare
Frodon
12.05.2025 kl 19:04
1617
Jeg trodde sirkuset var ferdig i AKH, men der var jeg for tidlig ute. Moroa fortsetter 😂😂
«Som en del av transaksjonen tilbys obligasjonseierne i Aker Horizons konvertible lån å bli kjøpt ut av Aker til 93 prosent av pålydende. Aker Capital, som eier mesteparten av lånet, har valgt å takke nei til tilbudet»
https://www.dn.no/marked/aker/tom-hestnes/aker-horizons/ringes-ned-av-folk-som-vil-kjope-aker-lan-helt-elegant/2-1-1817445
«Som en del av transaksjonen tilbys obligasjonseierne i Aker Horizons konvertible lån å bli kjøpt ut av Aker til 93 prosent av pålydende. Aker Capital, som eier mesteparten av lånet, har valgt å takke nei til tilbudet»
https://www.dn.no/marked/aker/tom-hestnes/aker-horizons/ringes-ned-av-folk-som-vil-kjope-aker-lan-helt-elegant/2-1-1817445
Redigert 12.05.2025 kl 19:06
Henki Invest
12.05.2025 kl 19:32
1582
Man skal ikke kjøpe Aker fordi de skviser ut 500 millioner aker Aker Carbon Capture, det er snakk om 1% av MCAP på 2 år.
Man skal kjøpe Aker fordi markeder undervurderer verdien av porteføljeselskapene, for eksempel Cognite og Aize prises ikke fullt ut.
Man skal kjøpe Aker fordi markeder undervurderer verdien av porteføljeselskapene, for eksempel Cognite og Aize prises ikke fullt ut.
Frodon
14.05.2025 kl 14:02
1355
Jeg tok med eiendom i overskrift også 😜
« Ingen andre hadde rørt dette med en ildtang»
https://www.dn.no/borskommentar/ingen-andre-hadde-rort-dette-med-en-ildtang/2-1-1819452
« Ingen andre hadde rørt dette med en ildtang»
https://www.dn.no/borskommentar/ingen-andre-hadde-rort-dette-med-en-ildtang/2-1-1819452
Frodon
20.05.2025 kl 13:57
1145
Er NAV i Aker på ca kr 834 nå? Har noen andre en annen NAV med utregning? Virker som dagens fall er en kjøpsmulighet, med langsiktighet til 2028, når AkerBP øker produksjonen
Frodon
20.05.2025 kl 20:09
1001
Det kommer helt an på hvordan du vil vinkle utregningen og hvorfor du kjøper aksjen 😜 Aker ga ut utbytte på kr 35,50 i november 2024 og kr 26,50 i mai 2025. Det siste utbyttet er nok mer reelt for fremtiden, da deler av forrige utbytte var pga salg. Aker eier vel bare 21% av Aker BP og du får kjøpt Aker BP langt billigere via Aker enn ved kjøp av aksjer direkte i Aker BP. Men hvis rabatten forblir den samme, er det uten betydning. Rabatten til NAV i Aker pleier å endre seg ca mellom 20 til 30% av NAV. Dvs ved å kjøpe Aker når rabatten er høy, gir det bra utbytte i forhold til kun 21% eierandel i Aker BP. Men, jeg kjøper ikke aksjer i Aker pga utbyttene via Aker BP. Aker BP er en investering i forhold til hvilken vei olje prisen går. Og den skal nok den den neste perioden, og er guidet oppover i 2028.
Jeg kjøper Aker nå pga eiendomskjøpet. Det er verdier for ca kr 100 milliarder og det er kun priset til ca kr 8 milliarder. Eriksen/Røkke regner jeg med vil klare å få løst opp floken rundt finansiering, for der er de bedre enn de fleste. Men hvordan de skal få rentene ned, er verre. Har de tatt et bet på at de først får ryddet opp i lånestruktur, også venter de til neste resesjon hvor rentene faller mye? Er det planen? For Eriksen/Røkke har garantert en plan rundt det mest shortede selskapet i Norden 😜 Spørsmålet er om de lykkes med den planen? HVIS de klarer det, er det snakk om store penger vs Aker sin mcap på kr 44 milliarder
Jeg kjøper Aker nå pga eiendomskjøpet. Det er verdier for ca kr 100 milliarder og det er kun priset til ca kr 8 milliarder. Eriksen/Røkke regner jeg med vil klare å få løst opp floken rundt finansiering, for der er de bedre enn de fleste. Men hvordan de skal få rentene ned, er verre. Har de tatt et bet på at de først får ryddet opp i lånestruktur, også venter de til neste resesjon hvor rentene faller mye? Er det planen? For Eriksen/Røkke har garantert en plan rundt det mest shortede selskapet i Norden 😜 Spørsmålet er om de lykkes med den planen? HVIS de klarer det, er det snakk om store penger vs Aker sin mcap på kr 44 milliarder
Henki Invest
20.05.2025 kl 22:23
939
" Det er verdier for ca kr 100 milliarder og det er kun priset til ca kr 8 milliarder". Ha mener du med det? Klarer ikke å forsvare det med skrivefeil engang.
Frodon
21.05.2025 kl 16:34
738
Fra linken jeg postet over her den 14.5.2025 kl 14.02
«SBB eier en rekke eiendommer, særlig innenfor statlig og kommunal virksomhet, som er verdsatt til rundt 100 milliarder svenske kroner i balansen. Egenkapitalen handles til cirka åtte milliarder svenske kroner på Stockholmsbørsen. Der har du giring som selv en bank ville ha misunt»
«SBB eier en rekke eiendommer, særlig innenfor statlig og kommunal virksomhet, som er verdsatt til rundt 100 milliarder svenske kroner i balansen. Egenkapitalen handles til cirka åtte milliarder svenske kroner på Stockholmsbørsen. Der har du giring som selv en bank ville ha misunt»
Frodon
21.05.2025 kl 17:10
713
Ja, på våren og høsten
Flere enn meg som har troen på det nye eiendoms eventyret til Aker
«Flere profilerte investorer har lastet opp aksjer i Public Property Invest, etter at det ble klart at Kjell Inge Røkke og Aker ble nest største aksjonær i eiendomsselskapet.
Ferske aksjonærlister fra Tekinvestor viser at Ketil Skorstad, Celina Midelfart og Torstein Tvenge alle har handlet»
https://www.dn.no/bors/public-property-invest/oslo-bors/rokke-effekt-flere-investorer-laster-opp-aksjer/2-1-1820488
Flere enn meg som har troen på det nye eiendoms eventyret til Aker
«Flere profilerte investorer har lastet opp aksjer i Public Property Invest, etter at det ble klart at Kjell Inge Røkke og Aker ble nest største aksjonær i eiendomsselskapet.
Ferske aksjonærlister fra Tekinvestor viser at Ketil Skorstad, Celina Midelfart og Torstein Tvenge alle har handlet»
https://www.dn.no/bors/public-property-invest/oslo-bors/rokke-effekt-flere-investorer-laster-opp-aksjer/2-1-1820488
Frodon
22.05.2025 kl 11:09
557
Er det tilfeldig at Public Property Invest ser på muligheter rundt datasenter, samtidig som Aker får mange datasenter tomter inn nå via oppkjøpet av AKH?
Jeg ser også at Public Property Invest har masse lån som forfaller snart, som skal refinansieres. Det er jo hva Aker er best på 🥰
Jeg ser også at Public Property Invest har masse lån som forfaller snart, som skal refinansieres. Det er jo hva Aker er best på 🥰
Redigert 22.05.2025 kl 11:10
Frodon
22.05.2025 kl 12:07
525
Et lite utdrag fra grønt rapport fra Sparebank 1 Markets 18.5.2025 om datasenter:
"Norway is leading the trend with the highest future demand and the largest projects in the pipeline. Yet, the majority of the data
center pipeline is in typical higher price zones (NO1 and NO2). Breakeven costs for data centers are forecasted significantly
above both historical and forward power prices in all power zones in the Nordics"
"Rystad Energy forecasts breakeven prices significantly above Norwegian power prices"
"Data centers in Norway can use renewable energy and have lower energy requirements for cooling due to the cold climate.
• The power mix illustrates that Norwegian consumption consists of 96% renewable energy and that emissions are 36 grams of CO2
equivalent per kWh. This is significantly better than in most other countries"
"Norway is leading the trend with the highest future demand and the largest projects in the pipeline. Yet, the majority of the data
center pipeline is in typical higher price zones (NO1 and NO2). Breakeven costs for data centers are forecasted significantly
above both historical and forward power prices in all power zones in the Nordics"
"Rystad Energy forecasts breakeven prices significantly above Norwegian power prices"
"Data centers in Norway can use renewable energy and have lower energy requirements for cooling due to the cold climate.
• The power mix illustrates that Norwegian consumption consists of 96% renewable energy and that emissions are 36 grams of CO2
equivalent per kWh. This is significantly better than in most other countries"
Frodon
10.06.2025 kl 11:34
197
«Aker ASA: Aker Property Group completes final tranche of acquisition of ownership interest in Public Property Invest ASA»
https://newsweb.oslobors.no/message/648744
https://newsweb.oslobors.no/message/648744