HYNION SVERIGE AB begjært konkurs.

Polaris99
HYN 14.05.2025 kl 08:46 3330

Då gikk det som det måtte gå med Hynion Sverige. Betalingsanmerkningane har hopa seg opp sidan i fjor haust, og no er selskapet begjært konkurs.

Fekk følgande mailvarsel frå kreditrapporten.se i dag
-------------
Idag har det kommit in ny information till oss som påverkar kreditupplysningen för ett eller flera företag du tidigare kontrollerat hos oss.

Hynion Sverige AB - Konkursansökan
-------------

Det betyr nok slutten også for morselskapet Hynion AS. For i rekneskapet for deira 2023 var verdien av datterselskapet Hynion Sverige AB verdsatt til 39.858.894 kr av ein dåverande eigenkapital på 48.053.261 kr.
torsken
14.05.2025 kl 09:16 3197

Nei å nei..
Hva skjer med selskapet i Norge. Vi har jo en Regjering som har trua på Hydrogen. Nu må de gå inn og trå til med kapital for drift
Redigert 14.05.2025 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
torsken
14.05.2025 kl 09:51 3162

Et scenarie er at Hyn kjøper boet i Sverige. Her er jo store verdier.
Cartr
14.05.2025 kl 10:08 3140

Kanskje man bør forholde seg til hva morselskapet nylig uttalte og ikke spre unødig pessemisme som ikke er meldt.

I påvente av finansieringsløsning har flere av Hynions største aksjonærer, sammen med en ekstern långiver, styrket selskapets likviditet gjennom et lån, opplyses det.

Hynion var nær ved å ferdigstille en større finansieringsløsning i vinter, men endringer i det politiske og finansielle landskapet førte til nye forhandlinger. Arbeidet med å reetablere finansiering pågår og er nå i sluttfasen.

Det skriver selskapet i en melding 29 April. https://www.finansavisen.no/tdn/2025/04/29/06457069/hynion-arbeid-med-finansiering-er-i-sluttfase

Det er to uker siden. Likevel er Hynion en risikoaksje og jeg har heldigvis bare et lite lodd, men når det gjelder Hynion AB så finner jeg kun èn betalingsanmerkning og ingen ting om konkursbegjæring.

Har du noen dokumentasjon på dette?
Redigert 14.05.2025 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Polaris99
14.05.2025 kl 15:13 3082

Hynion AS har ikkje pengar til å kjøpe noko som helst.
Cartr
14.05.2025 kl 15:52 3078

Det er ikke godt å si hva Hynion holder på med men du kommer med masse påstander uten dokumentasjon, også på forrige post. Hvis Hynion AB går konk så er det nok i moderselskapets interesse, men at Hynion AS også er konk er sannsynligvis feil.

Uansett har de nylig fått penger, men det betyr ikke at de har fått betalt regninger. Det kan ta tid, og en konkurs"begjæring" er ikke endelig. Så vidt jeg kan forstå må det avgjøres av Tingretten og hvis Hynion har penger så vil ikke det skje.

Dette er hva selskapet sa for to uker siden:

I påvente av finansieringsløsning har flere av Hynions største aksjonærer, sammen med en ekstern långiver, styrket selskapets likviditet gjennom et lån, opplyses det.

Hynion var nær ved å ferdigstille en større finansieringsløsning i vinter, men endringer i det politiske og finansielle landskapet førte til nye forhandlinger. Arbeidet med å reetablere finansiering pågår og er nå i sluttfasen.

Det skriver selskapet i en melding 29 April. https://www.finansavisen.no/tdn/2025/04/29/06457069/hynion-arbeid-med-finansiering-er-i-sluttfase
Redigert 14.05.2025 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Polaris99
14.05.2025 kl 22:10 2970

Du er svært naiv viss du trur på det Hynion sjølv seier. Selskapet har ein lang historie med tomme løfter, og direkte løgn.

* 21/11-23 skriv Hynion i ein børsmelding: "We are very happy that we are about to open our station in Porsgrunn for public fueling again. It has been a lot of work to go through all the station technology and get it ready for inspection and approval.". Sanninga var at Hynion då ikkje eingong hadde kontakta DSB om sertifisering av stasjonen. Søknad om gjennopning vart først sendt DSB den 12/2-24. (Sjå: https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--974760983--8930--2019&jid=https%3A%2F%2Fprod01.elementscloud.no%2F8eeb52bf-486c-4fbe-b1a8-00cb51bf056c ). Eller at DSB 7/2-24 sendte Hynion ein mail med dei krav som må oppfyllast før stasjonen kunne gjenopnast, så har det ikkje vore nokon kommunikasjon mellom Hynion og DSB. Til trass for dette har Hynion i nyheitsbrev etter nyheitsbrev skrive at dei ventar på godkjenning. F.eks. juni 2024 skriv dei "We are still waiting for the final approval for the recertification of Porsgrunn. Good things come to those who wait..." Det står naturlevis ingenting om at Hynion ikkje har sendt inn den dokumentasjon DSB krevde i mailen av 7/2-24.

* I nyheitsbrever juni 2024 skriv dei også: "The construction of our hydrogen refueling station in Västerås, our first next-generation hydrogen refueling station with a capacity of 1500 kg of hydrogen per day, is progressing as planned and is nearing completion. We expect it to be operational within a month, with the official inauguration planned after the summer vacation." Denne stasjonen er enno ikkje opna. Naturlegvis viste eller burde selskapet vist at ikkje alt var i orden, då nyheitsbrevet vart sendt ut.

Det finn mange fleire slike dømer. Fellsnemnaren er at Hynion prøver å signalisere at ting snarleg vil bli bedre, når realiteten ikkje er slik. Derfor har eg absolutt ingen tru på at Hynion er har nokon realistisk finansiering i sikte. Ein kan rett og slett ikkje stole på dei meldingane Hynionn sender ut. Og husk at det no er to veker sidan Hynion hevda at etablering av finansiering var i sluttfasen. Etter det har det vore stille.
Polaris99
14.05.2025 kl 22:19 2957

Dokumentasjon på at Hynion Sverige har fått 33 betalingsanmerkningar, samt har gjeld som har gått til inndriving hos Kronofogden, finn du her:
https://krafman.se/hynion-sverige-ab/5592474380/sammanfattning

Informasjon om konkursbegjæringen fikk eg fordi eg tidlegare har bestilt ein kredittsjekk av Hynion Sverige AB hos kreditrapporten.se. Mailen eg fikk ser slik ut:

Konkursansökan i
Hynion Sverige AB
Du har tidigare granskat företaget genom kreditupplysning.
Nu finns det ny information i kreditupplysningen.
Idag har det kommit in ny information till oss som påverkar kreditupplysningen för ett eller flera företag du tidigare kontrollerat hos oss.
Klicka nedan för att se företagets kreditupplysning
Hynion Sverige AB - Konkursansökan
Cartr
19.05.2025 kl 08:30 2746

Det viser bare, som de selv sier, at ting har vært vanskeligere og tatt lengre tid enn de selv trodde. Se også på verdenssituasjuonen med nedstengning og korona, energikrise, krig og mye mer. Politikerne har vert på vent og søknader forsinket. Det er sikkert ikke lett å starte et Hydrogenselskap i disse tider og man kan heller ikke forvente at alt går på skinner i begynnelse og oppstart av et slikt selskap. Ting man håper og tror går ofte ikke som forventet, men de holder enda på, men det er ikke lett når man er avhengi av støtte og subsidier. Vi får se hva finansieringsplanene eventuelt blir.
Cartr
19.05.2025 kl 08:30 2747

Du har rett når det gjelder konkurs i datterselskapet, bortsett fra at det ser ut som at det er datterselskapet selv som begjærer seg konkurs. Og som jeg da antok eller håpet, en styrt eller ønsket konkurs konkurs fra moderselskapet, og for å bli kvitt gjeld. Uansett sier Hynion AS at de faktisk kommer styrket ut av det.

Hynion AS subsidiary Hynion Sverige AB files for bankruptcy

Selskapet skriver:

Hynion AS er ikke berørt av konkursen. Selskapet fortsetter sin virksomhet i Skandinavia. Stasjonen på Høvik forventes å gjenåpne snart. En utvidelse av fyllekapasiteten på Høvik-stasjonen vurderes, ettersom etterspørselen etter hydrogenbiler for tiden er betydelig høyere i Norge enn i Sverige. Ansatte i Hynion Sverige AB vil bli tilbudt fortsatt ansettelse i Hynion AS.

Som kommunisert i selskapets statusoppdatering 28. april 2025, har flere av Hynions største aksjonærer, sammen med en ekstern långiver, styrket selskapets likviditet gjennom lån som planlegges konvertert til aksjer i Hynion AS. Dette vil ytterligere styrke Hynion AS’ kapitalstruktur og viser sterk tillit fra viktige interessenter. Hynion AS er nå i sluttfasen av å sikre ytterligere finansiering og er fortsatt optimistisk med tanke på å fullføre en robust og stabil finansiell løsning. Utsiktene for denne finansieringen har ikke blitt negativt påvirket av konkursen til Hynion Sverige AB – faktisk kan de ha blitt noe bedre.

Ytterligere informasjon vil bli gitt så snart konkrete beslutninger er tatt. «Til tross for betydelig innsats for å sikre en levedyktig fremtid for Hynion Sverige AB, var den eneste veien videre å begjære dette datterselskapet konkurs. Vi er fortsatt forpliktet til å bygge en sterk og bærekraftig hydrogeninfrastruktur i Skandinavia og vil fortsette arbeidet vårt gjennom Hynion AS», sier Kurt Dahlberg, styremedlem i Hynion AS.

https://newsweb.oslobors.no/message/646745
Redigert 19.05.2025 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Polaris99
19.05.2025 kl 15:14 2691

Datterselskapet begjærte seg konkurs først ETTER at ein kreditor hadde gjort det. Så det er nok ingen styrt konkurs, nei.

"Hynion Sverige har lämnat in en egen konkursansökan efter en längre period av finansiella svårigheter och förseningar i en planerad finansiering. Konkursen följer efter att även en leverantör lämnat in en ansökan."
https://www.nyteknik.se/energi/vatgasbolaget-hynion-sverige-i-konkurs-norsk-verksamhet-opaverkad/4361830

Hynion må ha kjent til at dei ikkje var i stand til å betale sine kreditorar i lang tid no. Så ein kan spørre om styret har gjort det dei er forplikta til, når dei ikkje alt for lang tid sidan har begjært oppbud. Det er også mogeleg at bostyret i Hynion Sverige AB vi gå etter Hynion AS, om det har vore noko ureglementert her.

Alle hydrogenstasjonane i Sverige, inkludert den nesten ferdige store stasjonen i Västerås, er no ikkje lenger i Hynions eige. Viss dei trur dei kan få kjøpe den billig frå buet, så kan dei ha forrekna seg. Konkurrentar som Hydri AB, vil nok også legge inn bod på desse. Alt Hynion har fått av tilsagn til støtte for hydrogenstasjonar, har også vore i Sverige. I Noreg har dei berre et par små hydrogenstasjonar med liten kapasitet, som aldri kan generere nok pengar til å løne sjølv ein minimal stab.

Merk også at viss låna som er gitt Hynion AS blir konvertert til aksjer, så vil det føre til utvatning av aksjekapitalen.

Merkar meg også at selskapet meiner finansiering er like rundt hjørnet, akkurat som det var like rundt hjørnet i slutten av april :-) Det byrjar å haste no skal dei få ferdig rekneskapet for 2024, og få det revisorgodkjent innan fristen. Klarar dei ikkje det blir det nytt stort gebyr å betale, og tvangsoppløysing av selskapet om dei ikkje fiksar det innan året er omme.
Redigert 19.05.2025 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
torsken
20.05.2025 kl 14:37 2598

Det er vel egentlig et skremmende scenarie hva grønt skifte og Hynion gjelder.
Håper ved Gud at du ikke får rett. Myndighetene har også en plikt å løfte frem satsingen på Hydrogen. Amen
Cartr
20.05.2025 kl 17:00 2560

Jeg mener den kan være «styrt» i den grad Hynion AS ikke har gjort noe med den ene leverandøren og avverget konkursen, og heller så det som hensiktsmessig at Hynion AB gikk konkurs. Kunne man ha gjort noe mer?

Det betyr ikke at dette er en ønsket situasjon, men alt i alt så var det bra for lån, finansiering og videre drift. Ting kan jo tyde på det når selskapet skriver at utsiktene for denne finansieringen ikke har blitt negativt påvirket av konkursen til Hynion Sverige AB – Tvert i mot kan de ha blitt noe bedre.

Nå vet ikke jeg hvor mye det er snakk om, men de har jo tilgang på en del penger og man kan jo spørre seg om større aksjonærer, långiver og finansperson/selskap ville gjort dette om de ikke så det hensiktsmessig at selskapet ble kvitt gjeld.

Som du selv skrev på en annen post: «Mykje av denne finansieringa ville gått med til å betale selskapets mange kreditorar. Ein ville fått meir for pengane om ein starta eit nytt hydrogenselskap, enn å gå inn med pengar i Hynion»

Jeg har tro på at det kan gå seg til. De har en del gode avtaler, for eksempel med Toyota og Hundai. Begge gjelder for Norge.

25 April 2024 - Hynion and Hyundai enter into a cooperation agreement to promote hydrogen infrastructure in Norway. https://live.euronext.com/en/listview/company-press-release/254222#CompanyPressRelease-12415633

22. Mars 2024 - Hynion and Toyota Norway enter into a cooperation agreement to drive the infrastructure for hydrogen in Norway. https://live.euronext.com/en/listview/company-press-release/254222#CompanyPressRelease-12391287

Hva stasjonene i Sverige angår, vet ikke jeg, men de skriver jo at de skal satse videre på Scandinavia og det er snakk om tre stasjoner i Norge allerede. Høvik, Sandviken og Porsgrunn. Disse stasjonene er jo ferdig bygd, men ikke i drift, så det kan jo bli interessant videre, men jeg er ikke så kjent med selskapet og har selv sagt at det er en risiko aksje. Selv har jeg bare et lodd og lider ingen nød om også Hynion AS skuller gå konkurs.
Redigert 20.05.2025 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
fjellape
31.05.2025 kl 11:57 2284

Ett spekulativt spørsmål er om betalingsprolemer til det svenske datterselskapet har hindret leveranser til stasjoner i Norge, og siden man nå blir frigjort fra datterselskapet i Sverige, får muligheter til å gjenåpne drift i Norge.

Høvikstasjonen har driftsoppdateriner her: https://h2.live/en/
Den siste uka har jeg sett en viss endring. De foregående ukene er det kommet meldinger på fredager, som har garantert at det ikke vil komme nyheter om åpning de neste 7 dagene. Fredag 23, kom det ingen oppdatering og mandag 26, kom det melding som kan tolkes at info om gjenåpning kan komme når som helst.

Jeg har inntrykk av at foretningsmulighetene i Sverige, er utbygging av nye stasjoner, som man får betalt for, men at det der mangler midler til drift, og det mangler trafikkgrunnlag. Konkurenten Hydri.energy ser ut til å leve av å bygge ut nye stasjoner i Sverige.

I Norge har personbilistene intensiver for å bruke hydrogenbil på enkelte innfartsveier til storbyer, og i enkelte storbyer, men her mangler det tilgang til drivstoff.

I Sverige er det politikk å drive tilbudsside med stasjoner og tilgang på drivstoff, men det mangler etterspørsel.
I Norge er det politikk å drive etterspørsel, men det mangler tilbud.

Spørsmålet er hvilke grunnlag man har for framtidig drift i Norge:
Hynion viste regnskap som tyder på 3,6millioner kr i hydroensalg i Norge i 1.halvår 2024. Jeg går ut i fra at tallene er missvisende.
Nå er det vanskelig å finne tall på antallet hydrogenbiler, f.eks på E18 ved Høvik. Finner anslag fra 2021 på 200 Hydrogenbiler i landet.
Om 200 biler har fyllt for 3,6 millioner, så blir det 18000kr for hver på et halvår.

Det kan være flere biler i landet nå:
Da elbilene blei kasta ut av kollektivfeltet våren/forsommeren 2024, ble det trigget en eksplosjon i etterspørsel i bruktbilmarkedet, og med følgende bruktbilimport. Bruktbilimport har logistikk som tar flere måneder: Innkjøp tar tid, beynyttelse av gratis service, garantier og tilbakekallinger, før transport, restriksoner på RoRo-shippig av brukte elektriske kjøretøy, og kontainertransport er en kabal, enkeltgodkjenninger og visning hos vegsenset, osv. Det er grunn til å tro at et ukjennt antall bruktbiler er kommet på lager, etter at det er vanskelig å selge bilene.
Det har også vært artikler om 50 nye lastebiler til Norge i 2025, men hvor realistisk gjennomføringen er med upålitelig drivstoffforsyning, kjenner jeg ikke til.


Redigert 31.05.2025 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
helloween
05.06.2025 kl 12:34 2058

Jøss, mcap 8 mil. Sikkert en grunn for det, men kanskje ett pump and dump kandidat?
torsken
05.06.2025 kl 13:22 2030

Får ikke håpe det. Kan være at det løser seg for Hynion. Vi får krysse alt vi har.
helloween
05.06.2025 kl 13:29 2018

Absolutt, kjenner ikke selskapet. Så bare mcap var 8 mil som er utrolig lavt bare for et tomt skall

Kmcp skallet var priset til 150 mil på det høyeste i går så alt er mulig 🤷‍♂️
Redigert 05.06.2025 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
helloween
05.06.2025 kl 15:05 1965

Ser forresten svenske enskilda eier 50% av HYN så veldig lav free float her. Mulig eg tar noen lodd i påvente av ett vakuum her. Mcap 8 mil
helloween
06.06.2025 kl 10:17 1822

Kjøpte noe i går, ser ut som dette kan bli bra
torsken
06.06.2025 kl 11:21 1792

Bra Helloween. Håper det blir bedre enn Polarcus.
helloween
06.06.2025 kl 12:48 1769

Hehe ja den gikk i vifta. Satser på hyn får til en løsning. Men generelt så er den veldig lav priset bare som ett skall så får vi se
Mpart
06.06.2025 kl 14:56 1716

Denne ble gjort nylig til kurs 20 øre, ref børsmelding 26 Mai:

The resolution was adopted by the Company's Board of Directors in relation to a debt conversion by the Company's board members, Kurt Dahlberg and Lars Amnell. The Company has issued separate PDMR notifications accordingly. Upon registration of the share capital increase, the Company's registered share capital will be NOK 581,666.26, divided into 116,333,252 shares, each with a nominal value of NOK 0.005.
Mpart
07.06.2025 kl 15:01 1515

Ro-Ro skipet Morning Midas vil sannsynligvis synke etterhvert som brannen svekker skipets skrog og stabilitet.
Skipet er lastet med blandt annet El biler.

I 2022 sank Felicity Ace med ca 4000 EL biler, estimert verdi på lasten var ca 4 milliarder.
Rederiet Mitsui OSK LInes og forsikring selskapet Allianz saksøkte Volkswagen Gruppen da de mente at bilfabrikanten ikke informerte dem tilstrekkelig om faren ved å frakte Litium ion batterier.

Satsingen på batteribilen har en voldsom skyggeside.
-Vestlige land dumper over 50 Millioner tonn elektrisk avfall i fattige land hvert år eller såkalt E-avfall.(Også batterier).
-Det kreves en enorm destruktiv subsidiert satsing på infrastruktur som ikke minst inkluderer nedbygging av enorme areal med natur for å produsere EL til lading av bilparken.
-Næringen krever eskalerende tilgang til mineraler som ofte trigger geoplitisk firksjon samt massiv destruktiv gruvedrift med alle negative konsekvenser det har.
-Farene rundt Litium ion batterier er vedvarende og massive,en feil på 1 eneste batteri er nok til å sette i gang en kjedereaksjon som forsegler skjebnen til et skip lastet med tusenvis av biler.

Jeg har jobbet mange år med bærekraft innen det maritime og jeg har jobbet mange år som offiser på store skip.
Fra et sikkerhets perspektiv er det galskap å stu skip fulle av batterier hvor enkle feil eller skader kan utløse såkalt "thermal runaway".

Om abisjonen er å redusere CO2 nivået i atmosfæren så har verden helt klart et veldig godt alternativ i Hydrogen.
Det er uendelig tilgang på Hydrogen, det er en langt mer gjennomsiktig næringskjede og ikke minst en næringskjede der man i stor grad har alle bevegelige deler lokalt.
Man er ikke avhengig av å ødelegge alt liv på brunnen av Nordsjøen eller stille akseptere slavedrift i Kongo.
En Hydrogenbrann kan isoleres slukkes etter kjente teorier og man har ikke problemet med ekstremt giftig røyk.

MAN har 100 hydrogen lastebiler som er klare for Norske veier og MAN utrykker stor skuffelse over at myndighetene ikke har lagt rette for at infrastrukturen er på plass.

Vi lever i en planøkonomisk verden der hysteriske mennesker ofte kalt politikere svært ofte tar overilte avgjørelser basert på følelser, mangefull innsikt og ikke minst lureri.
Jeg har sett mange problemer bli løst av smarte mennesker men det er ofte slik at det er utrolig mye penger å tjene på vedvarende problematikk og da spesielt om problemet betales av skattebetalerene over skatteseddelen eller i form av statsgjeld., .
Slik jeg leser stemninga hos bilfabrikantene, forsikringeselskapene, rederiene etc så er det helt klart en erindring og refleksjon over at Hydrogen representerer svært gode løsninger kontra batteri spesielt for noen grupper slik som tungtransporten, det maritime etc og kanskje også privat bilismen.

Hydrogen satsningen er på mange måter på bunn akkurat nå og således ser det lysere ut enn noen gang tatt de tekniske og økonomiske premissene som ligger til grunn tross politiske beslutninger som gjøres.

Politikere har vanskelig for å snu eller innrømme feil men de evner til en viss grad å korrigere kurs.
En massiv Hydrgen satsing vil representere en kurs korrigering, et alternativ og slik sett tror jeg Hydrogen infrastrukturen kan stå foran enorme muligheter.

Jeg ser på en investering i Hynion litt anneredes enn en tradisjonell investering.
Selskapene slik som Hynion bevilges midler for å bygge ut ifrastrukturen men selskapene har lært en dyr lærepenge, mange ivret etter å sette stasjonene i drift.
De tapte penger på å drifte stasjoner som ikke hadde nok brukere og således havnet mange selskaper i trøbbel.

Jeg tror vi fremover vil se mange aktører som Hynion vil motta støtte (ofte 40% av total kostnad) for å bygge ut infrastruktur men at man da aventer drift til kunde grunnlaget er stort nok.
Slik sett er Hynion et "asset play" på planøkonomi, man kan få hundrevis av millioner for å bygge Hydrgen stasjoner og så settes ikke stasjonene i drift før man mener det er økonomisk forsvarlig.

Selskapene kommer ikke lenger til å løpe politikerenes ærend, skal de ha et grønt skifte og null utslipp så må de legge til rette for det.
Privat kapitalen kommer etter den offentlige og det kan bety MYE oppside for en næring som enda er i en startfase.
torsken
07.06.2025 kl 15:47 1471

Veldig bra resonnement. En beskrivelse av fakta er også til stede i ditt innlegg.
Vil påpeke at for å ivareta sikkerheten og bærekraften har norske myndigheter et ansvar.... Sats på Hydrogen i transport til land og til havs
Mpart
08.06.2025 kl 13:27 1285

20 Mai ble det meldt at det bevilges tilsammen 1,1 Milliarder til 3 Norske selskaper for produksjon av Hydrogen.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/norske-hydrogenselskaper-far-milliardstotte-fra-eu-1.17424879

Det skal bevilges mye fremover for bygging av Hydrogen infrastruktur.

Det skal også bli spennende å se om Hynion byr på eget konkursbo i Sverige.
Jeg vil tro at det ikke er veldig smidig for andre aktører å ta over hele eller deler av boet, spesielt ettersom det inkluderer stasjoner som er under bygging.
Sannsynligvis er det en haug med godkjenninger i alt fra kommunale byggeplaner til tekniske godkjenninger som må søkes på nytt om en ny aktør tar over.

Det er ikke usansynlig at Hynion har systemer som konkurerende virksomheter ikke har godkjenning på eller kommersiell tilgang til på grunn av leverandør avtaler.
Slik sett kan konkurenter være forhindret til å by på boet.

Bobestyrer er trolig svært intressert i at driften gjenopptas asap på en så smidig måte som mulig kontra lengre prosesser og eventuell oppdeling av verdier.

Redigert 08.06.2025 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
torsken
08.06.2025 kl 17:58 1180

Man skal jo være forsiktig men jeg tror dette blir bra
Har fått trua tilbake og det er en god følelse.
Polaris99
08.06.2025 kl 23:17 1093

Din optimisme er nok grunnlaus. Hynion er rett og slett tom for pengar. I følge heimesida deira har dei 6 tilsette, og utan inntekter så renn pengane fort ut.

Og realiteten er at hydrogen blir meir og meir uaktuelt som drivstoff for landtransport. Alle hydrogenprosjekt som har fått støtte i Noreg, er retta inn mot maritime sektor. Salet av hydrogenbilar på verdensbasis gikk ned i 2024 samanlikna med 2023, og stadig fleire ser at elbilar eignar seg langt bedre enn hydrogenbilar.

Hydrogenselskapet Vireon, som har LANG meir kapital og sterkare eigarar bak seg enn Hynion, gikk ikkje vidare med planane om å bygge 4 hydrogenstasjonar i Noreg, til trass for over 100 millionar i tilsagn frå ENOVA. Dei klarte ikkje å rekne det heim. Det er dermed svært naivt å tru at langt svakare Hynion, vil klare å få til å tene pengar på Hydrogensalg.

Vi ser det også i Sverige. På nettsida til Hydri påstår dei at dei vil ha 28 hydrogenstasjor i drift i løpet av 2025. Realiteten er at når halve året snart er omme, så har dei 3 i drift og ingen nye er opna sidan 5. mars. Hydri har også pådratt seg 2 betalingsanmerknader. Det ser altså ut som at også i Sverige blir bremsene no satt på for utbygging av hydrogenstasjonar. Den naudsynte veksten av hydrogenlastebilar kjem ikkje.

Ein ting er i alle fall sikkert. Hynion har ikkje pengar til å vente på at hydrogensalg kanskje skal bli lønsamt ein gang i framtida. Dei har null kapital å tære på, og nokon annan utveg enn konkurs er vanskeleg å sjå for seg. Aksjens reelle verdi er 0,00.
torsken
08.06.2025 kl 23:52 1073

Takk, min venn
Mpart
08.06.2025 kl 23:57 1070

2 styremedlemmer har nettopp konvertert gjeld til kurs 20 øre aksjen og selskapet har nettopp kvitta seg med MYE gjeld i Sverige konkursen.

Jeg har lest dine innlegg, jeg har undret over at noen bruker så mye tid på å svartmale et selskap over så lang tid.

Hydrogen satsingen som nå er på gang verden over er massiv, den trigges i veldig stor grad av problematikken og begrensingene rundt EL kjøretøy.
Redigert 09.06.2025 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
torsken
09.06.2025 kl 12:11 915

Så sant.. Polar99 virker sykelig opptatt av negativ fokus.
Mpart
09.06.2025 kl 13:15 888

Det er helt riktig, vedkommende har helt klart en agenda om å skade selskapet og selskapets aksjonærer.

Brukeren Polaris99 har skrevet nesten 50 innlegg siden 2022 utelukkende om Hynion.
Det er stadig påstander om "tom kasse" og snarlig konkurs som altså strekker seg tilbake til 2022.

Innleggene er spekulative og inneholder påstander vedkommende ikke har dekning for.

Vedkommende skrev et helt innlegg om gjeldskonverteringen men nevnte ikke kursen som var 20 øre som faktisk er den viktigste informasjonen i en slik setting.
En svært positiv og aksjonær vennlig handling skulle altså vinkles negativt.

Man kan bare spekulere i hvorfor Polaris99 oppfører seg slik men det gir lite troverdighet.

Markedet er tydeligvis uenig og sender aksjen opp nesten 100% på 4 dager, jeg blir ikke overasket om markedet sender aksjen opp til 20 øre kommende uke.
Mcap er fortsatt latterlig lav.
Polaris99
09.06.2025 kl 15:07 833

Synes du ikkje det har vore på sin plass å åtvare mot å investere i Hynion? Eg har hatt rett i det meste eg har spådd, sjølv om konkursen i Sverige kom seinare enn eg hadde venta.

Det er heller ikkje store summen som er blitt tilført til eigenkapitalen ved konvertering av gjeld. Det dreier seg kun om 1,86 millionar kr, noko som blir brent opp berre i lønsutgifter i løpet av eit par månader.

Ellers var det ikkje berre gjeld som forsvann i konkursen til Hynion Sverige. Nesten alt selskapet hadde av verdi, inkludert det som var investert i dei to uferdige hydrogenfyllestasjonane med støtte frå Klimatklivet, forsvann også. Aksjane Hynion AS hadde i Hynion Sverige AB vart i 2023-rekneskapet verdsett til olag 40 millionar NOK. Verdien er 0 no.

Hynion sit att med to små hydrogenfyllestasjonar i Noreg, som det ikkje er mogeleg å få lønsam drift i. Det virkar også som Hynion AS har betalingsproblem, og ikkje får nokon til å levere hydrogen til dei.
Mpart
09.06.2025 kl 16:57 797

2 styremedlemmer låner selskapet penger og så konverterer de lånet til aksjer til en pris som var 170% over hva markedet betalte på samme tid.
Jeg tror du forstår at dette er en sterkt tillits erklæring fra innsidere angående selskapets videre drift og finansiering.

Du har siden 2022 skrevet at selskapet er insolvent, om du mener at du har hatt rett i noen påstander så syntes jeg du også skulle ta med alle de feilaktige påstandene du har ytret.

Du har ikke skrevet manisk negativt om Hynion i nesten 3 år fordi du er bekymret på andres vegne, du har helt klart en agenda om å svartmale dette selskapet.

Først nå innrømmer du at konverteringskursen var 20 øre den informasjonen valgte du å ikke ta med da du "informerte" markedet med dine refleksjoner.
Det har hvert den linja du har kjørt på dine innlegg, du nekter konsekvent å forholde deg til informasjon som skulle argumentere for muligheter og oppside for Hynion.

Alle vi som driver med investeringer har tilgang på de samme kvartals rapportene, børs meldingene og vi reflekterer rundt geopolitikk og makro.

Jeg syntes det femstår merkverdig å bruke så mye tid på et selskap du har et så vanskelig forhold til, finn deg noe bedre å gjøre er mitt råd.


Cartr
09.06.2025 kl 19:43 731

Du sier enda at Hynion ikke har penger, enda selskapet selv nylig har sagt at de har fått lån av større aksjonærer og at finansiering er i sluttfasen.

Jeg har selv lagt ut denne informasjonen til deg minst tre ganger, men du vil ikke se det?

Jeg kan gjenta det enda en gang:

Som kommunisert i selskapets statusoppdatering 28. april 2025, har flere av Hynions største aksjonærer, sammen med en ekstern långiver, styrket selskapets likviditet gjennom lån som planlegges konvertert til aksjer i Hynion AS. Dette vil ytterligere styrke Hynion AS’ kapitalstruktur og viser sterk tillit fra viktige interessenter.

(Var det disse som nylig ble konvertert til 20 øre?)

Hynion AS er nå i sluttfasen av å sikre ytterligere finansiering og er fortsatt optimistisk med tanke på å fullføre en robust og stabil finansiell løsning. Utsiktene for denne finansieringen har ikke blitt negativt påvirket av konkursen til Hynion Sverige AB – faktisk kan de ha blitt noe bedre.

Selskapet skriver også:

Hynion AS er ikke berørt av konkursen. Selskapet fortsetter sin virksomhet i Skandinavia. Stasjonen på Høvik forventes å gjenåpne snart. En utvidelse av fyllekapasiteten på Høvik-stasjonen vurderes, ettersom etterspørselen etter hydrogenbiler for tiden er betydelig høyere i Norge enn i Sverige. Ansatte i Hynion Sverige AB vil bli tilbudt fortsatt ansettelse i Hynion AS.
https://newsweb.oslobors.no/message/646745
Redigert 09.06.2025 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Cartr
09.06.2025 kl 19:49 722

Joda, det er helt greit å advare mot denne aksjen som enda har høy risiko, men vær saklig og dokumenter påstandene.

Vil også nevne at selskapet har tre fyllstasjoner i Norge, så vidt jeg kan forstå, og ikke to som du sier. Eller vet du noe ikke jeg vet?

De er i Høvik, Sandviken og Porsgrunn. Disse stasjonene er ferdig bygd, men ikke i drift.

Stasjonen på Høvik forventes å gjenåpne snart. En utvidelse av fyllekapasiteten på Høvik-stasjonen vurderes, ettersom etterspørselen etter hydrogenbiler for tiden er betydelig høyere i Norge enn i Sverige. Ansatte i Hynion Sverige AB vil bli tilbudt fortsatt ansettelse i Hynion AS.
https://newsweb.oslobors.no/message/646745

Redigert 09.06.2025 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Polaris99
09.06.2025 kl 19:52 716

Du kan vere sikker på at eg vil halde fram med å relatitesorientere alle forsøk på å hype Hynion, enten det kjem frå selskapet sjølv eller frå investorar som vil selge med gevinst. Det er desverre ikkje alle småinvestorar som set seg så veldig godt inn i selskapa dei investerer i, noko vi også har sett for Hynion.

Og konverteringskursen har i praksis ingen betyding for Dahlberg og Amnell. Dei eig store delar av aksjene gjennom klientkontoer i Avanza bank og Svenska Handelsbanken. Så det har større verdi for dei om ein kunstig høg konverteringskurs får opp aksjeprisen, enn om dei får litt færre aksjer for gjelda dei uansett ikkje ville fått tilbakebetalt.

Ellers seier ikkje halvårsrapportane alt om eit selskap. Eg fant alt i fjor haust ut at det hopa seg opp med betalingsanmerknader på Hynion Sverige. Det var absolutt INGEN informasjon om dette frå selskapet sjølv. Alt selskapet kommuniserte var ein optimisme som det i ettertid har vist seg at det var absolutt null grunnlag for. Det er absolutt på sin plass å få slik informasjon ut i marknaden, så folk veit mest mogeleg om korleis det står til i eit selskap. Desverre er det i Noreg, i motsetnad til Sverige, ingen mogelegheit for ein privatperson til å få ut informasjon om betalingsmerknadar. Her må ein sjølv gjere seg sine tankar, f.eks. basert på at Hynion ikkje får levert hydrogen.
Polaris99
09.06.2025 kl 20:10 681

Sjå på historia til det selskapet kommuniser. Då vil du skjøne at kommunikasjonen frå selskapet ikkje er til å stole på. Kor mange gangar var f.eks. ikkje opninga av hydrogenstasjonane i Porsgrunn og Västerås like rundt hjørnet.

Og finansieringa var i sluttfasen 28. april. No er datoen 9. juni. Trur du virkeleg at det tar så lang tid å finpusse ein finansieringsavtale. Naturlegvis er Hynion like langt unna nokon finansiering som dei har vore det siste året. Ingen ekstern investor vil tilføre pengar til eit selskap som har så lite potensiele som Hynion.

Ein kan også stille store spørsmål om selskapet har ein kompetent leiing. CFO (som har utarbeidd års- og halvårsresultata) har slutta. Grunnen kan ein berre spekulere i. No er det som sannsynlegvis er kona til styreleiar Amnell, utemnt til midlertidig CFO. Spørsmålet er om ho klarar å få ferdig eit rekneskap. Fristane har alt byrja å gå ut, og selskapet er plassert på "straffebenken" av Oslo Børs på grunn av dette.

Eg ville no aldri kjøpt aksjar i Hynion. Einaste utsikt til gevist er om aksjen får ein kortsiktig boost av småinvestorar som vil kjøpe billige aksjer, utan å ha sett seg inn i grunnen til at dei er billige. Men langt meir sannsynleg er er ny krasj, og etter kvart ein uunngåeleg konkurs.
Cartr
09.06.2025 kl 20:34 652

Det kan selvsagt hende at du har rett, men jeg må tro selskapet når de sier at de både har fått lån av større aksjonærer og at de er i sluttfasen av en finansiering. Det handler om navngitte personer i ledelsens troverdighet og ettermæle.

Enig i at dette med finansieringen tar tid, men det kan være kompliserte greier hverken du eller jeg har innsyn i. Jeg velger likevel å tro på ledelsen inntil det motsatte er bevist.

Når det gjelder forsinkelser ved åpningen av stasjoner har jo ledelsen selv begrunnet dette. Husk også at verdenssituasjonen med nedstengning, energikrise, krig og mye annet...

En rekke grønne aksjer på Oslo Børs har blitt rammet av nedtur de siste årene. Bakteppet er utviklingen i global økonomi. I kjølvannet av coronakrisen økte inflasjonen og rentene. Det gjorde prosjekter dyrere å finansiere, og økte kostnadene i verdikjeden slik at prosjektene også kostet mer å gjennomføre.

Realiteter har sunket inn hos bedriftsledere, investorer og politikere. Det tar tid å bygge ut fornybar energi – mye lenger tid enn det markedet og myndigheter trodde for få år siden. https://e24.no/energi-og-klima/i/wgGJed/roekkes-nedtur-i-aker-horizons-fra-16-mrd-til-600-mill

Mange var for ivrige og ville for mye tidlig, og få, om noen..., kunne spå den massive negative utviklingen i verden som var utenkelig for få år siden

Når det er sagt tror jeg alle og enhver forstår at Hynion er høyrisiko når kursen har vært på 0,05 øre og i dag ligger på 0,11. Det snakkes om å ta et lodd i en aksje som kan gå bra om finansieringen går i boks. Jeg har selv nevnt at Hynion er risiko og jeg gjentar gjerne hva jeg ofte bruker å si:

Husk børsens to gyldne regler:

1. Ikke invester (spill) mer enn du har råd til å tape
2. Spre risikoen over flere selskap
Redigert 09.06.2025 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Mpart
09.06.2025 kl 20:53 636

Du som har brukt så uendelig mange år på å følge dette selskapet burde begynne å lese børsmeldingene.

Det står krystallklart svar på hvitt at finansiering er avhengig av eksterne beslutningsprosesser.

Dette er prosesser som Hynion ikke har noe kontroll på og de skriver videre at disse beslutnings prosessene har hvert påvirket av geopolitikk og makro økonomiske forhold.

Dette er elementær plan økonomi som påvirker all utvikling av offentlig infrastruktur.

Hynion har null kontroll på politiske prosesser eller interne prosesser i offentlige forvaltningsorgan som bevilger midler.

Du finner ingen slike prosjekter hvor privat kapitalen går foran den offentlige kapitalen, i allefall ikke en så tidlig fase.
Privat kapitalen kommer når de offentlige premissene er på plass.

Selskapet har også kommunisert problematikk med leverndører, og det har jeg lite problemer med å tro på.
Jeg har selv erfart enorme problemer med leveranser til skipsfarten hvor for eksempel ABB har annonsert 1 år leveringstid på for eksempel frekvensomformere.

Om du skal opptre som et eget utnevnt forbruker ombud på Oslo børs så bør du først og fremst lese børsmeldingene og forsøke å forstå prosessene et slikt selskap er involvert i.

Selskapet ble bevilget betydelige midler så seint som i fjor høst, når man søker på slike bevilgninger så stilles strenge krav til gjennomføringsevne både teknisk og økonomisk.

Hynions fokus er helt korrekt å holde utgiftene så lave som mulig til de får tilgang på nye midler da først og fremst i form av offentlige midler, først da kan man ferdigstille et prospekt på privat kapital.

I mellomtiden så har selskapet/styret opptrådt særdeles aksjonærvennlig.

Polaris99
I går kl 00:24 518

Igjen. Ta ALT dette selskapet skriv med minst to klyper salt. Børsmelding eller ei.

Kva eksterne beslutningsprosesser ventar dei på? Med konkursen til Hynion Sverige AB, så har selskapet ikkje lenger noko tilsagn om støtte i Sverige. Eventuell ny støtte må søkast på, viss og om Naturvårdsverket på nytt lyser ut for nye stasjonar. Men gjennom Klimatklivet har dei alt gitt tilsagn om støtte til over 20 slike hydrogenstasjonar. Og i siste tildelingsrunde gav dei berre 20 mSEK pr. stasjon. I runda før der, der Hynion Sverige fekk tilsagn på to stasjonar, var støtte 30 mSEK pr. stasjon. Som vi no veit, klarte ikkje Hynion å ferdigstille desse stasjonane for den summen, sjølv om dei også lånte 15 millionar.

I Noreg er det ENOVA som har eit program for støtte til hydrogenfyllestasjonar. Det vart i februar gitt tilsagn om 120 mNOK til Vireon for 4 fyllestasjonar. Men Vireon sa frå seg støtta i april, då dei ikkje fant det forsvarleg å fatte investeringsbeslutning.

Det er også verdt å merke seg at både Naturvårdverket og ENOVA køyrer konkurranser om slike tildelingar. Dei har ein maksimalsum dei kan gi i støtte, men den som kan bygge for minst støtte får tildelinga. Så viss og om det kjem nye støtteprosessar så vil Hynion måtte konkurrere med langt større selskaper som Vireon og Hydri. Dette er selskap som har også langt sterkare eigarar bak seg enn Dahlberg og Amnell.

Verken den norske eller svenske stat kjem til å gi noko som helst støtte direkte til hydrogenselskap. Og verken ENOVA eller Naturvårdsverket har for tida ute nokon konkurranse om fleire hydrogenfyllestasjonar. For ENOVA sin del er det vel tvilsomt om det kjem til å kome fleire i næraste framtid heller, etter at det er gjort to mislykka forsøk. Lastebilbransjen ser også ut til å gå for elektrisitet og biogass, i staden for hydrogen.

Så korleis skal Hynion overleve utan inntekter. Kven vil eventuelt bruke mykje pengar på å gå inn i ein marknad der det alt er fleire konkurrentar med stort forsprang, der framtidsutsiktene er tvilsame, og eventuelle inntekter ikkje vil kome på mange år?
Cartr
I går kl 01:02 500

Har du ikke fått med deg at de har tre hydrogenstasjoner i Norge og at de har forpliktet seg til å bygge ut stasjoner i Skandinavia? Det kan være flere eksterne som staten, Enova, EU m.fl.

Hva som skjer i Sverige vet vi ikke.

Det er heller ingen som forventer at slike selskap skal gå i pluss i utviklingsfasen og heller ikke like etter at de er på beina. Slike selskap er avhengi av støtte lenge etter at de er påtenkt og påbegynt.

De hadde jo ikke startet om ikke det var politisk vilje og midler. Det skal derfor bli interessant å se hva dette går ut på, om de får finansieringen de sier er i sin sluttfase. Jeg synes Mpart hadde en fin oppsummering.

Når det gjelder inntekter må flere ting på plass. 200 hydrogenbiler er ikke nok så her har blant andre politikerne en jobb å gjøre, men ting skjer også på den arenaen, og ting tar tid som vi vet.

Når det gjelder Hynion som er i en sluttfase av finansiering kan dette bli interessant. Det kommer i såfall an på betingelsene og at det ikke blir total utvanning. Selv har jeg bare tatt et lodd på lav kurs og lider ingen nød om Hynion ikke lykkes. Dette kan gå veldig bra, eller veldig dårlig.
Redigert i går kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Mpart
I går kl 01:10 495

Jeg forholder meg til tilgjengelig informasjon om selskap og marked, subjektiv synsing har lite verdi.

Cartr
I går kl 01:22 477

Hvordan Hynion skal leve uten inntekter?

Som sagt skal stasjonen på Høvik snart gjenåpnes og selskapet snakker om en utvidelse av kapasitert på den. I tillegg har de to stasjoner til. En i Sandvika og en i Porsgrunn. Disse er ferdigbygget. Hva de også mener med at de har forpliktet seg til å bygge ut stasjoner i Skandinavia betyr, vites ikke, men dette kan bli interessant om de får på plass en gunstig finansiering.

Men det mangler kjøretøyer og ting er på gang.

Det er over 200 hydrogenbiler i Norge og det ser ut til at det kommer 100 lastebiler eller tungtransport-kjøretøy i løpet av året. Disse vil nok bruke adskillig mer hydrogen enn de 200 personbilene.

Jeg vil også tro at større personbiler, varebiler mm er bedre tjent med hydrogen enn batteri, men at men er avventende til hydrogenet er på plass. Både Hundai og Toyota har jo inngått avtale med Hynion, som jeg har lenket til.

Og så ventes det et løft innen tungtransport.

100 HYDROGENLASTEBILER TIL NORGE ILØPET AV 2025
I 2025 vil 100 hydrogenlastebiler, produsert av MAN, bli levert til Norge, som en del av en førserie på 200 biler. Dette er en betydelig satsning på hydrogen som drivstoff i tungtransporten, og Norge er det første landet som får tilgang til disse bilene.
https://www.nho.no/samarbeid/gront-landtransportprogram/artikler/man-leverer-100-hydrogenlastebiler-til-norge-i-2025/#:~:text=Norge%20blir%20et%20foregangsland%20for%20hydrogenlastebiler.%20Den,sier%20Jan%20Carsten%20Gjerl%C3%B8w%2C%20leder%20av%20H2Truck%2Dprosjektet.

Hva med fly, ferger og større skip? Eller hva med alle privatbåtene?

FØRSTE KOMMERSIELLE HYDROGENFLY KAN VÆRE I LUFTA INNEN TIÅRET ER OMME.
Oslo-Kristiansand kan bli første utslippsfrie flyrute i Norge, hvis det går slik de to kommunene ønsker. https://www.nrk.no/sorlandet/hydrogen-skal-kutte-fly-utslipp_-oslo-kristiansand-kan-bli-forst-ut-1.16744005

VERDENS FØRSTE HYDROGENDREVNE ARBEIDSBÅT ER SJØSATT – MEN MANGLER HYDROGEN - Nå satser Moen Verft på at “Pilot-E” kjører på hydrogen til sommeren. https://ilaks.no/verdens-forste-hydrogendrevne-arbeidsbat-er-sjosatt-men-mangler-hydrogen/
Redigert i går kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Cartr
I går kl 01:33 466

Det ser ut til at Norge er en pioner på området og går i front på en rekke prosjekter. Verdens første hydrogendrevne arbeidsbåt er norsk. Men også på hybrid Cruiseskip og ferger...

FØRSTE HYDROGENDRIVNE CRUISESKIP KAN VERE KLART TIL 2025
Hybridskip på hydrogen kan løyse mange av dilemma cruisenæringa står overfor. Teknologien er ikkje moden enno, men no er det ikkje langt unna.
https://www.nrk.no/vestland/hybridcruise-pa-hydrogen-kan-vere-loysinga-for-nullutsleppskrav-i-verdsarvfjorden-1.16137818

STATEN MÅ BIDRA TIL NULLUTSLIPPS-HYDROGENBÅTER NÅ
(Teknisk Ukeblad 3. mars 2024) — Verdens første ferge på flytende hydrogen, «Hydra», er i trafikk i Norge. Fra pipen kommer kun vanndamp. Vi kan produsere flere slike i Norge. https://www.tu.no/artikler/staten-ma-bidra-til-nullutslipps-hydrogenbater-na/544287

Enova gir investeringsstøtte til prosjekter som skal ta i bruk hydrogen som drivstoff i fartøy.
https://www.enova.no/bedrift/sjotransport/hydrogen-i-fartoy/

Det betyr ikke at Hynion får ta del i dette, men man kan ikke si at den norske stat og andre ikke vil gi støtte. Hynion kan også - og gjør det sikkert også; søke støtte hos Enova og en rekke andre som gir støtte. Hva Hynipn har på bordet vet vi ikke.
Redigert i går kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Polaris99
I går kl 01:37 460

Hynion har TO hydrogenstasjonar i Noreg. Høvik og Porsgrunn. Begge er små, har liten kapasitet og er ikkje eigna for tunge køyretøy. Ingen av dei er for tiden i drift, og den i Porsgrunn har vore stengt sidan 2019. Noko forpliktelse til utbygging av hydrogenfyllestasjonar finns det heller ikkje. I alle fall ikkje i Noreg.

Og dei får ingen støtte til drift. Verken i Noreg eller Sverige. Det einaste støtten dei kan få er til investeringar, og då kun etter ein konkurranse. For tida er det ingen støtteprogram for hydrogenfyllestasjonar å søke på. Om det kjem fleire gjenstår å sjå.

Og det er ikkje slik at styresmaktene absolutt må ha hydrogenbilar. For dei er det hipp som happ om det er hydrogen eller elektrisk. Dermed kjem det heller ikkje til å kome noko initiativ frå regjeringen for å få fleire hydrogenbilar. No er 95% av bilsalet i Noreg elbilar, så ting går uansett som det skal.

For regjeringane i Sverige og Noreg betyr det ingenting om Hynion overlever eller ikkje. Så forvent ikkje nokon statleg "redningpakke". Det kjem ikkje til å kome.

Og at Hynion er i sluttfase for finansiering, har du berre selskapets ord for. Og det er som kjent ikkje særleg verdt.
Polaris99
I går kl 01:47 448

Nei. Det kjem ikkje 100 hydrogenlastebilar. Etter at Vireon ikkje kunne ta investeringsbeslutning for dei stasjonane dei hadde fått tilsegn til, så er dette no uaktuelt.

https://www.yrkesbil.no/enova-hydrogen-norwegian-hydrogen/ingen-nye-fyllestasjoner-for-tunge-hydrogenkjoretoy/4136492

Og husk at Vireon har eigenkapital, i motsetnad til Hynion. Når Vireon ikkje såg seg syn med å bygge desse hydrogenstasjonane, så vil det definitivt ikkje vere noko Hynion heller kan gjere.

Du bør sette deg bedre inn i korleis det verkeleg står til med hydrogenselskap og hydrogenprosjekt. Lause planer kan ein ikkje basere ein basere seg på.
Cartr
I går kl 01:50 444

Du har rett i at det er TO hydrogenstasjoner i Norge. Jeg tok feil av svenske Sandvikan og norske Sandvika. Sandviken stod rett under navnet Høvik, så det var lett å blingse der.

Selskapet sa nylig i forbindelse med konkursen i Hynion Sverige AB: Vi er fortsatt forpliktet til å bygge en sterk og bærekraftig hydrogeninfrastruktur i Skandinavia og vil fortsette arbeidet vårt gjennom Hynion AS», sier Kurt Dahlberg, styremedlem i Hynion AS.

Vi får se hva Hynion har på bordet, hva slags søknader de har inne, og hvem de snakker med.
Redigert i går kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Cartr
I går kl 01:54 438

Artikkelen du viser til, og fra et marginalt nettsted, er bare en måned gammel. Man kan ikke få med seg alt i verden heller. Men igjen vet vi ikke hva Hynion har på bordet og hvorfor noen vil gi de finansiering, både til det de har, utvidelse og bygging av stasjoner i Skandinavia.

De hundre lastebilene mangler fyllstasjoner, noe som er Hynions kjerneområdet. Det de har kan også utvides slik man planlegger med Høvikstasjonen.

Som nevnt har de også avtaler med Toyota og Hundai. Mer kommer nok om selskapet kommer på beina.

Hva ser Finansieringspartner og de store investorene som ikke du ser?
Redigert i går kl 02:18 Du må logge inn for å svare
Polaris99
I går kl 02:22 416

Tilgjengeleg informasjon om eit selskap er langt meir enn børsmeldingar. Det kom ingen børsmelding om at Hynion Sverige fekk store mengder betalingsanmerknader i fjor haust. Det måtte eg finn ut på annan måte. Påstår du at det ikkje har betydning for verdien på aksjene?

Og når det gjeld tilgejengeleg cash i selskapet, så må ein i mangel av ferdig årsrekneskap, også basere seg på anslag. Dei ein veit er at Hynion hadde 13 mill i kontanter og kontantekvivalenter den 30/6-24. I tillegg er selskapet tilført i underkant av 2 millionar i lån som etterpå er omgjort til aksjer. Kor mykje er så brent i løpet av året som har gått. Med 6 tilsette og 2 mill i løn og godtgjersle til CEO, så må mykje forsvunne i løn. Så kva pengar, om noko, har selskapet att. Det kan ikkje vere mange millionar, og neppe noko som kan halde dei flytande i særleg lang tid. Dette er "synsing" som ein potensiell investor må gjere, om ein skal ha håp om å unngå feilinvesteringar.
Cartr
I går kl 02:31 405

Ser at H2 Truck sammarbeider med Hynion på nettsida deres. Om H2 Truck står det: Prosjektet H2 Truck satser på å rulle ut minimum hundre hydrogenlastebiler på norske veier innen 2025. Ser også på denne nettsiden uten dato at Hynion er en av flere partnere om å få hydrogenlastebiler på veiene.

Jan Carsten Gjerløw i Evig Grønn AS er prosjektansvarlig. Følgende bedrifter er partnere i prosjektet:

Statkraft
Everfuel Norway
Hynion
Ballard Power Systems Norway
Toyota Norge
DB Schenker
Partifrakt
Posten Norge
PostNord
Transport-Formidlingen
Coop Norge
Rema Distribusjon Norge
DNB
Ife / FME MoZEES
Kunnskapsbyen Lillestrøm
ZERO

Prosjektet er finansiert av partnerne, Viken fylkeskommune og Oslo kommune ved Klima- og energifondet.

https://www.eviggronn.no/skal-rulle-ut-100-hydrogenlastebiler/
Redigert i går kl 02:33 Du må logge inn for å svare