Årets vinner?
Base case: 13kr
Bull case: 40kr
Induct har i dag to hovedforretningsområder: en digital tilskuddsportal og en plattform for digitale pasientforløp. Tilskuddsportalen er godt etablert i Norge og har nå gjort selskapet cash-positivt. Den samme løsningen rulles nå ut i Sverige, hvor all ny inntekt gir en bruttomargin på hele 95%.
Den virkelige oppsiden ligger i det digitale pasientforløpet. I samarbeid med AstraZeneca forventes det at Induct starter utrulling i England i løpet av andre halvår 2025, med første indikasjon rettet mot astmapasienter. Ved full markedsadopsjon i England alene anslås en årlig ARR på ca. 70 MNOK, og Induct har 95 % marginer på denne inntekten. Selskapet har selv uttalt at plattformen enkelt kan skaleres til å dekke flere sykdomsområder som KOLS, kreft, nyresykdom, og hjerte- og karsykdommer. AstraZeneca har også ønsket å se på andre indikasjoner sammen med selskapet når de møtes i juni og juli. Selskapet har selv kommunisert at full utrulling (70MNOK) vil ta ca 2 år. I et bull case-scenario, hvor plattformen utvides til flere indikasjoner i England, kan det gi opp mot 280MNOK i ARR. Da forutsettes det 4 andre indikasjoner, men det kan bli flere eller færre.
Etter innledende suksess i England planlegger Induct og AstraZeneca å rulle ut løsningen i resten av UK. Jeg inkluderer ikke dette i beregningene og fokuserer kun på England.
Forutsetninger:
For tilskuddsportalen antar jeg at de når 50% markedsandel i Sverige i 2030. Deretter vokser TP med 5% årlig. Jeg inkluderer ikke ekspansjon til andre land.
Kjernevirksomhet i Norge: EBITDA starter på 13 MNOK i 2025 og vokser med 5 % årlig gjennom prognoseperioden på 10 år.
Tilskuddsportalen i Sverige: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 15 MNOK i 2030. Etter 2030 antas videre 5 % årlig vekst.
Astmaforløp England:
Base case: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 70 MNOK i 2028. Fra 2029–2035 vokser dette bidraget med ca. 2 % årlig.
Bull case: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 280 MNOK i 2028, deretter 2 % årlig vekst 2029–2035. Bull case representerer andre indikasjoner utover astma.
WACC: 14%
Terminalverdi: 2%
Netto resultat til FCF conversion: 80%
Potensialet på 10 års sikt er vesentlig høyere enn det som er beskrevet dersom AZ ønsker å utvide samarbeidet utover UK, og dersom TP rulles ut i resten av Norden/Europa. Det er viktig å presisere til slutt at dette på ingen måte er en anbefaling om kjøp/salg. Kun ment som illustrasjon.
Bull case: 40kr
Induct har i dag to hovedforretningsområder: en digital tilskuddsportal og en plattform for digitale pasientforløp. Tilskuddsportalen er godt etablert i Norge og har nå gjort selskapet cash-positivt. Den samme løsningen rulles nå ut i Sverige, hvor all ny inntekt gir en bruttomargin på hele 95%.
Den virkelige oppsiden ligger i det digitale pasientforløpet. I samarbeid med AstraZeneca forventes det at Induct starter utrulling i England i løpet av andre halvår 2025, med første indikasjon rettet mot astmapasienter. Ved full markedsadopsjon i England alene anslås en årlig ARR på ca. 70 MNOK, og Induct har 95 % marginer på denne inntekten. Selskapet har selv uttalt at plattformen enkelt kan skaleres til å dekke flere sykdomsområder som KOLS, kreft, nyresykdom, og hjerte- og karsykdommer. AstraZeneca har også ønsket å se på andre indikasjoner sammen med selskapet når de møtes i juni og juli. Selskapet har selv kommunisert at full utrulling (70MNOK) vil ta ca 2 år. I et bull case-scenario, hvor plattformen utvides til flere indikasjoner i England, kan det gi opp mot 280MNOK i ARR. Da forutsettes det 4 andre indikasjoner, men det kan bli flere eller færre.
Etter innledende suksess i England planlegger Induct og AstraZeneca å rulle ut løsningen i resten av UK. Jeg inkluderer ikke dette i beregningene og fokuserer kun på England.
Forutsetninger:
For tilskuddsportalen antar jeg at de når 50% markedsandel i Sverige i 2030. Deretter vokser TP med 5% årlig. Jeg inkluderer ikke ekspansjon til andre land.
Kjernevirksomhet i Norge: EBITDA starter på 13 MNOK i 2025 og vokser med 5 % årlig gjennom prognoseperioden på 10 år.
Tilskuddsportalen i Sverige: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 15 MNOK i 2030. Etter 2030 antas videre 5 % årlig vekst.
Astmaforløp England:
Base case: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 70 MNOK i 2028. Fra 2029–2035 vokser dette bidraget med ca. 2 % årlig.
Bull case: EBITDA vokser lineært fra 0kr i 2025 til 280 MNOK i 2028, deretter 2 % årlig vekst 2029–2035. Bull case representerer andre indikasjoner utover astma.
WACC: 14%
Terminalverdi: 2%
Netto resultat til FCF conversion: 80%
Potensialet på 10 års sikt er vesentlig høyere enn det som er beskrevet dersom AZ ønsker å utvide samarbeidet utover UK, og dersom TP rulles ut i resten av Norden/Europa. Det er viktig å presisere til slutt at dette på ingen måte er en anbefaling om kjøp/salg. Kun ment som illustrasjon.
Redigert 04.06.2025 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Fundam1talist
04.06.2025 kl 18:26
2609
Viktig her å presisere at disse illustrative kursene er kun basert på ekspansjon i England. Selskapet har tidligere kommunisert at de ønsker å gå bredt ut i verden med digitale pasientforløp. Jeg fikk tidligere kritikk for å ha vært for optimistisk i anslagene, men selskapet sier jo faktisk dette selv:
«Prosjektet markerer starten på en større ekspansjon for Induct. Med AstraZeneca som partner kan dørene åpnes til internasjonale markeder, inkludert Europa, Nord-Amerika og Asia. Selskapet ser også muligheter for å tilpasse systemet til andre sykdomsforløp og helseorganisasjoner.»
I tillegg antok jeg også ekspansjon av tilskuddsportalen utover Norge og Sverige. Her fikk jeg også litt motstand, men dette skriver selskapet selv:
«Salgsaktivitetene i Sverige pågår aktivt, med både digitale og fysiske møter med kommuner over hele landet. Tjenesten presenteres også på kommunale samlinger, noe som øker kjennskapen og interessen for løsningen.
Selskapet planlegger videre ekspansjon. Suksessen i Sverige gir et godt grunnlag for internasjonal vekst. »
Igjen mener jeg at forutsetningene som er lagt til grunn (over en 10 års periode) er for konservative. Selv med konservative estimater er potensiell oppside over 200%, og gjerne opp mot 800% og mer på sikt. Drømmescenarioet er flere indikasjoner og flere land. Da snakker vi en multibagger av en annen verden.
«Prosjektet markerer starten på en større ekspansjon for Induct. Med AstraZeneca som partner kan dørene åpnes til internasjonale markeder, inkludert Europa, Nord-Amerika og Asia. Selskapet ser også muligheter for å tilpasse systemet til andre sykdomsforløp og helseorganisasjoner.»
I tillegg antok jeg også ekspansjon av tilskuddsportalen utover Norge og Sverige. Her fikk jeg også litt motstand, men dette skriver selskapet selv:
«Salgsaktivitetene i Sverige pågår aktivt, med både digitale og fysiske møter med kommuner over hele landet. Tjenesten presenteres også på kommunale samlinger, noe som øker kjennskapen og interessen for løsningen.
Selskapet planlegger videre ekspansjon. Suksessen i Sverige gir et godt grunnlag for internasjonal vekst. »
Igjen mener jeg at forutsetningene som er lagt til grunn (over en 10 års periode) er for konservative. Selv med konservative estimater er potensiell oppside over 200%, og gjerne opp mot 800% og mer på sikt. Drømmescenarioet er flere indikasjoner og flere land. Da snakker vi en multibagger av en annen verden.
Herman*
04.06.2025 kl 23:43
2515
Jeg tror du er er alt for konservativ når du ser dette i et 10 års perspektiv. Som du selv påpeker er jo England bare "første stopp", og om AZ allerede er overbevist, er det ingen grunn for dem til å vente med å rulle dette ut i flere land. Hadde Induct gjort dette på egenhånd, ville løpet vært langt, men det trenger det ikke bli nå. Dessuten kan jo selskapet få napp hos andre Pharma selskaper innenfor de markeder og Indikasjoner hvor AZ ikke har en sterk posisjon. Suksess avler suksess. Når det gjelder tilskuddsportalen, kan det gå veldig raskt hvis de kan allokere større ressurser på salg og utvikling.
Hvis samarbeidet lykkes med AZ, tror jeg de om tre år har lansert en håndfull indikasjoner i en håndfull markeder (unntaket er om de går rett fra England til USA, da vil de kanskje ha nok å gjøre en stund). Hvis de lykkes med tilskuddsportalen i Sverige, tipper jeg de da har lansert i ytterligere fem land. Det handler bare om ressurser. Basert på overnevnte forutsetninger, er ikke 200 mill i ARR urealistisk, og med faste kostnader på f eks 50 mill, kan jo folk selv regne ut potensialet. Selv tror jeg på 10 kroner hvis og når en god avtale med AZ landes i sommer/høst. Ingen grunn til å vente i årevis på en solid opptur. Så har vi dette med oppkjøp. Får de en god avtale med AZ, vil dette være et drømmecase for PE selskaper eller bransjeaktører som mangler denne typen løsninger.
Hvis samarbeidet lykkes med AZ, tror jeg de om tre år har lansert en håndfull indikasjoner i en håndfull markeder (unntaket er om de går rett fra England til USA, da vil de kanskje ha nok å gjøre en stund). Hvis de lykkes med tilskuddsportalen i Sverige, tipper jeg de da har lansert i ytterligere fem land. Det handler bare om ressurser. Basert på overnevnte forutsetninger, er ikke 200 mill i ARR urealistisk, og med faste kostnader på f eks 50 mill, kan jo folk selv regne ut potensialet. Selv tror jeg på 10 kroner hvis og når en god avtale med AZ landes i sommer/høst. Ingen grunn til å vente i årevis på en solid opptur. Så har vi dette med oppkjøp. Får de en god avtale med AZ, vil dette være et drømmecase for PE selskaper eller bransjeaktører som mangler denne typen løsninger.
Fundam1talist
05.06.2025 kl 10:34
2418
Jeg er enig i at dette er konservativt, men vi begynner der. Bare for å presisere: 13kr er altså nåverdien av fremtidig inntjening - altså hva kursen bør være på NÅ :-)
Big ben
05.06.2025 kl 10:55
2435
Hei, viser til innleggene over og har følgende kommentarer;
Jeg har ingen direkte kommentarer på beregningene av korrekt kurs på Induct nå eller i framtiden, men synes vel det er litt merkelig at børskursen mer eller mindre ikke har flyttet seg nevneverdig etter at selskapet har blitt tilført over 15 millioner i frisk kapital og delevis konvertering av noe gjeld til aksjer, hvor innsiderne tok mesteparten av emisjonen, og har heller ikke vist tegn på ønske om å selge hele eller deler av sine askjer i etterkant.
Styreformannen har sogar økt sin beholdning med kjøp av aksjer på urs ca. kr. 4.50.
Videre har styret signalisert svært positive tilbakemeldinger på samarbeidet med bl.a. AstraZeneca, som kan gi enorme inntekter i framtiden.
På kurs rundt 4 kroner er hele selskapet kun verdsatt til kr. 120 millioner, og har allerede så vidt jeg forstår en forventet EBITDA basert på recurring inntekter i 2025 på mellom kr. 10 og 15 millioner, så etter min oppfatning er ikke noe av potensialet med nye avtaler reflektert i kursen.
Markedet har allerede alltid rett, så personlig lar jeg mine aksjer ligge i skuffen, som forhåpentligvis vil gi en fantastisk avkastning i framtiden!
Jeg har ingen direkte kommentarer på beregningene av korrekt kurs på Induct nå eller i framtiden, men synes vel det er litt merkelig at børskursen mer eller mindre ikke har flyttet seg nevneverdig etter at selskapet har blitt tilført over 15 millioner i frisk kapital og delevis konvertering av noe gjeld til aksjer, hvor innsiderne tok mesteparten av emisjonen, og har heller ikke vist tegn på ønske om å selge hele eller deler av sine askjer i etterkant.
Styreformannen har sogar økt sin beholdning med kjøp av aksjer på urs ca. kr. 4.50.
Videre har styret signalisert svært positive tilbakemeldinger på samarbeidet med bl.a. AstraZeneca, som kan gi enorme inntekter i framtiden.
På kurs rundt 4 kroner er hele selskapet kun verdsatt til kr. 120 millioner, og har allerede så vidt jeg forstår en forventet EBITDA basert på recurring inntekter i 2025 på mellom kr. 10 og 15 millioner, så etter min oppfatning er ikke noe av potensialet med nye avtaler reflektert i kursen.
Markedet har allerede alltid rett, så personlig lar jeg mine aksjer ligge i skuffen, som forhåpentligvis vil gi en fantastisk avkastning i framtiden!
Fundam1talist
05.06.2025 kl 11:03
2421
Du er inne på essensen av det jeg har ytret på forumet: «selskapet er per nå en ekstremt billig opsjon på fremtidig inntjening»
EBITDA for 2025 kommer til å ligge i rangen 13-15MNOK kun med inntekter fra tilskuddsportalen samt cash positive. Muligens høyere også hvis de får flere kunder i Sverige. Nåværende MCAP er på 115MNOK, cash på 15MNOK og gjeld på ca 24MNOK. Dette gir en total selskapsverdi på ca 124MNOK.
EV/EBITDA på 8,2 - 9,5
Det er derfor helt tydelig at markedet ikke har priset inn astma-forløp i England som du er inne på.
EBITDA for 2025 kommer til å ligge i rangen 13-15MNOK kun med inntekter fra tilskuddsportalen samt cash positive. Muligens høyere også hvis de får flere kunder i Sverige. Nåværende MCAP er på 115MNOK, cash på 15MNOK og gjeld på ca 24MNOK. Dette gir en total selskapsverdi på ca 124MNOK.
EV/EBITDA på 8,2 - 9,5
Det er derfor helt tydelig at markedet ikke har priset inn astma-forløp i England som du er inne på.
Redigert 05.06.2025 kl 11:05
Draper
05.06.2025 kl 12:35
2360
Hvor får du cash 15MNOK fra?
Og hvor får du gjeld 24MNOK fra?
Markedet har åpenbart ikke priset inn astmaforløp. Men det er ikke så rart når de kommersielle samtalene ikke har startet enda.
Skulle gjerne hatt en sannsynlighetsberegning, men skjønner at selskapet ikke kan gi dette.
Og hvor får du gjeld 24MNOK fra?
Markedet har åpenbart ikke priset inn astmaforløp. Men det er ikke så rart når de kommersielle samtalene ikke har startet enda.
Skulle gjerne hatt en sannsynlighetsberegning, men skjønner at selskapet ikke kan gi dette.
Fundam1talist
05.06.2025 kl 12:38
2351
De hentet nylig ca 16MNOK i emisjon. Fra Q1 rapport har de:
Long-term debt: 7 725 000
Short-term debt: 15 931 000
Totalt: 23 656 000
Noe av pengene fra emisjonen er brukt til å nedbetale gjeld, men det har ingen ting å si for regnestykket. Endrer ikke på selskapsverdien den ene eller andre veien. Men det gjør at finanskostnadene reduseres, og derfor guider selskapet positivt resultat etter skatt for 2025 på nåværende drift.
Long-term debt: 7 725 000
Short-term debt: 15 931 000
Totalt: 23 656 000
Noe av pengene fra emisjonen er brukt til å nedbetale gjeld, men det har ingen ting å si for regnestykket. Endrer ikke på selskapsverdien den ene eller andre veien. Men det gjør at finanskostnadene reduseres, og derfor guider selskapet positivt resultat etter skatt for 2025 på nåværende drift.
Redigert 05.06.2025 kl 12:43
Herman*
05.06.2025 kl 12:46
2342
Jeg vil tro at sannsynligheten for at AZ ønsker å inngå en kommersiell avtale er ekstremt høy, men vi vet ikke hvor attraktiv en slik avtale blir. Det er vel her risikoen ligger. Når det gjelder dagens prising, er jeg enig i at den reflekterer en viss oppside knyttet til tilskuddsportalen, men ikke samarbeidet med AZ som kan bli en "company maker. "
Draper
05.06.2025 kl 12:49
2347
Takk. Jeg så på årsrapporten, der står total gjeld på 34,8MNOK pr. 31.12 da riktignok.
Er en del forskjeller i tall på Q1 (altså per 31.12) og årsrapport, men sikkert gode forklaringer på det.
Blir bra å få Q2 rapporten i august, så vi kan se hvor mye gjeld som faktisk gjenstår.
Er en del forskjeller i tall på Q1 (altså per 31.12) og årsrapport, men sikkert gode forklaringer på det.
Blir bra å få Q2 rapporten i august, så vi kan se hvor mye gjeld som faktisk gjenstår.
Fundam1talist
05.06.2025 kl 12:53
2350
Total gjeld nå er på 19MNOK. De skulle bruke 6MNOK fra emisjonen på å redusere gjelden. En liten del av gjelda er konvertibelt på kurs mellom 5 og 10kr, men dette er uvesentlig.
Draper
05.06.2025 kl 12:54
2408
Håper du har rett. Det virker jo som de absolutt har behov for en løsning som Induct har. Det vi ikke vet er hvor mange andre selskaper de snakker med om det samme.
omac
05.06.2025 kl 12:59
2390
Denne blir helt binær, ingen az avtale og den går til 0, ha det i tankene.
Draper
05.06.2025 kl 13:03
2401
Det er jeg uenig i. De har jo allerede 15-16MNOK i faste inntekter.
Men skulle gjerne sett at de var gjeldfrie, slik at det ikke er noen fare for ny emisjon.
Men skulle gjerne sett at de var gjeldfrie, slik at det ikke er noen fare for ny emisjon.
Fundam1talist
05.06.2025 kl 13:16
2371
Her er du jo bare helt fullstendig på bærtur. Du har ikke engang giddet å ta deg bryet med å lese informasjonen som står på denne tråden. Selskapet leverer allerede en årlig EBITDA på 13-15MNOK, og dette er uten AZ. I tillegg ekspanderer de i Sverige hvor årlig EBITDA-tilførsel er anslått å bli rundt 30MNOK ved full penetrasjon (du må gjerne anta 15MNOK og 50% markedsandel). De vil for 2025 levere positivt resultat etter skatt på nåværende drift. Så igjen - du har faktisk ikke forstått caset. Hele essensen er at markedet faktisk ikke har priset inn potensialet i AstraZeneca avtalen. Dersom man skulle priset inn avtalen i England hadde aksjekursen vært på ca 13kr, og det er bare på astmaforløp.
Redigert 05.06.2025 kl 13:19
Draper
05.06.2025 kl 13:25
2407
Årsaken til at selskapet ikke er priset høyere er nok at de historisk ikke har vært i nærheten av å oppnå resultatene/inntektene de har forespeilet.
Jeg krysser fingrene for Astra, så får vi se hva diskusjonene ender med.
Jeg krysser fingrene for Astra, så får vi se hva diskusjonene ender med.
Draper
05.06.2025 kl 13:36
2577
Fundam1talist skrev Heldigvis ny ledelse med en svært dyktig CEO👍
Ny og ny. CEO har vel vært i ledergruppen der så lenge jeg har fulgt med selskapet.
Men hun er sikkert flink, fått fart på omsetningen i aksjen ihvertfall. Det er veldig bra.
Men hun er sikkert flink, fått fart på omsetningen i aksjen ihvertfall. Det er veldig bra.
Draper
05.06.2025 kl 13:53
2535
Hva legger du i snudd skuta?
Hun virker for alle del flink, men jeg vil gjerne se resultater før jeg konkluderer.
Ikke misforstå, jeg er nøktern optimist. Men har vært håpefull og skuffet så mange ganger opp gjennom mellom 3 og 12 kr. at jeg ikke er 100% overbevist før jeg ser + i bunn.
Hun virker for alle del flink, men jeg vil gjerne se resultater før jeg konkluderer.
Ikke misforstå, jeg er nøktern optimist. Men har vært håpefull og skuffet så mange ganger opp gjennom mellom 3 og 12 kr. at jeg ikke er 100% overbevist før jeg ser + i bunn.
Fundam1talist
05.06.2025 kl 14:02
2520
De har gjort en omorganisering av selskapet. Kuttet kostnader, fjernet prosjekter som ikke er lønnsomme, fokuserer på de prosjektene som gir mest lønnsomhet og styrket balansen. Heldigvis er aksjemarkedet veldig flinke på å se pluss på bunnlinja lenge før selskapet faktisk leverer det, så jeg ville ikke bekymret meg for det.
SJ sier det vel egentlig best selv i Q1 rapporten:
We enter the rest of 2025 with a strengthened
operational foundation, a leaner cost base, and a
clear ambition: to continue growing with
profitability at the core. Our platform is profitable,
scalable, and holds significant international
potential. Combined with a more balanced cost
structure and a renewed focus on margins, we are
well-positioned to deliver sustainable value - for
our customers, partners, and shareholders.
SJ sier det vel egentlig best selv i Q1 rapporten:
We enter the rest of 2025 with a strengthened
operational foundation, a leaner cost base, and a
clear ambition: to continue growing with
profitability at the core. Our platform is profitable,
scalable, and holds significant international
potential. Combined with a more balanced cost
structure and a renewed focus on margins, we are
well-positioned to deliver sustainable value - for
our customers, partners, and shareholders.
LV-Invest
05.06.2025 kl 14:04
2516
Samtalene(digitale) skulle starte før sommeren i følge melding 23. mai. På kalenderen er vi pr. nå(5. juni) kommet til sommeren. Samtalene antas derfor å ha startet opp.
LV-Invest
05.06.2025 kl 14:07
2511
Var ikke du ferdig med å kommentere INDUCT. Du skrev så før foregående helg.
LV-Invest
05.06.2025 kl 14:10
2496
Fundam1talist skrev Heldigvis ny ledelse med en svært dyktig CEO👍
Kjenner du til bakgrunnen til CEO? Noe du kan dele? Holder hun til i Oslo, Bærum eller deromkring?
Fundam1talist
05.06.2025 kl 14:14
2488
Jeg presenterer potensialet til selskapet og tall. Har gjort mine analyser på resten av selskapet, men å dele informasjon om personlige ting avstår jeg fra.
Draper
05.06.2025 kl 14:16
2484
Jeg er heller ikke veldig bekymret, men heller ikke 100% overbevist.
Senest i midten av februar guidet de positivt nettoresultat for Q1 etter skatt pga endringene du sikter til. Resultatet viste -700.
Astra meldt i desember. Nå er det meldt på nytt at kommersielle samtaler starter i juni.
Hva slags samtaler har de hatt de siste 6 mnd?
På den positvie siden har både Astra og sykehuset i England stilt opp på presentasjon, så det virker jo lovende.
Men noen kritiske spørsmål må man kunne ha. Jeg føler disse diskusjonene ofte betoner seg mellom de som er helt solgt og de som er utelukkende negative.
Senest i midten av februar guidet de positivt nettoresultat for Q1 etter skatt pga endringene du sikter til. Resultatet viste -700.
Astra meldt i desember. Nå er det meldt på nytt at kommersielle samtaler starter i juni.
Hva slags samtaler har de hatt de siste 6 mnd?
På den positvie siden har både Astra og sykehuset i England stilt opp på presentasjon, så det virker jo lovende.
Men noen kritiske spørsmål må man kunne ha. Jeg føler disse diskusjonene ofte betoner seg mellom de som er helt solgt og de som er utelukkende negative.
Fundam1talist
05.06.2025 kl 14:25
2466
Ble da ikke meldt om kommersielle vilkår i desember. Ble annonsert at AZ kom inn som partner i prosjektet. Så har prosjektet gått sin gang, og nå ønsker AZ å diskutere vilkår for kommersiell avtale. Fint med kritiske spørsmål for øvrig :-) At de ikke traff 0 i Q1 er uvesentlig for min del. Er peanuts..
Draper
05.06.2025 kl 14:40
2432
Er enig at i -700 er peanuts. Bare litt klønete å sende guiding om positivt nettoresultat når det ikke stemmer.
Vi er nok i bunn og grunn ganske enige om at caset her er veldig spennende. Selv om jeg er litt er skeptisk basert på tidligere satsinger som skulle gi 10-talls millioninntekter, som viste seg å bli 0 inntekter og masse kostnader
Vi er nok i bunn og grunn ganske enige om at caset her er veldig spennende. Selv om jeg er litt er skeptisk basert på tidligere satsinger som skulle gi 10-talls millioninntekter, som viste seg å bli 0 inntekter og masse kostnader
Redigert 05.06.2025 kl 14:40
Big ben
06.06.2025 kl 09:27
2175
God morgen kjære Inductvenner!
Ser fra bjellesauoversikten til Finansavisen at bjellesauen Atle Sandvik Pedersen i selskapet DICHESBUEN AS har kjøpt i hvert fall 100.000 aksjer i Induct AS de siste dagene, ser om det sikkert ikke betyr noe for oss som har de lange brillene på i dette selskapet. Det er imidlertid alltid gøy å følge de såkalte bjellesauene, så vi ønsker han velkommen i vårt kjære selskap.
Ha en god børsdag!
Ser fra bjellesauoversikten til Finansavisen at bjellesauen Atle Sandvik Pedersen i selskapet DICHESBUEN AS har kjøpt i hvert fall 100.000 aksjer i Induct AS de siste dagene, ser om det sikkert ikke betyr noe for oss som har de lange brillene på i dette selskapet. Det er imidlertid alltid gøy å følge de såkalte bjellesauene, så vi ønsker han velkommen i vårt kjære selskap.
Ha en god børsdag!
LV-Invest
06.06.2025 kl 09:50
2138
Dette gjør da 06.06.2025 til en Induct merkedag. Første gang(ihvertfall i nyere tid) det publiseres at en offisiell bjellesau har handlet i Induct.
Draper
06.06.2025 kl 10:08
2114
En bjellesau som er dømt for markedsmanipulasjon....
Kanskje derfor omsetningen har vært så høy i det siste.
Skal ikke påstå at han driver med dette lenger, men er sjelden langsiktig i aksjene han kjøper.
Personlig kunne jeg ønsket meg en annen bjellesau
Kanskje derfor omsetningen har vært så høy i det siste.
Skal ikke påstå at han driver med dette lenger, men er sjelden langsiktig i aksjene han kjøper.
Personlig kunne jeg ønsket meg en annen bjellesau
LV-Invest
06.06.2025 kl 10:14
2098
Spiller ikke så mye rolle hvem bjellesau. De fleste av disse har større eller mindre "svin på skogen", og alle kan være både kortsiktige og langsiktige. Viktigste er publisitet rundt aksjen. All publisitet er god publisitet, heter det seg.
Big ben
06.06.2025 kl 10:19
2088
Jeg nevnte det med bjellesau som en kurioistet, og har vel ingen synspunkter på om den aktuelle bjellesaus inntreden i selskapet har en negativ eller postiv betydning.
Går kursen ned og bjellesausen er kortsiktig, så kan vi jo kjøpe aksjene hans hvis han vil selge, for 100.000 aksjer har jo p.t. en verdi på under kr. 400.000.
Glem imidlertid hva som skjer kortsiktig med aksjekursen, for det er den langsiktige trenden på aksjekursen som er interessant, og den vil kun påvirkes av hva selskapet får til av business med bl.a. AstraZeneca.
Går kursen ned og bjellesausen er kortsiktig, så kan vi jo kjøpe aksjene hans hvis han vil selge, for 100.000 aksjer har jo p.t. en verdi på under kr. 400.000.
Glem imidlertid hva som skjer kortsiktig med aksjekursen, for det er den langsiktige trenden på aksjekursen som er interessant, og den vil kun påvirkes av hva selskapet får til av business med bl.a. AstraZeneca.
Draper
06.06.2025 kl 10:32
2063
Enig Big Ben. Svaret mitt var i utgangspunktet til LV.
Når man sitter som aksjonær i et selskap er det fort gjort å tolke alt positivt. Men at landets mest kortsiktige investor har kjøpt 100K aksjer (av seg selv eller andre) er i min verden ihvertfal ikke positivt.
Trolig er aksjene allerede solgt igjen, og det er jo litt synd for de som kjøpte de hvis de kunne fått en billigere inngang.
Men igjen, hvis det blir noe med Astra spiller det forhåpentligvis ikke så stor rolle om man har kjøpt med 3, 3,5 eller 4 kr.
Når man sitter som aksjonær i et selskap er det fort gjort å tolke alt positivt. Men at landets mest kortsiktige investor har kjøpt 100K aksjer (av seg selv eller andre) er i min verden ihvertfal ikke positivt.
Trolig er aksjene allerede solgt igjen, og det er jo litt synd for de som kjøpte de hvis de kunne fått en billigere inngang.
Men igjen, hvis det blir noe med Astra spiller det forhåpentligvis ikke så stor rolle om man har kjøpt med 3, 3,5 eller 4 kr.
Fundam1talist
06.06.2025 kl 10:51
2040
Ikke noe vits å legge noe særlig i dette. Viktige er å fokusere på selskapet :-). Hvem som gjør kortsiktig inngang/utgang er irrelevant i det lengre bilde.
Draper
06.06.2025 kl 11:07
2017
Akkurat. Har null betydning i det lange bildet og er på ingen måte noen merkedag.
I det korte bildet, som jeg ikke er veldig opptatt av er det mer negativt enn positivt.
I det korte bildet, som jeg ikke er veldig opptatt av er det mer negativt enn positivt.
Fundam1talist
06.06.2025 kl 11:42
1987
Nå er kursen opp 1% siste 3 måneder. Hva har skjedd i mellomtiden? Selskapet har styrket balansen, AstraZeneca ønsker fremskynding av digitalt pasientforløp, AstraZeneca ønsker også å inkludere andre indikasjoner med likt eller større markedspotensial (kreft, KOLS etc) og hitta bidrag har sikret nye avtaler. Setter ting i perspektiv.
Det som er genialt er at kostnaden per sykehus for digitalt forløp for astma ligger på ca 100.000kr. I tillegg sparer sykehusene kostnader tilsvarende 2-3 administrative stillinger. Så kan man jo bare tenke seg flere indikasjoner. Sykehusene kan spare utallige admin-stillinger. AZ tjener også mer penger på salg av medisiner. Dette er win-win-win.
Det som er genialt er at kostnaden per sykehus for digitalt forløp for astma ligger på ca 100.000kr. I tillegg sparer sykehusene kostnader tilsvarende 2-3 administrative stillinger. Så kan man jo bare tenke seg flere indikasjoner. Sykehusene kan spare utallige admin-stillinger. AZ tjener også mer penger på salg av medisiner. Dette er win-win-win.
Draper
06.06.2025 kl 12:04
1959
Man kan også si at kursen er opp 100% siste 6 mnd og 30% siste 2 uker.
Så at den faller litt tilbake er ganske naturlig.
Ellers enig, gitt at de lykkes.
Så at den faller litt tilbake er ganske naturlig.
Ellers enig, gitt at de lykkes.
Gullholmen
09.06.2025 kl 19:47
1666
Når et internasjonalt selskap som AstraZeneca inngår partnerskap med Induct, som er ett av de minste selskapene på Oslo Børs, gir dette grunn til å tro at forretningsmodellen har et enormt vekstpotensial.
Furyaner
09.06.2025 kl 20:42
1622
Blir spennende se hva som kommer nå i juni og juli!!
De skal vel ha ett digitalt møte med AstraZ i juni og ett fysisk møte i juli så kan skje mye her!! Det som hadde tent raketten er snakk om utrulling i andre land enn england allerede nå :)
De skal vel ha ett digitalt møte med AstraZ i juni og ett fysisk møte i juli så kan skje mye her!! Det som hadde tent raketten er snakk om utrulling i andre land enn england allerede nå :)
Fundam1talist
09.06.2025 kl 21:01
1595
De skrev flere digitale møter før sommeren og fysisk møte i juli. Utrulling i andre land er ikke nødvendig for å tenne raketten. Full utrulling i England gir selskapet et overskudd på nærmere 80MNOK og bør prise selskapet opp mot 1 milliard (litt over 30kr per aksje). Inkluderer man andre indikasjoner snakker vi dobbelt og tredobbelt av det igjen. Inkluderer man andre land deretter snakker vi om fantasitall. Dette er den mest potente aksjen på Oslo børs i mine øyne.
Herman*
09.06.2025 kl 21:24
1551
I og med at AZ har en global organisasjon, samt at de allerede har kjørt et lengre prosjekt i England, vil det etter min mening være bortkastet tid å gå for full utrulling i England før de starter opp i andre markeder. Som vi har diskutert før er det kanskje urealistisk å tro at en kan gange 70-80 mill med x antall indikasjoner. Er kunden den samme (F eks AZ og senere NHS), vil jeg tro de vil ha en solid "samlerabatt". Hadde jeg vært involvert i denne prosessen, ville jeg forsøkt å selge inn en global lisens til AZ, hvor de lokale kundene overtar kostnadene etter 24-36 mnd. Da vil Induct få en betydelige inntekter fra første dag, men potensielt milliardinntekter etter 4-5 år. AZ omsetter for ca 500 milliarder NOK, og om digitale pasientforløp kan øke deres omsetning med usle 0.5%, vil en slik global utrulling være svært lønnsomt for dem.
Fundam1talist
09.06.2025 kl 21:39
1543
Dette er jeg i utgangspunktet helt enig i. Jeg vil tro AZ ønsker å kjøre dette ut bredt, men enn så lenge er det England som gjelder, og særlig på grunn av at plattformen er regulatorisk godkjent der. Jeg tror heller ikke man kan gange opp slik du nevner, men samtidig er flere av de andre indikasjonene større markeder, og det finnes utallige indikasjoner som egner seg for samme forløp. Selskapet har selv kommunisert at de andre indikasjonene har samme inntektspotensiale, men en form for «samlerabatt» blir det nok uansett. Kan godt hende det blir en form for utlisensiering med upfront, royalties osv, men det får vi vel svar på i løpet av sommeren :-) Ellers ligger det også i kortene at Evinova kjøper opp hele sjappa (selv om jeg håper det ikke skjer).
Herman*
09.06.2025 kl 22:09
1500
Når det gjelder et oppkjøp, er jeg enig i at Evinova sikkert har det høyt på ønskelista, men jeg skjønner ikke hvordan det skal la seg gjøre i nærmeste fremtid. Ingen betaler 4x børskurs, og jeg klarer ikke å se at styret anbefaler et salg på 10 kroner med det potensialet vi nå ser. Jeg håper de avviser et hvert forsøk på oppkjøp frem til mer av potensialet er hentet ut.
Draper
10.06.2025 kl 10:48
1286
Bjellesauen din solgte alle aksjene etter en dag.
Er 10.06.25 også da en merkedag?
Er 10.06.25 også da en merkedag?
Furyaner
10.06.2025 kl 11:01
1271
Det skal vi være glad for!! Skaper volum i aksjen da, det er positivt , men noe langsiktig investor er han ikke. Kun trading.
Litt overrasket han har øynene på denne da da det er lav omsetning…
Denne kan vel og merke gå mye i juni og juli om det kommer noe news fra møtene med AZ :)
Litt overrasket han har øynene på denne da da det er lav omsetning…
Denne kan vel og merke gå mye i juni og juli om det kommer noe news fra møtene med AZ :)
Redigert 10.06.2025 kl 11:01
Draper
10.06.2025 kl 11:18
1254
Enig.
Selv om jeg tror vi må vente til juli/august, kanskje lenger før det kommer noe konkret fra Astra.
Vi må huske på at dette er et gigantisk selskap med lang beslutningsvei. Det tok ca. 6 mnd fra de meldte om potensielt samarbeid med et legemiddelselskap før avtalen med Astra ble meldt.
På den annen side, spiller det liten rolle om det komer i juli, august eller september, så lenge det kommer.
Selv om jeg tror vi må vente til juli/august, kanskje lenger før det kommer noe konkret fra Astra.
Vi må huske på at dette er et gigantisk selskap med lang beslutningsvei. Det tok ca. 6 mnd fra de meldte om potensielt samarbeid med et legemiddelselskap før avtalen med Astra ble meldt.
På den annen side, spiller det liten rolle om det komer i juli, august eller september, så lenge det kommer.
Fundam1talist
10.06.2025 kl 11:32
1232
Er nærliggende å tro at de digitale møtene markerer starten av forhandlingene og at fysisk møte i juli er dagen for signatur og avtale.
-
«
- 1
- 2 »