BNOR - Holder støtten på kr 479? Tilbakekjøp begynner snart
Aksjen har falt mye etter det enorme utbyttet på kr 76,05 pr aksje gikk ex. Aksjen har støtte rundt kr 479 og kursen står på kr 489 nå. Selskapet har annonsert et tilbakekjøps program av egne aksjer etter Q2 den 10.7.2025 på opptil usd 50 millioner.
Det er guidet veldig bra utbytter i år og neste år. Men fra 2027 var det et obligasjonslån som sperret for høye utbytter.
Selskapet har tatt opp et nytt obligasjonslån for å refinansiere obligasjonen som sperret for utbyttene, slik at nå åpner muligheten seg for høyere utbytte fra 2027 og utover også.
Jeg har kjøpt meg inn idag
Kursmål kr 550
Stopplos kr 460
Det er guidet veldig bra utbytter i år og neste år. Men fra 2027 var det et obligasjonslån som sperret for høye utbytter.
Selskapet har tatt opp et nytt obligasjonslån for å refinansiere obligasjonen som sperret for utbyttene, slik at nå åpner muligheten seg for høyere utbytte fra 2027 og utover også.
Jeg har kjøpt meg inn idag
Kursmål kr 550
Stopplos kr 460
Redigert 01.07.2025 kl 10:04
Du må logge inn for å svare
joasoze
01.07.2025 kl 10:11
4659
Hva er årsaken til at de ikke betaler ned på lån i stedet for å ha tilbakekjøpsprogram?
Fluefiskeren
01.07.2025 kl 10:29
4600
Og dette måtte du på ditt sedvanlige vis fortelle oss i form av en ny tråd? Er din posisjon i selskapet så viktig at det krevde en ny tråd?
sis
01.07.2025 kl 10:31
4589
Den har falt mye på relativt kort tid, ja - sammen med oljeprisen og de andre oljeselskapene. Så det er ikke noe merkelig eller dramatisk med det. At ex-dag for utbytte ble samme dag som krigen tok slutt tror jeg nok hverken Bnor, Netanyahu eller Khamenei hadde planlagt ...
Refinansiering av obligasjonslån og muligheter for fortsatt høye utbytter fra 2027 virker å ha gått under radaren. Kanskje ikke så merkelig det heller, med all støyen som har vært ifm. krig og oljepris.
Refinansiering av obligasjonslån og muligheter for fortsatt høye utbytter fra 2027 virker å ha gått under radaren. Kanskje ikke så merkelig det heller, med all støyen som har vært ifm. krig og oljepris.
Redigert 01.07.2025 kl 10:32
Frodon
01.07.2025 kl 11:15
4520
De nedbetaler lån, kjører utbytter og tilbakekjøps program….akkurat slik jeg liker det. Vanligvis er et tilbakekjøpsprogram et signal fra styret i selskapet at aksjen er for billig vs fundamentene. Jeg har ikke lest en begrunnelse fra styret i dette caset enda
Frodon
01.07.2025 kl 11:18
4504
Uansett hva jeg gjør på HO, er mange happy og mange misfornøyd.
Beste måte for meg å holde styr på trackrekord er å ha egne tråder
Du velger selv om du vil lese og/eller skrive på mine tråder. Dvs jeg gjør det ekstremt enkelt for de som vil følge meg og de som vil unngå meg, med helt egne tråder 😂
Beste måte for meg å holde styr på trackrekord er å ha egne tråder
Du velger selv om du vil lese og/eller skrive på mine tråder. Dvs jeg gjør det ekstremt enkelt for de som vil følge meg og de som vil unngå meg, med helt egne tråder 😂
Frodon
01.07.2025 kl 11:23
4488
Helt enig, og det viktigste nå er å ha stabil bra produksjon. Håpet er at gassprisene bunner ut ca rundt de varmeste dagene i Europa og at de stiger når lagrene skal fylle opp til vinteren.
Jeg var overrasket at ikke det obligasjonslån ga en liten rekyl opp. Mulig det er for langt frem i tid akkurat nå? Det var i hvert fall avgjørende for meg for å kunne gå langsiktig inn, at de fikk det vilkåret i lån endret
Jeg var overrasket at ikke det obligasjonslån ga en liten rekyl opp. Mulig det er for langt frem i tid akkurat nå? Det var i hvert fall avgjørende for meg for å kunne gå langsiktig inn, at de fikk det vilkåret i lån endret
Fluefiskeren
01.07.2025 kl 11:25
4485
OK. Hadde blitt et salig kaos om alle gjorde det. Jeg kommer i hvert fall ikke til å følge deg
Frodon
01.07.2025 kl 16:38
4294
Stepping skrev Da blir det salg!!
Synd du solgte før aksjen snudde opp 🙈
Aksjen snudde fint like over støtten
Aksjen snudde fint like over støtten
Stepping
01.07.2025 kl 19:26
4167
Om mann selger nå eller om en måned får så være men når slike « langsiktige» dukker opp får mann være obs.
Frodon
01.07.2025 kl 21:31
4049
Da begynner markedet å oppdage det samme som meg. Får vi et bull run? 🤩
«Market Outlook
The market is finally starting to show signs of a potential bullish resurgence. Today, a bullish pattern has been detected. In light of the emerging market bullishness, the system has established new confirmation and stop-loss levels based on this pattern. The signal tells us to STAY IN CASH, but the chance of a bullish confirmation that will change the signal to BUY is quite high»
https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=BNOR.OL
«Market Outlook
The market is finally starting to show signs of a potential bullish resurgence. Today, a bullish pattern has been detected. In light of the emerging market bullishness, the system has established new confirmation and stop-loss levels based on this pattern. The signal tells us to STAY IN CASH, but the chance of a bullish confirmation that will change the signal to BUY is quite high»
https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=BNOR.OL
MH77
02.07.2025 kl 09:23
3740
Alt tyder på at gassprisene har bunnet ut for denne gang. Lagrene er lave, så ingen grunn til at prisen på gass skal falle. Gassprisen utvikler seg generelt sett veldig forutsigbart, bortsett fra når det kommer sjokk i markedet. Vil tro at den nå vil bevege seg rolig oppover.
Frodon
02.07.2025 kl 10:32
3614
Trump sitt forslag, One Big Beautiful Bill, prøver han å få hastegodkjent nå, slik at Trump kan signere det 4 juli….på USA sin nasjonaldag. Dette kan påvirke BlueNord både direkte og indirekte.
Dersom Trumps One Big Beautiful Bill vedtas, kan vi få:
- Økt oljeetterspørsel fra USA via økte forsvars- og industribudsjetter
- Redusert regulatorisk press på fossil energi globalt
- En sterkere dollar som løfter BNORs inntekter (som er i USD)
- Kapitalrotasjon tilbake til olje/gass etter flere år med ESG-dominans
Resultat? Potensielt høyere oljepris kombinert med en mer investorvennlig energipolitikk. BNOR er en direkte vinner i det scenarioet.
Dersom Trumps One Big Beautiful Bill vedtas, kan vi få:
- Økt oljeetterspørsel fra USA via økte forsvars- og industribudsjetter
- Redusert regulatorisk press på fossil energi globalt
- En sterkere dollar som løfter BNORs inntekter (som er i USD)
- Kapitalrotasjon tilbake til olje/gass etter flere år med ESG-dominans
Resultat? Potensielt høyere oljepris kombinert med en mer investorvennlig energipolitikk. BNOR er en direkte vinner i det scenarioet.
Redigert 02.07.2025 kl 10:33
Frodon
02.07.2025 kl 13:45
3462
BlueNord – under radaren, men attraktivt priset
Sparebank 1 Markets har kommet ut med oppdatert analyse idag av E&P-sektoren foran Q2-rapportene, og BlueNord kommer godt ut. Selskapet får kjøpsanbefaling med kursmål NOK 630 mot dagens kurs på ca. NOK 502.
Verdsettelse:
• EV/GAV: 0,98x
• P/NAV: 0,96x
• P/CORE NAV: 0,96x
Dette er lavere enn både Equinor og Aker BP og reflekterer et attraktivt inngangsnivå gitt at BlueNord har høy eksponering mot stabile og kontantstrømgenererende felt i Danmark (DUC).
Oppsummert:
BlueNord handles fortsatt med rabatt mot underliggende verdier, og SB1M venter at Q2-rapporten 10. juli vil bekrefte fortsatt solid drift. Med lav multiplikatorprising og forbedret balanse, fremstår aksjen som et attraktivt bet.
Sparebank 1 Markets har kommet ut med oppdatert analyse idag av E&P-sektoren foran Q2-rapportene, og BlueNord kommer godt ut. Selskapet får kjøpsanbefaling med kursmål NOK 630 mot dagens kurs på ca. NOK 502.
Verdsettelse:
Dette er lavere enn både Equinor og Aker BP og reflekterer et attraktivt inngangsnivå gitt at BlueNord har høy eksponering mot stabile og kontantstrømgenererende felt i Danmark (DUC).
Oppsummert:
BlueNord handles fortsatt med rabatt mot underliggende verdier, og SB1M venter at Q2-rapporten 10. juli vil bekrefte fortsatt solid drift. Med lav multiplikatorprising og forbedret balanse, fremstår aksjen som et attraktivt bet.
Redigert 02.07.2025 kl 13:46
jokke
02.07.2025 kl 21:46
3284
Frodon takker for god info.
Du besitter mye kunnskap, kan du si noe om tallene som beskriver verdsettelsen under da ikke alle forstår betydning meg sjøl inkls. 😊
Verdsettelse:
Du besitter mye kunnskap, kan du si noe om tallene som beskriver verdsettelsen under da ikke alle forstår betydning meg sjøl inkls. 😊
Verdsettelse:
Frodon
03.07.2025 kl 13:29
2936
EV/GAV (Enterprise Value / Gross Asset Value): 0,98x
• EV (Enterprise Value) er summen av selskapets markedsverdi + gjeld – kontanter.
• GAV (Gross Asset Value) er den totale verdien av selskapets eiendeler før gjeld trekkes fra.
P/NAV (Price / Net Asset Value): 0,96x
• P står for markedsprisen på selskapet (aksjekurs × antall aksjer).
• NAV (Net Asset Value) er nettoverdien av eiendelene:
Eiendeler – gjeld = egenkapital.
P/CORE NAV (Price / Core Net Asset Value): 0,96x
• CORE NAV er en justert versjon av NAV som ekskluderer:
• Latente skatter,
• Eventuelle engangseffekter,
• Andre ikke-kontante justeringer,
for å gi et “renere” bilde av de underliggende verdiene.
• EV (Enterprise Value) er summen av selskapets markedsverdi + gjeld – kontanter.
• GAV (Gross Asset Value) er den totale verdien av selskapets eiendeler før gjeld trekkes fra.
P/NAV (Price / Net Asset Value): 0,96x
• P står for markedsprisen på selskapet (aksjekurs × antall aksjer).
• NAV (Net Asset Value) er nettoverdien av eiendelene:
Eiendeler – gjeld = egenkapital.
P/CORE NAV (Price / Core Net Asset Value): 0,96x
• CORE NAV er en justert versjon av NAV som ekskluderer:
• Latente skatter,
• Eventuelle engangseffekter,
• Andre ikke-kontante justeringer,
for å gi et “renere” bilde av de underliggende verdiene.
jokke
08.07.2025 kl 23:22
2413
BlueNord: Invitation to Second Quarter and First Half 2025 Results
Oslo, 8 July 2025: BlueNord ASA ("BlueNord" or the "Company") will publish its financial results for the second quarter and first half of 2025 on Thursday 10 July 2025 at 07:00 (CEST). A webcast presentation, followed by a Q&A session, will be hosted at 10:00 (CEST).
To join webcast: https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20250710_2/
Oslo, 8 July 2025: BlueNord ASA ("BlueNord" or the "Company") will publish its financial results for the second quarter and first half of 2025 on Thursday 10 July 2025 at 07:00 (CEST). A webcast presentation, followed by a Q&A session, will be hosted at 10:00 (CEST).
To join webcast: https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20250710_2/
Frodon
10.07.2025 kl 12:19
2041
Kommer dere frem til det samme som meg, at dagens aksjekurs er ca tilbakebetalt i utbytter og tilbakekjøp rundt år 2030 med oljepris på usd 70 og dollar på 10?
Redigert 10.07.2025 kl 12:20
jokke
10.07.2025 kl 13:11
1917
Ja, høres ikke langt unna det, som investorer i Bnor forventes å motta ca 70 % av BlueNords nåværende markedsverdi i utdelinger innen utgangen av 2026. Så får vi se hva som blir fasit når den tid kommer, det viktigste nå er å få produksjon på stabilt nivå.
Frodon
10.07.2025 kl 13:27
1859
Selvfølgelig vil produksjon, olje pris og dollar spille en rolle. Med utgangspunkt i guidet produksjon, oljepris på usd 70 og dollar på 10, utgjør det ca kr 44 pr aksje i årlig utbytte fra 2027 og utover. Det er ca 9% årlig utbytte. Dvs ca kr 477 i utbytte og tilbakekjøp fra nå og i ca 4,5 år. Dagens kurs 502. Hvorfor er markedet skuffet over dette?
Gentry
10.07.2025 kl 19:29
1485
Jeg er også skuffet ! Årlig utbytte på 9% er ikke al verden. Det fins flere aksjer på OSB som er vesentlig bedre!
sis
10.07.2025 kl 19:46
1438
For å sitere PerUlv: Tja ...
Det kan være skuffelse over noen problemer i produksjonen og at selskapet ikke produserer helt som guidet, med følgende nedjustert guiding i dagens rapport.
Det kan være noen som på ett eller få tall, f.eks EPS og P/E , og tenker oi den første ser lav ut og den andre ser høy ut.
Det kan være skuffelse over at selskapet valgte å bruke deler av den avsatte summen til tilbakekjøp.
Det kan være skuffelse over utbytte fra Q1 og/eller Q2.
Ikke vet jeg, og ingenting av det ovenfor er nødvendigvis klokt tenkt, bare noen eksempler på hva som kan være tilfelle.
Med en kombinasjon av høyere utbytter, økende og stabilisert produksjon samt tilbakekjøp tror jeg kursen vil få en fin stigning, sakte men sikkert, når stemningen snur.
I mellomtiden er det vel rimelige aksjer på oss andre.
Det kan være skuffelse over noen problemer i produksjonen og at selskapet ikke produserer helt som guidet, med følgende nedjustert guiding i dagens rapport.
Det kan være noen som på ett eller få tall, f.eks EPS og P/E , og tenker oi den første ser lav ut og den andre ser høy ut.
Det kan være skuffelse over at selskapet valgte å bruke deler av den avsatte summen til tilbakekjøp.
Det kan være skuffelse over utbytte fra Q1 og/eller Q2.
Ikke vet jeg, og ingenting av det ovenfor er nødvendigvis klokt tenkt, bare noen eksempler på hva som kan være tilfelle.
Med en kombinasjon av høyere utbytter, økende og stabilisert produksjon samt tilbakekjøp tror jeg kursen vil få en fin stigning, sakte men sikkert, når stemningen snur.
I mellomtiden er det vel rimelige aksjer på oss andre.
dellamorte
10.07.2025 kl 23:05
1178
BlueNord Q2 2025: Key Takeaways
Mixed Results, but Harvesting Strategy Gains Traction
https://norwaystocks.substack.com/p/bluenord-q2-2025-key-takeaways
Mixed Results, but Harvesting Strategy Gains Traction
https://norwaystocks.substack.com/p/bluenord-q2-2025-key-takeaways
blundstone
10.07.2025 kl 23:12
1158
Det er først utbytte på rundt 70 prosent totalt for 2025 og 2026, og så blir det rundt 9 prosent av dagens kurs fra 2027 og utover.
Gentry
11.07.2025 kl 02:18
1021
Takk. Hvis jeg oppfatter det riktig, så betyr det; ca. kr.45 de siste 2 Q i 2025, og de 4 Q i 2026 ( 500*0,7-(76+18))/6=45 , og kr.12 per Q fra 2027 ?
Interessert
11.07.2025 kl 02:49
1008
Fremtidens utbytte vil avhenge av olje/gass-priser, så dette er nok mer prognoser enn fakta. Er de lavere utbyttene etter hvert basert på at prioduksjinen faller eller at prisene vil gå ned?
blundstone
11.07.2025 kl 09:57
713
Ja, utbyttene vil naturligvis variere med olje- og gasspris, dollarkurs, eventuelle driftsproblemer osv., så det blir bare løse anslag. Men det ligger an til rundt 45-50 kr per kvartal i år og neste år. Fra 2027 må selskapet betale mer skatt i Danmark pluss at utbyttet reduseres fra 50-70% av fri cashflow til 20-30% av fri cashflow. Vanskelig å beregne hvor store utbytter det blir da, men jeg tror det blir et sted rundt 10 kr per kvartal.
Frodon
11.07.2025 kl 11:12
583
Jeg tror du glemmer en ting….det er med dagens olje pris. Olje prisen er ventet å stige mye i 2026. Det er verre med gass prisen, forward prisene ligger på ca samme nivå i flere år fremover. Blir det en endring i fundamentene, er BNOR de som er mest eksponert mot gass pris. Må vi få en skikkelig kald vinter?
Frodon
11.07.2025 kl 11:14
569
Nettopp, derfor ser du utregningen min lenger opp er med en spesifikk olje og dollar kurs