Toll

Skorpionen
SALM 13.07.2025 kl 18:15 1890

Hei folkens.
Mye skriverier om toll og sjømat i ulike forum i dag. Norge har enda ikke fått tollbrev, men er man av pessimistisk legning ser man for seg en sats lik den EU har fått forelagt. Naturligvis ikke positivt for sjømat generelt, men så vidt meg bekjent eksporterer Salmar og Lerøy desidert minst – og lite av sitt volum – til USA. Salmar foredler heller ikke i EU slik at de vil rammes spesielt negativt dersom Norge får godt lavere toll enn EU.
Laksekonkurrenten Chile ligger an til 10% toll, noe som er negativt for de norske sjømatbedriftene som selger mye til USA, men positivt for de selskapene som har hovedvolumet andre steder, da USA vil absorbere store kvanta av den chilenske laksen.
Jeg er ingen ekspert på dette så arrester meg gjerne om det er noe jeg bommer på.
Alt i alt kommer nok sjømatsektoren – som de fleste andre sektorer – å vise rødt ved børsåpning i morgen, men med tanke på Salmars allerede store fall og de forhold som er nevnt ovenfor tror jeg man kommer seg ganske greit gjennom morgendagen. Vanskelig å si på sikt, men skal man lytte til analytikerne ser det lyst ut fra 2026.
Redigert 13.07.2025 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
13.07.2025 kl 18:45 1974

Jeg er enig i det meste du skriver. Laks kommer inn til USA hovedsakelig fra Chile og Canada. Det vil det også i fremtiden. Nå vet vi ikke om han jazzer opp tollen også til Chile - som jeg tipper han gjør.

Har en følelse om at EU må akseptere 15-20% toll. De ønsker omtrent 0%, men det er ikke realistisk. I Europa er det toll på forbruk og varer i større grad andre plasser i verdikjeden, så jeg har et avslappet forhold til opp til 25%.

Blir nok turbulent i morgen. Har litt å kjøpe for, men kan også bli værre. Tenker jeg aldri treffer bunnen, men....det er iallefall ikke en topp ;-)

Angelo
13.07.2025 kl 19:17 1936

Ingenting biter på børsen så skulle ikke forundre meg om den går opp når det stenger. Bare trykke mer penger så går det bra en stund til. Men jeg skal ikke tungt inn. Når det smeller nå blir det kjempesmell. Jeg venter bare på at rentene i USA skal stige til over 4.5 % og holde seg over det nivået på 10 års rente. Da begynner nok flere få kalde føtter. Få gjerne 5- tallet opp etterhvert så skal vi se.
Skorpionen
14.07.2025 kl 08:02 1740

Tja, Chile har allerede et handelsunderskudd med USA, og oppfører seg dermed slik Trump ønsker at land skal oppføre seg. Det er derfor ikke sikkert at satsene oppjusteres i forhold til dem. EU er i en helt annen situasjon, men det er ingen automatikk i at Norge som har en handelsbalanse med USA ulik EU, pålegges høy sats. Jeg tipper den blir 15% for Norge, men at EU ikke gir etter for Trump og at det blir langvarige drakamper for å få satsene ned. Det som er viktig for oss som har investert i sjømatnæringen er at man ikke havner utenfor tollmurene EU og andre stormakter isåfall bygger.
Nå er nok mye av pessimismen allerede reflektert i dagens aksjekurs. Kursen kan sikkert falle noen prosent til, men så tenker jeg vi møter en bunn. Jeg sitter godt lastet med en snittkurs på 438. Det tapet – som så langt befinner seg på papiret – tar jeg med knusende ro. På sikt ser jeg på Salmar som en av mine tryggeste plasseringer. Og som deg Bennyfasan traff heller ikke jeg bunnen. Jeg begynte å kjøpe på 460 og tenkte det var en fin inngang. Dog ser jeg nå at jeg burde ventet lenger. Jeg forventer litt nedgang over hele linjen i dag. For oss som har troen er det isåfall en fin mulighet til å snitte seg enda litt lenger ned.
Redigert 14.07.2025 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
ibyx
14.07.2025 kl 09:35 1616

Virker som markedet har ferdigpriset inn tollen?
Skorpionen
14.07.2025 kl 09:58 1589

Ja Ibyx jeg tror det verste scenario for tollen nå er ferdigpriset. Jeg tipper Norge havner på 15% og det vil næringen håndtere helt fint. Er man posisjonert slik at man ikke trenger å selge ved kurssvingninger er nok Salmar et av de sikrere stedene å være. Jeg satser på fine utbytter og kursstigning på veien.
Bennyfyfasan
14.07.2025 kl 10:22 1538

Jeg tipper 20% - men det er også helt greit. Det kan føre til at det blir mer lønnsomt å foredle fisk i Norge. Får EU 5-10% høyere enn oss har vi noen kroner å forsvare en litt høyere foredlingskost.

Jeg tror ikke fallet er ferdig, men det er godt å se at selv etter 30% så står vi omtrent i ro. Jeg er fornøyd om vi slutter fredagen med 410kr - men har på følelsen at vi er under 400kr. Når det er sagt....det snur. Tror det kan bli veldig gøy når volumene kommer på bordet - samt oppdatert prodkost.
Skorpionen
14.07.2025 kl 11:13 1501

Ja Benny. Ikke sikkert dagens oppgang holder, men som deg er jeg ganske sikker på at det snur. Kanskje ikke en case for de utålmodige som vil ha aksjer som kan gi rask gevinst, men på noe lengre sikt innbiller jeg meg at risikoen i Salmar er liten og at oppsiden er stor. Ikke spesielt kontroversielt å mene. Det støttes vel også av de fleste analytikere. Og blir det 20% toll er også det greit.
ibyx
14.07.2025 kl 21:37 1330

Er nok ikke bare "shortlauget" som satser på påfyll under 400....
Kan også ha snudd her.
Dermed kan skjulte kjøpsorde på fx trigger 380 og 430 være like aktuelle...

PS. Den oransje klarer kanskje å håve inn dollar for seg sine børsvenner. Men det har en pris i USA også som kompenserer for en mulig toll på laks på 10-20%
Beef er +21% YoY
Salmon er -23% YoY
https://tradingeconomics.com/commodities
Redigert 14.07.2025 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
15.07.2025 kl 08:40 1100

Legg merke til hva som skjer nå - kutt i kostnader og økt volum. Shorterne kommer til å må kaste kortene, samt at historien som fortelles med ILA slakting er feil. Det kan være en halvsannhet - men ikke hele bilde:

Mowi leverer også høyere volum....og lavere kost. Den største kostnadsdriveren (fôr) gjelder for alle. Hvorfor har da Salmar økt volumet betraktelig - og hva kommer frem når Salmar legger frem resultatet ;-)

Jeg GLEDER MEG!!!!!

------------------------------------
Lakseprodusenten Mowi leverer et foreløpig operasjonelt driftsresultat (EBIT) på rundt 189 millioner euro i andre kvartal 2025, tilsvarende 2,2 milliarder kroner, skriver selskapet i en oppdatering tirsdag morgen.

Til sammenligning endte selskapet med et operasjonelt driftsresultat på 230 millioner euro i andre kvartal 2024.

Analytikerne hadde på forhånd ventet et operasjonelt driftsresultat på 173 millioner euro, ifølge Bloomberg.

Selskapets samlede slaktevolum endte ifølge oppdateringen fra Mowi på 133.000 tonn, noe over guidingen på 130.000 tonn.

Mowi melder om en kostnad per kilo på 5,39 euro i kvartalet, en nedgang fra 5,84 euro i samme periode i fjor.

Den fullstendige kvartalsrapporten legges frem 20. august.
ibyx
15.07.2025 kl 09:47 1007

Dermed ble 430 aktualisert...
Men så spørs det hva shorten vil gjøre nå da...😅
Bennyfyfasan
15.07.2025 kl 10:10 967

Tipper de venter til støvet legger seg - så skal de angripe igjen. MEN, det varer ikke evig. Når Salmar også slakter mye - får de flere kg å dele kostandene på, i tillegg til at fôr er billigere. Når disse tallene kommer på bordet vil de (shorterne) slite.

De (shorterne) kommer til å spinne på laksepris og toll fremover. Det kommer sikkert både meglerhus og krakknisser til å fokusere på...

HUSK - kostnadene pr kg kan fortsatt gå enda mer ned nå som vi går inn i en volumsesong (fôret gikk ned 1kr inn i Q3). De vil også ta med seg de lavere kostnadene inn i en sesong med høyere priser.
ibyx
15.07.2025 kl 11:16 915

Litt kjedelig at Salmar er av de mer knipne på update. Kun volum. Ikke prisoppnåelese pr kg (som fx Salme) eller kost pr kg som Mowi...
Vil tro "markedet" tolker dette på den negative siden da? Se hva Mowi får ut av å flashe over forventningene på inntjening idag...
Ikke rart Salmar er litt mer shortfavoritt?
Bennyfyfasan
15.07.2025 kl 12:37 842

Enig i det - det er lite info. De kunne iallefall ha kommet med en kort redegjørelse for biologien. Har de sagt at biologien var bra - og volumene fremover også var bra....da ville det vært vanskelig for de som ønsker å prate ned kursen. Dekker man havbruk som meglerhus bør man vite såpass at kostnadene kommer til å være lave i 2025 vs 2024.

Når det er sagt - ting kommer for en dag i august.

ibyx
16.07.2025 kl 09:23 610

Vel. Shorten lar seg ikke be to ganger..
Med Bakka i bøtta og fallende kilopriser er det lett å spå nedgang

Gjennomsnittlig eksportpris var 67,29 kroner pr kilo for fersk eller kjølt oppdrettslaks i uke 28, ned 4,6 prosent fra foregående uke.

409,8NOK 14.7
Får vi ny bunn her også?
Foreløpig LOD 414,8

Høyere volum enn Equinor nå kl.9:56
Redigert 16.07.2025 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
16.07.2025 kl 10:31 532

Den skal ned i under 400kr. Det ligger i kortene.

Salmar skal kunne relatere sitt slaktevolum opp mot resultatet til Mowi. Dermed SKAL den i utgangspunktet ha fått et veldig godt resultat å bygge videre på. Istedet klarer shorterne å kjøre den ned ved første usikkerhet.

Avlusningssesongen har startet. Tilveksten får seg en liten trykk da pga sulting
ibyx
16.07.2025 kl 13:07 447

Ikke bare Bakka som har driftsmessige utfordringer heller. Men Salmar har gjerne mer drift å spre det på.
https://www.intrafish.no/hendelser/fiskeridirektoratet-med-flere-palegg-til-salmar-ocean-etter-fiskeromming/2-1-1845685

Men dette tidligvarselet er nok mer prekært om det slår inn?
https://www.intrafish.no/miljo/i-fjor-var-det-vanvittige-lusetall-slik-forbereder-naringen-seg-i-ar/2-1-1827776
Redigert 16.07.2025 kl 14:17 Du må logge inn for å svare