Mulighet for fradrag for bompenger på skatten, sier regjeringen

brahman
20.01.2019 kl 17:13 872

Er det et knep for at bilistene lettere skal godta oppsetting av bomstasjoner ?
Redigert 20.01.2019 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2019 kl 18:21 860

Det burde tas midler fra Statens pensjonsfond Utland til å innfri all bompengegjelden.
Alle bomstasjoner i landet burde tas ned. Vi burde slutte med bompenger. Bompenger
er konkurransevridende og negativt vis a vis all konkurranse med utlandet. Det bidrar
bare til å øke kostnadsnivået innenlands. Oppsett og drift av bomstasjoner koster
dessuten unødvendige penger. Statskassen har råd til å bygge veiene.

Skattefradrag er en avsporing, og innebærer bare mye unødvendig spinning med
å holde rede på og dokumentere utgifter hele tiden. Norsk verdiskapningsmaskineri
burde ha fokuse ganske andre steder, enn å være heftet med dette ødende nullsumsspillet.

Oskar2
20.01.2019 kl 18:46 849

Det er noe som heter at når tilbudet er for godt til å være sant er det oftest det og trolig har denne skattefiktiven en side som ikke opplyses, kanskje den Statlige bompengeinnkrevingen overtar alle bompengeselskapene og dermed full kontroll, ser allerede autopass overtar for ferjebilletter og reduksjon i rabattordninger.
Slettet bruker
20.01.2019 kl 18:59 842

Jaha, så da står vi igjen med at bompengepasseringene handler om overvåkning og ikke om pengene!?
Oskar2
20.01.2019 kl 20:27 819

-kanskje vi er fanget i det Sosialistiske "Demokratiet, påslått mobiltelefon og bomovervåkingen sier det meste og kampen om de frie ytringer er jo en ensidighet som kampen om maktregimet med svevende lov og regelverk . Hvorfor er der pressestøtter og Statskontrollert Media, er der virkelig behov i noe vi blir forespeilet som et Demokrati?
Daniel_K
21.01.2019 kl 10:38 784

Nettopp Havfrue! Du har skjønt det :-)
Fjordgubben
21.01.2019 kl 11:22 779

Ikke bare har Staten staten satt opp overvåkingsystemer overalt, men de får bilister til å betale for det, ikke lite frekt.



brahman
23.01.2019 kl 16:28 753


Det kan virke som om bedre enn ingenting, men trolig er det mest for å kjøpe seg fri fra kritikk.

Hvem er det som skal kunne få fradrag for bompenger, og for hva slags kjøring ?
Det sies at de som blir hardest rammet av bompengekostnader skal kunne trekke fra på skatten (i virkeligheten trekke fra på inntekten)
Hvor skak grensen gå ?
Er det lovlig bare å skrive fradrag for kjøring til arbeid og inntekts ervervelse, hva da med alle de som er avhengig av å bruke bil til andre nødvendige gjøremål ?

Eksempel:
Inntekt 400 000. Bompengekostnader 30 000, for å ta litt i.
Med en skattesats på 35-40%, vil man kun "få igjen" 10-15 000. Og det er et år etterpå. (Og avhengig av at all kjørinmgen er til jobb.Men detr er den jo ikke)

Og byråkratikostnader i tillegg for det offentlige.